Magyar Jogász, 1879 (4. évfolyam, 1-147. szám)

1879-02-25 / 46. szám

IV. évfolyam 1879. „MAGYAR JOGÁSZ“ megyeien minden nap, háttít kínéra. Előfizetési ár: Egész évre ... 15 frt. — Fél évre .... 7 „50 Negyed évre . . 4 „ — Egy hónapra. 1 „ 40 Hirdetések: Egy hatodhasábos petitsor egy­szeri hirdetéséért 16 kr., kétszer 16 kr., és többszöri hirdetéséért 13 kr., minden beigtatisnál. A bélyegdij küli­n minden beigtatás után 30 kr. osztr. ért. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP Budapest, kedd február 25. Szerkesztőség kiadó­­­hivatal: B13.d.a­pest, V. József tér 3. sz. hová a lap szellemi részét illető közleményeken kívül, az előfizetési s hirdetési di­jak, nemkülönben a beigta­­tandó hirdetmények is kül­dendők. — Kéziratok csak ismert kezektől fogadtat­nak el. A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. Ügyvédi felszólítás , zsarolás. Van alkotmányunk, alkotmányos kormá­nyunk. Nincs személy- és vagyonbiztonságunk. Ezeket biztosítani pedig az alkotmánynak leg­lényegesebb feladata. Az kétségtelen, hogy Magyaországon nem érezzük a mondott irányban az alkotmányos­ság áldásait. A jogbiztonság, a személyszabad­­ság, az alkotmányosság gúnyára semmi, de a legcsekélyebb gondoskodásban nem részesül. Csak úgy fogdossák az embereket és bocsáttat­nak ki azok ismét, mint ártatlanok, s még csak hajaszála sem görbül meg annak, ki a lelkiismeretlen merényletet intézte a társada­lom, annak egyes tagjai ellen. Legfölebb rá­mondják, hogy szigorúan járt el. Ezzel aztán megelégedni köteles az ál­lampolgár, mert hiszen pénze­s hőre az államé, így gondolkozik ismét némely lelkiismeretlen bíró s a hivatását nem értő ügyész. Az emberfogdosás megy is most jobban, mint ment a Bachkorszakban vagy valaha, mert hiszen a mostani modern alkotmány arra való, hogy bennünket mindenből kifoszszon. A felebbviteli fórumokon csak úgy hem­zsegnek azok az ügyek, melyekben a bűnvádi igazságszolgáltatás érdekeinek ürügye alatt tör­tént legjogtalanabb letartóztatások, befogatá­­sok ellen orvoslat kerestetik. Nem akarunk ezúttal teljesen hű ké­pet nyújtani arról, ami mindenféle megtörtén­hetik nálunk, különösen a büntető igazságszok­­­atás terén , hanem szorítkozunk concret esetre, mely magában véve elég adatul szol­gálhat a viszonyok jellemzésére. Ismétlődtek a vidéki bíróságok előtt azok az esetek, hogy ügyvédek, különösen midőn fenyítő­­tekintetek alá eső, de a magánfél panaszától függő ügyekben közbenjárva, a bűnténynyel ter­helt egyénhez fenyegető felszólítást intéztek, eb­beli cselekményük miatt zsarolás czímén fenyítő perbe fogattak, sőt le is tartóztattak, mert hi­szen enélkül a scandalum úgy sem ért volna sem­mit. S váljon a törvény vagy a törvényes gya­korlat indokolja-e ezt az eljárást? Bizonyára nem. Mert hiszen az ügyvéd, mint ki első bí­rája az ügynek, csaknem kötelességszerűleg tesz eleget hivatásának, midőn a per megindítása előtt az ellenfelet azon jogkövetkezményekre figyelmezteti, melyek őt a reá bízott ügyből ki­folyólag fenyegetik. A jogkövetkezményekkel való fenyegetés pedig nem képezhet zsarolást avagy zsarolási kísérletet s legroszabb esetben csak az adhatná meg e bűntény jellegét, ha kideri­tetnék az, hogy a fenyegetés tárgyát becsületbeli dolog képezi s hogy az jogtalanul történt. Ez az átalánosan elfogadott elv, mely csaknem minden büntető-codexen vonul keresz­tül, így új büntető-codexünk is (350. §.) „Aki azon czélból, hogy magának vagy másnak jog­talanul vagyoni hasznot szerezzen, valakit erőszakkal vagy fenyegetéssel valaminek cselek­vésére, eltűrésére vagy elhagyására kénysze­rít, amennyiben cselekménye súlyosabban bün­tetendő cselekményt nem képez — a zsarolás vétségét követi el és három évig terjedhető fogházzal büntetendő.