Magyar Jogász, 1877 (2. évfolyam, 150-300. szám)

1877-10-09 / 232. szám

Második évfolyam 1877. 232. sz. Budapest, kedd, október 9. 1 „MAGYAR JOGÁSZ“ • minden nap, hétfőt kivéve.­­ Előfizetési ár: Egész évre ... 15 írt. —­­ ( Fél évre .... 7 „ 50 . Negyed évre . . 4 „ — ? Hirdetések:­­ ( Egy hatodhasábos petitsor egy- '­k­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer £­­ 16 kr., és többszöri hirdetéséért ̇­­ 13 kr., minden beigtatásnál. A­z « bélyegdij külön minden beigtatás­­ után 30 kr. osztr. ért. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP Szerkesztőség és K kiadó­­­hivatal: :› Budapest,­­ V. Erzsébet tér 14. sz. II. em., ‹, hová a lap szellemi részét­­ illető közleményeken kívül,­­ az előfizetési s hirdetési di­­­­jak, nemkülönben a beigza-­í­tandó hirdetmények is kül-­­­dendők. — Kéziratok csak­­ ismert kezektől fogadtat- , nak el. megjelen ( A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. Községjegyzői diploma. Nem kis meglepetéssel olvastuk a „Ma­gyar Jogász“ ez idei 209-ik számának azon curiosus közleményét, hogy a belügyminiszté­rium legközelebb 13.774-dik sz. alatt kelt rendelete által, ama quasi törvényerővel bíró pronunciátiót teszi, miszerint az egyes község­jegyzői szigorló bizottságok által kiállított ké­­pesítvényi okmányok, csak azon megye terüle­tén érvényesek, amelynek bizottsága azokat ki­állította. Az embernek valóban megáll az esze, ha azt a kérdést veti föl, hogy váljon józan öntudattal szokta-e mindenkor a minisztérium kibocsátani rendeleteit, a közérdek és állam­cél átalános szempontjából-e, avvagy az egykor­­máskor előtérbe­­nyomuló magánérdekek legyezge­­tése szerint ? Mert tekintve azt, hogy 1852. szept. 25. óta, midőn Tóth Vilmos volt belügymi­niszter a községjegyzői szigorlatok iránt utasí­tást adott; s tekintve, hogy az 1871: XVIII. t. cikk. hatályba lépte óta a községjegyzők, bármely megyének bizottsága előtt tették is le a szükséges vizsgát, elő sem fordulhatott eset, mivel eddig sem maga ártörvény, sem a minisz­teri utasítás nem gátolta s ellenkezőt nem is rendelte, hogy a községjegyzők bármely törvény­hatóság bizottsága előtt tették is le a szigorlatot, az országban bárhol ne pályázhassanak — meg­foghatatlan, hogy a minisztérium most jött ama monstruosus gondolatra, miszerint az egységes magyar állam 84 törvényhatóságát, mint meg­annyi külön törvények alatt élő idegen canto­­nokat, állítsa szemközt egymással, hogy az or­szág egységét s jogállamiságát ekkép is szétta­golja, é­s mintegy azon elvet hirdesse, mi­kép Tolnában nem törvény s tudomány az, ami Baranyában törvény s tudomány? Av­vagy a községjegyzői képesség nem ugyan­azon ismereteket gyakorlatiasságot követeli meg egyik megyében, mint a másikban? Vagy talán egyik megyében bölcsebbek s magas­ rangúak a szigorló bizottság tagjai? Ily absurdumot józan fővel senki sem ál­líthat, de úgy látszik, hogy mininisztériumunk­­tól még nagyobb absurdum is kitelik. Mert ugyan minek nevezzük azon eljárást, midőn a minisztérium föntebbi nyilatkozata oda kénysze­ríti a községjegyzőt, hogy ha itt vagy amott alkalmazáshoz nem juthat s kénytelen tiz-husz helyen is bekopogtatni tehát tiz-husz megyében