Magyar Jogász, 1881 (6. évfolyam, 145-280. szám)

1881-09-16 / 208. szám

VI. évfolyam 1881. 20 S. szám. Budapest, péntek szeptember 16. aotra -----■— | „MAGYAR JOGÁSZ“­­ megjelen­t minden nap, hétfőt kivéve. Előfizetési ár: | Égési évre.......20 frt. — I Fél évre...........10 „ — jj Negyed évre---- 6 „ - ! jj Egy hónapra.... 7 »­80 I Hirdetések: Egy hatodhasábos petitaor egy­­szeri hirdetéséért 19 kr., kétsi­­r 16 kr., és többszöri hirdetéséért 13 kr., minden beiktatásnál A „ bélyegdíj külön minden beigt*'« , ’ JJ otin 30 kr. ositr. ért. fik ftna» 1 ■ ---------- MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. — ——‘**1 Szerkesztőség kiadó­hivatal, Budapest, F. József tér 9. sz. hová a lap szellemi részét illető közleményeken kívül, az előfize­tési s hirdetési dijak, nemkü­lönben a beigtatandó hirdet­mények is küldendők. Kéziratok­­ csak ismert kezektől fogadtat­ok ! , —ff, ! és Olvasóinkhoz. Az új előfizetési negyed (október—deczember) közeledvén, kérjük az előfizetések megújítását. Megelégedéssel s az önérzet bizonyos szár­nyalásával tekintünk a lefolyt negyedre is vissza. A magyar ügyvédi karnak szüksége van lapra, mely érdekeit hűen képviselje; függetlenül, nem befolyásolhatólag megmondja az igazat, üldözze a kicsinyes érdekeket, védje a jogosságot, dicsérje azt, ami arra méltó. Megfeleltünk-e eddig is a nem könnyű fel­adatnak . Ítéljen fölötte az, a­ki lapunkat olvasta. Szerénységünk tiltja, hogy kérkedjünk küz­delmeinkkel. Az elismerés, biztatás, az előfizetők számá­nak folytonos emelkedése­ félreérthetlen kritériu­­mát képezi annak, hogy feladatunkat jól fog­tuk fel. Ajánlva lapunkat, főkép a szakközönség fi­gyelmébe, kérjük az előfizetéseknek mielőbb leendő beküldését, hogy kiadóhivatalunkban a munkator­lódás akadályokat ne szüljön. Az előfizetési feltételek a lap homlokán olvashatók. A törvényhozó testület egyik enunciátuma. A municipalis és községi nagy reformtör­vények, melyek 1873. évig keletkeztek, alig, hogy erőt nyertek, életképtelenségüket s tarthatatlanságukat a gyakorlati élet már a kezdetben oly áthatóan documentálta, hogy e reformok optimista alkotói maguk tették a kezdeményezést, s az egész törvényhozótestület ennek következtében egyhangúlag hozta meg már 1873. február 3—4-kén, meddő recrimi­­natiók közt, amaz üdvösnek ígérkező határoza­tot, melyben „a ház utasítja a minisztériumot, hogy tegye beható tanulmány tárgyává a köz­­igazgatásnak jelenleg fennálló egész rendszerét, vegye azt szakférfiaknak és a modern adminst­­ratív eljárásában is tapasztalatokkal bíró egyé­nek meghallgatásával tüzetes vizsgálat alá, és terjeszszen javaslatot az egész közigazgatási rendszer gyö­keres szabályozása, a kormány­­zati teendőknek az egyes tár­­czák közt a jelenlegi felosz­tásnál netán jobbnak, czélsze­­rűbbnek mutatkozó felosztása stb. iránt.“ Kapott erre az ország átható gyö­keres s rendszeres administratív reform fejében közigazgatási bizottságot. Ezután voltak enquê­tek, melyekből semmi alapos, gyakorlati eszme nem szivárgott ki, an­­nál kevésbé nyert megtestesítést. Igaz, hogy azon szellemi mozgalom, mely egész Európában a közigazgatás reformnál kü­lönösen előtérbe nyomulnak, nálunk szintén megvitattalak. Vitatkoztak a belügyminiszté­rium kebelében: 1. A közigazgatási közegek, állandósíttas­­sanak-e mint a bíróságiak, állami kinevezés mel­lett ? 