Magyar Közigazgatás, 1902 (20. évfolyam, 1-52. szám)

1902. ÉVI TÁRGYMUTATÓJA A kir. bíróságok által kiszabott pénzbüntetések nem a közigazga­tási hatóságok, hanem a bírósági végrehajtók által hajtandók be ... ... 11 Üzlethelyiségek idegen iparosoknak, az országos vásárok tartamára bérbe adhatók, ha ezt a városi vásárrendtartási szabályrendelet kifejezetten el nem tiltja ......................................... — .................... — — — 12 Külföldi egylet Magyarországon csakis a magyar belügyminiszer által láttamozott új alapszabályok alapján működhetik _ _. ... ... 12 Fegyelmi vizsgálatot elrendelő és felfüggesztést kimondó határoza­tok véghatározat fogalma alá esnek s mint ilyenek felebbvitellel meg­támadhatók _ _ _ ... ... ................................................................— 14 Az egyszerűsítési törvény a fennálló törvényeknek azokat a ren­delkezéseit, melyek egyes határozatok végrehajtását felső­ jóváhagyástól teszik függővé, változatlanul érvényben hagyta ................................. ... 14 Az egyszerűsítési törvényben, a 15 napi egységes felebbviteli határ­időre vonatkozólag foglalt határozmányok, a törvényhatósági városok bizottságainak, a városok javadalmait, vagyonát és gazdászatát, valamint a város kezelése alatt álló alapokat érdeklő határozataira is kiterjednek. A testületi szervezetű hatóságokhoz intézett felebbvitelt annál kell elő­terjeszteni, a­ki az illető testületet kifelé képviseli. Az egységes félebb­­viteli határidő a kisajátítási bizottság határozataira is kiterjed. Olyan törvényhatósági városoknak, melyeknek főispánja más helyen székel, a közigazgatási bizottság és ennek a főispán elnöklete alatt álló albizottságai által hozott határozatok ellen a felebbvitelt a város polgármesterénél kell előterjeszteni ... .................................. .................. .................­ ... 15 A mezei közös dülőutakból történő foglalások esetében a helyre­állítás iránti határozathozatal nem a kir. bíróságok, hanem az 1894. évi XII. t.-cz. 102. §-ában jelölt közigazgatási hatóságok hatáskörébe tar­tozik. A mezei közös dű­lőutak egészben vagy részben való felhagyása, nemkülönben a felhagyott utak értékesítése iránt a képviselőtestületi közgyűlés határoz. A változások a határozat jogerőre emelkedése után a térképen a telekkönyvben kiigazítandók.................................................... 15 A rendőri hatóság a község belterületén — habár állami közúton is — a kavicstörést, közrendészeti vagy közegészségügyi szempontból eltilthatja ... ... ............................ .......................................................... 15 Törvényhatósági bizottsági tagválasztásnál a közgyűlés által meg­választott küldött visszalépése esetén helyette az alispán csak az eset­ben rendelhet ki mást, ha erre az intézkedésre a közgyűlés által előze­tesen és kifejezetten fel lett hatalmazva .................................................. 17 A vízhasználat engedélyezését a vízhasználat gyakorlására szol­gáló építmények tulajdonjogának vitás volta nem gátolhatja, mert ily ellenvetések érdemében a közig. hatóság bírálatot nem gyakorolhat és a tényleges birtokkal szemben annak jogos vagy jogtalan voltát nem mérlegelheti. Ha a tulajdonjog vitás, a vízhasználat visszavonásig enge­délyezendő ... .................... .................... ................................................... 17 Az elzárás-büntetések folytán felmerült és behajthatatlan élelme­zési és tartási költségek más fedezet hiányában az illető törvényhatóság házi pénztárából térítendők meg .................................. ... .................... 17 1. Törvényhatósági virilista névjegyzék összeállításánál csupán elő­írt, de ideiglenes adómentesség folytán tényleg nem űzetett adó számí­tásba nem vehető; 2. az adóhivataloknak augusztus hó 31-ig a törvény­­hatóság rendelkezésére bocsátott hivatalos kimutatásaiba becsúszott hibák később kelt közokiratok és bizonyítványok alapján felebbezés illetőleg bírói panasz során helyesbithetők ; 3. az 1886. évi XXI. t.-cz 26. §-a a nő államadóját a férj államadójába az ott említett körülmények fenfor­­gása esetében a nélkül, hogy a nő államadója megszűnnék a nőé lenni, csak beszámítani engedi s e kedvezmény mint levétel szorosan lévén értelmezendő, nem jelentheti azt, mintha az a másik kedvezmény, mely szerint bizonyos más a férjet illető körülmények között a férj állami adója ennek javára kétszeresen számíttatik, a nő államadójára szintén kiterjeszthető s a nő államadója is a férj javára kétszeresen lenne be­számítható ; 4. azok, a­kik az összeállítás idejében 24. életévüket még be nem töltötték, akkor sem vehetők be utólag a névjegyzékbe, ha a panasz elbírálása idejében a 24 évet már elérték. 