Magyar Közigazgatás, 1900 (18. évfolyam, 1-52. szám)

4 rendészeti és közbiztonsági szempontból való korlátozásáról intézkedés nem a községi képviselőtestület, hanem az elsőfokú rendészeti hatóság hatáskörébe tartozik.................................................................................... 43 Országos jellegű és jelentékeny vagyonnal bíró nyugdíjintézetek­nek magánegyének által való létesítése nem engedélyezhető ... .. ... 44 Törvényhatósági tiszti ügyészt ezen minőségében a közigazgatási bíróság előtt a hatósági panaszjog nem illeti meg ... ........................ 45 A cselédtörvény 117. §-ának az a rendelkezése, mely a gazda és cseléd között felmerült vitás kérdésekben hozott két lényegileg egybe­hangzó alsóbbfokú határozat elleni további jogorvoslatokat kizárja, csu­pán az anyagi jog terén vitássá tett kérdések érdemi elbírálására szo­rítkozik és az alaki jogra nem alkalmazható ................. .................. 46 Ha az egyéves önkéntesi katonai szolgálatra bevonult tisztviselő a 8 heti kiképeztetés tartamára esedékes illetmények érintetlen meg­hagyásának kedvezményében már részesítve lett, e kedvezménynek két­szeres igénybevételére az a körülmény, hogy nem egyhuzamban, hanem megszakításokkal tölti el az egyévi önkéntesi szolgálatot, alapul nem szolgálhat ................................................ ............................................... 47 A vízszabályozási társulati járulékok, tekintet nélkül arra, hogy az ártéri birtokot időlegesen ki birtokolja, a birtok telekkönyvi tulajdo­nosára vetendők ki ... ............................... ... ... ... ................. 47 A főszolgabírák ellenőrzési kötelezettsége a gyámügyi közigaz­gatásban ... ... ... ... ........................................................ ... ... 48 Ha a cseléddel kötött szerződés alkalmával más feltétel ki nem köttetett, akkor a cselédtörvényben szabályozott felmondási idő az irányadó 49 Egyedül az utrendőri közeg vallomása alapján a vádlott tagadá­sával szemben, marasztaló ítélet utrendőri ügyekben nem hozható 49 A lakóházak előtt eszközölt járdafektetés költségei a háztulaj­donosok által viselendők­... ...................................................................... 50 A kellő időben, de nem a törvényben említett helyen benyújtott magánpanasz csak akkor utasítandó vissza tárgyalás nélkül hivatalból a bíróság által, ha a benyújtás nem a fenforgó ügyben valamelyik fokon eljárni hivatott közigazgatási hatóságnál vagy nem magánál a közigaz­gatási bíróságnál történt ... ... ................................................................ 51 Egyleti tagok sorából történt kizáratás miatt emelt panasz elbírá­lására a közigazgatási hatóság illetékes ... .......................... ... ...­­ Községi közigazgatási ügyekben hozott határozatok Nyilvános számadásra kötelezett vállalat az alkalmazottaira a IV. osztályú kereseti adó alapján kivetett községi adót és törvényhatósági városokban ezzel egy tekintet alá eső városi útadót és úgy köteles, az ellene intézendő végrehajtás terhe alatt a városi pénztárba beszolgáltatni, mint a IV. osztályú kerestt adót és a hadmentességi díjat az állam­pénztárba ... ... .. ............................................................................. 5 Ha oly községi iskolatanító választásáról van szó, a­kinek fizetése 60 frtot meghaladó államsegélylyel egészíttetik ki, ilyen esetben a köz­­igazgatási bíróság a választás elbírálására hatáskörrel nem bír, hanem a döntés a vallás- és közoktatási miniszerre tartozik ... ................. 5 A községekben tartandó országos, heti és bucsu-vásárok piac­i díjszabályzata megállapítása alkalmával követendő eljárás ... ... ... 5 A községi elöljárókat a községi közmunka alól a községi képviselő­testület nincs jogosítva felmenteni... ............................................... . 5 A közös legeltetésnél alkalmazott pásztorokat a községi elöljáróság fogadja föl............................... ... ... ......................................... .. 13 A községi írnoki állásra a kijelölési jogot a községi képviselő­­testület van hivatva gyakorolni,­­ a községi írnok választása pedig a községi választó közönség jogkörébe tartozik .................. ... ... ... 13 A nyilvános számadásra kötelezett vállalat, a IV. osztályú kereseti adó alapján alkalmazottaira kivetett községi adót és a törvényhatósági városokban ezzel egy tekintet alá eső városi útadót és úgy köteles végre­hajtás terhe alatt a városi pénztárba beszolgáltatni, mint a IV. osztályú kereseti adót és a hadmentességi díjat az állampénztárba ... .......... 