Magyar Jogász, 1878 (3. évfolyam, 149-300. szám)

1878-11-21 / 268. szám

III. évfolyam 1878. 268. sz. Budapest, csütörtök november 21 Előfizetési ár: 1 „MAGYAR^ JOGÁSZ“!; ; megjelen­t minden nap, hétfőt kivéve. Egész évre ... 15 fi­t. — ’ Fél évre .... 7 „50 j Kegyed évre . . 4 „ —­­ ! Egy hónapra. 1 „ 40 . Hirdetések: (( Egy hatodhasábos patizsor egy­­­­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer­­ 16 kr., és többszöri hirdetéséért MAGYAR JOGÁSZ JOGI ES KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP Szerkesztőség kiadó - hivatal:­­ Budapest, V. József tér 3. sz. hová a lap szellemi részét '­ illető közleményeken kívül, '­­ az előfizetési s hirdetési di- d­í­­jak, nemkülönben a beigza- ' í tandó hirdetmények is kül- j­­­dendők. — Kéziratok csak ;­­ ismert kezektől fogadtat-­­ nak el. ; IS kr., minden beigtatásnál. A '­­ bélyegdij kulin minden beigtatás I után 30 kr. osztr. ért. ' A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. A perorvoslati határidők reformja. (Két czikk.) 1. Törvénykezési rendtartásunknak számos fo­gyatkozása mellett, még rendkívül sok hibája con­­statáltatott a tíz éves gyakorlat által. Az uj javas­lat igyekezett ugyan számot adni a tapasztalat ered­ményeinek s megkísérelte pótolni, orvosolni a dol­got, azonban nem terjedt ki figyelme a törvényke­zési rendtartásnak egyik leghibásabb részére, jele­sül arra, mely a perorvoslatok beadási határidejét különbözően azok nemeihez képest állapítja meg. Ismeretes az a geniális változatosság, melyet ezekre a határidőkre nézve a mostani perrendtar­tás életbe léptetett. Más a beadási határidő a fö­­lebbezésekre, ismét más a semm­iségi panaszokra, de ez utóbbiaknak megint 3, 8 és 15 napos alosz­tályaik is vannak. Sőt különbség létetett még egy és ugyanazon sérelemre vonatkozólag is a szerint, a­mint az rendes eljárás folyamán vagy pedig som­más eljárásban merült föl. Ha ugyanis a bíróság va­lamelyik fél meg nem idéztetése daczára hozott ha­tározatot, az ezáltal sértett felnek sommás eljárás­ban 3, illetőleg 8, míg rendes eljárásban 15 napi ideje van perorvoslata benyújtására. Ugyanígy jár­tak el az igazolásra nézve, melyet sommás eljá­rásban 8, rendesnél pedig 15 nap alatt kell kérni. Ennek természetes következménye később az lett, hogy mainapság még a szakemberek közül is alig képes valaki megmondani, a­nélkül, hogy a törv­­rendtartásban utána ne nézzen, hogy váljon mennyi idő alatt nyújtandó be a felmerült esetre alkalmas perorvoslat. Annál kevésbé tudják magu­kat a laikusok ez irányban tájékozni. Pedig, ha már átalánosságban is kétségtelen, mikép a törvé­nyeknek oly világosaknak és áttetsző szerkezetek­nek kell lenniök, hogy a jogai megóvására szüksé­ges jogeszközökről azok alapján mindenki tiszta képet alkothasson magának, még inkább szüksé­ges épen a perorvoslati határidőknek oly módon való szabályozása, hogy az ország minden polgára, tekintet nélkül kisebb vagy nagyobb műveltségére, megjegyezhesse magának, hogy e tekintetben mi­ként rendelkezik a törvény. Ép oly gyakran, sőt sokkal gyakrabban sér­tetnek meg ugyanis annak az osztálynak jogai, mely csekély műveltségénél fogva a perorvoslatok különféle égéről tudomással sem bír, azt pedig épen nem is sejti, hogy egyik sérelemért három nap alatt kell panaszt emelnie, míg a másikkal 15 na­pig várhat. Számtalanszor elmulasztja ennélfogva a határidőt s a legtöbb esetben teljesen elesik a per­orvoslattól. A gyakorlati élet terén működő szakférfiak között azt hiszszük alig akad egy is, kinek nem volt alkalma saját tapasztalatából megismerkedni a t. r. t. kérdéses