Magyar Közigazgatás, 1892 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1892-10-09 / 41. szám

X. évfolyam — 41. szám. Megjelenik minden vasárnap. Budapest, 1892 október 9. MAGYAR KÖZIGAZGATÁS Szerkesztőség: Sebestyén-tér ahová a lap szellemi részét illető közlemények czimzendők. KÖZIGAZGATÁSI HETILAP Kéziratok vissza nem adatnak. Előfizetési ára: Egész évre 8 frt, félévre 4 frt. Hirdetések árszabály szerint. Kiadóhivatal: Sebestyén-tér 6., hová a lap anyagi részét illető küldemények czimzendők. Az 1893. évi állami költségvetés. Wekerle pénzügyminiszter október 1-én terjesztette be a képviselőháznak az 1893. évre vonatkozó költség­­vetést. A pénzügyminiszter terjedelmes, az államháztartást egészben megvilágító, pénzügyi terveit és politikáját főbb vonalaiban feltáró nagyszabású beszéddel mutatta be a költségvetés számadatait. A jövő évi költségvetés, óriási számai daczára, azzal a rigorosítással van összeállítva, mint a pénügyminiszter előző évi előterjesztései, úgy, hogy ha általában lehet a mostani budget ellen valami jogos kifogást emelni, az a kormány azon szűkmarkúsága ellen irányulhat, hogy a tartósan nagyobb bevételekkel szemben, az állam köz­szükségleteit nem eléggé veszi figyelembe. Hiszen köztudomású a zárszámadásokból, hogy az előző évek költségvetési előirányzatával szemben igen tekintélyes összegre rugó feleslegeink vannak. 1890. év­ben 28 millió, 1891-ben 27 millió, a folyó év 3/4-ében 2­5­ millió feleslegünk van, mi ezen próbaidő után tar­tósnak mutatkozik. Ily pénzügyi eredmény után a kor­mány minden aggodalom nélkül még a további pénzügyi politika szem előtt tartásával is magasabb dotáczióban részesíthette volna némely kulturális, közgazdasági és hu­manitárius intézményeinket, melyek épen feleslegekben bővelködő államháztartásunk mellett kirívóan hézagosak­nak és kezdetlegeseknek jelentkeznek. Hogy csak általánosságban tegyünk egy pár észre­vételt, felhozzuk a kisdedóvási ügyet, melyre nagyon szerény összeg lett előirányozva. A földművelésügyi tár­­czánál a mezőgazdaság támogatására is ráfért volna a bőkezűbb istápolás. Egy pár újabb országos kórház, egy országos lelenczház felállításának is elérkezett az ideje, mert még­sem járja az, hogy az állam Budapest és más városokkal ápoltatja az ország betegeit és leleneteit. Miből jusson ezekre, ha az állam félrerakott feleslegeiből nem juttat ?! De foglalkozzunk most a költségvetés ismertetésével. Az 1893. évi költségelőirányzat bevételei, valamint kiadásai is meghaladják a 485 millió forintot Ez összeg azonban jelentékenyen leszáll, ha az átmeneti kiadásokként felvett átfutó tételt, a valutarendezés szükségletéül és fedezetéül beállított 77 millió forintot leszámítjuk. E szerint a költségvetés valódi végösszege kiadás és bevételben 408 millió forint. A felesleg pedig csekély 14 ezer forintot tesz ki. A budget rendes kiadásai 378 millió forintot vesznek igénybe s ezzel szemben a bevételek 24 millió forint felesleget tüntetnek fel. Az egyes tárczák keretében a tavalyi előirányzattal szemben 7 millió néhány százezer forinttal fog több kiadatni. Ebből 3 millió forint közigaz­gatási szükségletek kielégítésére, 4 millió pedig közgazda­­sági és üzemi czélokra fog fordíttatni. Beruházásokra 15 millió kétszáz­ezer, tehát az előző évhez képest 2 millió forinttal több. A rendes bevételek a tavalyi előirányzatnál 10­0 millió forinttal magasabban vannak beállítva. E többletből mint­egy 4 millió a pénzügyminisztérium bevételeiből s mintegy 6 millió a kereskedelemügyi minisztériuméból származik. E tény elég érdekesen világítja meg azt, hogy a vasúti, posta- és távirdai bevételek, főkép pedig az előbbiek mily jelentékeny szerepet visznek államháztartásunkban s hogy mily sokkal járulnak az egyensúly fentartásához. De viszont a kiadásoknál is e tárc­a négy millió többletet vesz igénybe. A pénzügyminiszter hangsúlyozta expozéjában azt az elvet, hogy a vasúti üzem szükségletei bevételei keretében fede­­zendők, úgy, hogy az előbbiek a mérleget ne rontsák. Ezek az 1893. évi költségelőirányzat főbb tételei. A ressortokban a belügyi, pénzügyi, igazságügyi, vallás- és közoktatási, kereskedelmi és földmivelésügyi tárczák nagyobb javadalmazásban részesülnek. E tárczák közül a lapunkat közelebb érintő ressortok költségvetésével alkalmi­lag foglalkozni fogunk, most még csak azt említjük fel, hogy ismét a belügyi tárcza van legsoványabban dotálva, minek világos oka az 1883. évi XV. t.-czikk rendelkezése, mely a vármegyék beligazgatásának évenkénti szükségletét 4.515.000 frt állandó összegben szabja meg. Az itt főbb eredményeiben vázolt jövő évi költség­­vetés nagyban és egészben csak igaz örömmel tölthet el minden hazafit, mert abban államháztartásunkat — évek előtt remélni sem mert — rendezett állapotban látjuk. Hogy ily kedvező helyzetbe jutottunk, az­­ a nemzet áldozatkészsége mellett azon kormányférfiak érdeme, kik a legreálisabb pénzügyi politikával kormányozzák az or­szágot. Államháztartásunkban az egyensúly helyreállításával a kitűzött pénzügyi politika első cziklusát befejezve látjuk. Pénzügyi politikánk geniális vezetőjének szerencsés keze a valuta rendezésének megkezdésével a magyar közgazda­ságot azon forduló­pontra vitte, hogy államunk messze jövője annak sikerétől függ. E nagy czél eléréséért a nemzet készséggel feszíti meg minden erejét s hagyja kincstárába összehordani azon feleslegeket, melyekre külön­ben annyi felé volna szüksége. Hisszük és reméljük, hogy rövid idő alatt pénzügyi politikánk ezen második cziklu­­sának befejezéséhez is eljutunk. De reméljük azt is, hogy ezzel aztán eljutunk oda is, hol belkormányzatunk kopla­lásának is vége szakad. Mert a­ki az ország közállapotait közelről ismeri, az tudja, hogy az adózó nép az állami adókon kívül oly sok másnemű közterheket hordoz minden­féle czímeken, hogy azt soká elbírni nem képes. E közter­hek könnyítése pénzügyi polikánknak egy újabb cziklusát kell hogy képezze. A különféle útadók, betegápolási, községi, közorvosi, iskola, különféle nyugdíj, vizszabályo­zási, egyházi stb. ravatalok, bármi czimen vettetnek is ki, a közönségnek ép oly adóját képezik s habár szükséges

Next