14 Az adótörlés iránti jogigények érvényesítésére mindig csak a terheltek vagy meghatalmazottjaik jogosultak, a községi elöljáróság tehát az útadó leírását az összes I. osztályú kereseti adó után megrótt útadókötelesek helyett nem kérelmezheti ... ................................. 1­14 Csupán előírt, de ideiglenes adómentesség folytán valóságban nem fizetett állami adó a községi legtöbb adófizetők névjegyzékének össze­állításánál figyelembe nem vehető... ... ................................ ... ... 16 Néptanítók nemcsak fizetésüktől, illetőleg nyugdíjuktól, hanem azon fizetés jellegével bíró egyéb járandóságaiktól, például tanítói földektől, sem tartoznak községi pótadót fizetni, melyeket tanítói minőségükben javadalmuk kiegészítéséül élveznek ... ... 16 Italmérési engedély kiadását kívánatosnak jelző községi határozat felebbezés tárgyát nem képezheti .............................................................. 16 Valamely községi birtokos és a község közt létrejött olyan egyez­ség, hogy az illető birtokos ingatlanai a községi pótadótól örök időkre mentesítve legyenek, joghatálylyal nem bir .................. ... ... ... 17 A községnek nincs joga a községben nem lakó birtokosokat «idege­nek földjének összeirási dija» czimén külön községi adóval megterhelni 17 Ha a községi tisztújítás ugyanazon a napon történt, a­melyen a községi képviselőtestület megalakult, a tisztújítás megsemmisítendő ... 17 Ahhoz, hogy valamely birtok bizonyos községhez csupán közigaz­gatási tekintetben csatolt pusztának mondassék ki, nem elegendő sem a pusztai elnevezés, sem a külön adóterületi beosztás, sem a pótadó egyez­ségnek, illetőleg a pótadókedvezménynek bizonyos ideig fennállott gya­korlata, hanem szükséges beigazolni, hogy az külön praediumot képezett s úrbéri rendezésbe bevonva nem volt ... ... ... .................. .......... 18 A községi mezőőrök javadalmazása az érdekelt birtokosokra nem a földbirtok térfogata vagy művelési ága arányában és alapján, hanem csakis az állami adó arányában vetendő ki ... ... ... ... ........... 18 Községeknek a községi vadászterületek bérbeadása iránti összes megállapodásai és intézkedései, kivévén a nyilvános árverés mellőzé­sével eszközölni kívánt szabadkézből való bérbeadást , melyben az enge­dély megadása a törvényhatósági bizottság hatáskörébe tartozik, az alispánnak és nem a törvényhatósági bizottságnak fokozatos elbírálása alá tartoznak ............................................................................................ 20 Ha a község költségvetése az 1886. évi XXII. t.-czikk 126. §-ának a), b) és c) pontjai alatt felsorolt feltételeknek megfelel, a törvényható­sági bizottság a költségvetést érdemileg felül nem bírálhatja s annak egyes tételeit sem törülheti, sem azokat meg nem változtathatja... ... 20 Az a körülmény egymagában, hogy valaki a községi választók névjegyzékébe felvéve nincsen, az illetőt községi képviselővé való meg­választhatóságától meg nem fosztja ......................... .......................... 20 A községi képviselőtestületek az autonóm jogokkal bíró önkéntes tűzoltó-egyletek részére alapszabályokat nem alkothatnak. Az önkéntes tűzoltó-egyletek alapszabályainak irányelvei ......................................... 24 Törvényhatósági joggal bíró városok házi adója az ugyanazon évi állami egyenes adó arányában vetendő ki ... ... ... .......................... 24 Ha községi vadászterület bérbeadásánál a képviselőtestület által megállapított árverési feltételekben utóajánlat elfogadásáról nincsen szó, az a körülmény, hogy kedvezőbb utóajánlat adatott be, újabb árverés elrendelésére okot nem képez................................................. ... ... 28 A községi vadászterület bérbeadása ügyében jogérvényesen meg­kötött szerződés megsemmisítése iránt támasztott igénynek az elbírálása nem a közigazgatási hatóságok és a közigazgatási bíróság, hanem a rendes polgári bíróság hatáskörébe tartozik ................................ ... 28 Királyi közjegyzők községi pótadómentességet nem igényelhetnek 30 időleges községi adómentesség egymagában nem mentesít a ren­dezett tanácsú városi tűzrendészeti szabályrendelet alapján követelt tűz­oltói járulék megfizetésének kötelezettsége alól........................ .. ... 30 A rendkívüli időben tehető községjegyzői szigorlatok ................. 32 Érvényes szabályrendelet alapján az egyes lakások után kirótt utczatisztítási és szemétkihordási járulék községi pótadó természetével nem bírván, a lakásuk után kivetett ilyen járulék alól az állami tiszt­viselők sem mentesek ........................ ... ... ... ......................... 32 Községi alkalmazottak választása felebbezés hiányában felülvizs­gálat tárgyát nem képezheti. Községi tisztújításnál a képviselőtestület­ben szavazattal bíró községi elöljárósági tagok helyett a folyamatban levő tisztújítás alkalmával már megválasztott, de hivatalukat még el nem foglalt, s egyébként képviselői megbízással nem biró új elöljárók a szavazásban részt nem vehetnek. Községi biró és községi jegyző egy­mással a rokonság és a sógorság első fokában akkor sem lehetnek, ha valamely községben több községi jegyző is van alkalmazva. Abból a körülményből, hogy a pénztárnokot a törvény csak egyes számban említi, még nem következik az, hogy a pénztárnoki hivatali ügykör meg­osztása esetében is csak az egyik pénztárnok tarthat igényt az elöl­járósági tagságra .............................................................. ................. 35 1. Társtulajdonosok állami adója a községi legtöbb adót fizetők névjegyzékének összeállításánál tulajdon aránylag számításba veendő. 2. A községi legtöbb adót fizetők névjegyzékéből kihagyottak helyett és megbízásuk nélkül mások a felvételt nem kérhetik. 3. Az egyénileg ki­osztott községi közlegelő utáni állami adók a községi virilista névjegy­zék egybeállításánál az egyes birtokosok javára akkor is beszámítandók, ha az adófizetést helyettük a közbirtokosság teljesíti, hacsak bizonyítva nincsen, hogy a kérdéses adók másokat terhelnek. 4. Az állami adók nem kizárólag a községi elöljáróság adókimutatásaival, hanem egyéb közhitelességű okmánynyal is igazolhatók. 5. A községi elöljárók a köz­ségi képviselőtestületben állásuknál fogva szavazattal birván, mint leg­több adófizetők a képviselőtestületi tagságra akkor sem tarthatnak igényt, ha elöljáróvá történt megválasztásuk ellen felebbezés adatott be, s így ki vannak téve annak, hogy a választás megsemmisítése esetén a kép­viselőtestületi tagságtól elesnek ............................................... ... ... 43 A községek hivatalos ügyeiben a fuvarozással és küldönczők hasz­nálatával felmerült költségek a község közigazgatási költségeire szüksé­ges kiadásokat képeznek, s mint ilyenek — a­mennyiben a községek törzsvagyona jövedelméből nem fedeztetnek -- a községek által pótadó útján lévén fedezendők, a fuvarral birókra külön váltság czimén ki nem vethetők _ ... ... _. .................. .................. ......................._ 45 Ha községi biróválasztásnál csupán két jelentkező volt s a tiszt­­újitó szék elnöke ezt a két jelentkezőt ki is jelölte, a választás csupán azon okból, mert a választási elnök nem követett el mindent, hogy har­madik jelölt is található legyen, meg nem semmisíthető... .................. 45 Ha a községi vadászterületi bérlő elhalálozása folytán az örökösök és a község kölcsönös megállapodással a bérleti szerződés felbontását elhatározták, a vármegye törvényhatósági bizottsága ehhez hozzájárult, s nincsen igazolva az, hogy a szerződés felbontása s az újabb bérbeadás a községre nézve hátrányos lenne : a szerződés érvényben tartására irá­nyuló közigazgatási bírósági panasznak hely nem adható ... ... .. 46 Ha a haszonélvezet az ingatlanra telekkönyvileg is be van kebe­lezve, s ezen dologi jogosítvány alapján a haszonélvező az ingatlan utáni állami adót saját nevében fizeti, úgy igénye van arra, hogy a szóban levő adó a községi legtöbb adót fizetők névjegyzékének összeállításánál javára betudassék ... ............................................................................­ 46 Községi tisztújításnál a régi elöljáróság tagjai, habár megbízatási idejük letelt, mégis mindaddig, míg hivatalukat utódaiknak át nem adják, szavazati jogukat gyakorolhatják ... ... ... ... ... ... 48 Néptanítók által tanítói minőségükben birt földek után sem a tanító, sem a telekkönyvi tulajdonos iskolafentartó testület községi pót­adóval meg nem róható.................................................................... ... 48 Kihágási ügyekben hozott határozatok. A regatta-csolnakok a vízi járművek megvilágítására fennálló hajózási szabály alól kivetettek ......................... .................. ... ... 1 «Ezen üzlet teljesen feloszlik» szövegű feliratok használása az 1884. évi XVII. t.-cz. 51. §-ába ütköző kihágást képez ... .................. 1 Tiltott árukkal való házalás által elkövetett kihágási ügyek elbí­rálására a rendőrhatóság illetékes.............................................................. 2 A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS

Next