“ És hogy még világosabban kitűnjék, minő cselekményeket tekint büntető-codexünk zsaro­lásnak, az indokolás szóról szóra így nyilatkozik. „Zsarolást képez tehát, ha valaki bizonyos ösz­­szegnek bizonyos időben és helyre való meg­küldését vagy meghatározott helyen leendő le­tételét levélben azon fenyegetéssel követeli, hogy követelése nem teljesítésének elmulasztása ese­tében annak házát, a­kihez a követe­lés intéztetik, felgyújtja, zsarolást ké­pez, ha valaki mást egy pertől való elállásra azon fenyegetéssel szólít fel, hogy ellenkező esetben a perlekedőt megveri, vagy gu­lyáját vagy más ingóságait ellopja, ellopatja vagy megsemmisíti.“ Ugyan kérdjük, ilyennek tekinthető-e az, ha az ügyvéd oly egyént, ki ellen alapos bün­tető feljelentést joggal tehetne, mégis értesít arról, hogy a büntető feljelentéstől eláll az esetre, ha a bűnös cselekmény által előidézett kár megtéríttetik? Hiszen új büntető-codexünk számtalan esetben az érdeklettek, illető­leg károsultak tetszésére bízza a feljelentés megtételét, csak úgy en­gedvén meg a bűnös üldözését, ha magán­vád emeltetik. Ennek indokául pedig csakis az hozható fel, hogy a törvényhozás nem követel minden eset­ben megtorlást s gyakran megelégszik a kár jóvátételével akkor, midőn a sértett fél sem kí­ván büntetést. S ebből viszont okszerűleg kö­vetkezik, hogy a sértett fél, mielőtt vádat emelne , jogosítva van magánúton felhívni a bűnöst a kár megtérítésére s hogy eme fel­szólítását joggal teheti nyomatékosabbá az­zal a fenyegetéssel, mikép a felhívás eredmény­telensége esetére a büntető feljelentéshez fog fordulni. És ha magának a félnek joga van így eljárni, miért ne tehetné ezt az ügyvéd a fél megbízásából ? Sőt részünkről épen azt az ügyvédet találnánk kárhoztatandó és megro­­vandónak, a­ki egyenesen büntetést kér a ká­rosító ellen, a­helyett, hogy előbb megkísér­­lené az ügy barátságos kiegyenlítését, figyel­meztetve a sértőt tettének esetleges következ­ményeire. De nem is találunk a művelt államok törvénykezésében sehol a bevezetésileg fölem­lített esetekhez hasonlókat és nem tudunk példát Magyarország határain kívül még sehol arra, hogy zsarolás miatt vád alá helyezte­tett s vizsgálati fogságba vettetett volna oly ügyvéd, ki büntető feljelentéssel fenyegette a va­lóban bűnös károsítót. Ez is egyik specialitásunk, melyet egyrészt a birák járatlanságának, na­gyobbrészt azonban csakis az ügyvédek ellen uralkodó megmagyaráz­atlan és indokolatlan ellenszenv otromba, állatias kitörésének tulaj­doníthatunk. Őszintén megváltjuk azonban, mikép­te­len sorainktól rém remélünk több sikert amaz ellenszenv leküzdése tekintetében, mint annyi más, a pusztában elhangzott felszóla­lástól. Naturam turpem expellas furca, tam­en usque recurret, úgymond a latin s bíróságaink Budapest, febr. 24. A képviselőházban ma V­á­r­a­d­y Gábor al­­elnök nyitotta meg az ülést s felhatalmazást kért, hogy Szepes megye központi bizottságát néhai Zse­­dényi Ede halála folytán uj választás elrendelésére