Magyar Jogász, 1879 (4. évfolyam, 1-147. szám)

1879-01-22 / 17. szám

IV. évfolyam 1879. 17. sz. Budapest, szerda január 22. „MAGYAR^ JOGÁSZ" › megjelen minden nap, httfit kivéve. ] Előfizetési ár:­­ Egész évre ... 16 írt. — .. . Fél évre .... 7 „ 50 › Negyed évre . . . „ — ‹ › Egy hónapra• 1 „ 40 Hirdetések: hatodhasábos petitsor egy­­i­k­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer­i 16 kr., és többszöri hirdetéséért ! 18 kr., minden beiktatásnál. A­­ 1 bélyegdij kíslín minden beiktatás­­­a után 80 kr. osztr. ért. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ES KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. Szerkesztőség kiadó­­­hivatal.­­•­ Budapest, V. József tér 3. az, hová a lap szellemi részét­­ illető közleményeken kívül, 5 az előfizetési s hirdetési di­­­­jak, nemkülönben a beigta-­­­tandó hirdetmények is kül-­­­dendők. — Kéziratok csak jí ismert kezektől fogadtat­nak el. ji Tájékozás, a f. évi községi választásokhoz. (Két czikk.) I. A nemzeti önkormányzat első templomai­ban, melyeket községeink képeznek, a községek rendezéséről szóló 1871 : XVIII. tczikk 43. és 70. §-ai értelmében két kiváló alkotmányos intézkedés, már harmadizben jut az adott alkotmányjogok tényleges gyakorlásának megvalósulásához. Egyik momentum az, hogy most újból meg­­alakíttatnak a községi képviseletek s újból megvá­lasztatnak a községi tisztviselők, így hát nagy öröm­ünnepre kell készülnie az országnak, illető­leg a népnek, mely ez évben ismét ünnepelheti a szaturnáliai napok rövid boldogságát. Azonban, mit látunk, mit tapasztalunk or­szágszerte ? A nép kedélyvilága, mint sötét felhőkkel bo­rított égboltozat lebeg szemeink előtt a haza egyik határától a másikig; azon örömsugárnak, melynek a szabad választás nagy ünnepét már előre vetett fényével kellene üdvözölnie: sehol sincs semmi nyoma! Honnan a komor tünemény, mi ennek az oka? Onnan s oka az, mivel a nép terhesnek érzi önsorsát; nem bizik saját csillagában s a községi önkormányzatra nézve, melynek kell, hogy va­lódi szabadságot, önállóságot s fölvirulást idézzen elő, az eddigi törvények alapján megcsal­ott­nak, ki­játszottak tartja magát! S talán nem is minden ok nélkül. Mert vegyük csak a dolgot, úgy, amint van. Mióta a nép a földesúri s aristokratikus zsar­nokság alól felszabadult, hosszú ideig azon önámítás­­ban ringatta magát, mintha már valóban ö­n u­r­a független s szabad lenne, vagyis megszűnt volna jobbágy lenni. Azonban mit tapasztal? Azt, hogy­­ bizony még ma sem szűnt meg jobbágy lenni, hanem, hogy csak urat cserélt s hogy a régi földes­­­urak helyett most földesurai, az állam — az állam­­hatalom bitorolt jogczime alatt pedig a vármegye, az adóhivatal, hadiparancsnokság, a pandur-regime s az egyház, melyek mig egyrészről saját magza­taiból s minden földi vagyonából kifosztják, szent­­ségtelen kezekkel beturkálnak polgári szabadsága, autonómiája szentélyébe is. Mert ugyan, ki ne tudná, ki ne tapasztalná, hogy a községi választásoknál, még ma is és min­dig a szolgabíró, vagyis az alispáni tányérnyaló, a pap, a pandúrhadnagy a döntő hatalom? Saj­nos dolog, hogy így van, de ez igaz. S épen mivel igaz, nagyon természetes, hogy községi ön­­kormányzatunk még ez ideig merő fallacia — ön­­ámitás, ábránd. S ez az oka annak, hogy községeink a jelen választások iránt oly rémítő hideg közönynyel viseltetnek. Erre a közel múlt tapasztalatai is elégséges anyagot szolgáltattak. Hogy mi volt a község az 1871. XVIII. t.