Magyar Horgász, 1992 (46. évfolyam, 1-12. szám)

1992. január / 1. szám

Akkora Fogásával dicsekszik a horgász. — Gyerekek! Akkora keszeget fogtam, ha rá­ütök tíz tojást, meglesz a vacsorám! Középkorban — Kár, hogy nem élünk a középkorban! — Miért? — Méretre nyújtat­­nám ezt a pontyot! Tiroli Az Örs vezér terére indul a feleségem, ké­rem menjen be a horgászcikk kereskedő­höz, vegyen nekem két tirolit. El akar ájulni, ő azt sem tudja mi az a tiroli, életében sosem látott, ilyesmit. Meg­nyugtatom, ne törődjön semmivel, csak köszön­jön, s annyit mondjon, kérek két tirolit. A szakértő kereskedő tud­ja mi az, oda fogja ad­ni. Jó! Hazajön, mond­ja, na itt a két tirolid és letesz elém az asz­talra két darab, mű­anyag csővel meghosz­­szabbított, hatvan gram­mos Polónyi-féle dobó­súlyt. Ez nem tiroli, mondom szemrehányóan. Neem? .. . Akkor majd beszéld meg az eladók­kal. Te mondtad, hogy értenek hozzá!... (P) Horgászbörze A MOHOSZ Budapes­ti Intéző Bizottsága már 10 év óta minden télen horgászbörzét rendez, ahol a horgászok köl­csönösen kicserélhetik azokat a felszereléseket, amelyekre már nincs szükségük. Ugyanakkor időszerű oktató és szem­léltető videoszalagokat is lejátszanak a látoga­tóknak. 1992-ben ismét sor kerül két ilyen ren­dezvényre. A Metró Klub Kupola termében (Bp. VII., Dohány u. 22.) január 26-án és már­cius 22-én, vasárnap délelőtt 10—12 óra kö­zött kerül sor újabb horgászbörzére. Az in­téző bizottság minden­kit szeretettel vár. Horgászok napja A kecskeméti Erdei Ferenc Művelődési Köz­pont (Május 1. tér 1.) a helyi egyesületekkel, valamint a MOHOSZ IB-vel közösen „Horgá­szok Napja” címmel egésznapos rendezvényt tart, 1992. január 18-án, szombaton 9—16 óráig. A nap tervezett prog­ramja: horgászati cik­kek és eszközök bemu­tatása, árusítása, csere­bere, javítás, videofil­mek vetítése, horgász­teszt és totó gyerekek­nek, Madaras László­nak, a Magyar Hor­gászben megjelent cím­lapfotóinak kiállítása (január 13—19.). Elő­adások és a Vándor­horgászok Klubjának megalakulása. Köszönet­nyilvánítás öt évvel ezelőtt választott szerkesz­tőbizottságunk meg­bízatása 1991 de­cemberében lejárt. Ebből az alkalomból megköszönöm, hogy a bizottság tagjai munkájukkal segí­tették lapunk szín­vonalának megőrzé­sét, emelését. Az új szerkesztőbizottság névsorát februári számunk impresszu­mában, a 2. oldalon közöljük majd. Czakó Béla felelős kiadó A TARTALOMBÓL: A szerkesztő jegyzete (3). Re­kordlista (4-6). És megint világcsúcs (7). Voltunk a Deltában (8-9). Tanácsadó szolgálat (10-11). Dobroda. At a túloldalra (12-13). Távoli vizeken (14-15). A MAHOR 1992. évi naptára (16-17). Az olvasóé a szó (18). Olvasnivaló horgászoknak (19). A tótkecegi zsidóhalról. Minden halat visszaenged­nek (20). Búcsú (21). Pisztolytól az etetőanyagig (22). Szolunáris táblázat (23). Vacogunk? ... Va­cogunk? . . . (25). A MOHOSZ szakszolgáltatásai (26.). Rejtvény (30). Szerkesztői bemutatkozás Egy lapszerkesztő ne saját magával foglalkozzék az általa jegyzett lapban, hanem annak a közösségnek az ügyeivel, melynek érdekeit képviselni kötelessége. Most mégis kivételt kell tennem: régi kedves kollégám, Pé­ter Róbert elköszönt a Magyar Horgásztól (remélhetően csak főszerkesztői s nem szerzői minőségében), s az utódnak illik bemutatkoznia. Először is hadd rögzítsem: gyermekkorom óta hor­gász