Magyar Közigazgatás, 1929 (47. évfolyam, 1-53. szám)

A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS 1929. ÉVI TÁRGYMUTATÓJA ROVATOK. Általános közigazgatás. A közigazgatási reformjavaslat................................................2 Érdemleges, illetékességi kérdésekben és ügyvédi képvise­let nélkül magánosok által bejelentett hatásköri össze­ütközések ügyében a hatásköri biróság nem jár el . . 2 Adóügyi tennivalók ellátása a tanyai kirendeltségeknél 4 A községi háztartások rendezése................................................4 A községgel kötött egyezség alapján hasvizsgálatot telje­sítő m. kir. állatorvos hasvizsgálati szemledíjra vo­natkozó igényének elbírálása közigazgatási hatóság, végső fokban a közigazgatási biróság hatáskörébe tar­tozik ........................................................................................................6 Az 1928. évi községi számadások lezárása...................................6 Nem merült fel hatásköri összeütközés, hacsak a közigaz­gatási hatóság állapítota meg hatáskörének hiányát, a rendes bíróság pedig a keresetlevelet illetékesség hiányából utasította vissza...........................................................7 A községek tulajdonszerzése és elidegenítése................................8 Magyar Törvények és egyéb jogszabályok mutatója ... 9 Számok, amelyek beszélnek..............................................................10 Siklós nagyközség fejlődése.............................................................10 Körjegyzőségi szövetkezésre vonatkozó magánkérelmek törvényhatósági tárgyalása....................................................11 Községi közigazgatási tanfolyamhallgatók segélyezése . . 11 Érdekeltek fogalma a közigazgatási fegyelmi ügyekben megengedett fellebbezés szempontjából................................12 Városi alkalmazottak jutalmazása........................ ... 12 Az 1928. évi községi zárszámadások........................ ... 13 A közigazgatási tisztviselők gyakorlati képzése.......................14 A törvényhatósági legtöbb adót fizetők névjegyzékének egybeállításánál az egybeállítás évében kivetett egye­nes állami adót kell alapul venni..........................................14 Budapest székesfőváros tiszti főügyésze a székesfőváros törvényhatósági bizottságának állásánál fogva tagja s így az igazoló választmánynak azt a határozatát, amellyel valakit a törvényhatóság bizottságába rendes tagul behívott, a közigazgatási bíróságnál panasszal megtámadni jogosult. — Mivel az 1924:XXVI­­.-e. idő­közi választást nem ismer, a pártlajstromon a már be­hívott utolsó póttag után szereplő jelöltet törvénysze­rűen lehet póttagnak minősíteni és mint ilyent, a tör­vényhatósági bizottságba rendes tagot behívni ... 16 Jegyzői magánmunkálatok .............................................................21 Olyan hatóság, amelynek határozata következtében hatás­köri összeütközés fel nem merült, a hatásköri bíróság­nál hatásköri összeütközési bejelentés tételére nem jo­gosult ................................................ 22 Ha a község (város) képviselőtestülete a panaszos részére a jövedelmi adója után kivethető községi pótadókat il­letően mentességet biztosított, ez a mentesség a jöve­delmi adó alapulvételével kivetett inségadóra is ki­terjed ..................................................... 26 A rendezett tanácsú városok zárszámadása elkészítésének módja....................................................................................................26 A Közigazgatási Bíróság állami tisztviselő tényleges szol­gálati jogviszonyának megszüntetése kérdésében nem járhat el ugyan, de hatásköre a nyugalombahelyezés előfeltételeinek a nyugdíjigény jogossága vagy összeg­­szerűsége szempontjából elbírálására kiterjed. Ez a hatáskör fennáll a létszámapasztás címén elbocsátott állami tisztviselő illetménykövetelésére is........................27 A honvédség erdő- és mezőgazdasági birtokainak képvisel­tetése a községi képviselőtestületben .................................28 A községi zárszámadások helyszíni vizsgálata.....................29 R.-t. városi állásra kijelölés ellen irányuló panaszt a vá­lasztás törvényessége ellen emelt jogorvoslat során lehet a Közigazgatási Bíróságnál érvényesíteni. — A kijelölő választmány nem sért törvényt azzal, ha közér­dekből a pályázat eredményét nem tartván kielégítő­nek, a jelölést mellőzi..............................................................29 A községi illetőségi bizonyítványok kiállítása......................31 Nem merült fel hatásköri összeütközés, ha a fél mind a bíróság, mind a közigazgatási hatóság előtt lényegé­ben ugyanazt az igényt érvényesítette ugyan, az em­lített hatóságok mindegyike azonban az igénynek csak azt a részét bírálta el érdemben jogerősen, amelyre nézve a másik érdemleges eljárását hatáskör irányá­ban mellőzte........................................................................34—35 A házasság kihirdetése alól való felmentés iránt benyúj­tott kérvényeknek szabályszerű felszerelése . . . 