Magyar Idők, 2017. szeptember (3. évfolyam, 204-229. szám)

2017-09-16 / 217. szám

www.magyaridok.hu BELFÖLD 5 Gulyás Gergely szerint a durvaságra keményen, de nem durván kell válaszolni A Nyugat fittyet hány az uniós jogra Október 2-tól Gulyás Gergely váltja Kósa Lajost a Fidesz országgyű­lési frakciójának élén. A politikus lapunknak elmondta: felkészült a durva kampányra, amelyben az ellenzéki pártok mellett egy harma­dik erővel, a Soros György által támogatott hálózattal szemben ugyan­csak meg kell védeniük a kormányzás eredményeit. Nagy Áron - Mikor és hogyan született meg a döntés, hogy ön váltja Kósa La­jost a Fidesz országgyűlési frakció­jának élén? - A múlt heti elnökségi ülésen. A miniszterelnök arra kérte a Fidesz el­nökségét, hogy támogassa Kósa Lajos miniszteri kinevezését. A Modern vá­rosok program nemcsak a megyei jogú városokat, hanem az infrastrukturális fejlesztéseken keresztül szinte az ország egész területét érinti, ezért indokolt az egységes kormányzati koordináció meg­teremtése. Mivel a kormánytagság és a frakcióvezetés összeférhetetlen, a kép­viselőcsoportnak új vezetőt kellett vá­lasztania.­­ Sokat hallottunk már arról, hogy minden eddiginél durvább kampány előtt állunk. Abban, hogy önre esett Orbán Viktor választása, szerepe lehet a fiatalságának is?­­ A miniszterelnöktől nyilvánosan is többször lehetett hallani a régi böl­csességet - „fiatalokat a csatába, vé­neket a tanácsba” -, mégsem hiszem, hogy a korom döntő szerepet játszott a választásban. Az ellenzéki durvasá­gokra kortól függetlenül határozott vá­laszt kell adni. A Demokratikus Koalíció és a Jobbik szélsőséges pártok, a durva stílus önazonosságuk alkotóeleme. A többieknél pedig ugyanez az ellenzé­ken belüli háziverseny és a politikai szá­mítás következménye. A politikai szá­mításé, mert ők is tudják, ha érdemben vetjük össze a balliberális oldal máig ható károkat okozó országlását a 2010 óta tartó kormányzás teljesítményével, akkor a balliberális oldal pártjainak leg­jobb, ha ki sem jönnek az öltözőből. Ez a felismerés az oka annak, hogy a pél­dátlan verbális durvaság mellet a való­ság semmibevételének vagy tagadásá­nak lehetünk tanúi az ellenzéki olda­lon. A durvaságra keményen, de nem durván kell válaszolni. A választópol­gárok kellően bölcsek ahhoz, hogy érté­kelni tudják a vagdalkozás és a nyugodt erő határozottsága közti különbséget.­­ Említette a kormányzat eredmé­nyeit, amit az ellenzék vagy egészé­ben elvitat, vagy relativizál, és ez egyszer már bejött a baloldalnak.­­ A 2002-es választás tanulsága az volt, hogy a jó kormányzati teljesítmény segítség a jó választási eredmény eléré­séhez, de önmagában nem elegendő a győzelemhez. Ezt a leckét megtanultuk, és tudjuk, hogy világossá kell tennünk: milyen eredményeket értünk el az el­múlt hét évben, hogy milyen veszélyek fenyegetik Európát és benne Magyaror­szágot - a német kampányban is a be­vándorlás az egyik legfontosabb politi­kai kérdés­­, és azt is, hogy az ellenzéki pártokról ma csak a józan észt zárójelbe téve feltételezhető, hogy nem teljesen alkalmatlanok arra, hogy kormányzati felelősséget viseljenek. - Hogyan látja egyébként az ellen­zék helyzetét?