Magyar Ifjúság, 1979. szeptember-december (23. évfolyam, 36-52. szám)

1979-11-09 / 45. szám

­E fellépés előtt néhány nappal a Fészek klubban találkoztam Dölle Zsolttal. Kértem, beszéljen magáról, művészetéről. — Kérdezz — biztatott. — Úgy könnyebben megy. — Mennyi ideje csinálod? És mit csinálsz, miből élsz? — 1964-ben itt járt a világhírű lengyel pantomimművész, Henryk Tomaszewsky, az ő hatása adta nekem a lökést, amely erre a pá­lyára állított. Hosszú és igazán nem könnyű tanulóévek követ­keztek, 1970-ben kaptam szóló működési engedélyt, 1973-ban ké­szült el a műsorom, amit lénye­gében most is csinálok. Én nem előadásnak, hanem találkozásnak nevezem, mintegy 75 percnyi ter­jedelmű — zene, zörejek és smink nélkül. Első alkalommal a Fiatal Művészek Klubjában léptem fel vele, azóta közel hatszázszor ad­tam elő a fővárosban és vidéken, művelődési házakban, klubokban, munkásszállásokon és kollégiu­mokban; mindenhová elmegyek, ahová hívnak. Egyébként Győr, Szolnok, Veszprém, Budapest színházaiban dolgozom, az előadá­sok mozgásanyagát tervezem és tanítom be. A plakátokon ezt így tüntetik fel: Mozgás: Dölle Zsolt m. v.) Az előadás — vagy a találko­zás — első száma A részeges pla­kátragasztó című humoros hang­vételű darab, egyúttal Zsolt leg­első tervezése is, mondhatnánk: a diplomamunkája. Rengeteg kitű­nő, apró, hétköznapi megfigyelé­sen alapszák, emberek, mozgások, viselkedések, gesztusok, arcjáté­kok, grimaszok „ellopásán” és ke­mény munka során való összedol­gozásán, aminek végén összeállt ez a kacagtató jelenet. De amint véget ért, Zsolt kibú­jik a plakátsragasztó bőréből, új­ból ő maga áll előttünk, és arról beszél, hogy a pantomim nem tánc, hanem több mint háromne­­gyedrészű­ színészet. E műfaj lé­nyege: mezítelen ember a mezte­len színpadon. Ezért nem festi fe­hérre az arcát, ezért vesz fel jel­legtelen ruhát, amely a kart, a lá­bat és az arcot szabadon hagyja érvényesülni, ezért nem alkalmaz fény- és hangeffektusokat, hogy a néző is a leglényegesebbre tud­jon összpontosítani. Aztán el­mondja, hogyan alakult ki a jel­legzetes pantomimes tartás, állás, járás, mitől modern a modern pantomim.­­— Tényleg, mitől modern? — kérdezem a Fészek klubban. — A játéktól — feleli. — A játéktól lehet személytelenedni és nem a fehér sminktől. A játékot kell el­hinni, a játékban kell hinni, nem pedig a sminkben, a maszkban, a jelmezben, a kellékben. A gyere­kek, amikor homoksüteményt süt­nek és „megeszik”, akkor csak el­játsszák az evést, mégis elhiszik, hogy megették, még a szájukat is megnyalogatják utána. Mire fel­nőtté válunk, elfelejtjük ezt a já­tékot. Holott a legszebb kommu­nikáció: a játék. És mivel minden előadás játék, én is játszom. Azt játszom, hogy másvalaki vagyok: plakátragasztó, katona, repülőgép, orvos vagy akár ami más, amit el tudok hitetni a közönséggel.) netének­ felépítése világos: az egy­ Gyors egymásutánban peregnek a számok. A műsor gondolatme­­sterűtől, a könnyen érthetőtől a bonyolultabb felé. Közben magya­ráz, kérdez, játszik is a közönség­gel, mikor a számok közt vissza­­vedlik Dölle Zsolttá, majd egy mozdulat és még másvalakit lá­tunk: egy kedves vagy éppen el­lenszenves figurát. Műsorának végén csak annyi türelmet kér, a­míg átöltözik, aztán beül a kö­zönség közé, hogy a mimről be­széljenek.­­— A pantomimnak alig van hozzáférhető szakirodalma Ma­gyarországon — mondja Zsolt a Fészekben. — Külföldről hozunk be szakkönyveket. Marcel Mar­­ceau, a lengyel­ Tomaszewsky együttese vagy a csehszlovák Fial­ka és társulata világhírű. Itthon csak vágyálom az állandó panto­mimszínház, ennélfogva látszólag közönségbázisa sincs. Noha — ez tény — a közönség ki van éhezve a pantomimre. Bizonyítja ezt a mozgásszínházak nemzetközi ta­lálkozójának közelmúltbeli sikere is. Ezzel együtt nem könnyű a műfaj elfogadtatása. Egyesek üres játéknak tartják, mások meg ép­pen nehezen érthetőnek. Az ért­hetőség azonban örök vita min­den művészeti­ ágban. Én minden­esetre azt vallom: ha a néző nem ért valamit az előadásból, nem ő a hibás, hanem az előadó.) Kenessei András rízott kéz nem csupán deko­ráció, hanem önnön vérével lüktető valóság. Vele együtt mi szomszédolunk, hogy az 1929-es Szőlőerő (Kettős arckép) ellentétpárjától el­jussunk a Csónakosok (1933) párral dacoló polifó­niájáig. Hogy az Aukció (1930) finomkodó világától mintegy fejest ugorva belé­legezzük a Család (1932) fojtó levegőjű valóságát. Hogy felidézzük a festő sza­vakban is elmondott kínját­­keservét: „Lassan szivárog vérem az / életen át, kese­rűség pohara, / telj meg hát! / Karmaitokkal szívembe / hiába vájtok — nem / adom!!.. Nézünk, meditálunk, gon­dolkodunk. Hogy Derkovi­ts és mi, festményei és a mi felfogásunk mennyiben mu­tat azonosságot. Minden kép egy felkiáltás. Hogy önarc­képének hunyorításából ne csa­k az ecsetjárásra figyel­jünk fel, hanem az egykori asztaloslegény útjára is, aki végül is eljutott a Nemze­dékek (1932) generációkat vallató és vállaló egységéig. A kiegyensúlyozottság, a tu­dásba vetett hit, a vissza­tükröződő vállalás, a forra­dalmi szemlélet és a gyer­mekét etető anya nyugalma ma számunkra jelkép is le­het: korunk folytonosságá­nak, kiapadhatatlan küzdel­meinek a példája. Derkovits és mi azért is szót érthe­tünk, mert művészetében felfedezhetjük a mindenko­ri élet lüktetését. Ha elju­tunk a lényegig! Nem a lát­ványt lebecsülve, hanem az­zal azonosulva, elmélyedni minden üzenetben, amit Derkovits Gyula hagyott ránk, így emlékezünk szü­letésének nyolcvanötödik évfordulóján, így hajtjuk meg fejünket a negyvenöt esztendeje eltávozott nagy művész máig elevenen ható szellemisége előtt. Molnár Zsolt Fotó: Horváth Péter f *»?■ ^ % *8-“^ SStaovuu Q0f

Next