része által előidézett szomorú kö­vetkezményekkel. Akárhányszor elvesztették egye­sek egész vagyonukat a miatt, hogy a perorvoslati határidőt elmulasztották, nem bírván tudomással arról, hogy a törvényhozó arra a bizonyos esetre rövidebb határidőt állapított meg. Az ügyvédnek nem marad más hátra, mint fölvilágosítani őket veszteségük nagyságáról. Mindezekre tekintettel, mi legczélszerűbbnek és leghelyesebbnek tartanánk azt, ha egészen fi­gyelmen kívül hagyva, úgy a perorvoslatok külön­féle nemeit, mint a felek lakhelyének és a bírósá­gok székhelyének kombinálására, továbbá a jog­sértések minőségére alapított casuistikát, min­den perorvoslatra ugyanaz a határidő állapíttat­nék meg. Nagy tévedés lenne eme javaslatunkkal szem­ben az igazságszolgáltatás gyorsaságának érdekeire hivatkozni, mert azáltal, hogy sok oly perorvoslat, mely eddig 3 vagy 8 nap alatt volt beadandó, ezentúl 7 vagy 12 nappal későbben alkalmaz­tathatnék, épen nem fog a perek befejezése kés­leltetni. Elég csak pillantást vetni a tényleges viszonyokra, s mindenki meggyőződhetik állításunk valóságáról. Hiába nyújtatik ugyanis be az illető beadvány 3­­ nap alatt, a bírósági elintézés, illetőleg a fölter­­­­jesztés 15 nap alatt még a leggyorsabb bíróságok­nál sem történik meg. Semmi idő sem veszne te­hát azáltal kárba, ha 3 nap helyett 15 nap vol­na is a határidő. De még ha valóban késleltetve lenne pár nap­pal néhány per fölterjesztése, alig érdemes ez a késedelem még csak említésre is azokkal a fon­tos érdekekkel szemben, melyek e kérdéssel ösz­­szefüggnek. S ezenkívül figyelemmel kell lenni arra is, hogy semmi méltányos­­alapja sincs annak, mikép a perorvoslat határideje kisebb vagy nagyobbra­­ szabassék kizárólag azért, mert a jogsértés végzés vagy ítélet által, sommás vagy rendes eljárás ke­retén belül, vagy pedig a végrehajtás folyamán és kézbesítések körül történt. Mert igen sok esetben épen ott mutatkozik szükségesnek alapos és terjedt nyomozás s épen ott merül fel legtöbb nehézség a tényállás megálla­pítása és az adatok beszerzése tekintetében, a­hol­­ rövid határidő van megállapítva. Viszont pedig­­ gyakori az ellenkező eset is, nevezetesen az, hogy­­ az a perorvoslati beadvány, melyre hosszabb határ­­i­­dő engedtetett, pár óra alatt elkészíthető. Szóval,­­ szerintünk nincs legkevésbé sem igazolva az a vé­­­­lemény, mely a sérelmes határozat vagy bírói cse­­­­lekmény minőségéhez képest, rövidebb vagy hosz­­­­szabb idő alatt tartja lehetőnek a beadvány be­­­­nyújtását. S végül igen fontos momentum az is, hogy a­­ semmiségi panaszok naorész erejéig csökkennének,ha­­ minden perorvoslatra egyenlő határidő szabatnék. A­­ semmiségi panaszok száma, melyek az elkésett­nek állított perorvoslatok visszautasítását tárgyaz­­zák, igen jelentékeny, amennyiben a perorvosla­tok beadásáról intézkedő perrendtartási szakaszok igen elasztikus magyarázatuak. E nézetkülönbsé­geknek s igy egyszersmind a panaszoknak alapja is teljesen megszűnnék s ezzel a bíróságok tete­mes munkától kimél­etnének meg. Áttérünk ezek után holnapi czikkünkben az új perrendtartási javaslat ide vonatkozó intézke­déseinek fejtegetésére, mány ellen. Hosszú beszédében nagy igazat mon­dott akkor, midőn a most folyó egész vitát bizarr­­nak nevezte, melyben a helyett, hogy a helyzet tisztázására s a nemzet érzületének a trón előtt őszinte nyilvánítására törekednék a ház min­den pártja, kerülő utakon odázzák el a kor­mány nagy számadását s a loyalitás ürügye alatt a valódi érzületet elleplezik a király előtt. Nos, de a szónok meg a másik szél­sőségbe esett s az