Magyar Közigazgatás, 1887 (5. évfolyam, 1-52. szám)
1887- ÉVI TÁRGYMUTATÓJA. 1 években bevándorolt osztrák állampolgárok a magyar honpolgárságot bizonyos körülmények közt hallgatólag is megszerezhetik, csak akkor alkalmazható, ha az illető Ausztriába vissza nem vándorolt. ... i. Az italmérési regalejog csonkítások s azok panaszolhatási joga elévülése kérdésében követendő eljárásnál a kihágási büntetőtörvénykönyvben, a kihágások elévülésére vonatkozólag foglalt határozmányok alkalmazást nem nyerhetnek. ... . .. ... 18 Ha az iránt merül fel kétely, hogy valamely nagyközségben a tisztújításra meghatározott időpont, a törvénynek a megbízatás tartamáról szóló rendelkezéseivel szemben helyesen lett-e megállapítva, a kérdés eldöntése a törvényhatóság elhatározása alá tartozik. ... 19 Az országgyűlési képviselőválasztásokat vezető választási elnöknek vagy ennek helyettesének nem kell szükségképen a központi választmány tagjának lenni. ... ... ... ... ... ... ... ... ... 19 Ha a vásárolt állatot a tulajdonos lakhelyére kívánja szállítani, marhalevél nem követelhető............. . ... 19 A házközösség felbontását tárgyazó ügyben, a felülvizsgálat iránti előterjesztések akkor, ha másodfokban még az alispán határozott, az eddigi gyakorlat alapján veendők figyelembe, s ily esetben a harmadfokban a felülbírálatra nem a belügyminisztérium kebelében alakított tanács, hanem a közigazgatási bizottság az illetékes. ... ... ... 20 A kisebb forgalmú helyeken levő postamesteri állásoknak, községi és körjegyzőkkel, illetőleg néptanítókkal való betölthetése kérdését a közmunka- és közlekedésügyi miniszternek 1882. évi ápril 8-án 11,346. sz. a. az összes postahivatalokhoz intézett, s miheztartás végett a belügyminiszter 1882. évi 29.635. sz. a. rendeletével az összes főispánoknak megküldött következő rendelete szabályozza. ... ... ... ... 20 Az uj községi törvény életbelépte előtt keletkezett községi képviselőtestületi határozatot megsemmisítő törvényhatósági határozat ellen közbevetett felfolyamodás elbírálásánál a régi községi törvény tekintendő irányt adónak. ... ... .... 20 Az egyházközségek a tulajdonokat képező bérház után községi iskolai pótadót szintén tartoznak fizetni, mert ezen pótadó rájuk nem mint egyházközségekre, hanem mint háztulajdonosra és állami adófizetőkre rovatik ki. Ha az egyházközség a törvény kellékeinek megfelelő felekezeti iskolát fenn nem tart, az iskolai pótadó alól fel nem menthető. 21 Képviselőválasztásoknál a választási elnököt az eljárásra nézve csak a központi választmány utasíthatja. Az egy városrészbeli szavazók közül, ha a választókerület utczák szerint felosztva nincs, a párt szerint kisorsolt jelöltei először egészen szavaznak le. ... ... ... ... ... 21 A kormány által meg nem erősített városi «hajdú szabályzat» alapján a város részéről nyugdíj meg nem szavazható, hanem csak kegydíj, s ez a belügyminiszter jóváhagyásához van kötve. 21 A közmunka váltsági pénzküldemények csak akkor portamentesek, ha azok hivatalból az alispánhoz, vagy a főszolgabírákhoz küldetnek ; az ilyen pénzek, ha azok valamely a közmunkaügyek végzésében hivatalos megbízás útján közreműködő megyebizottsági taghoz küldetnek is, porta-kötelesek ... ... ......... 