Magyar Jogász, 1879 (4. évfolyam, 148-298. szám)

1879-12-03 / 277. szám

rv. évfolyam 1879. 211. »a. Budapest, szerda deczember 3.­­ ..ÁéAnYAIT 103ÁSZ'­­ megjelen ) minden nap, hétfőt kirité. Előfizetési ár: U Egesa evre ... 16 frt. — | Fel evre .... 7 „50 I Negyed évre . . 4 „ — . I Egy hónapra. 1 „ 40 Hirdetések: s egy hatodhasábos pen­taár egy­­­ szűk­ hirdetéséért 16 kr., kétszer­i 16 kr., és többszöri hirdetéséért ; IS kr., minden beigtatásnál. A V bélyegdij kiu­mn minden beigtatás után 30 kr. osztr. ért. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ES KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP Szerkesztőség kiadó - hivatal:­­ 3-6.dapast, V. József tér 9. sz. I Dóvá a lap szellemi részét )­­ illető közleményeken kívül, s­­ az előfizetési s hirdetési di­­­jak, nemkülönben a beigza- í­­­tandó hirdetmények is kül- ' dendők. — Kéziratok csak­­ ismert kezektől fogadtat-­­ I nak el. I A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. A főrendiház m­a ülést tartott, a véderőről szóló tvjavasla­tot tárgyalta. B. Prónay Dezső hosszabb beszédben kif­jtette, hogy miután a közös hadsereg nem felel meg a nemzeti aspiráczióknak és miután arra kell törekedni, hogy a magyar had­sereg előkészíttessék, ő nem szavazza meg a tör­vényjavaslatot általánosságban sem Ez ellen szól­Az osztrák legfőbb stélőszak elvi jelentőségű határozatai közül az „Allgemeine österr. Gerichts­­. Ztg“ legutóbbi számában nevezetes esetet közöl, me­­­­lyet főbb vonásaiban érdekesnek tartunk olvasó­­j­­nkkal megismertetni. B. kereskedő ugyanis az X. kereskedelmi társaság által az ő rendeletére kiálli­­­­tott és Y. részvénytársulatra utalványozott 909 frt. 50 kros utalványt 1876. febr. 5-én saját forgat­mányával ellátva, leszámitolás végett az A. rész­vénytársulatra ruházta, melytől ennek értéke fejében­­ 906 frt 17 krt. kapott. Y. részvénytársulat azon­ban lejáratkor nem fizetvén, A beperelte B-t a 906 frt. 17 kr. visszafizetése s az utalvány átvétele iránt. Az elsőbiróság felperest elutasította, mert itt rendeletre szóló kereskedelmi utalványról (keresk. t. k. 300 s követ. §§ ai) lévén szó, minthogy Y. mint utalványozott, az elfogadást megtagadta s ezzel X.­­ mint utalványozó és B. mint utalványozott között jogviszony keletkezett (át. polg. t. k. 1042 §.), az a kérdés merül föl, hogy mily jogviszony állapítta­tott meg az utalvány leszámítolása s A-ra történt forgatmányozása által. A kereskedelmi törvény semmi intézkedést nem foglalván magában, az utalvány for­gatmányozása által a forgatmányos és forgató között fölmerült jogviszonyról és felperes sem állítván, hogy ebben a tekintetben kereskedelmi szokás kép­­­­ződött, az át. puig­t­k. határozatai alkalmazandók, melyek szerint felperes elutasítandó volt. Felebbezés­­ folytán, az országos főtörvényszék az elsőbirósági ítélet megváltoztatásával alperest a kereseti 906 főt 17 krban, az utalvány visszavétele mellett elmarasztalta. A legfőbb ítélőszék a másodbíróság határozatát a­­ következő indokolással hagyta helyben: A fenforgó eset sem az utalványozás tekintetében fennálló el­­­­vek, mint ez az elsőbíróság részéről történt, sem az­­ engedményezés elveiből, mint a másodbíróság tette,­­ nem bírálható el Az utalványozás azt föltételezné, hogy B. A.-nak adósa volt és maga helyett Y-t,­­ mint fizetőt jelölte meg, az engedményezés pedig, hogy B-nek Y. irányában követelése volt s ezt A.-ra ruházta. Itt egyik eset sem forog fönn; B. A.-nak sem tartozott semmivel, de Y.