őszinteségben volt — bizarr. Eseményt képez a vitában P­a­u­­­e­r Tivadar igaz­ságügyér felszólalása, senki sem számított rá és mindenkit meglepett, még tán a kabinet tagjait is. A tudós államférfi találó érvelése s történeti re­flexiókban gazdag, ékes előadása szinte fölmelegité a kormánypártot. Polémiája az ellenzéki szónokok ellen tárgyilagos és átgondolt volt, nem is tévesz­tő el hatását. Beszéde közel teljes 1 órát vett igénybe s zajos tapsokkal jutalmaztatott. Az utósó szónok parlamentünk ifjabb generatiójának egyik legtehetségesebb vezértagja, Szilágyi Dezső volt. Felszólalásához minden párton­­nagy várakozáso­kat kötöttek. Bizonyítékait a kormánynak a képviselőházban követett taktikájára irányozta s belőlük azt következtető, hogy a minisztérium az okkupatiót a ház előtt ravaszul titkolta, noha az már eleve el volt határozva, sikerült is neki ki­játszania a parlamentet s a nemzetet, de a súlyos következmények a kormány politikája ellen s a közvélemény aggodalmai mellett vallanak s azért szóló az egyesült ellenzék föliratára szavaz, mint a­mely a kormány iránt való bizalmatlanságnak ad nyílt kifejezést. A beszéd átalában igen remek és kitűnő volt, s a szónokot pártfelei élénken megél­jenezték.­­ Ezzel az ülés véget ért. Az osztrák delegáczió mai ülésén a lengyel delegátusok interpellálták a közös külügyminisztert a keleti kérdés dolgában, de Andrássy gróf ezúttal még nem válaszolt. Azután a pénzügyi albizottság jelentése alapján tárgyalás alá vétetett a közös pénz­ügyminisztérium jövő évi költségvetése s eljutot­tak benne a 4-ik czimig minden följegyzésre mél­tó incidens nélkül. Budapest, nov. 20. A képviselőház mai ülésén folytatták a fel­­irati vitát. Első szónok Horváth Lajos kor­mánypárti volt, ki meglehetős jezsuita színe­zetű beszéddel hangsúlyozta aggodalmait s az okkupátió helytelenítését, de egyúttal gyanittatni engedé, hogy minden aggodalma daczára kész meg­nyugodni benne. Majd Ugron Gábor szélső­bal­oldali támadt a 21-es bizottság felirata s a kor­ Vegyes közlemények. Több kortárs kérdezősködése folytán — hogy miként biztosítsák magukat némely tisztviselő részéről a felragasztot bélyeggel elkövetni szokott visszaélés ellenében — feleletünk az, hogy alkal­mazzák az illetékszabályok 48. tétele alatt előfor­duló jegyzés 1. pontját, mely szerint az ítéleti bé­lyegről az illető hivatalnoktól nyugtát köve­telhetnek a jegyzőkönyvekre ragasztott bélye­get pedig átírhatják. A jogakadémiák organk­us reformjára vonatkozólag több lap azon hírt közölte, hogy a közoktásügyi miniszter ez ügyben közelebbről enquet-et hív össze. Illetékes helyről azon értesítést vettük, miszerint az enquete összehívása csak terv­ben van és tényleg csak a kormány állandósítása után fog megtörténni. A német színházi botrány tegnap, a követ­kező dologból eredt: Rákosy Jenő a népszínház bérlője megszerezte a „Ni­niche“ czímű darab­nak Budapestre szóló előadási jogát. Ugyanerre jogot nyert K n­a a­k bécsi színész is, azonban da­czára, hogy az engedély Németország és Aus­z­­triára terjedt ki: a darabot itt Budapesten kí­sérelte meg színpadra hozni A kapitányság Rákosy panasza folytán magát közbevetvén, az előadást meghiúsította. A lapok pro és contra foglalnak pártállást a rendőri beavatkozás tekintetében, sőt némelyek azért helyeslik az eljárást, mert az német színészszel szemben történt. Azonban a szereplő szemé­lyek figyelmen kívül hagyásával csupán a merev jog szempontjából kell jelen esetben vizsgálni a dolgot. Lehet, hogy Rákosynak érdemileg igaza van, ha­nem csak az út és mód, melylyel azt meg akarja

Next