5. rabbiképesítési ok­levél alapján az adó kétszeresen nem számítható ... ............................ 18 A szülők ápoltatásával járó terhek viselésére a gyermekek vala­mennyien és pedig egyetemlegesen kötelesek, minélfogva a hatóság jogo­sítva van az egész gyógy­öltséget egyik gyermektől követelni, fenma­­radván ennek az a joga, hogy a testvéreire eső részt magánjogi után ezektől követelhesse.................................................... ... __ — .... ... 19 A kéményseprési szabályrendeletek által megállapított és vitássá nem tett kéményseprési dijak nem közadók módjára, hanem rendes köz­­igazgatási uton, és pedig az 1884. évi XVII. t.-cz. 166. §-ában megállapí­tott iparhatóságok által hajtandók be.................... ... ... . ............ 19 Cselédbérkövetelési ügyekben két egybehangzó határozat ellen jelenleg is van felebbezésnek helye ... ... .......................................... 19 Törvényhatósági bizottsági tagsághoz mint általános kellék a két évi állandó lakás mellett két évi folytonos adófizetés nem szükséges, hanem elegendő, ha a két évi állandó lakás mellett az illető csak egy­szer is űzetett adót a vármegye területén. Törvényhatósági legtöbb adót fizetők névjegyzékének összeállításánál a mostoha gyermekek adója csak akkor számítható hozzá a mostoha apa adójához, ha utóbbi külön iga­zolja, hogy az anya mint természetes és törvényes gyámjogán kezeli a mostoha gyermekek vagyonát .................. ... .................................... 20 Az egyleti alapszabályok egyes rendelkezései bizonytalan időre se fel nem függeszthetők, se hatályon kívül nem helyezhetők. Csakis az egylet működésének felfüggesztése rendelhető el ................................... 20 Szolgálati viszonyból származó kincstári követelések behajtása végett az államtisztviselők, altisztek és szolgák fizetéséből az illetékes közigazgatási hatóság bírósági eljárás nélkül havi részletekben az évi fizetés egyharmada erejéig levonásokat eszközölhet ... ... ... ... ... 21 Az 1877. évi XX. t.-cz. 279. §-ában említett «fél» kifejezés alatt a gondnok is értendő. Az árvaszék — elkerülhetetlen szükség esetén — a gondnok elővezettetése iránt is rendelkezhetik ... ........... ... ... 21 Talajjavítási tervek a kultúrmérnöki hivatalok által díjtalanul lévén elkészítendők, ily tervezés költségeinek előlegezésére az érdekel­tek nem kötelezhetők ... ... .................................. .................. ... 21 A szeszipar és a szeszfinomítás akadálytalan folyamatának bizto­sítása czéljából mellőzhetetlen és el nem halasztható javítási munkála­tok vasárnapi munkaszüneti napokon is végezhetők. Addig, míg a barom­vásárok vasárnapokon tartatnak, ezen baromvásárokon a bognárok áruikat eladás czéljából kirakhatják ........................................................................ 22 Gyorsáruknak és romlékony természetű élelmi­szikkeknek szállí­tása vasárnap és Szent István napján déli 12 óráig, jég gyártása és szál­lítása pedig egész napon át eszközölhető ................................................. 22 Szódavíz gyártásához szükséges anyagoknak a gyártás színhelyére való szállítása a vasárnapi munkaszünet alatt tilos.........................__ ... 22 Az 1886. évi XXI. t.-cz. 47. §. i) pontja a törvényhatósági tiszt­viselők, a segéd-és kezelőszemélyzet s a szolgák végkielégítése és nyug­díjazása ügyét kifejezetten a törvényhatósági bizottsági közgyűlés hatás­körébe utalván, a közigazgatási bizottság ezekben az ügyekben akkor sem járhat el jogérvényesen, ha eljárása a megyei szabályrendeleten alapulna 24 Az elsőfokú közegészségügyi hatóság hatáskörének értelmezése ... 24 Az árvaszéki határozatok végrehajthatósága........................... .... 25 A közigazgatási bizottságnak oly határozata ellen, a­melyben kimondja, hogy az 1883. évi XX. t.-czikk (vadászati törvény) 38. §-ában előirt kivételes intézkedés életbeléptetése iránt a belügyministerhez javaslatot tenni nem hajlandó, felebbezésnek helye nincs ... ... ... 25 A vasárnapi munkaszünet módosítása............................................ 25 A horvát-szlavon-dalmát báni táblának gondnokság alá helyezésre vonatkozó ítélete a magyar korona egész területére hatályos................... 25 A borhamisítási törvény végrehajtása folytán felmerülő borvizs­gálati díjakat és egyéb eljárási költségeket a földmivelésügyi miniszer előlegezi. A jogerős ítélet alapján behajtott borvizsgálati díjak a jövő­ben nem a borvizsgáló állandó bizottságnak küldendők meg, hanem az adóhivatalba fizetendők ................. .......................................... ... ... 26 Külföldinek Magyarországon gondnokság alá helyezése ... ... 26 Hajómalmi ügyben a végső fokon való határozat nem a közigazgatási bíróság, hanem a földmivelésügyi minister hatáskörébe tartozik ... ... 