Magyar Közigazgatás, 1920 (38. évfolyam, 1-52. szám)

1920-05-23 / 21. szám

21. szám. magyar közigazgatás 1920 május 23. révén olyan mennyiségű földterület fog a földbirtok céljaira rendelkezésre állni, hogy a magánbirtokok kisajátítására a legritkább esetben kerül majd a sor, legfeljebb ott, ahol a köz­ség természetes fejlődését az azt környező latifundiális birto­kok teljesen lehetetlenné teszik. Nagyon szerencsés megoldásnak találjuk azt is, hogy a földbirtokreformnál a­ földművelésügyi kormány általában bizonyos mértékig szabad kezet kíván engedni az azt vezető és irányító tényezőknek, különösen a helyi hatóságoknak és községeknek oly értelemben, hogy ahol a föld utáni kereslet nagyobb mérvű, ott az igénybevétel is ehez alkalmazkodjék s előre megállapított keretek a jogos­ igénylők földhöz való jutá­sát ne korlátozzák. Egyáltalában a mostani javaslat nem a merev határoz­­mányok komplexuma, mert tág teret enged az élet beavatko­zásának, annak a kiegyenlítődő speciális szellemnek, melyre egy rettenetes belső szenvedéseken átment társadalom a tör­vény kényszere nélkül is rátér. Ha a törvényhozás bölcsesége is megtalálja a földbirtokpolitikai kibontakozás helyes útját, mint ahogy a földmivelésügyi kormánynak sikerült ezt a kérdést minden izgató elementumától megtisztítva a magyar keresz­tény és nemzeti politika erősségévé tenni: a magyar föld ismét dúsan fogja ontani áldását és az egyelőre kis Magyar­­ország újból megindulhat a Nagy Lajosok és Hollós Mátyások Magyarországjának útján — a nagy nemzetek diadalútján előre! A közigazgatási reform a Magyar Jogászegyletben. A Magyar Jogászegyletnek közjogi és közigazgatás jogi szakosztálya — amely legközelebb megválasztott új elnöké­nek dr. Némethy Károly nyug. belügyi államtitkárnak vezetése alatt újból megalakult — egyidejűleg felvette rég megszakadt érdemleges munkálkodásának fonalát s nyomban vitaestélyeket kezdett a közigazgatási reformok felől. A május 15-én tartott első vitaülést dr. Némethy Károly hosszabb elnöki székfoglalóval nyitotta meg, amelyből a követ­kező közérdekű részletet közöljük: «Hivatásszerűleg sokat kellett foglalkoznom — mondá az elnök — évtizedeken keresztül a gyakorlati közigazgatásnak minden számottevő problémájával. Jó vagy balsorsom a for­radalom előtti korszak közigazgatási reformjainak megalkotá­sánál állandó szerepkört juttatott nekem: kezdetben az adat­gyűjtő, a nyers munkát végző napszámosnak szerepét, később az előmunkásnak vezető hatáskörét. Nem hivalkodás tőlem, mert köztudomású tény, amit eltagadni nem tudok, de nem is akarok: a forradalom előtt lefolyt három évtizednek alig volt olyan jó vagy rossz közigazgatási reformalkotása, amelynek létrehozatalánál több-kevesebb közreműködés ne várt volna reám. Bár ekként a dolog természete szerint megvolt leszűrődött nézetem a közigazgatási reform egésze és részletei felől , amely régibb álláspontot a gyökeresen megváltozott helyzetben, az új idők evolúciói és követelményei közepette nekem is, mint mindenkinek alapos revízió alá kellett vennem: én ezúttal a közigazgatási reform részleteivel programmszerűen foglalkozni nem kívánok. Nem kívánok különösen azért, mert az egész complexum tárgyalása ma közvetlenül aktuálisnak nem mutat­kozik. A törvényhozásnak ma nemzeti nagy katasztrófánk for­gatagában, a bennünket mindenfelől környező pusztulás köze­pette a romok eltávolításával, új jövőnk megalapozásával, különösen pénzügyi és gazdasági téren annyi életbevágó sür­gős kérdéssel kell foglalkoznia, hogy a nagy közigazgatási reformokra egyelőre alig kerülhet a sor. Az, hogy mi most a Magyar Jogászegylet közigazgatási szakosztályában a közigazgatási kérdések megvitatását napi­rendre tűztük, nem jelenti, nem jelentheti azt, mintha mi Magyarország közigazgatási jogászai a szervezeti reformok hala­déktalan megalkotását sürgetnék. Ezek a reformok egész nem­zeti életünkre nézve oly nagy horderejűek, egymással szervesen annyira összefüggnek, jó megoldásuk annyi időt és körültekin­tést igényel, hogy ezek sürgős megalkotását mai rendkívüli viszonyaink közepette indokoltan nem követelhetjük. Az elha­markodott, nem megfelelő megoldás még rosszabb, mint a mostani kétségen kívül hiányos, magát rég túlélt közigazgatási szervezet tovább fentartása. Az következett be, hogy a közigazgatási re­formok tempójának