Magyar Közigazgatás, 1938 (56. évfolyam, 1-52. szám)

1938-01-02 / 1. szám

1938 január 2. MAGYAR KÖZIGAZGATÁS­­i szám­­ viteli hatóság az ügy érdemleges felülvizsgálása előtt az iratokat a szükséges pótlás végett visszaküldi. (L. Rbsz. 198.­­) Ha tehát valamely tanú pótlólagos kihallgatására vagy a terheltnek valamilyen utólagos nyilatkozatára, akár pedig más ténykörülmény utólagos megállapítá­sára van szükség, a fellebbviteli hatóság ennek telje­sítése végett az iratokat visszaküldi az elsőfokon el­járt hatósághoz. Nézetünk szerint ez az eljárás a köz­­igazgatás költségeit nemcsak szaporítja, hanem az ügy elintézését lassúbbá teszi és a másodfokú hatóságok előtt elkerülhető vagy legalább is jelentős mértékben csökkenthető. Nincs ugyanis akadálya annak, hogy az említett cselekményeket a másodfokú hatóság maga teljesítse, ezáltal nemcsak az ügyek intézése gyorsab­­bodnék meg, hanem az ügy elintézésével járó költsé­gek is csökkennének. Vizsgáljuk meg a jelenlegi helyzetet. A másodfokú hatóság például elhatározza X. Y. tanúnak pótlólagos kihallgatását, valamely szerinte tisztázatlan ténykö­rülményre nézve. Kísérjük figyelemmel az ügydarab útját mindaddig, míg ismét visszakerül a másodfokú hatósághoz. Vájjon hány eljárási mozzanat fűződik össze elintézése során? Az eljárási mozzanatok nagyjából a következők: 1. Az ügydarab visszaküldéséről intézkedő végzés megfogalmazása, 2. a végzés aláíratása, 3. az előadó fiz ügydarabot a munkakönyvéből kivezeti és beírja az ú. n. átadókönyvbe és továbbítja a segédhivatalhoz, 4. a kiadmány elkészítése, 5. a kiadmány aláíratása vagy hitelesítése, 6. az ügydarab kivezetése az iktató­­könyvből, 7. postázása, 8. az elsőfokú hatóságnál való iktatása (új alszámmal ellátása), az eljárni hivatott rendőri büntető bíróra való kiosztása, ennek munka­könyvébe való beírása, 9. az eljáró rendőri bíró az ügydarabot átveszi, 10. a feleket beidézi, 11. az elren­delt pótlást foganatosítja, 12. az ügydarab újólagos felterjesztésére vonatkozó végzést megfogalmazza, 13. az ügydarabot munkakönyvéből kivezeti, átadóköny­vébe beírja és a segédhivatalhoz továbbítja, 14. a segédhivatal az ügydarabot az iktatókönyvből kivezeti és postázza, 15. az ügydarabot a fellebbviteli hatóság­nál ismét iktatják, az előadóra kiosztják, munka­könyvébe beírják, végül 16. az előadó az ügydarabot átveszi. Láthatjuk tehát, hogy legalább tizenhat munkamozzanatra van szükség, míg a másodfokú ha­tóság előadója az ügydarabot megint megkapja; e szám pedig a minimum, hiszen például a 3., a 8., a 13. és a 15. pontokba foglalt munkamozzanatok még újab­bakra bonthatók. Mindez, szerintünk, elkerülhető lenne és csupán a felek beidézésére csökkenhetnék, ameny­­nyiben lehetővé tennék azt, hogy a másodfokú hatóság adott esetben közvetlenül maga elé idézhesse a kihall­gatni szükséges egyént. Javaslatunk a következő: A Bbsz. 198. §-át a szóban lévő szakasz második be­kezdéseként felvett alábbi rendelkezéssel kellene kibő­víteni: „Amennyiben azonban az ügy állása és a joga­nllatosítandó eljárási cselekmény természete megengedi és a másodfokú hatóság az elsőfokon eljárt hatóság­gal azonos községben (városban) van, vagy a be­idézendő egyén a másodfokú hatóság székhelyének ha­tárában vagy azon kívül, de 16 km-nél nem távolabb lakik, az előző bekezdésben felsorolt eljárási cselek­mények foganatosítása végett a másodfokú hatóság őt maga elé idézheti.