Magyar Idők, 2016. április (2. évfolyam, 76-101. szám)

2016-04-22 / 94. szám

2 BELFÖLD Gyurcsányék bátorították volna a magyarok külföldi munkavállalását A baloldal már tíz éve is várta a bevándorlókat Folytatás az 1. oldalról „Fokozódó kihívást jelent, hogy ál­landó és magas szintű az orvosok, egészségügyi asszisztensek és kuta­tók elvándorlása. E helyzetet a magyar munkaerő megtartása érdekében tett megfelelő intézkedésekkel [...] lehet­séges csökkenteni. Ezenfelül az e fo­lyamat révén keletkezett munkaerő­­hiányt szelektív, a migrációs érdeke­ket szolgáló foglalkoztatáspolitikai in­tézkedésekkel - hiányszakmák mig­­ránsokkal történő feltöltésével­­ le­het csökkenteni. [...] A hazai munka­erő-kínálat sem mennyiségében, sem minőségében nem tudja majd kielé­gíteni a munkaerő-keresletet, ezért a harmadik országok állampolgáraival szembeni korábbi korlátozó intézke­dések lebontása, nyitottabb, liberali­záltabb munkaerő-piaci politika ki­alakítása válik szükségessé.” ÖSZTÖNZÖTT KIVÁNDORLÁS Az idézet több szempontból is figye­lemre méltó. Az egyik, hogy a Gyur­­csány-kabinet már 2007-ben tökéle­tesen tisztában volt azzal, hogy az or­vos- és ápolóelvándorlás állandó, vagyis nehezen befolyásolható folyamat, így teljesen nyilvánvaló, hogy csupán po­litikai haszonszerzés céljából okolják az Orbán-kormányt a probléma elő­idézésével. A másik pedig az, hogy a megoldást a migrációs érdekeket szol­gáló liberalizáltabb intézkedésekben, illetve a főként ázsiai bevándorlókban látta (látja). Meglehetősen érdekes a kormány­zati előterjesztésnek az a kitétele, hogy „összhangba kell hozni a bevándorlá­si trendeket a munkaerőpiac igényei­vel, ugyanakkor az európai mobilitás adta lehetőségeket kihasználva azok­ban a szakmákban, ahol Magyaror­szágon munkaerő-felesleg van, báto­rítani kell a külföldi munkavállalást”. A stratéga a demográfiai gondok megoldására is sommás víziót kínál. Eszerint „a természetes reproduk­cióra tett józan feltételezések mellett csakis egy emelt szintű bevándorlás jelentheti a népességfejlődés konszo­lidálását. Ez viszont feltételezi, illet­ve maga után vonja új demográfiai­társadalmi helyzet kialakulását: sok százezer, akár milliós nagyságrendű külföldi eredetű népesség integrálá­sának szükségességét. A jelen folya­matok alapján ezt a népességrészt a legnagyobb valószínűség szerint mig­­ránsok adják majd.” A szakértők rendelkezésére álló in­formációk alapján leírták azt is, hogy „a külföldiek létszáma megtízszere­ződhet, arányuk pedig akár 10 száza­lék fölé emelkedhet a század első felé­ben. [...] Demográfiai hatását tekintve a munkaerőpiaci nyomás csökkenté­­se érdekében aj­ánlható családok be­­vándorlásának­ ösztönzése”. KVÓTÁK Hihetetlennek tűnik, de a migráció­val összefüggésben a Gyurcsány-kor­­mány szakértői már kilenc évvel ez­előtt kvótákat emlegettek. „Az át­gondolt, koordinált vándorláspoliti­ka előnyös demográfiai következmé­nyekkel járhat. A tényleges paradig­maváltás akkor fog bekövetkezni, ha a migrációs politika bevándorlási és kivándorlási oldala esetében egyaránt koordinált rendszerszerű megközelí­tés valósul meg. Ha a vándorláspoli­tika a keresett szakképzettségűekre, az elnéptelenedő térségben letelepe­dést vállalókra időben ütemezett, ter­vezett kvótákat állapít meg, a beillesz­kedést hatásosan segíti elő, és a ván­dorlás kontrollálhatóvá válik” - tar­talmazza a dokumentum. AMNESZTIA A kormányzati előterjesztésben kieme­lik az illegális bevándorlás elleni küzde­lem és a határvédelem fontosságát, az embercsempészetre szakosodott szer­vezett bűnözői csoportok felszámolá­sát. A következtetések az alkalmazan­dó stratégiára című fejezetben azon­ban az olvasható, hogy „a migráció reá­lis