utasíthassa. Ugyancsak az ő helyébe a pénzügyi bizottságba új tag lesz választandó. A válasz­tás a jövő csütörtöki ülésben fog megejtetni. Ez­után Paul­er igazságügyér benyújtotta a kir. köz­jegyzői díjak megállapításáról szóló törvényjavas­latot, melyet a ház a pénzügyi bizottsághoz uta­sított. Végre folytatták az átalános vitát a bud­get felett. Szaboljevich nemzetiségi képviselő (Nagykikindáról) elfogadta a költségvetést s hang­súlyozta, hogy a szerbek jó hazafiak, csak azt nem szeretik, ha nemzeti kulturájukat bántják. Ke­mény Gábor b. miniszter is felszólalt, még­pedig közgazdászati szempontokat igyekezett felvetni, minthogy azonban ő extája csupán ad hoc közgaz­da, ennélfogva beszéde csak jámbor törekvés volt, új eszmék s meggyőző argumentumok nélkül. M­o­­csáry Lajos a szélső balról ezúttal is elvégezte rendes politikai szükségét, melylyel magán minden vita alkalmával könnyitni szokott. Utána három a „minorum gentium“-ból tartott dictiót: Gergel­­­y­­ Sándor, Bereczky Sándor és S­z­e­b­e­r­é­­n­y­i Lajos. Kettő kormánypárti, a középső a pár­tokon kívüli párthoz tartozik. Holnap a vitát foly­tatják. Az igazságügyminiszter azon intézkedése miatt, hogy a táblai birói állomások betöltésénél a kinevezendők személyét illetőleg javaslattételre a kir. tábla tanács elnökei és az elnök­ből álló kandidáló bizottságot hitt egybe, roppant nagy garral kel ki a „Pesti Napló“ szakadatlan czikkezője. Mi ugyan már lapunk legutóbbi számában elmondottuk nézetünket és helyeselve a miniszter óvatos eljárását, megvilá­gítottuk, mikép az igazságügyér nincs elzárva attól, hogy egyesektől és testületektől véleményt kér­hessen , mert emellett mégis tehet a­mit akar és igen helyesen mert őt terheli a felelősség. Mint­hogy azonban a P. N. czikkezője törvénytelen­séggel is vádolta a minisztert, nem találjuk épen feleslegesnek, a dolog ezen oldalára is visszatérni, már csak azért is, mivel akad honatya, ki kapva a Napló felszólalásán anélkül, hogy megfontolta volna a dolgot, interpellálta az igazságügyért a képviselőházban. Tudvalevő dolog, hogy az 1868. 54. t­ez. 6. §. felhatalmazza a minisztert arra, hogy birói ügyviteli szabályokat készítsen s el is készí­tette azokat s kibocsátotta rendeletileg. Ezek az ügyviteli rendszabályok intézkednek a kinevezendő vagy előléptetendő bírák és bírósági hivatalno­kok kandidatiójára nézve. A­mint joga volt a miniszternek ezt a rendeletet kibocsátani, és úgy joga van azt megbővíteni, midőn annak hiányait a gyakorlat kiderítve, az élet annak szükséges re­formját követeli. Nemcsak egyedül a dolog termé­szetében rejlik a miniszter említett joga, hanem az 1871 XXXI. t. ez. 35. § még világosan is fel­hatalmazza a minisztert az 1868. LIV. t. ez. 6. §-a alapján kibocsátott ügyviteli szabályok módo­sítása s pótlására. Nem szorult az igazságügyér védelmünkre, hanem addig is, míg maga az igaz­ságügyminiszter a nagy phrasisoknak élét veszi, szükségesnek tartottuk elmondani véleményünket, hogy némelyek, kik a miniszter eljárásában szin­tén törvénysértést találnak, ne nyerjenek tápot a Napló utján ebbeli véleményük megerősítésére. A győri ügyvédi kamara az igazságügymi­niszternek lapunk 32. számában már egész terjedel­mében hozott 2916/879. sz. körrendeletét , mely 46. sz. és igy vannak az ügyvédekkel, orvoslást egye­dül az időtől s a fokozatos kijózano­dástól várhatunk.

Next