“ Ezzel az intézkedéssel elérhető lenne, hogy Buda­pest székesfővárosban mind az általános közigazg­a­­tási, mind a rendőri hatóságok elé tartozó kihágás­i ügyekben, továbbá az összes törvényhatósági jogú vá­ros közigazgatási hatósága elé utalt kihágási ügyben, a vármegyei igazgatásban pedig ott, ahol a megye­­székhely egyúttal járási székhely is vagy megyei vá­ros, a másodfokú hatóság a feleket közvetlenül maga elé idézhesse, maga elé idézhesse továbbá akkor is, ha az első- és a másodfokú hatóságok székhelye nem azo­nos ugyan, de az idézendő az említett 16 km-es körzet­ben lakik. Nem kétséges, hogy e réren igen sok kihá­gási fórum munkáját könnyítenék meg és sok esetben gyorsítanék meg az eljárást, az eljárási költségek egy­idejű jelentős csökkentése mellett. A feleknek 16 km-es körzetből való megidézhetése különben nem jelent újítást, mert ezt a Kbsz. 162. álnak harmadik és 164. §-ának második bekezdése is ismeri. Elgondolásunkkal szemben azt a kifogást lehetne talán felhozni, hogy ellentétben áll a közvetlenség el­vével. Hiszen, mondhatnák, a másodfok nem vesz fel teljes bizonyítást, hanem csak részlegest és ellentétben áll a tárgyalási egység elvével az, hogy ezt a részlet­­bizonyítást nem az a hatóság foganatosítja, mely előtt az érdemi tárgyalás folyt. Nézetünk szerint ezek a kifogások nem helytállók. Hiszen jelenleg is igen sok­szor megtörténik, hogy a pótlás végett visszaküldött ügyet már nem az a bíró intézi el, aki azt eredeti­leg tárgyalta, mert időközben nyugdíjazták, áthelyez­ték, más beosztást kapott, tehát a közvetlenség elve a jelenleg hatályos eljárás mellett is törést szenved­het. Sőt, álláspontunk szerint, megnyugtatóbb lenne az ügyeknek a most javasolt módon való elintézése, mert amennyiben a másodfokú hatóság a bizonyítási eljárást más irányban kívánja kiegészíteni, vagy vala­mely szerinte lényeges mozzanatot erőteljesebben kíván kidomborítani, mint ahogy ez az elsőfokú hatóság ha­tározatából következik, úgy az ügy érdekében is he­lyesebb, ha ezt az a hatóság teljesíti, mely az ügyet másodfokon van hivatva elbírálni és a bizonyítást így a saját elgondolása szerint tudja lefolytatni. Ily módon az ítéletnek sokszor szükségessé vált másodszori fel­oldását is el lehet kerülni. A Kihágási Tanács elé került ügyekre vonatkozó javaslatunk esetleg a székesfővárosban székelő ható­ságok által eldöntött kihágásokra is kiterjeszthető lenne. Dr. Szádeczky-Kardoss László: 5 . PÉNZÜGY. A m. kir. Közigazgatási Bíróság pénzügyi osztályának határozatai. A 167.000/1934. P. M. I. 22. §-a alapján feltételesen illetékmentesek az átalakítási házadókedvezményekre vonatkozó utólagos bejelentésekhez csatolt zárszámadá­sok és nyugták. Ennek folytán illetékmentesek azok a számlamásolatok, amelyek azt tanúsítják, hogy a szám­lákban felsorolt munkákat a ház átalakításával kap­csolatban végezték s hogy azoknak az árát kiegyenlí­tették. (16.648/1935. P.) Az a körülmény, hogy a vevő aláírásával ellátott példány az eladó birtokában volt (aki azt az ügylet létrejöttének bizonyítására a bíróságnál fel is mu­tatta), bizonyítja az ügylet létrejöttét. Nem változtat ezen a joghelyzeten, hogy a szóban lévő levél címzettje maga a vevő, mert a lényeg az, hogy a vevő azt alá­írta és ezzel annak tartalmát elismerte. (16 668/1935. P.) A panaszos a birtokában lévő adóslevélre eseten­­­kint rávezette és aláírásával bizonyította a hitelező részére történt visszafizetéseket, ezeket a nyugtázáso­kat azonban nem adta ki a hitelezőnek. Minthogy a nyugta fogalmi kelléke, hogy abban az adós a hite­lező részére bizonyítsa a kötelezettség teljesítését, vagyis hogy az okiratot a hitelező részére kiadja, ez pedig meg nem történt, nyugtailletéket nem lehet kö­vetelni. (12.946/1934. P.) A bevásárlási könyvecskék 50 filléres átalány ille­téke: számlailleték, amelyet annak használatba vétele előtt kell leróni. Ha egy és ugyanabba a könyvbe két kereskedő jegyzi be követelését, akkor két jogalany állít ki számlát s ebben az esetben az 50 filléres átalányilletéket újból le kell róni. (11.807/1935. P.) Csak a havi 80 %-t meg nem haladó, vagyis adó­mentes illetményt nem lehet lefoglalni. Ha azonban valakinek illetménye a 80 P-t meghaladja s így egész illetménye adóköteles, annak egyharmadát le lehet foglalni, mert az 1929:XXIII. t.-c. 12. §-a nem men­tesíti az adóköteles illetmények összegéből a havi 80 P-t. (1351/1936. P.) Csak a számlán kitüntetett követelés kiegyenlíté­sének a számlára rávezetése illetékmentes. De nem mentes az a nyugtázás, amely a vonatkozó számlában

Next