Györgyi Kálmán szerk: Magyar Iparművészet 28. évfolyam 1925

1. szám - Elek Artúr: A művészetek apja

Magyar Iparművészet, 1925. A MŰVÉSZETEK APJA IRTA ELEK ARTÚR annak régi mondások, szaknak példájáról? A monumentális mű­melyeknek — miközben részét törekvései nálunk sohasem tudtak nemzedékről - nemzedékre erőre kapni megfelelő feladatok és az általok öröklődnek — kipereg az kínálkozó gyakorlat és hagyományfejlődés eredeti értelmük és csak híján. Székely Bertalan legszebb kartonjai az üres frázissá csépelt vázlatoknak maradtak. És néhai Kőrösfői héjuk marad meg. Ilyen az Kriesch Aladárnak, ki a reneszánsz míve­az ősi mondás, hogy az építészet a művé­­seire emlékeztető mesterségbeli alaposság­szerek apja. Apja annyiban, hogy föltétele gal és művészetünkben szinte példátlan áli­minden művészetnek. Mert először volt a tattal készült egész életével a monumentális ház, azután lett mindaz, ami külső és belső festés feladataira, hány ilyen feladatban díszítése: a szobor, a festmény, az egész jutott része ? Közvetetlenül a háború előtt iparművészet. Az épület a határok közé volt néhány évi időszaka művészetünknek, fagott tér, minden egyéb művészet a tér melyben a főváros nagy építőprogrammja kitöltője vagy tagozója. Olyan nyilvánvaló a különböző művészeteknek is juttatott ér­et, mint a sarkigazságok s mégis meg­­tékes feladatokat. De az ilyen összedolgo­eshetett, hogy jó egy évszázadon át meg­­zásban járatlan építészetünk azok számára feledkezett róla a művészet egész gyakor­ sem tudott megfelelő építészeti keretet tár­lata. Száz év óta a szobrászat és festés vezni. Véletlenül simának maradt falfelüle­elszakadt az építészettől. S ha különösen telire kerültek a freskók és az épület egé­ünnepélyes feladatok — egy-egy színház, szével össze nem függően helyeződtek el a minisztérium, törvénykezési palota stb. épít-­szobrok, kezése­n egybe is térítették őket, egyesül így volt ez a múltban és így lesz a jövőben lélük csak amolyan alkalmi összebékülés is, ha építőművészetünk szelleme meg nem volt s a művészeti eredmény nem logikus változik. Az építészetnek feladata, sőt ön­előzményekből fejlett, hanem mestersége- maga mivoltából következő kötelessége, sen, sőt sokszor erőszakos módon, hogy a maga koncepcióinak keretében­­ hibás ebben az építészet volt s hogy helyet juttasson a többi művészetnek, a helyzet máig sem javult, az is az . Hiszen nélkülök el sem lehet. Bizonyság mulasztása. Az építőművészek azok, akik erre, hogy szurrogátumaikról soha le nem a művészet virágzó korszakaiban a többi mondott. A gipsz és újabban a műkő a művészet számára az alkotó alkalmat és szobrászat hatóeszközeinek bevonását a számára való feladatokat megteremtették, akarja jelenteni, de a szobrászművész. Valamikor büszkesége volt az építés művészei­nek, hogy építményeikkel koruk más kiváló művé­szeit foglalkoztatták. És nyilvánvaló, hogy például az olasz reneszánsz óriási festői és szobrászi te­hetségpotenciája önmagá­ban fulladt volna meg azok nélkül az alkalmak nélkül, melyeket az építőművé­szet adott neki a széttágu­lásra és alkotásokban ki­fejeződésre. Hol vagyunk annak a nagyszerű művészeti kor­Haranghy Jenő: Ex libris, tehát a tulajdonképpeni alkotó kihagyásával. Volt idő, amikor legvirágzóbb művészetünk — a gipsz­öntés volt. Bizonyára gazdasági okai is voltak annak a tartózkodásnak, mely a tulajdonképpeni művészeket nem bocsá­totta az építészet fel­adataihoz. A tervező épí­tészek mindig is azzal védekeztek a néha fel­hangzó vád ellen, hogy költségvetésükben nem fértek el a monumentális szobrászat és festés költ- lz íxbre ííbporoio Deíee manos dsrí íibrero, Que cuoncto ío esíd ofnheaudo ЕдЬэооез ±e esíó. •cerxdieríjCio*'

Next