2. Kineveztetésük csak szigorúbb qualifi­­catió mellett legyen-e eszközölhető ? 3. Irányukban mily felelősség érvényesit­­­tethessék — kiterjeszkedőleg a kártérítési igé­nyekre is ? 4. A közigazgatási jog vitás kérdéseire alakíttassák-e külön fórum s pedig mily foko­zattal ? 5. A törvénykezési jogszolgáltatás elvá­­lasztassék-e szorosan, minden fokozaton, a köz­­igazgatás kezelésétől? Kétségtelen, hogy hasonló szellemi moz­galom Európában szintén azt tanúsítja, hogy a közigazgatási rendszer még a műveltebb álla­mokban sem juthatott tökéletes­ megállapodásra, mitől azonban, mi elavult intézmé­nyeinkkel, még nagyon messze elesünk. Nekünk még előbb teremtenünk kell köz­igazgatási rendszert, hogy azután azt később tökéletes­ fokra emelhessük. De kérdjük, lehet e ehhez az e téren eddig tapasztalt experimentációk folytán még csak reménységünk is ? Teljes tizennégy éve immár, hogy bel­­ügyeink s ezek közt a legfontosabb: közigaz­gatásunk újra­szervezéséhez szabad kezet nyertünk. De ha törvényhozásunknak a közigazgatás terén ez idő alatt alkotott intézményein végig tekintünk, sem következetességet nem találunk az alkotásokban, sem életképességet magában az intézményekben. Midőn a hatvanas évek provisoriuma után alkotmányos felelős kormány vette kezébe a belüggyek vezetését s átörökölte a 48-iki törvé­nyekben csak hézagosan és ideiglenesen szerve­zett s a csaknem negyedszázad óta messze túlhaladt kor igényeinek meg nem felelő köz­­igazgatást, az ennek korszerű reformjára irány­zott törekvésnek, mozgalmaknak, nem lehet­ más czélja, mint az, hogy az 1848-as alkot­mány alapelvei az országászat minden ágában következetesen keresztülvitessenek s hogy az előrehaladt, valódi kiigazítás, elvégre nálunk is napvilágot lásson. Hogy a végre nagy nehezen megalkotott municipális és községi reformtörvények s a bennük alkotott uj intézkedések, jelesül: a viril szavazatjog, a főispánok praefecturaszerű jog­köre, az activ választásjog túlmegszorítása, a megyei kis gyűlések eltörlése által a fontosabb közigazg. ügyek meglassítása és a közigazg. szaktisztviselőknek csak munkatömeget halmozó állandó választmányok stb. alkotások , az 1848-ks alkotmány alapelveinek s a kor igé­nyeinek megfeleltek volna, azt ma még azon idők és intézmények optimistái sem állítják többé s hogy a helyzet tart­atlanságát elföd­jék, az állítólag gyökeres reformtörvények élet­belépte után, alig négy évre, a­o­v­el­­­a i i­s újabb törvényben hoztak reformereink ismét más institutiót: a közigazgatási bizottságokét, melyet teremtői a csalhatlanság piedestáljára azon proklamátióval állítottak, hogy a jó, olcsó és gyors, közigazgatásnak ezen általuk föltalált, patentált gép leend­ő kerek világon egyetlen leghathatósabb eszköze. Hogy a különböző orgánumokkal, egymás­sal eltérőleg működő közigazgatási ágak s azok érdemleges teendőinek olyszerű egyesítése, mint azt a közigazgatásnak elméletileg kilátásba he­lyezett egyszerűsítése helyett, a gyakorlatban csak azok teljes komplikatiójára s továbbá, hogy az administratív közegek közt eddig is fölmerült conflictusok megszüntetése helyett, csak sokkal több, élesebb s meszebbre ható konfliktusok előidézésére vezet, azzal az elfogulatlan ítész már rég tisztában van s nincs szükség, mint ismét rövid időre, hogy e hangos ostentatióval bevezetett intézményt is, a csalhatatlanság piedestáljáról szép csendesen ledobják, mert a helyzet még égetőbb, még tarthatatlanabbá vált ezen expe­­rimentatio folytán. Ez nem jövendölés. Ez a tények logikája.