-cz. életbelépte előtt, azt mindenki szomorú tapaszta­lás alapján eléggé ismeri. Még a hagyományos és elavult rendszerhez a legkonokabb conservatismussal ragaszkodó régi fel­fogás is kénytelen beismerni, hogy a községi igaz­gatás terén e törvénynyel nagy és eredményeiben áldásos lépés történt előre, mely egyedül alkalmas előidézni, hogy a sokat hangoztatott cultur-állam­­féle eszme ne csak papíron legyen hangzatos frá­zis és kezdő újságírónak hálaadatos théma, hanem valahára a megvalósulás körvonalai mutatkozzanak a rideg élet egyhangú napjaiban. Kétségtelen, hogy a cultur­állam, jó közigaz­gatás nélkül, nem képzelhető s bár­mily sulylyal is bir a népnevelés eszméje, azért az magában véve nem alkotott modern államot s ennek első s alapföltétele a közigazgatás rendszeressége vagy más szóval: a községek helyes igazgatása. Igaz ugyan, hogy a község a közigazgatás legalantabb álló factora; felette áll a megyei ható­ság és az állam központi legfőbb közege: a mi­nisztérium ; azért mégis a súlypont a legutolsó té­nyezőn nyugszik, mert alkottathat a minisztérium üdvösbnél üdvösebb törvényeket, gondoskodhatik az a megye a legnagyobb lelkiismeretességgel a ke­resztülvitelről, eredmény csak úgy fog mutatkozni, ha a község az üdvös törvényeket végrehajtja s ez iránt való kötelessége tudatával bir. A minisztérium és megye, úgy másrészről a község oly viszonyban állnak egymáshoz, hogy könnyen felfogható hasonlattal éljünk, mint a had­­vezénylet és a hadsereg a háborúban. A táborkari főnök gondolhat ki bármely ge­­niális haditervet az ellenség megkerülése végett: az a tábornok iparkodhatik a legnagyobb lelkiis­­meretességgel és kötelességérzettel a hadi­tervet keresztülvinni, azért eredmény csak úgy fog mu­tatkozni, ha a hadsereg elég erkölcsi és anyagi te­hetséggel és erővel akar bírni, hogy a fáradságos menetek megtörténjenek; hogy rendithetlen bátor­ság és elszántság legyen jelszava a halállal szem­ben s hogy győzzön azért, mert győznie kell. Budapest, jan. 21. A képviselőház mai ülésén bemutattatott a ház január havi költségvetése; Nagy György képviselő véglegesen, Szapáry Gyula gróf, Ke­mény Gábor báró, Zichy F. Viktor gróf és Pol­­­g­á­n­y Károly képv­selők pedig a szabályszerű 30­­ nap fentartásával igazoltattak. Szende Béla hon- s védelmi miniszter törvényjavaslatot nyújtott be a­­ honvédelmi minisztérium helyiségeinek kiépítéséről­­­s a költségek miként fedezéséről, mely javaslat a­­ pénzügyi bizottsághoz utasittatott s az államkölt-­­­ségvetéssel egyidejűleg fog tárgyaltatni. Végül be- t adattak a szavazatok a vám- és kereskedelemügyi­­ állandó bizottság 15 tagjára. A legközelebb­ ér-­­­demleges ülés szombaton lesz. Ha azonban addig­­ valamely kormányelőterjesztés vagy bizottsági je­­­­lentés szüksége forogna fenn, az elnök az ülés ösz­­szehívásáról intézkedni fog. A vám- és kereskedelemügyi bizottság ma az országos ülés után megalakult s Kemény Gá­bor báró részvétele mellett megkezdő az Olaszor­szággal kötött vám és kereskedelmi szerződés tár­gyalását. A közigazgatási tisztviselők qualificatiója tárgyában a minisztériumok kebelében tanácskozá­sok folynak s ez iránt, mint értesülünk, enquete is fog egybehivatni. Levél a szerkesztőhöz Szeged, 1879. jan. 20. Tekintetes szerkesztő ur! A jog­szolgáltatás terén fölmerült egyes jogesetek szellőz­tetése a szaklapok hivatásához tartozik. Az a tu­dat, hogy tekintetes szerkesztő úr becses lapja ha­sábjain a jogesetek fölötti eszmecserének hely­t adni mindig kész volt, bátorít engem is, a következő bűneset közlésére, kérvén a tekintetes szerkesztő urat, hogy a bűncselekmény minősítése tekinteté­ben becses véleményét e sorok után közölni szíves­kedjék. A szegedi kir. törvényszék fenyitő osztálya f. é. jan. 18-án tartott nyilvános ülésében tárgyalta Petrik Antal és társai szegedi lakosok bűnügyét, a­melyben a bűncselekmény minősítése élénk vitát keltett