22 A legtöbb adót fizetők névjegyzékét az igazoló választmány az adóhivatalok kimutatásai alapján köteles megállapítani, tehát azon körülmény, hogy valaki a bizottságba való belépés iránti szándékát előre bejelenteni elmulasztja, kizárási okot nem képez. A bejelentési kötelezettség egyedül az adó kétszeres beszámíthatására nézve áll fenn. 22 . A községi vadászterületek bérbeadása iránti intézkedések megtétele a városi törvényhatóságokba nem a tanács, hanem a bizottsági közgyűlés elébe tartozik, s a tanács csakis a bérszerződés jóváhagyásának kérdésében illetékes határozni ... ... ... ... ........... ... ... ... 22 Azon választó, kinek neve az országgyűlési képviselők névjegyzékében benne foglaltatik, szavazatra bocsátandó személyazonossága igazolása mellett azon esetben is, ha választói igazolványnyal ellátva nincs ... ........................ ... ... .. ... ... .. . ... ... ... 22 Gépészmérnöki oklevéllel bíró egyén csak azon esetben lehet városi mérnök, ha a szakmájához tartozó tanulmányokon felül még az építkezési, mérési, út- és vízépítészeti szakmákból is vizsgát tett. ... 22 A központi választmánynak működése csak három évre terjed ki. Az újra megválasztott választmányi tagok a törvény által feltételezett esküt ismét letenni kötelesek ... ... ... ... ... ... 23 A központi választmány tagjaivá bírósági egyének meg nem választathatnak, s amennyiben megválasztattak, a tagok sorából törlendők. 23 A képviselő választásnál jegyzői minőségben közreműködő egyént ezen minőségben teljesített szolgálatai után napidíj és fuvarbér nem illeti meg ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 23 Az országgyűlési képviselő választók névjegyzéke kiigazítása iránti kérvények s az ezekre tett észrevételek benyújtására e törvényben megszabott határidőktől való eltérésnek helye nincs, s a törvény most említett rendelkezésétől való eltérésből származható minden következményért a központi választmány felelős ... ... .. ... ... ... 23 A személyazonosság s ennek alapján a szavazati jog megállapítása, kizárólag csak az 1874 : XXXIII. t.-cz. 74. §-ában felsorolt egyének hatáskörébe tartozik. Arról, hogy a választási helyiségben a rend megóvása tekintetében a különböző pártok egymással ne érintkezhessenek, s választói jogát mindenki akadály nélkül és teljes biztonságban gyakorolhassa, a központi választmány köteles gondoskodni. 23 A rendes választási elnöknek oly időben történt lemondása esetében, amidőn az új elnök megválasztása czéljából a közgyűlést összehívni physicai lehetetlenség, a helyettes választási elnök képviselő választásnál az elnöki teendőkkel megbízható ... ... ... ... ... 23 Osztrák állampolgárnak el nem ismert és más állampolgársággal nem biró egyén, az 1879 : L. t.-cz. 48. §-a alapján feltétlenül kijelenthető magyar állampolgárnak ... ... . ... ... ... ... ... 24 Ha a községi regalejog bérbeadás útján való értékesítése van gyakorlatban, és a bérlő időközben vagyonbukottá lévén, a község a bérleti idő hátra levő részére tapasztalásszerzés czéljából a házi kezelést rendeli el, az ez iránti határozat nem tekinthető olyannak, melylyel a községi vagyon kezelésben rendszer vagy gyakorlat megváltoztatás czéloztatott, s nem ütközik az 1886: XXII. t.-cz. 112. §-ába. ... ... ... 24 A belügyminiszter által évenként küldeni szokott összeírási rovatos ivek csakis az összeíró küldöttségek által teljesített kiigazítási munkálatokra használandók fel, ellenben az ideiglenes és állandó névjegyzék összeállíthatásához szükségelt rovatos ívek előállításáról maguk a központi választmányok tartoznak gondoskodni ... ... ... ... 24 A választási elnök feladatai közé nem tartozik az 1876. évi XXXIX. t.