vagyok. Hejőcsabán születtem és nevelkedtem, kis kertünk keskeny, de elég hosszú csíkja lenyúlt a Hejő partjáig. A görömbölytapolcai hévizektől eredő patak­ban — bármily hihetetlenül hangozhat ez annak, aki a mai Hejőt ismeri — valósággal hemzsegtek a halak. Fenékjáró küllőt, szivárványos öklöt merítettünk házi­lag eszkábált hálókkal, horoggá alakított gombostűvel keszeget fogtunk, de feljöttek a Tiszáról balinok, már­nák is, a kiöntésekben fűzfakosárral, melynek kiszed­tük az alját, „tapogattuk" a pontyot, tél végén bizony hurokkal csukáztunk — mindezt engedély nélkül. Ak­koriban az ilyesmit csendben tűrték a hatóságok, leg­alábbis a mi falunkban. Felnőtt fejjel lettem „sporthorgász”, egy ideig vala­miféle funkciót is viseltem egy újságírói pecásegyesü­­letben. Ekkor, az ötvenes évek közepén jelentek meg első írásaim a Magyar Horgászban, név nélkül, de oly­kor névvel is. Például a compó fogásáról, a fekete sü­­gerek villantós zsákmányolásáról írott cikkekre emlék­szem. Ez utóbbira nagyon is élesen: mire ugyanis nyomdába került jegyzetem, én is bekerültem a Gyors­kocsi utcai percsináló központba. Az történt, hogy ír­tam egy teoretikus célzatú dolgozatot a sztálinizmus természetrajzáról, a Rákosi-rendszerről, védelmembe vettem a Romániába hurcolt Nagy Imrét és így tovább — a Legfelsőbb Bíróság kilenc évi börtönnel jutalma­zott. A Magyar Horgász akkori szerkesztői természe­tesen nem vállalhatták egy letartóztatott munkatárs cikkének közlését, s egyik kollégám neve alatt jelent meg fekete sügeres kalandjaim története ■ ■ ■ . Mindez 1958 októberében kezdődött, s 1963 tavaszán, az általános amnesztiával végződött, a kilenc eszten­dőnek „csak” a felét kellett letöltenem. Sehol nem ve­hettek fel státusba, egy darabig állományon kívüli „be­dolgozóként” működhettem az akadémia Irodalomtör­téneti Intézetében, mint Petőfi életrajzának kutatója. Ekkor kerültem újra kapcsolatba a Magyar Horgász­­szal: Berényi János és Vígh József tartotta a hátát azért, hogy a Távoli vizeken című rovatba külföldi testvérlapjainkból híreket fordítottam... Hálából in­gyen tolmácskodtam az 1967-es magyarországi horgász világbajnokságon. Később aztán meg tudtam élni „Pető­fiből”, de hosszú évek óta működvén a MOHOSZ ok­tatási és propaganda bizottságában, újra társadalmi munkása lettem szövetségünknek. Az „Aki horgász akar lenni..című 1988-as könyv anyagát is e minő­ségben válogattam és szerkesztettem. Tizennégy éven át működtem egy kulturális hetilap­nál és írogattam Petőfi-tanulmányaimat is — nem sok időm maradt a horgászatra, s szövetségi lapunk olva­sására sem, de valahányszor kézbe vettem, mindig ta­láltam benne érdekes és tanulságos írásokat. Nem val­lom magaménak az „új seprő jól seper” jelmondatának bölcsességét, s nem szeretem azokat az embereket, akik új munkahelyükön a mindent­ fel­ kell­ forgatni jelsza­vával bizonygatják nélkülözhetetlenségüket. Azt szeret­ném folytatni, amit e lap kollektívája hosszú évek óta áldozatosan vállalt többszázezres szövetségünk tagsága érdekében. Tisztelt Olvasóinkat, kedves horgásztársain­kat és családtagjaikat arra kérem, támogassák lapunkat ugyanúgy, mint eddig, s észrevételeikkel, kritikai taná­csaikkal segítsék kis szerkesztői kollektívánkat a Ma­gyar Horgász eddigi eredményeinek megőrzésében, to­vábbi korszerűsítésében, fejlesztésében. Fekete Sándor 3