Magyar Kurir, 1825. január-június (39. évfolyam, 1-50. szám)

1825-05-03 / 35. szám

xxxv. MAGYAR KURÍR. B­é­c­s , Kedden, M­á­j­us’ 5 - di Ji­á­n, 1825. Franczia O r s z ag. A’ X-dik Károly’ koronáztatása, így szóll a’ Párisi Csillag, mint látszik, már nost végképpen meg van határoztatva és Május’ 25-dikén fog véghez menni. A’ Ki­rályi templom muzsikással ’s a’ Királyi testőrzők már ki kapták a’ parancsolatok hogy Máj. 24-dikére készen tartsák mago­dat az útnak induláshoz. A’ Király Máj. 5 dikén St. Cloudba kimenni ’s mind ad­lig ott maradni szándékszott, míg onnét tiheimsba a’ koronázásra útnak indúlni nem kell. Ugyan ezen Csillag jelenti, hogy Metternich­­ Herczegsége April 21- n­kén Parisból Mer­seille felé vette útazá­­sát. Egész útját Párisból Mailandig, Char­­illon, Lyon , Marseille , Nizza , Genua városaikon által fogja venni. A’ Szentségtörést tárgya­zó törvényja­­vallat felett tartatott fontosabb Beszédek között kiadták a’ Franczia Újságlevelek a’ Papi dolgokra ügyelő Ministernek Frays­­sinous nevű Abbének a’ Hermopolisi Püspöknek Beszédét is, a’ ki így nyilat­­koztatta­ ki gondolkodását a’ Követek’ ka­marájában April. 12-dikén: — „ „Az, hogy én ezen szempillantatban a’beszéllő hellyen megjelenek, nem azért történik , hogy a’ kérdésben forgó tör­­vényjavaslatnak némelly czikkellyeiröl, mint Criminalista , úgy akarnék szóllani, hanem csak azért, hogy néminemű világosságot akarok ezen Kamarának e’ tárgyra néz­ve szolgáltatni némellyé megjegyzéseim által. — „Mi­ a Szentségtörés (Sacrilegium)? Büntetést érdemel-e ez, mint Szentségtö­rés csak magában is ? Fenn állhat-e ezen megbüntettetés azon egyenlő oltalmaztatás­­sal, melly felől a’ Constitútzió által min­den hit’ sorsosai bizonyosokká tétettettek? Ezen kérdéseket akarom én most felvilá­gosítani. — .,A’ Szentségtörés azon értelemben vé­tetve, mint ezen törvényjavaslatban véte­tik , nem áll sem gondolatban , sem czél­­zásban, sem szavakban , általjában szoll­­ván semmi meghatározatlan dologban, ha­nem olly matériális cselekedetben, melly a’ Szent Edényeken valaki által elkövette­tett. Ha valamelly ember a’ szent hel­­lyeken átkozódásokra fakad, ’s száján ir­tózatos szavakat bocsát­ ki, kétségen kívül az e’ félék mind nagy bűnök és az Isten sze­mei előtt büntetésre méltók; de mind ezek nem Szentségtörések azon értelemben, melyben ezen kifejezést a’javallott törvény veszi. Ezen gyakran előfordúló szavak: Szentségtörő Vakmerőbátorság , Szentség­törő Szavak ’s több ilyenek, nem törvé­nyes, hanem csak képzett kifejezések. A’ javallott törvényben csak külső, matériá­lis cselekedet értetik. Azért szorittatott itt illy szoros határok közzé ezen kifejezés. Szentségtörés, hogy e’ képpen mindenön­­­kényi magyarázás elhárittatván tőlle, a’ legközönségesebb gondolkodású ember se’ csalattathassék­ meg annak értelme eránt. Nem lehet ezt a’ maga formájától semmi féle magyarázat által eltávoztatni. „Nem félhet ezen törvénynek intéze­teitől illy szoros meg­határozásokkal, a’

Next