mindannyiszor külön tegye le a szigorlatot; — tiz­­huszszor külön fizessen bélyegeket, s ugyanany­­nyiszor külön adományozzon a jegyzői nyugdíj­alapra is, — minthogy az ily adományozás, cime alatt a szigorlati díjnak, minden vizsgá­nál első föltétel? Annak, hogy az 1871: XVIII-dik t. cikk 74-dik §-a szerint községi orvosul csak az választathatik aki a magyar államban ér­vényes orvostudori oklevéllel bir, van némi ér­telme, mivel ez által eleje van véve annak, ne­hogy a külföldi zug egyetemekből kikerült kon­tárok és charlatánok áraszszák el az országot; de ezen szempont a községjegyzőkre vonatkozólag analógiául nem szolgálhat, mert a községjegyzők nem idegen tanintézetekből kerülnek ki, hanem a gyakorlati élet nemzeti iskolájából. S aztán, ha már csakugyan képzelhető valami ok, a­mely miatt a községjegyzők arra kényszeríttetnek, hogy minden egyes megyénél külön vizsgát te­gyenek le; miért nem terjeszti ki bölcs kormá­nyunk e szigort a szolgabíráli­s adótisztviselőkre is, miután ezek ugyanazon ismeretekkel kötelesek bírni, melyekkel a községjegyzők? De tegyük föl, hogy lehetnek mégis okai a kormánynak arra nézve, hogy amaz intéz­kedést célszerűnek vélte megtenni. Mi ezen okok közül csak a következőket képzelhetjük magunknak. Lehetséges ugyanis, hogy a minisz­térium ez­által azon célt akarja elérni: 1) hogy minden pályacélra s alkalmazásra törekvő községjegyző kényszerítve legyen ugyan­azon törvényhatóságnak házi törvényeit, illetőleg statútumait tanulmányozni s ismerni, melyben alkalmaztatni kíván; 2) hogy a megyében, főleg pedig az illető közigazgatási vidék nyelvében való járatosságáról tanúbizonyságot tegyen; 3) hogy oly egyének ne pályázhassanak oly megyékbe, hol a községi s közjegyzők nyug­­díj­alapjának gyarapításához nem járultak. Ta­lán ezen okok lebegtek a minisztérium szemei előtt.*) De mindezen okok és körülmények csak ál-okok s annyira gyarlók, hogy a kellő próbát ki nem állják. Ami ugyanis azt illeti, hogy a községi vagy körjegyző minden megyének statútumait is­merje, ez oly követelmény, melyet a korlátolt emberi elme meg nem bízhat. „Ad inpossi­­bilia pedig nemo ob­ligatu­r.“ S aztán, mi­óta már szerves törvények szerint és szakszerű­­leg kezeltetik a közigazgatás, a megyei statútu­mok már nem is bírnak azon fontossággal, mint aminővel régibb municipális életünkben bír­tak. Azok közül sok már teljesen elavult s az újabbak is csak ephemer értékűek, minthogy az államkormány mindenhatósága, mint szélvész az országúti párt, azokat minden órán és percben elfujhatja s el is szokta fújni. Egyébiránt, ha már okvetlenül megkivántatik az, hogy a köz­ségjegyző azon megye statútumait, hová pályázni óhajt , muldatlanul ismerje, ennek nem az a logikai expediense, hogy Ungot Bereget meg­járva, mindenütt újabb meg újabb szigorlatokba gyötörje magát agyon, hanem inkább az lenne, hogy ha idegen megyében valamelyik község­­jegyző megválasztatik, „ad normám“ adó­s vagy pénzügyi tisztviselő köteleztessék bizonyos időtartam alatt a megyei statútumokból külön vizsgát tenni. E mód legalább nem oly kény­szer, mely ugyanazon szellemi s anyagi áldo­zatokat kívánja, melyek a jegyzői rendes vizs­gák letételével