megítélése érdekében mérlegelendő a gazdasági célú vándorlás gazdasági hatásainak,konkrét becslése. Ezt kö­vetően merülhet fel az amnesztia, te­hát az országban illegálisan tartózko­dók ideiglenes törvényesítése. Az am­nesztia konkrét feltételeinek kidolgo­zásakor a munkavállalókra és család­tagjaikra kell koncentrálni, hiszen et­től a csoporttól várható legális jövede­lemszerzőként adóbevétel is.” A stratégia menekültügyi részéből kiderül, hogy „Magyarországnak hosz­­szabb távon fel kell készülnie a más nyelvű, más kultúrájú, eltérő vallású csoportok befogadására, tartós ellá­tására, segítésére”. SZELLEMI POTENCIÁL A szakértői anyag készítői külön fe­jezetet szántak a társadalmi kohézió­nak. „A tartós növekedés alapfeltéte­lei közé tartozik a nyitott, egyenlő esé­lyeket biztosító, befogadó, stabil, biz­tonságos és vonzó társadalmi környe­zet, a foglalkoztatható és mobilizálha­tó munkaerő. [...] A kohézió megerő­södése pedig együtt jár a társadalmi igazságosság és tolerancia növekedé­sével. A társadalmat fel kell készíteni a növekvő migrációra és annak követ­kezményeire.” A várható társadalmi hatásokat a minisztériumok együttműködésével, a regionális szervek, önkormányzatok fokozatos bevonásával képzelték el. De fontos szerepet szántak a „kormányza­ti szektornál rugalmpasabb, nagy szel­lemi potenciált mozgósítani tudó” ci­vil szervezeteknek is.---­BRÜSSZELHEZ SIMULVA A stratégia előterjesztői leszögezték, „a világtrendeket és az Európai Unió­ban tapasztalható paradigmaváltást ér­demes elemezni és követni: a promig­­rációs (vándorlásbarát) »szabályozott nyitottság« szemléletének érvényre ju­tásával. Szintén időszerű az emigráci­­ós folyamatokra reagáló szakpolitika kidolgozása. Rövid távú, meghatáro­zott rétegeket célzó ösztönzőket vagy megszorításokat szükséges kidolgozni a harmadik országok állampolgárai­val kapcsolatban. Ezt a célt valósítják meg az európai integráció jogforrásai.” A baloldali ellenzék retorikájára je­lenleg és az elmúlt években is jellem­ző volt a brüsszeli fősodor kritika nél­küli, feltétlen elfogadása. A Demokra­tikus Koalíció és a Magyar Szocialis­ta Párt rendszeresen szembehelyezke­dett a magyar kormány álláspontjával, és inkább az uniónál próbált jó pon­tokat szerezni. Így volt ez a migráció kérdésében is, ami a fent bemutatott stratégia ismeretében nem­ is meglepő. A volt miniszterelnök kormányzása idején is milliós nagyságrendű migránssal számolt Fotó: mti A megegyezés érdekében a kormány jelentősen finomította a javaslatot Megállapodhatnak az alaptörvényről Vincze Van esély arra, hogy megállapodás szü­lessen az alaptörvény terrorveszélyhely­zet miatti módosításáról a mai ötpár­ti egyeztetésen, amelyre Simicskó Ist­ván honvédelmi miniszter hívta a par­lamenti frakciók vezetőit. Arról a leg­újabb konkrét normaszövegről tárgyal­nak a pártok képviselői, amelynek elő­készítésekor a kormányt képviselő Hon­védelmi Minisztérium az ellenzék ja­vaslatait is figyelembe vette. A tárgya­lást megelőzően a tárca közölte: a kor­mány kész az észszerű kompromisszu­mokra a konstruktivitás jegyében és az előremutató megoldások terén, egyben arra kéri az ellenzéki pártok képviselő­it, hogy tegyék félre pártpolitikai érde­keiket, és vegyenek részt az egyeztetésen. Lapunk úgy tudja, hogy az alaptör­vény-módosítás tervezetének legújabb változatából kivettek számos, az ellen­zék által korábban kifogásolt részt. A módosítás alapján így például - a sajtó­ban megjelent hírek szerint - már csak 15 napra hirdetné ki a terrorveszély­helyzetet a kormány, ami után az Or­szággyűlés támogatásához lenne köt­ve a különleges jogrendi állapot foly­tatása. Emellett úgy tudni, hogy kike­rült a médiumok korlátozását lehető­vé