­­ Mielőtt a kérdésére érdemben vá­laszolnék, szeretném leszögezni: bár­milyen is legyen az ellenzék állapota, ha valaki elhiszi, hogy a választást már megnyerte, az jó eséllyel el fogja veszí­teni azt. Ami pedig az ellenzéki párto­kat illeti: a tőlünk jobbra álló ellenzék, a Jobbik teljesen hiteltelenné vált, ami­kor a pénz-és hatalomszerzés érdekében elkezdte átmaszkírozni magát valami­lyen ideológia, elvek és értékek nélküli középpárttá. Milyen hitele lehet annak a pártnak, amelynek elnöke üdvözletet küld hanuka alkalmából a hazai zsidó­ságnak, de megtűri frakciójában a ho­lokauszt Duna-parti emlékművét lekö­pő képviselőt? A Jobbik alelnöke néhány éve uniós zászlót égetett, most Brüsz­­szeltől várják a problémák megoldását, és készek lennének nagyobb hatáskört adni az uniós szerveknek, mindeköz­ben máig nem módosított alapító nyi­latkozatuk szerint a Jobbik számára el­fogadhatatlan az uniós tagság. Néppár­­tiságról beszélnek, mindeközben korlá­tozni akarják az általános választójogot. A Jobbiknak nincsenek külkapcsolatai, illetve akikkel mégis, azok nem nyújt­ják a kezüket, hanem lendítik a karju­kat, ahogyan azt a Horvát Tiszta Jog­párt korábbi politikusával (Frano Cirko) való cimborálás mutatja. - De a Jobbik legalább egységes, így Orbán Viktor első számú ki­hívója mégiscsak Vona Gábor le­het. Nem így gondolja? - Kétségkívül igaz, hogy a Jobbikban legalábbis látszategység van. A pártel­nök általa is bevallottan lélekölő poli­tikájának kritikusai háttérbe vonultan várják, hogy a majdani választási ered­mény lehetőséget ad-e visszatérésükre. A baloldalról ez nem mondható el. Ott ugyanazokkal a problémákkal küzde­nek, mint 2010, illetve - a Gyurcsány­­párt kiválásával - 2012 után. Ez részben az indokolt és jogos erkölcsi megsem­misülés következménye, amely a 2002 és 2010 közötti, az országot tönkrete­vő kormányzati politika miatt állt elő. Részben pedig annak folyománya, hogy a baloldal elemeire esett szét, kisebb­­nagyobb pártokra szakadt, s ezek ve­zetői egymást talán még jobban utál­ják, mint bennünket.­­ Baloldali publicisták és politi­kai elemzők nemegyszer izgatottan taglalták, vajon miféle, a Fideszt az utolsó pillanatban elsöprő atom­bomba lehet Simicska Lajos arzenál­jában. Bombázásra is felkészültek? - Simicska Lajos mint bombagyá­ros - ez egy érdekes felvetés. Komolyra fordítva a szót: nem tudom elképzelni, hogy Simicska bármilyen formában be­folyásolni tudná a magyar politikát, túl azon, amit már elért. Ez pedig nem ke­vés. A Jobbik az ő politikai bosszúhad­járatának eszközévé vált, ami nem kis teljesítmény, hiszen a pillanatnyi állás szerint az ország második legnagyobb pártját sikerült megszereznie. Ezt a pár­tot nyilván saját céljai érdekében fogja harcba indítani, de nem hiszem, hogy ennél nagyobb, meglepetésszerű befo­lyást tudna gyakorolni a választásokra.­­ Létezik ugyanakkor egy harma­dik ellenzéki erő is. Egy civil akti­vistákból, magukat jellemzően jog­védőnek felcímkéző szervezetek­ből és a balliberális sajtóból álló konglomerátum, amely bármifé­le demokratikus legitimáció nél­kül, de mégis politikai szereplőként lép fel a kormány ellen. Mennyire érzi veszélyesnek ezt a hálózatot?