járnak. Ami a nyelvismeret szükségét illeti, ez sokkal könyebb meg megoldású kérdés, hogysem fejtegetésénél hosszasan kellene időznünk. Ott van a 1868 : XLIV-dik t. c. mely azt mondja, hogy a nemzet politikai egységénél fogva Ma­gyarország államnyelve a magyar nyelv ugyan, mindazonáltal közigazgatási tekintetben az or­szágban lakó más nemzetiségek nyelve is res­­pectálandó. Ebből következik, hogy minden köz­ségi s körjegyzőnek föltétlenül kell ugyan ma­gyarul beszélnie s írnia, de kötelessége az ál­tala administrált vidék nyelvét is ismernie. A Tóth Vilmos által kiadott szigorlati „Utasí­tás“ is hangsúlyozza ezt, s miután kellő jár­tasságát a nyelvekben minden alkalmazást kereső jegyző már a szigorlatnál s képesítvényi okmá­nya kinyerésénél, valamint az illető helység vagy köz pályabiróságánál beigazolta; többé arra épen semmi szükség sincs, hogy valamely idegen me­gyében nyelvismereteire nézve újabb szigorlatoknak vesse magát alája. Hátra volna még tehát a községjegyzői nyugdíj­alap kérdése, melynél a minisztérium valószínű­leg azon okból localizálta a jegyzői dip­lomák érvényességét, nehogy oly jegyző, ki ide­gen megyébe akar betolakodni, oly nyugdíj­alap­ban is részessé válhassék, melyhez egy fitying­­gel sem járult. Jól van, azt beismerjük ma­gunk is, hogy igazságos dolog, miszerint az, ki valamely szent célra nem áldozott, annak elő­nyeiben se részesüljön. Ámde következik-e ebből, hogy egy idegen megyébe pályázó községjegyző, az ugyanezen megyébe fölállított nyugdíj­alap­hoz ne járulhasson? Ez nem következik, mert azt meghatározni, hogy minden idegen megyé­ből beköltözött jegyző telephelyének nyugdíj­alap­jához idő- és összegaránylag tartozzék járulni — csak egy rövidke miniszteri rendelet — vagy megyei statútumtól függ. E körülmény sem szolgáltathatott okot arra, hogy a belügymi­nisztérium a községjegyzői diplomát oly valami csekélységnek tekintse, mint tekintetik a házi magán oktatók bizonyítványa tanoncaikra nézve, kik akármily tanintézetbe akarnak belépni, min­denütt fölvételi vizsgát kell tenniök. Bizony kár a minisztériumnak a különben is kimerithetlen s eléggé terhes községjegyzői pálya ellen oly dracoi s indokolhatlan szigort alkalmazni, mely az erre megkivántató kedvet inkább lohasztja, mint ébreszti. Egy alispán. *) Nem hiszszük. Hanem tudtunkkal az, hogy azt akarták elérni, hogy az illető jegyző tudja annak a köz­ségnek a nyelvét, hol helyet foglal. Akkor meg ismét hely­telenség a diploma s nem a qualifikatióhoz kötni a nyelv kérdését. Szerk. SW* Kérjük előfizetőinket, kik még hátralékban vannak, hogy járandóságunkat; azokat pedig, kiknek előfizetésük lejárt, hogy az előfizetési pénzeket mielőbb küldjék be, nehogy a lap meg­küldésében akadály történjék. Megjegyezzük egyúttal, hogy annak, legyen bár vidéki vagy helybeli előfizető, ki az előfizetési dijt f. hó 10-kéig be nem küldi, ezentúl lapunkat meg nem küldjük. Budapest, okt. 8. A kisebb polgári peres ügyekben való el­járás fölött a központi bizottság által beterjesztett s­ltalánosságban részletes tárgyalás alapjául elfo­gadott törvényjavaslat azon intézkedése ellenében, mely szerint a különben föltétlenül megengedendőnek

Next