Bangha Béla szerk.: Magyar Kultúra. Társadalmi és tudományos szemle. 7. évfolyam (Budapest, 1919)

1-4. szám tartalomjegyzéke - TANULMÁNYOK - Dr. báró Vécsey J. Aurél: Hazánk területi épsége és a vallási összetartás.

széktől is fog követelni egy „Don de joyeuse entrée"-t, a szláv nyelvű liturgiát és a papi nőtlenség eltörlését. Más szóval: nacionalista elnyomás azon több millió német és több százezer magyarral szemben, kiket államukba bekebelezni óhajtanak, még pedig a vallás terén és leple alatt, a szertartási nyelv erő­szakolása által súlyosított elnyomás. Másod­sorban szakítás az egyetemes egyház praxisával és a papság munkájának megbénítása a csa­ládos papság intézménye által. Csodálnunk kell a cseh katholikusok rövidlátását, kik éppen most, mikor államot akarnak építeni, formuláz­nak ilyen kívánalmakat. Ha megkapnák az óhajtott szláv liturgiát, németjeik (esetleg ma­gyarjaik) szintén alkalmazásba vennék ugyan­ezt az elvet és a cseh-tót államban a szét­húzás most már intézményes alapon nyugodnék, kiki a maga nyelvén akarván végezni a szer­tartásokat. Az a furcsa logika, hogy mikor a papság fokozottabb működésére lesz szükség az utóbbi évek borzasztó sebeinek, gyógyítására, az új állam épen ellenkező úton kíván haladni. (Mel­lesleg pedig eltávolodni attól az úttól, melyen haladva kedves szövetségesei: a franciák, an­golok stb. el tudták érni, hogy a kultúrában mégis csak magasabban állanak, mint a romá­nok, szerbek és görögök.) Napjainkban a né­pek kibékülésére, a kölcsönös megértésre, az ellentétek elsimítására törekszik nemcsak a szocialisták egy jelentős csoportja, hanem más vérbeli pacifisták is, kik inkább az értelmiségi pályákhoz tartoznak. A világnyelvre irányuló törekvés, az eszperantó-mozgalom szintén csak egyik szimptómája annak a hatalmas hullá­mokat vető, sokakat hevitő eszmének. Ám a túlzó csehek — kik közé emez ország katho­likusai is tartoznak a la Zahradnik — itt is a világűr ellen próbálnak úszni, az elkülönülést, az „Extrawurst"-ot hajhásszák, a nyugati egy­háznak évezredes eszperantóját, a latin szer­tartási nyelvet kiküszöbölendőnek hirdetik. Hír szerint az új Délszláv­ államban (vagy Nagy-Szerbiában?) az ottani katholikusok hasonló eszméknek hódolnak. Nemhogy az egyetemes katholicizmus keretébe lehetőleg beleilleszked­nének, azokhoz minél szorosabban simulnának, hogy így megnyerjék a velük immár egy ál­lamba tömörülő szerbeket, kiknek görög-keleti egyháza semmi esetre se bírná ki a telivér katholikus organizáció konkurrenciáját. Kissé hosszasabban időztünk a szomszé­dos — területünkre áhítozó — már megala­kult, vagy még megalakulandó államok egyház­politikai érdemeinél és szándékainál. Erre azért volt szükség, mert az ellenség ilyetén terveinek megfigyeléséből önként következik, mi a m­­i teendőnk. Miként a magyar protestantizmus a világ protestantizmusának egy jelentős és ex­ponált tagja, úgy a magyar katholicizmus is a világ katholicizmusának egy nemes része. A nyugatinak utolsó előőrse kelet felé, a keleti­nek elővédje nyugat felé. Egyúttal élő pél­dája, miként él meg egymás mellett és egy­másra támaszkodva testvéri egyetértésben mun­kálkodva az egyetemes egyház keleti és nyu­gati szárnya. A történelmi fejlődés eredménye a kialakult egyházi és kulturális helyzet, de viszont magának az egyháznak volt benne orosz­lánrésze. Minden erőszakos szétszakítás, termé­szetellenes politikai operáció fájdalmasan érin­tené az Egyházat is, mely a wilsoni elvek akadémikus célszerűtlenségénél sokkal jobban számol a v­a­l­ó élettel, a földrajzi fekvéssel, a természetes határokkal, az önként adódó forgalmi vonalakkal és irányokkal, a gazdasági egymásrautaltsággal, a kulturális összetartozás­sal. Mind oly állandók ezek, melyek csak úgy számításba veendők, mint a nyelv, melyet vala­mely terület lakossága beszél. Ha már fegyverrel nem bírjuk megvédeni jogos birtokunkat, igyekezzünk legalább szép szóval, igazaink bizonyításával, a katholikus szolidaritási érzés felkeltésével szolgálni ezt a célt. Feladatunk kettős. Először is az Apostoli Szentszék elé kell járulnunk. A pápaság ha­talma anyagilag semmi, szellemileg, erkölcsileg éppen az utóbbi — háborús — időben igen meggyarapodott. Nem fogunk ismeretlen helyen kopogtatni, hiszen az apai házba megyünk. Jól ismernek ott minket Szent István korától nap­jainkig. És bár nem illik dicsekedni, (amit nem is akarunk) mégis joggal hivatkozhatunk arra a sok évszázados szenvedésre, melyet kiáltot­tunk, midőn az egész nyugati kereszténységet kellett megvédenünk a félhold ellen. Utalha­tunk Hunyadira és Zrínyire, Belgrád felszaba­dítására és Budavár visszavételére, midőn a Szentszék is mindég segített, rólunk szeretettel gondoskodott. Megemlíthetjük, szerénytelenség nélkül, hogy a gallikanizmust mint elsők bélye­geztük meg, és hogy 11. József túlkapásai ellen becsülettel és eredménnyel küzdöttünk. Dicsek-

Next