­­ Egyre világosabban látjuk, hogy az a külföldi támogatás, amely korábban a balliberális pártok mögött jelent meg, most nem talál magának politikai erőt, ezért új szervezeteket próbál meg felépí­teni, és a civil világból igyekszik létre­hozni a maga kormányellenes egység­frontját. E tekintetben a migráció volt az első olyan kérdés, amely összehoz­ta ezeket az egyébként döntően Soros György által támogatott alakulatokat. Ezek a szervezetek mára európai polgár­társaink szabadságjogainak képviselete helyett a bevándorlók érdekképvisele­tét, sőt adott esetben utaztatását tekin­tik legfontosabb küldetésüknek - aho­gyan azt például még a baloldali olasz kormány által is tűrhetetlennek minő­sített tevékenységük igazolja.­­ Az ellenzéki pártokkal egyenlő feltételek mellett csatázhatnak az Országgyűlésben vagy a kampány­ban, de mit tehetnek ezekkel a szer­vezetekkel, amelyek gyakran talál­nak szövetségesre a strasbourgi em­beri jogi bíróságban, vagy az európai uniós testületekben? Hogy mesz­­szebb ne menjünk, itt van például a luxembourgi kvótaper!­­ Bár a kvótaper végkimenetele ko­moly csalódást okozott a számunkra, mi továbbra is ragaszkodunk ahhoz, hogy a jog - ideértve a nemzetközi jogot és uniós szerződéseket is - talaján állunk. A külső határvédelem - jogi kötelezett­ség. Azt, hogy a menekültügyi eljárást az első biztonságos országban kell le­folytatni, ugyancsak a nemzetközi jog része. A bajaink abból fakadnak, hogy egy teljesen téves, önmagát liberálisnak nevező ideológia jegyében, a közösségi jogra fittyet hányva Európa nyugati fele divattá tette a migránsok befogadását, és ennek most az általuk előidézett baj szétterítésével a jogalapját is megterem­teni igyekszik. A mi válaszunk erre ak­kor is a jog talaján álló kell legyen, ha azt látjuk, hogy az európai bíróság jog­­értelmezése messze túllép a lisszaboni szerződés keretein. Persze az embernek nehéz megőriznie a hidegvérét, amikor olyan ügy - a menedékkérők befoga­dásának elmulasztása - miatt van kö­­telezettségszegési eljárás hazánk ellen, amelyet a 28 uniós tagállamból 27 szin­tén nem teljesített.­­ Ez világos, de Strasbourgban pél­dául egymás után születnek a nem­zetközi jog kereteit kitágító, a jog­­intézményeket újradefiniáló ítéle­tek, és mintha az Európai Bíróság előtt, a kvótaperben is nagyobb sú­lya lett volna a jogi tényekkel szem­ben az ideológiának. Meg lehet ál­lítani ezt a folyamatot? - A fundamentalista emberi jogi meg­közelítés eddig csak az Európa Tanács alá tartozó strasbourgi bíróság elmúlt éveit jellemezte. Sajnálatos lenne, ha ezt a rossz gyakorlatot az unió luxembourgi bírósága is követné. Sajnálatos, ugyan­is az egyezmények szövegével ellenté­tes jogértelmezés gyengíti azt a közös­séget, amelynek tagjai egyébként azok eredeti értelme szerint aláírták, és ezzel magukra nézve kötelezőnek ismerték el az adott szerződéseket. Ezt mi nagyon­ károsnak tartjuk, mert Magyarország egy erős Európában és egy erős Európai Unióban érdekelt. Az erő viszont nem azt jelenti, hogy Brüsszel bármikor az unió valamely tagállamának polgárai akara­ta ellen fordulhat, bízva abban, hogy a közösségi jog és az közösség alapelvei­nek végtelenül kiterjesztő értelmezése majd alátámasztja a hatáskörtúllépést. - De ha egyszer az „európai érté­kek” védelme ezt kívánja... - Európa sokszínű - ezt ideje lenne megérteniük azoknak, akik egyfolytá­ban a toleranciáról és az elfogadásról akarnak kioktatni bennünket. Az unió keleti és nyugati felében sok mindenről mást gondolunk - és itt most nem a kor­mányokra, hanem a társadalmainkra gondolok: ellentétesek a