Magyar Közigazgatás, 1905 (23. évfolyam, 1-53. szám)
1905. ÉVI TÁRGYMUTATÓJA adatát csak az képezi, hogy a kisajátítási tervet az eljárás folyamán megállapítsa, s a birtokosok részéről esetleg támasztott igények fölött döntsön. A kisajátító bizottság, a kisajátítási tervnek elejtését vagy mellőzését, valamint újabb tervnek foganatosítását, s ezzel kapcsolatban újabb területek kisajátítását, s a munkálatok mikénti végrehajtását kimondani vagy elrendelni nem illetékes. Ha azon munkálat, melyre a kisajátitási jog megadatott s a kisajátitási eljárás elrendeltetett, kivihetetlennek bizonyul, a kisajátitási jogot engedélyező s az eljárást elrendelő rendeletek tárgytalanok s hatályon kívül helyezendők ... _ 30 A kisajátitási jog engedélyezése előtt megkisérlett, egyezség, a kisajátitási eljárás elrendelése előtt az 1881. évi XLI. t.-cz. 32. §-a értelmében megkisérlendő egyezséget nem pótolja. A községi bíró és jegyző a kisajátítási tervet egyoldalúlag megállapítani nem jogosult. Ha a kisajátítási tervre nézve egyezség jött létre, az ügy a kártalanítási eljárás megindítása végett a bírósághoz irányítandó ............................................ 30 A törvényhatósági bizottság legtöbb adót fizető tagjai névjegyzékének megállapításánál a közkereseti társaságok által fizetett egyenes állami adók a cégtulajdonosok adójaként számba veendők, ha magából az adóhivatal kimutatásából kitűnik, hogy az adó a társaság tagjai között miként oszlik meg, vagy pedig ha egyébként igazoltatik, hogy az adó alapját képező társasági vagyonhoz vagy jövedelemhez a társaság egyes tagjainak milyen arányban van joga .......................................................... 31 Ha a hivatalról lemondó hivatalát felmentése előtt igazolatlanul odahagyja, a fizetés az odahagyás napjával szűnik meg és a lemondó az előre kiszolgáltatott járandóságokat ettől a naptól számítva visszafizetni köteles ... ... ......................................................................... ................... 32 Ha a betegápolási költségek megtérítésére kötelezett munkaadón az ápolási költséget behajtani nem lehet, az ápolási költség viselésének kötelezettsége az 1898. évi XXI. t.-cz. 6. §. a) pontja értelmében magára az ápoltra száll vissza ......................................................................... ... 34 Az újonnan szervezett állás csak a rendszeresített állás legalacsonyabb osztályainak utolsó fokozatába sorozható... ............................ 35 Elhagyottá nyilvánítási eljárás során a keresetképtelenség megállapítása .................................. ..................................................................... 35 Az egyes szakbizottságoknál megürült tagsági helyek betöltése_ 35 A kivételesen magasabb fizetési fokozatba történt kinevezés rangsorbeli elsőbbséget nem biztosít az összlétszámban ugyanabba a fizetési osztályba, de alacsonyabb fizetési fokozatba tartozó tisztviselők előtt ... 36 Felfüggesztett tisztviselők fizetési levonásai................... ... ... 37 Az árvaszék az elhagyottá nyilvánítást mindaddig meg nem tagadhatja, amíg a kiskorú hozzátartozóinak anyagi helyzete előzőleg meg nem állapíttatott... ................................. .................................................... 38 Vizimunkálatoknak közegészségügyi szempontból való mérlegelése és a költséghozzájárulás kérdésének ezen szempontból való vizsgálata nem tartozik a közigazgatási bíróság hatáskörébe ... ................... ... 41 A belföldi sajtótermékeknek az egész ország területén való házalására az engedélyezés a belügyminiszer hatáskörébe tartozik.................... 43 A fegyelmi ügyben kiküldött szolgabíró főszolgabírójával szemben csupán tényleges utazásaival felmerült kiadások megtérítését igényelheti, de nem napidíjait is. Amennyiben ily igény iránt a szolgabíró és a főszolgabíró között megegyezés nem jönne létre, az alispán illetékes határozni ... . ... ... ... ... ................................. ...... ... 43 Közjegyző által a hatóságokhoz intézett bárminemű beadványokat az illető hatóságok tárgyalni kötelesek . ................................. ... 43 A feleség, mint a férjjel közös háztartásban élő és a cseléd szolgálatát szintén igénybe vevő, a cseléd után felmerült kórházi költségekért, a férjjel egyetemlegesen felelős ... ................................ ... 44 A vallás szabad gyakorlatáról szóló 1895.évi XLIII. t.