Magyar Közigazgatás, 1929 (47. évfolyam, 1-53. szám)

A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS 1929. ÉVI TÁRGYMUTATÓJA Az illetékek (díjak, kártyailleték, értékpapírforgalmi adó) kiszabásának (megállapításának) és kezelésének a szé­kesfővárosban való ellátása................................................31 Jövedelmi adó és létminimum a németeknél ..... 32—33 A cukrászipari és a cukoripari termékek fényűzési for­galmi adókötelezettségének megszüntetéséről . . . 34—35 A Magyar Jogászegylet pénzügyi szakosztályának illeték­ügyi pályadíja .....................................................................39 A közszállításoknál üzleti biztosítékul és bánatpénzül le­tett kezességi okiratok, valamint az ilyen célból letett betétkönyvekre vezetett nyilatkozatok illetékéről . . 46 Katonai beszállásolás céljaira szolgáló épületek házadó alá esnek............................................................................. 47 A kincstár mentessége a vagyonátruházási illeték alól . . 49 Az üzemüket a magyar, valamint az osztrák államterüle­ten lebonyolító vasúti vállalatok adózása......................51 A cukorrépa után fizetendő forgalmi adó alapjául szolgáló répaárnak az 1929—1930. gazdasági évre szóló meg­állapítása . 51 A lőfegyver- és lőszervásárlási, valamint a lőfegyvertar­tási engedélyek illetéke........................................................52 Haszonélvezeti jogról való lemondás alapján, miután azzal újabb vagyonszerzés nincsen egybekötve, vagyonát­ruházási illeték nem követelhető....................................52 Visszapillantás az 1929. év pénzügyi vonatk. eseményeire 53 Földmivelésügy. A földbirtok helyesebb megoszlását szabályozó 1920. évi XXXVI. t.-c. és az 1924:VII. t.-c. alapján megváltást szenvedők kártalanitása..........................................................1 A Bn. (1908:XXXVI. t.-c.) 51. §-ába ütköző tulajdon elleni kihágást követ el az a hajtó, aki a közvadászaton megsebesült nyúl után küldetvén, azt elfogás után a saját részére megtartja és a vadásznak azt jelenti, hogy a nyulat elfogni nem sikerült.......................................­ Községi úttesten levő fa vagy bokor mezőrendőri kihágás tárgya nem lehet..............................................................................3 Az új földreformtörvény alapján elrendelhető megváltás lehetősége, terjedelme és előfeltételei ...................................6 Az 1929. évi mezőgazda munkák biztosítása..............................8 A szőlőgazdálkodásról és a hegyközségekről szóló törvény­­javaslat ................................... 9 ügyazonosság hiányában nem merült fel hatásköri össze­ütközés egyfelől a rendes bíróság, másfelől a közigaz­gatási hatóság előtt folyamatban volt ügyekben, ha ezekben csupán a felek és a vitás jog (a mezőgazda­­sági alkalmazottnak szolgálati jogviszonya megszűné­séből folyó jog, illetőleg kötelezettség) azonosak, ellen­ben az eljárás tárgya (a közigazgatási hatóságnál a szolgálati lakás visszabocsátásának kérdése a rendes bíróságnál egyéb szerződési bérjárandóság) mindkét helyütt más........................................................... . .... 10 Vámőrlőmalmok által történő eladásnál a mezőgazdasági termények és cikkek megjelölése......................................14 A Faluszövetség gazdasági tanulmányútja Olaszországban 14 Az államot illető elővásárlási jog gyakorlásával kapcsola­tos minden kérdésben s így abban a kérdésben is, hogy a törvény értelmében elővásárlási jognak van-e még helye, vagy pedig ez a jog már elenyészett, az Orszá­gos Földbirtokrendező Bíróság dönt..................................16 Mussolini fogadja a Faluszövetség tanulmányútjának résztvevőit ........................................................................................16 A vetésjelentések megbizh­atósága.......................................18 A bortörvény novellája............................................................20 A za­lamegyei gyümölcstermelő és értékesítő egyesület megalakulása...................................................................... 26 A mezőgazdasági terményeknek tűzvésztől megóvása . . 27 Még ha ingatlana a dülőút mentén fekszik is, mezei közös dülőút létesítéséhez és fenntartásához nem köteles hozzájárulni az, akinek az út létesítéséből és fenntar­tásából semmi haszna nincs................................................27 Török gazdaifjak elhelyezése Magyarországon.................28 A 141.000/1924. B. M. I. 12. pontja a községi állatorvost addig megilletett husvizsgálati díj megszüntetésére is kiterjed...........................................................................................28 A kártékony és ragadozó állatoknak a bérelt vadászterü­leten akár lőfegyverrel való pusztítása a közönséges értelemben vett vadászás fogalma alá nem esik ... 28 A gazdasági munkástoborzás engedélyezése és a toborzó­­gazdák­ ellenőrzése ........................................................................29 Az Országos Földbirtokrendező Bíróság és a közigazgatási hatóság között felmerült hatásköri összeütközést a Hatásköri Bíróság akkor is érdemben elbírálni hiva­tott, ha az összeütközés az 1928:XLIII. t.