a bírák körében. Hogy a vádbeli cselek­mény minősítése kellőleg megvilágosíttassék, az erre szolgáló vizsgálati tényállás röviden a követ­kezőkben vonható össze. Német János szegedi kalaposmestert az e fog­lalkozáshoz tartozó segédek azzal tisztelték meg, hogy őt 1875-diki év elején az itt még most is fönnálló az úgynevezett „ifjúsági egylet“ atyameste­révé, helyesebben mondva pénztárnokává megvá­lasztották. Az egyleti pénztárba koronkint minden kalapossegéd, ki az egyletbe beiratkozott, köteles volt bizonyos meghatározott összeget beszol­gáltatni. Petrik Antal és társai szegedi kalapossegédek az egyletnél érdekelt társak lévén, 1876-ik évi jan. 16-án közelhatározással abban egyeztek meg, hogy a befizetett tagsági dijakat ellenzés daczára is ki fog­ják venni. A kifőzött terv sikeresítése végett Petrik An­tal szegedi kalapossegéd negyed magával egy na­pon Németh János szegedi „atyamester“ lakásán megjelent és itt társaival az egyleti társláda áta­dását követelték, kijelentvén, hogy ők az egyletnek tagjai többé lenni nem akarnak s a reájuk eső pénz kiadását ismételve sürgették. Németh János „atyamester“ váltig szabadkozott, hogy azt hiva­talával járó felelősségénél fogva nem teheti, mivel annak kiadása az egyleti gyűlés határozatától van függővé téve s midőn a derék „atyamester“ hiva­tali ügybuzgóságának s lelkiismeretes eljárásának ily pregnáns kifejezést adott, Petrik Antal és tár­sai erre reárohantak s a szobában levő társládát 46 frtnyi készpénz tartalommal az „atyamester“ tiltakozása daczára, birtokukba kerítették, s ezzel gyorsan kereket oldottak s azután a pénzen egyen­lő arányban megosztoztak. A vizsgálat az előadott tényállást igazolta s a végtárgyalás alatt vádlot­tak mindent beismertek. Igazolatott továbbá azon körülmény is, hogy vádlottak nemcsak saját betéti­­ tagdijukat, hanem a társakét is elidegenítették. A­­ szegedi kir. ügyészség Schmiedt Imre kir. alügyész­­ képviseletében a vád tárgyát képező büntetendő cse­­­­lekményt, zsinórmértékül tekintve, a még hatályban­­ nem levő új büntető-codex 175-ik szakaszát, erő- s szakbüntettének minősítette s kérte vádlottakat fel 5 senkint e miatt 14—14 napi börtönbüntetésre itél­­t ki, fősúlyt fektetvén arra, hogy a kár időközben­­ megtérült. A kir. törvényszék azonban a hivatkoz­­­zott paragraphusra alapított ügyészi indítványt nem­­ fogadta el, hanem hosszas vita után az új büntető­ ) codex 368-ik paragraphusát vette irányadóul jelen eset elbírásánál, minélfogva vádlottakat saját beis­merésük folytán jogtalan elsajátítás vétségében ta­lálván vétkeseknek, ezért azokat fejenként 8—8 napi fogságbüntetésre ítélte. Úgy véljük, hogy az eljárt királyi törvényszék ez ügyben való fölfogása nem nyugszik helyes ala­pon, mert a marasztalás alapjául szolgáló szakasz az oly cselekményt minősíti jogtalan elsajátításnak, a­ki saját, vagy a tulajdonos beleegye­zésével, vagy annak számára más ingó dolgát a haszonélvezőtől, zálogbirto­kostól, vagy attól, a­ki a dologra nézve használati vagy megtartási joggal bír, jogtalanul elveszi. Jelen bűnesetnél állítani nem lehet, hogy vádlottak saját, pénzüket vették volna birtokukba, mert az egyleti pénz köztulajdon lévén, a fölött a tagok önhatalmúlag nem rendel­­k­ehetnek ; de másrészt idegen ingó dolognak vé­­vén a társládát a benne lévő pénzzel, a jogtalan elsajátítás vétsége még ez esetben sem állapítható meg, mert Németh János a lelkiismeretes „atya­mester“ az egyleti pénztárnak sem haszonélvezője, még kevésbé zálogbirtokosa nem volt, sem arra nézve használati vagy megtartási joggal nem bírt, hanem igenis az egylet érdekei megóvásával illette őt a felügyeleti jog a pénztár fölött, továbbá az a

Next