nézeteink a ke­reszténységről és a kereszténység társa­dalomban betöltött szerepéről, a mig­rációról, az integrációról, a párhuza­mos társadalomról vagy a házasság fo­galmáról és a családpolitikáról. Ezek­ben a kérdésekben nem fogunk tudni egymással közös nevezőre jutni, de az EU-alapszerződés nem is kötelez min­ket erre. Mi ehhez tartjuk magunkat, és bár véleményünk van róla, mégsem jut eszünkbe Németországon számon kérni, hogy törvénybe iktatták az egy­neműek házasságát. Az unió fennmara­dásának biztosítéka, ha mindenki tisz­teletben tartja az értékvitákban szüle­tett társadalmi döntéseket. Mi ezt tesz­­szük. És ugyanezt várjuk el Brüsszeltől és a többi tagállamtól is.­­ Érezhetően az ország védelme lesz a kampány egyik fő témája. Tekintettel a kvótaperben szüle­tett ítéletre, megpróbálják meg­célozni a kétharmados többséget, hogy aztán a Jobbik által meghiú­sított, a migránsok betelepítését kizáró alkotmánymódosítást ke­­resztülvihessék a választás után? - Semmiképpen sem tűznék ki olyan célt a választásokon, amely kormány­­párti többség mértékére vonatkozik. A mi célunk és szerintem az ország érde­ke az, hogy 2018-ban is Orbán Viktor alakíthasson kormányt, amelyhez száz parlamenti mandátum szükséges.­­ - Milyen programpontokra szá­míthatunk még a Fidesz részéről? - A következő kormányzati ciklusban az eddigi eredményekre építve szeret­nénk folytatni az ország megerősítését és a nemzetegyesítés határokon átívelő programját. Amikor polgári Magyaror­szágról beszélünk, akkor nemcsak olyan életszínvonalra gondolunk, amely a bé­reket tekintve közelít az uniós átlaghoz, hanem hogy művelt, a modern világ meg­értéséhez szükséges tudásban verseny­­képes társadalmat szeretnénk, amely­nek erős az önazonossága, tisztában van gyökereivel, becsüli és ápolja hagyomá­nyait. A kormány számos vállalása túl­mutat egy-egy kormányzati cikluson. Ez igaz arra, hogy megvédjük a határain­kat és a kultúránkat, de igaz a munka­helyteremtésre és a gazdaságélénkítés­re is. 2010-ben azt mondtuk, tíz év alatt egymillió munkahelyet szeretnénk, és hét év után időarányosan teljesítettük az ígéretet, pedig akkor kevesen hitték, hogy valóra válható. - Az ellenzék a jobbikos bérunió­tól a törpepártok garantált alap­­jövedelméig egymás után áll elő a populistábbnál populistább válla­lásokkal. Lehet ezeknek bármiféle hatásuk a választásra?­­ A béruniós kezdeményezést jóvá­hagyó határozatában az Európai Bizott­ság világossá tette, hogy a polgári kezde­ményezésnek nincs közvetlen hatása a tagállami bérekre. Tehát mindaz, amit a Jobbik láttatni akar, nem egyszerűen populizmus, hanem hazugság. Az alap­­jövedelem ügyében szintén bízom a ma­gyar társadalom bölcsességében. Ma Magyarországon a 2010-es kormány­váltáskorihoz képest több mint 700 ezer emberrel többen, összesen majdnem 4,5 millióan dolgoznak. Ez a szám soha nem volt ennyire magas a rendszerváltozás óta, és ez tette lehetővé, hogy emelkedtek a bérek, több jut a családtámogatásra. Ezek után mindenki tegye fel magának a kérdést, hogy mi a jobb egy ország­nak. Ha munka nélkül lehet jövedelemre szeret tenni, vagy ha a társadalom és a gazdaság a munkára és a munka be­csületére épül? ! ! A Fidesz új frakcióvezetője úgy véli, Magyarország érdeke, hogy 2018-ban is Orbán Viktor alakíthasson kormányt Fotó: Havran Zoltán

Next