­­ Ez napjaink története. Midőn ily­en szomorítóan állnak a dolgok, fel nem foghatjuk, hogy mégis miért késik a­­ kormány és a törvényhozás az 1873. évben kife­jezett enunciátumához képest megragadni admi­­nisztratiónk radicális reformját, midőn minden­kinek be kell látnia azt, hogy beljólétünk biz­tosítéka egyedül ebben fekszik s hogy alapos munka helyett a további foltozgatás csak kés­lelteti a fontos művet s növeli a válságot. Vegyes közlemények. Névváltoztatás. Settel József bpesti lakos „Szi­lágyiéra, Baruch Dávid szombathelyi lakos „Balog“-ra Schweiger Jakab irsai lakos „Simonfi“-ra Ingák foglalása. Krausz Adolf ellen Pázdá­­nyon, Tar Ihász József ellen Zala­szt.-Lászlón, Oláh Pál és János ellen Js.-Szombatban, Sö­t­é­r Kálmán ellen B.-Gyarmaton, Kovacsovits Ferencz s társai ellen Pudmericzén, Pekáry József s társai ellen Bpesten (Gyorskocsi utcza 38 sz.) E­n­d­r­ö­dy János és Géza ell. B Gyarmaton, Ellenberger Károly­né .ell. Bpesten ; (Wurm uteza 3. sz.) K­o­h­n Lázár ellen Tarkányon, Nagy­­ Gergely ellen Komáromban, B­e­t­s­e­i Sándor rell. Nesz­­mélyen, Gróf Lázár (Imre) ell. Szász Erkeden, Simon Mihály ell. Tárna Őrsön, Spitzer Bernát ell. Bpesten I (Árpád­ utcza 10 és Nádor-utcza 30. sz), d­e­u m­e 1 Jakab ellen Újpesten (Lőrincz utcza 78­ sz.) Kernhoffer Lörincz ell Bpesten (Rákos 1518. sz.), Boczkó Károly 1 ellen Szarvason, Honig Jakab ell. Alsó-Lendván, S­e­p­­s­its Mátyás ell. Németiben, Oszterhueber Péter I ell. Kendekén, Vaskó Antal ell Istvánfalun, S­á­n­t­h­a­­ Józefa ell. Kereszturban, V­ál­yi Ferencz ell. Pazonyban, R­o­th József ellen Morádon, Barna Mór s­t. ell. Ma­­­­rosvásárhelyt, Czeiner József s neje ell. Bölcskén. Örökösök idézése. Szőke Mária ör. (szegedi tsz), Lubik Istvánné ör. (bpesti tsz), Szabó István, Pents József, Sós András ör. (pestvidéki tsz), Vári Isza ör. (nagy kikindai tsz), Nagy Pál ör. (szegedi tsz) Idézés: P­a­ch­er Anna (győri tsz), P­a­u­l­g­y­u­­re Mihály ör. ell. som. ker. (ar.maróthi jbg), B­l­u­­­­m­e­n­f­e­l­d Albert (b.-gyarmati tsz), P­r­a­v­u­c­h­a And­rás (beszterczebányai tsz), Pozseszky Mihály s társai som. kér. (beszterczebányai tsz), N. K­a­s­z­a­p Farkasné ism. ör (n.-körösi jb), Kiss József ism. ör. (zentai jb), Gesztesy József (zombori tsz), M­r­a­v­i­k Mária ism. ör. (ipolysági tsz), Mike Antónia ( szatmár-németi tsz), Szabó Ilka som. kér. (bpesti 6—7. kér. jb.), Buges­­c­u Juan ( brassói tsz), Sámuel Ignácz som- kér (nagy buttyini jbg), Gu­rcsin Anna som. kér. (vágujhelyi jb) E­r­dey János s­­. som. kér. (zombori jbg). Gondnokság. Rakotta George ellen tékozlás (n.-szebeni tsz). Csőd. Emánuel Lindenbaum bpesti bejegyzett, keresk. ell. (bpesti keresk. s váltóiszék), bej. 1882. jan 3. 4. 5. perügyelé­s ideig, tömeggond dr. Liedeman Károly ügyvéd, Radvanszki János brassói lakos ellen elren­delt csődeljárás, vagyon hiányából megszüntettetett. (A „Budapesti Közlöny“ 209. sz­ámából.) A budapesti kir. ítélőtábla rendelkezése alatt álló 1351/evi 881. Jeszenák János féle

Next