-tól sem volt köve­telni valója, miután ez az utalványt nem fogadta el A. azonban az utalványt B.-től megtérítés mel­lett átvette s igy ez az eset az át. p­­. k. sze­rint ítélendő meg Ennek 932 §-a értelmében pe­dig A. keresete teljesen indokolt. Az egyéni szabadság sérelmei. Hogy mily tiszteletben részesül Magyarországon az egyéni szabadság — írja az Ellenőr — arról beszélnek az igazságügy minisztérium által ki­bocsátott statisztikai adatok. Ezekben azonban egyes eklatáns esetek nem, hanem csak számok szerepelnek. Azt tudjuk meg belőlük, hogy Magyarországon az összes­­bűntett, vagy vétség miatt) vádlottak fele vizsgálati fogság*­ t Budapest, decz. 3. A sohsem nyugvó időnek jelen évi al­konyán s a kétes jövendő szürkületén, eddigi pályafutásunk jelentőségének s eredményeinek átpilantására kívánjuk a recollectió néhány per­­czeit szentelni; azaz, akarunk szólni, hogy az általunk szerkesztett Magyar Jogász, mely pályafutásának maholnap immár ötödik évébe lép, gazdagította-e valamivel jogfejlődésünk történetét s előmozdította-e a jogeszmék tisz­tulását, kortársainknak alapjában megingatott s beszennyezett existim­atióját, az ügyvédi tes­tület anyagi s szellemi érdekeit? Ha mi mindezen kérdésekre röviden akar­nánk válaszolni, büszke önérzettel csak azt kellene mondanunk, hogy e téren szerzett ér­demek mérlegelésében a magyar jogi szakiro­dalom alig mutathat föl lapot, mely a Ma­gyar Jogás­­szal kiállhatná a versenyt, vagy jogos önérzettel követelhetné az összeha­sonlítást. Lapunk minden száma igazolhatja , hogy mi egyaránt igyekezünk a gyakorlatnak s elméletnek és úgy, mint a tudománynak hasznos szolgálatot tenni s hogy midőn ezeken kívül az átalános jogfejlődés óramutatóján minden p­er ez­e t­őr sz­em­ek­k­el lestünk, nem szűntünk meg pillanatig sem kartársaink jó reputatióját megőrizni, jó hírnevét föntar­­tani s bátran ellenszegülni azon kárhozatos áramlatnak, mely részint az ügyvédi pályakör összezsugoritására; részint pedig az ügyvédi kar anyagi existenciájának megrendítésére irányult. Remegés nélkül kimondjuk s hirdetjük az igazságot, a valót és hasznosat még a hatal­masak komor tekintetével szemben is, míg ezen küzdelmeink közepette a jogtudomány s igazságügyi politika terrénumán is oly magas álláspontot igyekeztünk elfoglalni, honnan, vala­mint a nemzet közszükségei, úgy a tudomány követelményei iránt is teljes áttekintést s tá­jékozást nyerhetünk. Nem feledtük pillanatra sem, hogy az európai közélet épúgy, mint az ennek szabá­lyait s fejlődési törvényeit nyomozó állampoli­tikai tudomány napjainkban félreismerhetlenül bizonyos átalakulási processuson megy ke­resztül. Új szükségek, új érdekek, szélesbedő lát­­kör és tapasztalati bázis, a szellemi s anyagi forgalom folyton nagyobbodó mérvei és áram­latai naponkint újabbnál­ ujabb eszméket, vá­gyakat, igényeket és törekvési czélokat szülnek, melyek mindannyian közvetlenül vagy közvetve az államban s különösen annak jogi műveze­tében tarják súlypontjukat s az ál­lamélet alakjait és szervezetét, intézményeit s fejlődési törvényeit elemző s vezérlő igazság­ügyi politika feladat­körébe, az új és sürgős megoldást követelő kérdések tömegét ültet­ték be. Tisztelt olvasóink tapasztalhatták napon­kint, hogy mi e kérdések elől nem tér­tünk ki soha, sem azokat agyon nem hallgat­tuk, mint több más szaklapjaink, melyek egy­­átalán abban keresnek olcsó bölcseséget, hogy a gyakorlati élet­ conkrét viszonyainak tanulmá­nyozását s fejtegetését mellőzve, az idegen