-cz. 25. §-ának b) pontja a valamely bevett vagy törvényesen elismert vallásfelekezet kebeléből kilépett egyéneknek népiskolai czélokra való hozzájárulását oly arányban kívánja meg, amelyben az elhagyott felekezet tagjai saját iskolájuk fentartásához egyénileg hozzájárulnak, oly esetben tehát, amidőn az illető felekezeti iskola nem csupán a felekezet tagjainak hozzájárulásából, hanem még egyéb jövedelmi forrásokból is fedeztetik, a felekezetet elhagyottak évi járulékának kiszámításánál az iskola költségvetési szükségletének csak az a része vehető számításba, amely a felekezet tagjainak egyéni hozzájárulásából fedeztetik ... ... .. _ 45 A községi illetőség megállapításának nehézségei nem szolgálhatnak okul a törvényes alapon beálló állampolgárságszerzés megakadályozására _ _ —................. .................... ... — .................... 45 Az elhagyott gyermekek segélyalapjából való kiutalás ... ... 45 A közigazgatási bizottság megalakítása új év előtt és a törvényhatóság régi bizottsága által teljesítendő ................................................. 46 A közigazgatási bizottság által községi óvónői választásra elnöki minőségben kiküldött főszolgabíró ezért a kiszállásért útiköltséget és napidíjat nem számíthat fel ... .................................. — .. ........... 47 A törvényhatósági és községi szolgálatban álló egyének ellen hozott büntetőbírósági határozatok a törvényhatósági közigazgazgatási bizottsággal közlendők ... .... ... .................. ... — — — — 48 Az atya állampolgárság-változása nem terjed ki a törvényesített, fiúra az esetben, ha a változás utóbbinak nagykorúsága idején következett be ........................................................... ............................................ 49 Férjétől ágy- és asztaltól biróilag elválasztott nőre, kinek férje honosíttatott, ha a házassági közösséget helyre állítja, a férj állampolgársága kiterjesztendő a helyreállítás bírói bejelentésétől kezdve ... ... 49 Elmebeteg honosítható, illetőleg az állampolgári eskü letételére bocsátható, ha elmebetegsége nem olyan természetű, hogy az állampolgári eskü letételéhez megkívánt cselekvőképességet is kizárja ... ... 50 Magyar állampolgárnak törvényesített gyermeke megszerzi atyja állampolgárságát a születés idejére visszahatólag ... .........................- 50 Az 1899. évi XV. t.-czikk 143. §-a az ország erdélyi részére nem vonatkozik .......... ... .................................................. -......................- 50 Az 1899. évi XV. t.-cz. 143. §-a a sz. kir. és r. t. városokra nem vonatkozik................................... — _ ... —..............— — -- --- 50 Az elhagyott gyermekek után felmerült tartásdistérítmények behajtása körül követendő eljárás ... ... ... ... .................. .. 50 A választási eljárást érintő némely törvényes rendelkezés értelmezése... ... ........................................................................................... ... 51 Az 1899. évi XV. t.cz. 147. és 148. §-aiban megállapított határidők kizárólagosan értelmezendők... ............................................................ 51 Országgyűlési képviselőválasztások idején képviselő-jelölés czéljából tartott gyűlés pártgyűlést képez, melynek bejelentés nélküli megtartása a választási törvénybe ütköző kihágást képez.......... .................... 51 A központi választmány elnöke a város első tisztviselője, vagy annak a szervezeti szabályrendeletben megjelölt állandó helyettese. Tiszteletbeli főjegyző elnöki teendőket ellátni nem jogosult............................ 52 Az a körülmény, hogy valaki megszűnt törvényhatósági bizottsági tag lenni, nem vonja szükségkép maga után azt, hogy az általa felöltött központi választmányi tagsági hely ez alapon megüresedettnek tekintessék ........................... .......................................................................... ... 52 12 éven felüli kiskorú az 1879. évi L. t.-cz. 48. §-ának második bekezdésében jelzett akaratnyilvánítást (jogfentartást) törvényes képviselőjének hozzájárulásával joghatállyal megteheti, illetőleg elmulaszthatja 53 Az 1899. évi XV. t.-cz. 143. §-ában érintett földadóminimum-nyomozást __csak az alispán teljesítheti ... ........................................................... 53 Összeíró küldöttségbe 3 rendes tagnál sem több, sem kevesebb nem választható............................................................ .............................. 53 Községi közigazgatási ügyekben hozott határozatok. A sógorsági viszony csak az egyik házastárs és a másik házastársnak rokonai között tekinthetők fennállónak, miért is az a tény, hogy a községi bíró és a községi pénztárnok nejei nővérek, — az 1886. évi XXII. t.-cz. 75. §-a c) pontjában megjelölt összeférhetetlenségi viszonyt meg nem állapítja ............................................................................................ Ha a község a jegyzői földek után járó állami adók fizetését magára nem vállalta, úgy ezek az adók mint tényleges birtokost a haszonélvező jegyzőt terhelik............................................................................. Az 1868. évi XXII. t.-cz. 138. §-a szerint a községi, illetőleg közjegyzők az ezen hivataluk után járó fizetéseiktől községi adót nem fizetnek. Ugyanezen kedvezményben részesülnek a jegyzői teendők végzésére rendszeresített s községi pénztárból fizetett segédjegyzők is ... ........... 2 Ha a közsegélyezési ügyekben az illetőségi község az átvételt elmulasztja, úgy az ennek folytán felmerülő további tartási költségek tekintetében a tartózkodási községnek teljes kártérítéssel tartozik, míg ha a tartózkodási község késedelmesen értesíti az illetőségi községet, úgy ennek az a jogi következménye, hogy a tartózkodási község az igazolatlan késedelem folytán előállott tartási időre csupán olyan mértékben igényelheti a tartási költségek megtérítését az illetőségi községtől, amely mértékben azok utóbbit a késedelem nélkül való értesítés és kellő időben való átvétel esetén a helyi viszonyokhoz képest terhelték volna 2 Állandó házadómentességben részesülő házak után községi adó ki nem vethető ..................................................................................................... 5 A községi elöljáróság nincs hivatva annak a meghatározására, hogy valamely követelés veszélyeztetve van-e? A községi bizonylat a követelés veszélyeztetésének a kimutatására nem alkalmas .................... 5 Felekezeti iskolai segélynél az a ténykörülmény, hogy milyen és hány felekezeti jellegű iskola fentartása czímen segélyez a község valamely vallásfelekezetet, a más vallásfelekezet által arányossági alapon támasztott igény elbírálásánál figyelembe nem jön, hanem az illető hitfelekezetnek adott összes iskolai segély szolgál arányossági alapul ... Olyan esetben, midőn a földbirtok érdekében felmerülő községi költségek fedezése czéljából csakis a földadó arányában kivetendő községi adó kivetésének szüksége van, akkor a vadászati bérjövedelem elsősorban ennek a földbirtok érdekében felmerülő szükségletnek fedezésére szolgál és csakis a még fenmaradó felesleg fordítható általános közigazgatási czélokra. A községi kéményseprő és az éjjeli őrök fizetésének költségei a belrendőrségi és közbiztonsági költségek körébe tartoznak ... " A telekkönyv csupán az ingatlanokra vonatkozó magánjogok nyilvántartására szolgáló intézmény lévén, az egyes községek közt fenforgó vitás határkérdések eldöntésére nézve egymagában véve a telekkönyvi felvétel alapul nem szolgálhat... ... ............................................ 7 A községek általános közigazgatási kiadásainak fedezésénél az önálló puszták birtokosaira is csupán a kiadások ama részének fedezésére vethető ki pótadó, amely a községek törzsvagyonának jövedelméből már nem fedezhető .................. .................................................. ... 7 A községi bíróság a 40 koronát meg nem haladó értékű ügyekben a járásbíróság részéről fizetési meghagyás alapján elrendelt végrehajtás foganatosítását meg nem tagadhatja.................................... ............. 8 A községi jegyzők által javadalmazásuk alkatrészeképen haszonélvezett községi földek adójának fedezése ................. ... ... 8 Községi vagyon szerzésére irányuló határozat a törvényhatóság jóváhagyása hiányában nem feltétlenül érvénytelen, hanem csak hatálytalan addig, míg ez a jóváhagyás be nem következik, ezt pedig a perlésre való felhatalmazás pótolja ............................................. . — 8 A rendezett tanácsú városok jegyzői, ha a törvényhatóság által jóváhagyott szabályrendelettel magánmukálatok végzésére fel vannak jogosítva, magánmunkálatokat teljesíthetnek ... ... ......................... 9 A telekkönyvi betétek szerkesztésére kirendelt közegeknek a községgel szemben igényelhető járandóságaik szabályozása ........................... 9 A községeknek szóló postai küldemények átvétele, továbbá a postahivatal előtt ismeretlen címzettek névaláírásának hitelesítése iránt kiadott rendeletek módosítása .......................................... . ... 10 Az országos betegápolási pótadó a községi legtöbb adót fizetők névjegyzékének összeállításánál figyelembe nem vehető. Az adóhivatal által beszolgáltatott hiányos adatok az érdekelt fél felebbezése folytán akkor is helyesbíthetők, ha a fél a virilisek névjegyzékének kiigazítására kiküldött küldöttség eljárásának tartama alatt fel nem szólalt........... 13 Amennyiben a község kiadásai a község törzsvagyonának jövedelmeiből nem fedezhetők, a belrendőrségi és közbiztonságra vonatkozó kiadások, az 1886. évi XXII. t.-cz. ISO. §-a értelmében, az e szakasz *