-c. hatályba­­lépte előtt merült fel, annak hatálybaléptéig azonban a Hatásköri Bíróság a bejelentett összeütközést nem intézte el. Az Országos Földbirtokrendező Bíróságnak földbirtokmegváltási eljárására és igy hatáskörébe tartozik annak a kérdésnek elbírálása, hogy a meg­váltás útján juttatott közös legelőben való részesedése kik az érdemesek és ezek a legelő használatára minő arányban jogosultak ..............................................................30 A földbirtokreform során családi tűzhely alapítása cél­jára juttatott ingatlanok végrehajtás alá vonásának elrendeléséhez és az elrendelt végrehajtás foganato­sításához, ha az ingatlan megterhelése az O. F. B. hozzájárulásával történt, az O. F. B. hozzájárulása nem szükséges.................................................................................31 A házinyúltenyésztésről........................................................32—33 A bércséplés ellenőrzése........................................................32—33 A margarin forgalombahozatala......................................34—35 Apaállatvizsgáló bizottság hivatalos útinaplójának érvé­nyesítése ............................................................................34—35 A vadászati haszonbér......................................................................36 A köztenyésztésre szánt mének kötelező vizsgálata ... 37 A földbirtokreform során kiosztott földterületeken gya­korolható vadászati jog.............................................................37 Az OFB által házhelyhez juttatott fél és az ennek ház­helyét az OFB hozzájárulásával átvevő fél között az elidegenítés kapcsán vitássá vált kérdések eldöntése a rendes bíróság hatáskörébe tartozik.................................39 A járási erdőőröknek, valamint azok özvegyeinek és árvái­nak ellátása ......................................................................................40 A községi és közbirtokossági közlegelők jókarba hoza­tala és állandó jókarban tartása..........................................47 A közös legelőkön levő fák kihasználása....................................48 A kisgazda számtartása..............................................................52 Ipar- és kereskedelemügy. Társas gépkocsi iparengedélyek kiadása..................................3 A képesítéshez kötött iparnak fióküzlet keretében gya­korlásához megkívánt szakképzettség...................................3 Gazdálkodók sertésvágása és húskimérése...................................3 A sütőipari termékek h­ázról-házra járva való árusításá­nak eltiltása.......................................................................................4 Női fodrászipar gyakorlása...............................................................8 Iparigazolvány kiadása alkalmával a munkakönyvét nem kell bevonni......................................................... 10 A közmunkáknak szakmánként vállalatba adása.......................12 A húsárusításra nem jogosított személyek részéről alka­lomszerűen űzött húsárusítás...................................... 23 Tanonc-, illetőleg segédszerződésen alapuló járandóság kérdésében csak akkor van helye előzetes közigazga­tási eljárásnak, ha a munkaadó iparos valamelyik ipartestületnek tagja és az iparos vagy tanonca, illető­leg segédje a munkaügyi bíróságnál vagy a községi bíróságnál még nem terjesztette elő a jogvitát illetően a keresetét .....................................................................................24 Az 1898:XXXL t.-c. maradék nélkül felöleli a villamos­berendezéseket. Ennélfogva hatóságilag engedélyezett áramvezetékek közelében villamos áramvezetékeknek , az útvonalon előzetes hatósági engedély nélkül elhe­lyezése az idézett t.-c. 11. §-ába ütköző és közigazga­tási útra tartozó kihágás. Ha azonban ezt a kihágást ingó vagyonrongálás vétségével anyagi halmazai­ban követik el, úgy a halmazaiban elkövetett bűn­cselekmény és ennek keretében az ingó vagyonrongá­­lás szempontjából szükséges magánindítvány fenn­vagy fenn nem forgása kérdésének elbírálása a ren­des bíróság hatáskörébe tartozik..........................................25 Hadirokkant házalóknak a hetivásárokon való árusítási joga ......................................................................................32—33 A nem helyben lakó iparosok által a hetivásár­okon áru­sítható ipari készítmények...........................................34—35 A sószükséglet kielégítése............................................................36 Az iparvédelem és az országos vásárok ................................40 Tan,szerződések és segédlevelek kiállításával kapcsolatban az ipartestületek által szedhető díjak.................................42 Iparigazolvánnyal vagy hatósági engedéllyel bíró keres­kedőknek a bevásárlásokban való jogosulatban aka­dályozása ..........................................................................................46 A TESz kérelme a magyar kereskedőkhöz.................................50 Közlekedésügy. A gyermek az utcán........................................................................5 Az autóláz és a gépjáróműforgalom szabályozása Német­országban ....................................................................................... 8 Kerékpároknak rendszámmal és igazolólappal ellátása . . 8 Pótkocsi alkalmazásának és a gépjáróművezetői igazol­vány kiadásának előfeltételei a gépjáróműforgalom szabályozásáról szóló német birodalmi rendeletben . . 11

Next