27 Az egylet működését, a tagokkal szemben fennálló kötelezettségei tel­jesítésének beszüntetése mellett, ideiglenesen sem függesztheti fel ... 27 Cselédbér követeléseknél a követelt bér után a kereset megindítá­sától kamatok is felszámíthatók. Cselédügyekben az ügyvédi költségek megtérítése szintén igényelhető, ha a konkrét ügy körülményeinél fogva az ügyvédi képviseltetés felesleges nem volt .................. ... . ... 28 Ki nem hirdetett szabályrendelet alapján kihágás miatti elmarasz­talásnak nincs helye.................. ... .... ... . .... .... .................... 29 A kóserhússal való házaláshoz az iparhatósági engedélyen kívül az izraelita hitközség beleegyezése is megszerzendő. A­ki a házalást utóbbi hozzájárulása nélkül folytatja, engedély nélküli házalást követ el 30 Az ipartörvény (1884. évi XVII. t.-ez.) 25. §-ában említett gázké­­szitő és gáztartó intézetek alatt oly telepek is értendők, melyek ez ipar­törvény alkotása utáni időben felfedezett gázokat (pl. acetyléngáz) állí­tanak elő. Ily telep létezéséből származó káros hatások elhárítása iránt nem a rendőrhatóságok, hanem az iparhatóságok vannak hivatva határozni 3­ Kölcsönös segélyezésen alapuló egyletek felosztását kimondó köz­gyűlési határozatok a kormányhatósághoz fölterjesztendők. A jóváhagyás kieszközlése érdekében megválasztott küldöttségnek költségei az egyleti vagyont nem terhelhetik. ... ............................ ................................... 31 Ha valamely község több törvényhatósági bizottsági választó­kerü­letre van felosztva, de a választók állandó névjegyzékéből az igazoló választmány az egyes kerületek választóit külön-külön betűrendben össze nem állította s igy a választás alkalmával a választási elnök rendelkezé­sére nem állott oly választói névjegyzék, melyből megállapíthatta volna, hogy a jelentkező szavazó valósággal annak a kerületnek a választója-e ? a választás megsemmisítendő ... .................................................................... 32 Vendéglői üzletekben a vasárnapi munkaszünet alatt csak a szo­kásos étel- és italneműek szolgáltathatók ki. Vendéglői iparengedély alapján a hentesipar körébe tartozó húsnemüek rendszeres eladása tiltva van 32 Ha az atya életben van, az anya után pedig vagyon nem maradt, gyámhatósági intézkedésre szükség nincs ........... ... ... ... . — 32 Ha törvényhatósági bizottsági tagválasztásnál minden község elöl­járója állandóan nem volt jelen, noha a szavazás nem községenként, hanem a jelentkezés szerint történt, tehát különböző községbeli lakosok váltakozva jelentkeztek s szavaztak, a választás megsemmisítendő ... 33 Lókereskedői ipar gyakorlásától — az ipartörvény (1884: XVII. t.-cz.) 155. §. második bekezdésében említett iparűzőket kivéve — senki meg nem fosztható. Törvényhatósági szabályrendeletnek a lótartást tiltó rendelkezése önmagától semmis ... ................................................— __ 34 Az a körülmény egymagában, hogy a gazda és cselédje közt ágyas­sági viszony keletkezik, a gazdai és cseléd minőségét még meg nem szün­teti, é­s nem fosztja meg a cselédet attól, hogy a szolgálati szerződé­sen alapuló igényeit érvényesíthesse. «Turpis causa» csupán akkor forog fenn, ha akár külön kötelezés alapján, akár a nélkül a vadházasság foly­tatásáért követelne a cseléd bért, fizetést vagy jutalmat ............................ 34 Az 1893. évi IV. t.-cz. 4. §-ának az a rendelkezése, hogy a rang­sort a kinevezés keltének napja állapítja meg, csak a végleges minő­ségben kinevezettekre vonatkoztatható, tehát az ideiglenesen kinevezettek véglegesen kinevezetteket rangban meg nem előzhetik ...........................35 Gyámpénztári pénzkészlet elhelyezését kimondó törvényhatósági határozat ellen csak azon szempontból lehet felebbezni, hogy a határozat hozatalánál a törvényes alakiságok megtartottak-e"? Összesített pénzkeze­lési rendszer mellett a pénztári pénzkészlet vagy egyeseknek kölcsön adható, vagy pénzintézetnél helyezhető el . ....................................... 35 Törvényhatósági tisztviselők választásánál a kijelölő választmány a mellőzöttnek, valamint a választóknak ugyan nem köteles indokolni a kijelölésre vonatkozó határozatát, de midőn a választás épen a kijelölés­sel okozott sérelem miatt panaszoltatik, a panasz elbírálására hivatott bíróság előtt kijelentendők azon indokok, melyek miatt a jelentkező ki­jelölve nem lett............................ .......................... ... ............................ 36 Az árvaszéki jegyző árvaszéki ülnököt formaszerűen csak az eset­ben helyettesíthet, ha a főispán által vagy tiszteletbeli ülnökké kinevez­tetik, vagy ülnöknek helyettesíttetik. Hogy az árvaszéki jegyző ülnöki

Next