Magyar Horgász, 1997 (51. évfolyam, 1-12. szám)

1997. január / 1. szám

TÉLI HIDEGBEN A horgász a jég hátán is megél és sügérben, süllőben, de főleg csukában reménykedhet a téli hidegben. A téki horgászat nagy előnye, hogy könnyedén megközelíthetjük a csuka rejtekhelyét. Mivel helyből, lesből támadó ragadozó, gyakran csak csónakból tudjuk becserkészni, a jégen viszont szinte a fejére állhatunk. Kis tavaink többségén tilos a csónak használata, (vagy éppen nekünk nincs) ezért a víz fölé hajló bokrok, bedőlt fák, nád- és sásfalak vízfelőli, csuka által lakott oldalát csak jégpáncélon tudjuk megközelíteni. A személyes indítékok mellett két oka is van, hogy mindig bará­ti társasággal indulok léki horgá­szatra. Első az egymásra (!) vi­­gyázás, a másik a nagyobb terület meghorgászása. Minél szétszór­­tabban, minél több léket vágunk. A tavak mély, melegebb vize, a vermelőhelyek környéke is csu­kát, sőt süllőt rejthet. Ám érde­mes a nyári csukatanyák környé­kén is lyukat ütni, mert a bóklá­szó bodorkák az alászállt növé­nyeken, a nád tövénél, partmenti bokrokon keresik szegényes téli táplálékukat, s nyomukban jár­nak az éhes ragadozók. Ahogy a lékek számával, úgy méretével sem szoktunk spórolni. Minimum 30 x 30-as lékeket vá­gunk fejszével. Inkább dolgozunk feleslegesen, mintsem elveszít­sünk egy termetes csukát a lékfú­ró által kimart szűk lyuk miatt. A jégvágó szerszámok jó nagy zajt csapnak, ami valóságos ro­bajnak hathat a vízben. Érdekes, hogy ez a csatazaj mégsem zavar­ja a csukát annyira, mint azt vár­nánk. A Környei tavakon volt olyan esetünk, hogy még csak a második lék vágásával kínlód­tunk, mikor az elsőként kivágott­ban már kapásunk volt. A lékek közötti járás­kelés sem hat zava­rólag a csenbe dermedt vízivilág lakóira. Talán csak árnyékunkra kell vigyázni. Amilyen vonzó le­het a halak számára a sötét vízbe hatoló fénynyaláb, annyira za­varhatja őket annak hirtelen megtörése. Csukacsalogatás A csuka legkifinomultabb ér­zékszerve az oldalvonala, de látá­sa is figyelemre méltó. Ezért - ha tehetjük - élő bodorkát, vörös­­szárnyút, kényszerűségből lusta kárászt tűzzünk horgunkra. A jókora hármashorgon vergődő csalihal által keltett rezgések előbb-utóbb eljutnak a környé­ken ólálkodó csukákhoz. Élette­len csalihal esetén mártogatással próbálkozzunk. Látására egy nemrégen piacra került magyar illóolajjal próbálunk hatni (ez a csalogató, illatosító anyag a kül­földiekhez hasonlóan falfajon­ként külön-külön flakonban kap­ható). Mivel a csuka íz- és szagér­zékelése gyenge, a koncentrátum jellegzetes szivárványszínének lát­ványára építünk. A halhúsból lassan szivárgó olaj valóságos színfelhőként veszi körül a csalit a letisztult téli vízben, a léken be­hatoló fénysávban igen vonzó a színekre jól reagáló csukaszem számára. Egyik barátom az élő hal hátába is beinjekcióz pár cseppet, amit a vergődő test fo­lyamatosan présel ki izomrostjai közül. Társaságunk egyik tagja „áttételesen” csalogatja a csuká­kat. A lékbe hideg vízben is jól oldódó etetőanyagot tesz és szó­rakoztató bodorkázásba kezd. (A megfelelő méretűekből eltesz ké­sőbbre.) Amikor abbamarad a kapás, felcsalizza az előkészített csukázó szerelést, mert a bodor­kák hirtelen „étvágytalanságá­nak” csuka az oka! Amikor úszóinkat csak a horog­ra tűzött bodorkák billegetik, vagy a hideg kényszerít mozgásra, terí­tékre kerülnek a különféle szilikon csalik. A twister és gumihalak kö­zött keresgélve mindig a nagyob­bakat (10-20 cm) és színesebbeket (sárga, narancssárga, piros, zöld) részesítjük előnyben. Gyakran a hagyományos ólomfej helyett két hármashoroggal szereljük csalin­kat a biztonságos akadás érdeké­ben. A szilikongumikat is csukázó koncentrátummal „kezeljük" és a lékről-lékre járva mártogatunk. Téliesített szerszámok Ősszel használt szereléseinket csak részben módosítjuk, télie­sítjük. Előkerülnek a rövidebb (1,8-2 m) botok. Kényszerme­goldásként a teleszkópbotot is lehet rövidíteni, de így megvál­tozik karakterisztikája. Az orsó nem igényel különösebb odafi­gyelést, mivel gyakran ujjal fá­rasztunk, befejjük zsinórt. Az éles jég ellenére harmincasnál nem használunk vastagabb zsi­nórt, süllőre számítva, illetve mártogatáshoz húszast. A tef­lonnal, vagy kerámiával bevont zsinórok jobban ellenállnak a metsző jégnek. A klasszikus úszós csukázás két változatát variáljuk. Amennyiben süllőt is remélünk, finomabb, ún. sétálós (csúszó ólmos) készséget állítunk össze szimpla horgon kisebb csalihal­lal, vékony damillal és köny­­nyebb úszóval. (1. ábra) A leólmozott szerelésünk már durvább: távolról is jól látható (termetes 15 g-os) úszó, hármas­­forgóra rögzített drót-, vagy kevlár élőké és a talajon fekvő ólom. Mély vízen az élőkét sze­reljük hármasforgó helyett csú­­szóra, így a vízoszlopot külön­böző magasságban horgászhat­juk meg. (MAHOR 96/1. 22. old.). Időnként kapható kimon- 4 Magyar Horgász 1997/1