-cz. 9. §-ában érintett esetet kivéve, az ajánlott képviselőjelöltek választhatási képességét bírálat alá venni; a kérdés érdemleges eldöntése a képviselőház által gyakorolt igazolási eljárás feladata lévén 24 A központi választmányok ülési jegyzőkönyvei két eredeti példányban vezetendők, melyek közül az egyik példány eredetben — nem hiteles másolatban — küldendő a belügyminiszterhez ... ... 24 Az egyházak vagyoni minősítés esetében sem vehetők fel a választók névjegyzékébe .. .. ... ... 24 A házasságkötésre való személyes képesség a házasságot kötött személy hazájában nem a kötés helyének, hanem a házasságra lépett személy hazájának törvényei értelmében bírálandó meg ; másrészt azonban a mindkét felekezetű evangélikusok válópereire nézve ezen felekezetek egyházi bíróságai, ilyenek nem létében pedig azon törvényszék illetékes, amelynek területén a házasfeleknek állandó és utolsó együtt lakásuk volt.. ... ... ... . ... ... .. ... ... . 25 A községi vadászterületeknek a határbeli földbirtokosok meghallgatása nélkül való bérbeadása, a bérszerződés megsemmisítését vonjamaga után, valamint azon szabálytalanság is, ha a bérbeadási árverés előbb hirdettetik meg, mint ahogy a bérbeadás elrendelése iránti határozat meghozatott... ... ... ... ... ... ... ... ... 26 A választói jogosultsági kérdésekben elsősorban a központi választmány, s felsőbb fokban a kir. Curia, tehát egy esetben sem a belügyminiszter illetékes határozni.............. ... ...... ... 26 Azon kötelezettség, hogy a községbe behozott idegen marha, az elöljáróságnak 12 óra alatt bejelentendő csak a szarvasmarhákra nézve áll fenn, a juhokra és sértésekre azonban nem ... ._ __ ... ... ... 26 A választók névjegyzékébe a régi jog czimét felveendőkre nézve a belügyminiszter S. város központi választmányához az 1875. évi január 7-én 823. sz. a. intézett alábbi rendeletében a következőkép határozott ... ... ... ... ... ... .. ... . ... .. ... 26 Az ideiglenes névjegyzék közszemlére leendő kitételére a törvényben megállapított határidőnek megváltoztatására, a belügyminiszter sem érzi magát törvény szerint feljogosítottnak ... ... ... ... ... ... ... 26 Városi levéltárban őrzött végrendeletekre nézve a városi tanács kötelessége a végrendeletek alkotóinak elhalálozását nyilvántartani és a haláleset beálltával a végrendeletet kihirdetés végett a bíróságnak bemutatni; a bíróságnak feladata pedig csak azt vizsgálni, hogy az elhunytnak nincs-e a törvényszéki irattárban végrendelete letéve . .. . 27 Az ügyvédség gyakorlásától jogerős határozattal lett felfüggesztés, nem tekinthető oly törvényszerű akadálynak, melynek alapján valakit a törvényhatósági bizottsági tagok névjegyzékéből kitörölni lehessen 27 Tiszteletbeli közigazgatási gyakornok nem nevezhetők ki ... ... 27 A vadászatról szóló 1883. évi XX. t.-cz. 16.pának első bekezdésében foglalt ama rendelkezés, hogy a vadászat lőfegyverrel vagy lóháton gyakorolható, nem szolgál törvényes indokul valamely községi vadászterület bérszerződésének megsemmisítésére az esetben, ha a vadászatnak a törvényben megengedett egyik vagy másik módon való gyakorlását tilalmazza ... ..................... ... ... ... ... 28 Magyar honpolgár az 1886. évi XXII. t.-czikk 15. §-ában említett lakhatási engedélyért folyamodni ugyan nem köteles, de amennyiben az idegen község nyomós bizonyítékokat hozna fel ellene, kiutasítását az illetékes hatóságnál indítványozhatja ... ... ... ... ... ... ... 