meglassítását, keresztülvitelének egyelőre a normálisabb időkig elhalasztását épen nekünk, azoknak kell kí­vánnunk, akik a közigazgatást a gyökeres reformálásra már régóta megérettnek tartottuk, akik a háborút megelőzőleg nem ismertünk el ennél sietősebb tennivalót, akik a nemzeti alapon kiépítendő, szociális tartalommal telítendő modern köz­­igazgatási reform megalkotásának zászlóvivői voltunk. De ha ez így van, bárki azt kérdezheti, miért tűztük akkor ki a közigazgatási kérdések megvitatását napirendre ? Egyszerűen azért, hogy résen legyünk, hogy előkészítsük a talajt, hogy a nemzetgyűlés munkáját megkönnyítsük, hogy a szükséghez képest mégis előkerülhető, tehát bármely pillanatban aktuálissá válható kérdések ne meglepetésszerűen, ne egyoldalú megvilá­gításban, de a közvélemény és a szakkritika szűrőjén át ke­rüljenek döntésre. Ezt célozzák az általunk megszövegezett és vita tárgyává tenni kívánt kérdőpontok. A­nélkül, hogy ezekre ezúttal bőveb­ben kiterjeszkedném s a szabad vitának elébe vágni kívánnék, annyit bátor vagyok az elnöki székből megismételten hang­súlyozni, hogy magam részéről — az egyébként bármennyire égetően sürgős — szerves nagy reformoknak ez időszerint kikap­csolásával, az egész vonalon egyelőre csak a legszükségesebb par­ciális szervezeti és eljárási újítások keresztülvitelét látom indo­koltnak és szükségesnek.» Az elnöki megnyitó beszéd után Weis István dr. miniszeri titkár, mint előadó ismertette a vitaanyagot. Hangsúlyozta, hogy a reformmozgalmakkal szemben elutasító álláspontra nem helyezkedhetünk. Koránt sincsenek még megoldva azok a kér­dések, melyek a forradalmakat kirobbantották és így mindazt meg kell valósítani, ami a társadalom korszerű átalakításával együtt jár, a fejlődést biztosítja. Különösen áll ez a közigaz­gatásra, mint amely életjelenség természete miatt állandó vál­tozásnak van alávetve. Mégis ebben a pillanatban a szerves reformnak csak elvi alapjait lehet lerakni. A gyakorlati meg­valósítás terére csak a feltétlenül szükséges részleteket ille­tőleg lehet lépni, mert a nemzetnek más, még sürgősebb szük­ségletei várnak kielégítésre. Már a részleteknél is szem előtt kell azonban tartani jövő közigazgatásunk valószínű alapelveit: az­ önkormányzat elvének érvényesítését, az igazgatási decentra­lizációt és a kormányzati központosítást. miután a szervezet reformjával foglalkozott az előadó. A jövő közigazgatásának gerince feltétlenül az eddig csak­nem teljesen elhanyagolt község lesz. A község fogalmát el kell választani a helység fogalmától; ez adja meg a lehetőséget arra, hogy az Alföld szellemi és gazdasági elmaradottságán segítsünk, a tanyásokat a községi élet áldásaiban részesítsük. Fontos a jegyzőkérdés megfelelő megoldása; nem lehet elzár­kózni az elől, hogy a tényleges helyzetet jogilag is elismerjük. A járás, mint felesleges szerv megszűnnék; a vármegye mint­hogy külön társadalmi osztály úgysem áll mögötte,­­ átala­kulna község-szövetséggé, amely kiterjedne a területén lévő városokra is. Város és falu között nincs olyan áthidalhatatlan ellentét, mint ma látszik; éppen ezért indokolt, hogy a leg­életképesebb községek: a városok — Budapest kivételével — szintén a vármegye kötelékébe tartozzanak és szellemi, vala­mint anyagi erejüket annak érdekében használják fel. Természetesen a központi kormányhatóságok is gyökeres átalakításra szorulnak; ezek ma a nehézkesség és lassúság tanyái. A felelősségtől való irtózás helyébe az egyéni felelősség elvét kell alkalmazni, a központi kormányhatóságok tisztviselőit átrostálni, akkor azután mindazok az egyszerűsítések keresztül vihetők, amelyek ma akadályokba ütköznének. A szervezeti reformot kell, hogy kiegészítse az eljárás át­alakítása. A közigazgatásban a legkisebb erőfeszítés és a leg­nagyobb eredmény elvének kell érvényesülnie. Az előadó egyet­len hatósági fokozat híve, a fokozatos felebbvitel kiküszöbölé­séért cserébe az összes kontenciózus ügyekben a közigazgatási bíráskodást kívánná bevezetni. Az eljárási reformot kiegészí­tené az ügyvitel és ügykezelés célszerűbb módja; mind azokat az újításokat, amelyeket a magánüzemek bevezettek, alkalmaz­hatja az állam is. Az ekként körvonalazott reform tekintetében azonban az előadó nézete szerint csak elvileg lehet állást foglalni, az első feladat az életfolytonosság biztosítása. Azok a részletek, ame- 2 —

Next