Magyar Közigazgatás, 1929 (47. évfolyam, 1-53. szám)
A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS 1929. ÉVI TÁRGYMUTATÓJA ROVATOK. Általános közigazgatás. A közigazgatási reformjavaslat................................................2 Érdemleges, illetékességi kérdésekben és ügyvédi képviselet nélkül magánosok által bejelentett hatásköri összeütközések ügyében a hatásköri biróság nem jár el . . 2 Adóügyi tennivalók ellátása a tanyai kirendeltségeknél 4 A községi háztartások rendezése................................................4 A községgel kötött egyezség alapján hasvizsgálatot teljesítő m. kir. állatorvos hasvizsgálati szemledíjra vonatkozó igényének elbírálása közigazgatási hatóság, végső fokban a közigazgatási biróság hatáskörébe tartozik ........................................................................................................6 Az 1928. évi községi számadások lezárása...................................6 Nem merült fel hatásköri összeütközés, hacsak a közigazgatási hatóság állapítota meg hatáskörének hiányát, a rendes bíróság pedig a keresetlevelet illetékesség hiányából utasította vissza...........................................................7 A községek tulajdonszerzése és elidegenítése................................8 Magyar Törvények és egyéb jogszabályok mutatója ... 9 Számok, amelyek beszélnek..............................................................10 Siklós nagyközség fejlődése.............................................................10 Körjegyzőségi szövetkezésre vonatkozó magánkérelmek törvényhatósági tárgyalása....................................................11 Községi közigazgatási tanfolyamhallgatók segélyezése . . 11 Érdekeltek fogalma a közigazgatási fegyelmi ügyekben megengedett fellebbezés szempontjából................................12 Városi alkalmazottak jutalmazása........................ ... 12 Az 1928. évi községi zárszámadások........................ ... 13 A közigazgatási tisztviselők gyakorlati képzése.......................14 A törvényhatósági legtöbb adót fizetők névjegyzékének egybeállításánál az egybeállítás évében kivetett egyenes állami adót kell alapul venni..........................................14 Budapest székesfőváros tiszti főügyésze a székesfőváros törvényhatósági bizottságának állásánál fogva tagja s így az igazoló választmánynak azt a határozatát, amellyel valakit a törvényhatóság bizottságába rendes tagul behívott, a közigazgatási bíróságnál panasszal megtámadni jogosult. — Mivel az 1924:XXVI.-e. időközi választást nem ismer, a pártlajstromon a már behívott utolsó póttag után szereplő jelöltet törvényszerűen lehet póttagnak minősíteni és mint ilyent, a törvényhatósági bizottságba rendes tagot behívni ... 16 Jegyzői magánmunkálatok .............................................................21 Olyan hatóság, amelynek határozata következtében hatásköri összeütközés fel nem merült, a hatásköri bíróságnál hatásköri összeütközési bejelentés tételére nem jogosult ................................................ 22 Ha a község (város) képviselőtestülete a panaszos részére a jövedelmi adója után kivethető községi pótadókat illetően mentességet biztosított, ez a mentesség a jövedelmi adó alapulvételével kivetett inségadóra is kiterjed ..................................................... 26 A rendezett tanácsú városok zárszámadása elkészítésének módja....................................................................................................26 A Közigazgatási Bíróság állami tisztviselő tényleges szolgálati jogviszonyának megszüntetése kérdésében nem járhat el ugyan, de hatásköre a nyugalombahelyezés előfeltételeinek a nyugdíjigény jogossága vagy összegszerűsége szempontjából elbírálására kiterjed. Ez a hatáskör fennáll a létszámapasztás címén elbocsátott állami tisztviselő illetménykövetelésére is........................27 A honvédség erdő- és mezőgazdasági birtokainak képviseltetése a községi képviselőtestületben .................................28 A községi zárszámadások helyszíni vizsgálata.....................29 R.-t. városi állásra kijelölés ellen irányuló panaszt a választás törvényessége ellen emelt jogorvoslat során lehet a Közigazgatási Bíróságnál érvényesíteni. — A kijelölő választmány nem sért törvényt azzal, ha közérdekből a pályázat eredményét nem tartván kielégítőnek, a jelölést mellőzi..............................................................29 A községi illetőségi bizonyítványok kiállítása......................31 Nem merült fel hatásköri összeütközés, ha a fél mind a bíróság, mind a közigazgatási hatóság előtt lényegében ugyanazt az igényt érvényesítette ugyan, az említett hatóságok mindegyike azonban az igénynek csak azt a részét bírálta el érdemben jogerősen, amelyre nézve a másik érdemleges eljárását hatáskör irányában mellőzte........................................................................34—35 A házasság kihirdetése alól való felmentés iránt benyújtott kérvényeknek szabályszerű felszerelése . . . 