Magyar Kurir, 1818. július-december (32. évfolyam, 1-50. szám)

1818-09-11 / 20. szám

seit, melly­eket akkor tsak a’ famíliák’ le­lete fundamentomaira, úgymint a’ va­gyonra és személyes érdemekre való te­kintetből adtak az embereknek, ’s a’mel­­lyeket feltálalt B. Vitrolles, azért, hogy a’ betsületes ember soha meg nem szok­ta tagadni azt a’ hivattatást, hogy haza­fitársainak szolgáljon, kiváltképpen, ha ezen szolgálatokkal még jutalmak sintse­­nek öszszeköttetve. Báró Vittre­lles, a’ maga közönségében Polgármester, a’ Kantonban Előlülő, ’s a’ departament’ közönséges tanátsának valamint az ott­­lévő választó gyűlésnek is tagja levén, hazájában néhány féle hasznos intézete­ket fundált ’s mind ezeket a békességek foglalatoskodásait isak azért szakasztotta fenne, hogy 1814-ben az első és 1815- ben az utolsó legyen Királyának azon ügye mellett való maga feláldozásában, a’ mellyért a’ Princz C­o­nd­e’ táborában már 15 esztendős korában vért ontott. Báró Vitrolles unokaunokája annak a’ S­ü­f­­fren nevű Málthai fő rangú Rillernek, Frantzia Nagy Admirálisnak , ’s .XV - dik Lajos alatt a’ Szent Lélek Prendje’ Ritle­­rének, a’ ki keleti Indiában az Ánglusok ellen való verekedésekben magát diadal­ittasan megkülömböztette. Báró V­i­t­­t J­o­lies az atyai ágon a’ Provence­ min­den nagy famíliákkal, ’s az anyain min­den Dauphinebéliekkel sógoros ; ’s vala­mint ő maga a’Máltai Rendnek tagja, úgy rokonai, kozzal mások is számosan találtatnak ezen rendnek Rittereji ’s Kom­­manderjei között. Báró Vittrolles­­nek­ soha se’ volt Lafi­t­­­e nevű írtok­­n­okja, tehát ez is költemény.“ A’ tudományok’ Akadémiájának egy­­gyik nevezetes tagja Cuvier, az úgyne­vezett Frantzia Akadémiának is tagjává neveztetvén, beiktattatásakor jeles beszé­det tartott. Beszédje­­ tárgyának felvéte­lében azt a’ Német Philosophust követte, a’ ki megmutatta, hogy a’ tudománypal­lérozás minden népeknél ezen három gradits szerént fejtődik­­ ki: Először a’ Poéták virágoznak; ezek után a’ Philo­­s­phusok következnek; az után a’ Histó­riai irók állanak elő, így osztotta­ el C­u­­vi­er is az emberi belső,­­vagy elmebeli kipallérozódás’ idegeit, epokrájit. Első­nél­ telte,a’ lelkesülés’, vagy lelki Feltü­­zesülés’ idejét, melly a’ Poétát ilő,máso­diknak a’ Megfontolás’ idejét ’s ezt a‘ Philosophusi ’s Orátori időnek nevezte; végre ezek után következtette a’ Törté­netek’ irójit. síllaszínbol így irtak Aug. 27-di­k­én: — „Éppen most vevők az idegen seregek’ mustrájáról meghatározva szól­ló tudósításokat. Az idén a’ seregek’ bal szárnyánál kezdi Hertzeg Wellington a’ mustrát, melyre nézve Aug. 26-dikán Parist Gén. Báró Famont társaságá­ban, oda hagyván , 36-dikban reggel Hagenau­hoz megérkezik, hol a’ Ma­­rienthali térségen az Austrai lovasság, közönséges mustrára ’s külömbkülömb fordulástételekre, m­ég az nap’ kiállitta­­tik. Ezen éjjel Hagenauban hál a’ Ge­neralissimus ’s 31-dikben az egész Cs. K. sereg’ mustráját tartja, melly mellett nagy hadi fordulások is tálalnak. Az A­i­­striai Gén. Stáb Augustus’ 28-dikán ér­­kezik­ be Hagenauba; a’ seregek oly szo­ros határok közzé tsoportoztak Hagenau korai, hogy tsak néhány órányi hellyen állanak szállásokon. Baeázsiájikat, a’ ka­­tonánékat, ’s egyéb holmijeket, s tse­­lédjeiket pedig mind hátra hagyták azon kaszármákban , a’ hol feküdtek, mint­hogy a’ mustra végződése után azonnal ismét viszsza mennek oda. A’ Hertzeg Hagenauból elébb a’ Würtembergi sere­gek’ mustrálására Oberbronnhoz, onnét a’ Lavarusokéra In­tsebhez­­, a’ Pruszszu­­■s ok­era cedanhoz, ’s az Oroszokéra Mau­bozshoz veszi útját. * * A’ Király Aug. 29-dikén egy végzést

Next