tevő rész is a tervezetből, és már az ország biztonságát veszélyeztető sze­mélyek, államok tulajdonjogának kor­látozása sem szerepel az alaptörvény legújabb módosító javaslatában. A Honvédelmi Minisztériumban mostanáig két tárgyalási forduló volt az alaptörvény lehetséges módosítá­sáról. Az egyeztetéseken való részvé­telt eddig elutasította az MSZP, és úgy tudjuk, ma sem lesz ott. A Jobbik és az LMP az alaptörvény terrorveszély­helyzet miatti módosításának támo­gatását korábbi javaslataik elfogadásá­hoz kötötte. A legutóbbi, április 8-án tartott egyeztetést követően Simics­kó István úgy értékelte, hogy a pár­tok között egyetértés volt arról: szük­séges az alaptörvény módosítása a ter­rorellenes intézkedések keretében ah­hoz, hogy szükség esetén, ha a rendőr­ség ereje nem elegendő, a hadsereget is be lehessen vetni a biztonság garantá­lásának érdekében. A honvédelmi miniszter a mai öt­párti egyeztetést megelőzően még úgy vélte, hogy a tárgyalás legfőbb eldön­tendő kérdése az arra vonatkozó vita, hogy a terrorveszélyhelyzet új különle­ges jogrendi elemként kerüljön az alap­törvénybe, vagy valamelyik meglévő kü­lönleges jogrendi elemet egészítsék ki. 2016. április 22., péntek Korszerű eszközökkel erősítik a határőrizetet Vincze Viktor Attila Nőtt a magyar határt elérő migránsok száma az elmúlt egy hétben - nyilat­kozta lapunknak Bakondi György (ké­pünkön). A miniszterelnök belbiztonsá­gi főtanácsadójának tájékoztatása sze­rint kedden már több mint 200 határ­sértőt fogott el a rendőrség a honvéd­ségi erőkkel karöltve. A határsértések 80 százalékban a szerb-magyar határ­­szakaszon történtek. Hamarosan el­kezdődhetnek az építési munkálatok Magyarország déli határain, miután a parlament rendvédelmi és honvé­delmi bizottsága a napokban megad­ta a közbeszerzés alóli mentességet az érintett határszakaszok 10 milliárd fo­rintos értékű megerősítéséhez is. Ez­zel kapcsolatban Bakondi György ki­emelte, hogy nem egyszerű kerítésépí­tési munkálatokról vagy a megrongált védművek helyreállításáról van szó eb­ben az esetben. A déli határ megerősí­tése során egy „manőverút”, azaz egy közvetlenül a védvonal mellett felépí­tendő út is létesül, hogy a járőrök bár­milyen időjárási körülmények között meg tudják közelíteni a védendő határ­­szakaszokat. Emellett a kerítés mentén mozgásérzékelős lámparendszereket is telepítenek a határsértők mielőbbi észlelhetősége érdekében. Bakondi György arról is szólt, hogy Európában számos helyen pozitív fo­gadtatása van Orbán Viktor minisz­terelnök tíz pontba foglalt, Schiengen 2.0-s javaslatának, amely a határrendé­szet hatékonyságának növelését szol­gálja. Az uniós külügyminiszteri ta­nács után szerdán már az EU belügyi igazságügyi tanácsának ülésén is szó volt a tervezetről. Mint ismert, Orbán Viktor a Demokrata Centrumpártok Internacionáléjának lisszaboni ta­nácskozásán hozta nyilvánosságra a Schengen 2.0 tervet, amely a mene­kültügyi rendszer reformjával szem­ben a határok megvédésére helyezi a hangsúlyt. Az akcióterv a schengeni jogszabályok, továbbá a dublini rend­szer tényleges érvényesítését szorgal­mazza, és a határregisztrációs rend­szer, valamint a külső határokon át­lépők biometrikus azonosítójának kö­telező rögzítése területén fogalmazza meg a fejlesztés igényét. A csomag többek között tartalmaz­za azt is, hogy a menekültügyi eljárá­sokat az EU területén kívül, zárt és őr­zött hotspotokon kell lefolytatni, illet­ve hogy az illegális migránsokat visz­­sza kell küldeni a biztonságos szárma­zási vagy tranzitországokba; a vissza­fogadásra és visszatérésre vonatkozó megállapodásokat pedig a származá­si és tranzitországokkal kell megköt­ni, és velük együttműködve kell ér­vényre juttatni.

Next