34—35 A jegyzőgyakornokok helyzetének rendezése........................36 Községi orvos a hivatalos kötelességeihez tartozó hússzemle címén külön díjat nem követelhet...........................36 Községi üzemek energetikai mérlege..........................................37 A megyei városoknak új köriratú bélyegzőkkel való ellátása ................................................................................................37 Az 1930. évi vármegyei háztartási költségvetés összeállítása 38 Nincs jogalap arra, hogy az alispán a községi költségvetésben engedélyezett hitelek felhasználását és a községi háztartásban előforduló egyes ténykedéseket előzetes hozzájárulásához köthesse...............................................40 A községi elöljáróság tagjai által szerkesztett útiszámlák záradékolása............................................................... 40 A hatósági orvosok halottkémlési díjai.....................................40 A főváros területéről elszállított bor után a községi borfogyasztási adót nem kell fizetni, ha az adózó fél az utalási lajstromtárcát az azt kiállító adóhivatalnak a tárca kiállításától számított 30 nap alatt be nem mutatja.....................................................................................................42 A tényleges szolgálatot teljesítő tiszteletbeli tisztviselők képesítése az 1929:XXX. t.-c. szempontjából......................42 A törvényhatósági bizottsági választások körül követendő eljárás......................... 43 Közszolgálati alkalmazott illetmény- vagy végellátási igényének elbírálása kifejezett törvényes rendelkezés esetét kivéve nem tartozik a rendes bíróság hatáskörébe. Anyakönyvvezető-helyettesi szolgálat címén ennélfogva a rendes bíróság előtt végkielégítést eredménnyel követelni nem lehet..............................................44 Harc az okirati kényszer körül..............................................45 A községi jegyzői állások megkülönböztető elnevezése . . 46 A gyógyszerészmesteri oklevél az adó kétszeres számításának kedvezménye szempontjából.......................................48 Rendezett tanácsú (megyei) városnál szervezett kerületi orvosi állás képesítését megváltoztató szabályrendeleti határozat megsemmisítése közigazgatási bírósági panasz útján nem szorgalmazható..........................................49 A közigazgatás racionizálása...................................................50 A közigazgatás-racionizálás megvalósító szerve .... 50 Tiszteletdíjjal alkalmazott állami anyakönyvvezetőhelyettes végkielégítési igényének elbírálása a közigazgatási hatóság kizárólagos hatáskörébe tartozik......................51 A közszolgálati jogviszony keletkezésének előfeltételei . 52 A városi szervezési szabályrendeletek alkotása körül felmerült vitás ügyek a közig,bítóság hatáskörébe nem tartoznak......................................................................................53 A létszámcsökkentés után megmaradt, rendszeres állású alkalmazottak nyugdíjigényét a szolgálati idő korlátozása nélkül kell megállapítani.........................................53 Gyámügy. Községi elöljáróságok feladatai gyámsági ügyekben ... 3 Törvényesen elvált szülők közt gyermeküknek tartása iránt felmerült vitás ügyben akár a jövőben fizetendő tartásról, akár pedig a múltban fizetett tartás megtérítéséről van szó, a házassági bontóper jogerős befejezése után a gyámhatóság hivatott határozni. A gyámhatóság hatáskörét nem érinti sem a követelésnek a fél által történt minősítése, sem pedig az átértékelésre irányuló követelés...................................................................................4 Árvaszéki ügyészi díjak bírói megállapítása...........................16 A községi jegyző az atyai hatalom miként gyakorlásának felvilágosító szolgálatában.........................................................16 Árvaszéki ügyészi díjak bírói megállapítása............................18 A gyámhatósági felügyelet alatt állók pénzeinek kezelése 21 A gyámhatóságilag kirendelt gondnoknak azt az igényét, hogy részére a gondnokoltjai érdekében kifejtett és saját hivatásához tartozó szolgálatok végzése fejében a szokásos gondnoki jutalmon felül külön díjazás állapíttassák meg, a közigazgatási hatóság hivatott elbírálni. A közigazgatási hatóság határozatával meg nem elégedő fél a bírói utat igénybe nem veheti ... 26 Olyan esetben, amikor a gyámhatóság a maga részére fenntartotta a gondnokkirendelés jogát arra az esetre, ha az anya hitelezői a kiskorú gyermekek tulajdonában álló ingatlanok özvegyi haszonélvezetére bekebelezett végrehajtási zálogjog alapján a haszonélvezetnek végrehajtási zár alá vételét és zárgondnok kirendelését kérelmeznék és idevonatkozó határozatát a telekkönyvi hatóság tudomására hozta: a zárgondnok kirendelésének joga nem ez utóbbit, hanem a gyámhatóságot illeti meg.............................................................................34—35