28 Városi tanács végzésében foglalt büntető határozmányok, amenynyiben azok sem törvényen, sem szabályrendeleten nem alapulnak, törvényes jogalap hiányában hatálylyal nem bírnak ... ... ... ... ... 28 Kihágási ügyekben az «Eljárási szabályok» 76. §-a szerint a felebbezés halasztó hatálylyal bír. Az ezzel ellenkező rendelkezés semmis 28 Hallgatag módon megszerzett magyar állampolgárság a nagykorú gyermekekre feltétlenül ki nem terjed ............ ... ... ... ... 29 Valamely városban a polgármesteri állás üresedésben léte folytán mily körülmények közt rendelhető el segéderők alkalmazása ... 30 A vármegyei tiszti ügyészek, azok levelezése, portómentessége tekintetében is ép oly hivatalos közegekül tekintendők, mint pl. az alispánok, ennélfogva a tiszti ügyészek levelezése feltétlenül portómentes 30 A már tényleges szolgálatban állott főszolgabíró az előírt elméleti képzettség hiányában is megválasztathatik megyei főjegyzőnek, valamint a törvényes minősítéssel nem biró aljegyzőnek is törvényes igénye van arra, hogy a főszolgabírói állásra alkalmaztassák ._ ... ... 31 Az 1886. XXI. t.-cz. életbelépte előtt tiszteletbeli segédszolgabiróvá kinevezettek a tiszteletbeli szolgabírói czim ; a tiszteletbeli szolgabíróvá kinevezettek pedig a főszolgabírói czim használatára az idézett törvény életbeléptetése után törvényes jogosultsággal bírnak ... .. ... 31 A telepítési kormánybiztos csak az oly közigazgatási intézkedésekhez való hozzászólás jogával van felruházva, melyek magát a telepítés ügyét érintik ... .......... ... ... ... ... ... ... .. ... ... 31 Az 1886. XXII. t.-czikk 104. §-ában foglalt ama rendelkezés, mely szerint a hivatalától felfüggesztett községi tisztviselő, fizetésének egy harmadrészétől feléig emelkedhető ellátásban részesítendő, csak azon községi tisztviselőkre nyerhet alkalmazást, kik az említett törvény életbelépte után lettek felfüggesztve ... ... ... ... ... ... ... ... ... 32 Valamely hagyatékot terhelő községi adók behajtását a hagyaték iránt az örökösök között netán fenforgó perek függővé nem tehetik 32 A községek mint erkölcsi testületek a lelkészek irányában vállalt kötelességek alól azért, mert bizonyos tekintetben szűkebb anyagi viszonyok közé jutnak, fel nem menthetők és a megígért járandóságokat teljesíteni tartoznak ... . ... ... ... ... . ... . ... 33 Az 1850-es évek óta Magyarországon állandóan tartózkodó s még 1870-ben magyar községi illetőségűnek tekintett osztrák származású egyének magyar honossága, akkor, midőn osztrák honosságuk elismertetésére mi kilátás sincs, megállapítottnak vehető ... ... ... ... 34 Oly esetekben, midőn honosítási okiratot nyert és külföldön tartózkodó egyén a magyar állampolgári esküt akár Bécsben az ő Felsége személye körüli m. kir. minisztériumnál, akár pedig külföldön valamely osztrák-magyar követség vagy ügynökségnél kéri letenni, az e kérelem feletti határozat csakis a m. kir. belügyminisztert illeti ... ... 34 Néptanítók a megyebizottság tagjai közé kétszeres adószámítással fel nem vehetők ... ... ... ... ....................................... .. 34 Községi pótadó egyéni kivetése elleni felfolyamodványok elbírálása a közigazgatási bizottságot, a költségvetések összeállítása ellen általánosságban benyújtott felfolyamodványok azonban a törvényhatósági bizottságot illetik ... ... .. ... .. .. ... .. 34 A városi képviselőtestületi tagok választásánál nem az ország-