el­méletek emészthetetlen tápszereivel tömik ol­vasóikat. Gondos figyelemmel kísérvén ezeken kívül jogszolgál­tatásunknak valamint napi esemé­nyeit, úgy alsó bíróságaink s felsőbb fóru­maink működését, lehetlen volt nem észlel­nünk, hogy az uj irányú mozgalmak egyik legfőbb s leghatározottabban nyilatkozó mozza­nata, a tágabb értelemben vett nemzeti igazságügyi ad­minis­ztráczi­ó, melyet minden oldalról feltüntetni, nyilvánosságban tartani, szellőztetni s a leghelyebb irányzat korlátai közt tartani s ez irányra figyelmez­tetni szintén nem szűntünk meg soha. Törekvésünk volt és az ma, miként jö­vőre is, nemzeti justice-adminisztrá­­cziónkat a társadalom legmagasb s legtisztelet­­reméltóbb igényeinek megfelelőbb alapokra ál­­litni s rendezni, a történelmi s dogma­tikai jogszakok közt annyira szükséges ben­sőbb viszonylatot és összefüggést biztosítani, a társadalom újabb alakzatainak és szükségleteinek az államtheoriában felsőbb közü­leti szempont­ból kiinduló irányzatait folytonos figyelemmel kísérni s különösen a jogszolgáltatás, törvény­kezés, igazgatási jog elveinek tüzetesb, min­den eddiginél kielégítőbb s a gyakorlati élet igényeinek is megfelelőbb foganatosítását esz­közölni. Teszszük pedig ezt különösen azért is, mivel napjainkban már minden gondolkodó em­ber tudhatja, hogy korunkban az átalánosabb politikai s országászati törekvések közepette már nem annyira az alkotmány, mint inkább a jogszolgáltatás és közigazgatás feladatai szerepelnek első­sorban. Nem lehet kétség az iránt, hogy nap­jainkban már nem az elvont constitutionalis­­mus intézményei, a szabadság s egyenlőség jo­gai, államformák s alkotmány­biztosítékok, választási és szavazási rendszerek az egy-egy kamarai rendszer képezik a discussio és elmélkedés főtárgyait, hanem az a kérdés, hogy miként szervezendő legczélszerűbb s igaz­­ságosb módon egyrészről az osztó igazság gépezete, más­ról a közigazgatás. E kettős szempont képezi jövőre is a Magyar Jogász feladatát, melynek hogy a már megtört ösvényen még tökéletesebben meg fog felelni, mint eddig, arról biztosítékul szolgál, mind a szakközönség lelkes tá­mogatása , állandósága s hűsége, mely e zászló köré tömörült, mind e lap fényes ki­tűnő tehetségű s fáradhatlan munkatársainak buzgalma. Ajánljuk lapunkat minden jóravaló hazafi legmelegebb pártolásába , de ajánljuk mint olyat is, mely a magyar jogszaki irodalom történetében uj korszakot nyitott s messzeható észpályának sugaraitól van körülragyogva. Kun László, tak b. Fehérváry államtitkár és Cziráky Já­nos gr. A tvjavaslat általánosságban elfogadta­tott. A részletes vitánál K. Prónay Dezső a lét­számot két évre indítványozza megszabni. Ez az indítvány Keglevich István b. felszólalása után­­ elvettetett. A tvjavaslat többi szakasza, nemkü­­­­lönben az újonezjutalékról szól javaslat, vita nél­kül szavaztattak meg. A képviselőhöz mai ülésében elfogadta a cselédtartási, ló­­s kocsi­adó megszüntetését tárgyazó törvényjavaslatot a részletes tárgyalás alapjául. A részleteknél Ráth indítványozta, hogy e­­javaslat hatálya terjesztessék ki az összes fény­­ülési adókra, mely módosítványhoz a miniszter­­elnök hozzájárulását fejezi ki azon esetre, ha a lottónyereményadó 10 százalékról 15-re felemelte­tik. Szilágyi D. első indítványára a módosí­tás a pénzügyi bizottsághoz utasíttatott, hogy a holnapi ülésben még jelentést tegyen. Ezzel az ülés tárgyalása félbe szakadt s még csak P­é­c­h­y mi­niszter válaszolt Bán­hidy interpellácziójára.

Next