34—35 A jegyzőgyakornokok­ helyzetének rendezése........................36 Községi orvos a hivatalos kötelességeihez tartozó hús­szemle címén külön díjat nem követelhet...........................36 Községi üzemek energetikai mérlege..........................................37 A megyei városoknak új köriratú bélyegzőkkel való el­látása ................................................................................................37 Az 1930. évi vármegyei háztartási költségvetés összeállítása 38 Nincs jogalap arra, hogy az alispán a községi költség­­vetésben engedélyezett hitelek felhasználását és a köz­ségi háztartásban előforduló egyes ténykedéseket elő­zetes hozzájárulásához köthesse...............................................40 A községi elöljáróság tagjai által szerkesztett útiszámlák záradékolása............................................................... 40 A hatósági orvosok halottkémlési díjai.....................................40 A főváros területéről elszállított bor után a községi bor­­fogyasztási adót nem kell fizetni, ha az adózó fél az utalási lajstromtárcát az azt kiállító adóhivatalnak a tárca kiállításától számított 30 nap alatt be nem mu­tatja.....................................................................................................42 A tényleges szolgálatot teljesítő tiszteletbeli tisztviselők képesítése az 1929:XXX. t.-c. szempontjából......................42 A törvényhatósági bizottsági választások körül követendő eljárás......................... 43 Közszolgálati alkalmazott illetmény- vagy végellátási igényének elbírálása kifejezett törvényes rendelkezés esetét kivéve nem tartozik a rendes bíróság hatás­körébe. Anyakönyvvezető-helyettesi szolgálat címén ennélfogva a rendes bíróság előtt végkielégítést ered­ménnyel követelni nem lehet..............................................44 Harc az okirati kényszer körül..............................................45 A községi jegyzői állások megkülönböztető elnevezése . . 46 A gyógyszerészmesteri oklevél az adó kétszeres számítá­sának kedvezménye szempontjából.......................................48 Rendezett tanácsú (megyei) városnál szervezett kerületi orvosi állás képesítését megváltoztató szabályrendeleti határozat megsemmisítése közigazgatási bírósági pa­nasz útján nem szorgalmazható..........................................49 A közigazgatás racionizálása...................................................50 A közigazgatás-racionizálás megvalósító szerve .... 50 Tiszteletdíjjal alkalmazott állami anyakönyvvezetőhelyet­­tes végkielégítési igényének elbírálása a közigazgatási hatóság kizárólagos hatáskörébe tartozik......................51 A közszolgálati jogviszony keletkezésének előfeltételei . 52 A városi szervezési szabályrendeletek alkotása körül fel­merült vitás ügyek a közig,­bítóság hatáskörébe nem tartoznak......................................................................................53 A létszámcsökkentés után megmaradt, rendszeres állású alkalmazottak nyugdíjigényét a szolgálati idő korláto­zása nélkül kell megállapítani.........................................53 Gyámügy. Községi elöljáróságok feladatai gyámsági ügyekben ... 3 Törvényesen elvált szülők közt gyermeküknek tartása iránt felmerült vitás ügyben akár a jövőben fizetendő tartásról, akár pedig a múltban fizetett tartás megtérí­téséről van szó, a házassági bontóper jogerős befejezése után a gyámhatóság hivatott határozni. A gyámható­ság hatáskörét nem érinti sem a követelésnek a fél ál­tal történt minősítése, sem pedig az átértékelésre irá­nyuló követelés...................................................................................4 Árvaszéki ügyészi díjak bírói megállapítása...........................16 A községi jegyző az atyai hatalom miként gyakorlásának felvilágosító­ szolgálatában.........................................................16 Árvaszéki ügyészi díjak bírói megállapítása............................18 A gyámhatósági felügyelet alatt állók pénzeinek kezelése 21 A gyámhatóságilag kirendelt gondnoknak azt az igényét, hogy részére a gondnokoltjai érdekében kifejtett és saját hivatásához tartozó szolgálatok végzése fejében a szokásos gondnoki jutalmon felül külön díjazás álla­píttassák meg, a közigazgatási hatóság hivatott el­bírálni. A közigazgatási hatóság határozatával meg nem elégedő fél a bírói utat igénybe nem veheti ... 26 Olyan esetben, amikor a gyámhatóság a maga részére fenntartotta a gondnokkirendelés jogát arra az esetre, ha az anya hitelezői a kiskorú gyermekek tulajdoná­ban álló ingatlanok özvegyi haszonélvezetére bekebe­lezett végrehajtási zálogjog alapján a haszonélvezetnek végrehajtási zár alá vételét és zárgondnok kirendelését kérelmeznék és idevonatkozó határozatát a telekkönyvi hatóság tudomására hozta: a zárgondnok kirendelésé­nek joga nem ez utóbbit, hanem a gyámhatóságot illeti meg.............................................................................34—35

Next