Magyar Lettre Internationale 1992. nyár (5. szám)

Tartalom

A MAGYAR LETTRE INTERNATIONALE KÖVETKEZŐ SZÁMA 1992. SZEPTEMBER 15-ÉN JELENIK MEG Kedves olvasóink, barátaink. Aggódva figyeljük, hogy a MÚLT ÉS A JÖVŐ ÁRNYAI mint komorítják el jelenünket. JACQUES RUPNIK, francia politológus Kelet-Európa közelmúltját elemző okos tanulmá­nyában arra int bennünket, hogy az emlékezetek háborújától csak egy lépés az igazi, véres háború. SOROS GYÖRGY a vele folytatott gondolatébresztő beszélgetésben okkal ad hangot csalódottságának, amiért a kommunista rendszerek összeomlását nem követte automa­tikusan nyitott társadalmak kialakulása. Félő - állapítja meg -, hogy az egyik zárt társadalom helyébe egy másik lép, amelyben a nacionalizmus valamilyen változata teremt ideológiát a demokrácia elfojtására. ALVIN TOFFLER, a népszerű amerikai futu­rológus is attól tart, ha nem vigyázunk, a középkor sötét eszméi hódítják meg az agyakat. RALF DAHRENDORF a folyóiratunkban már többször idézett német politológus pedig arra emlékeztet, hogy a történelem eddigi tanulsága szerint forradalmak mind inkább radikalizálódnak, és a békés, demokratikus kezdeteket az erőszak és a terror uralma válthatja fel. VÁCLAV HAVEL és ADAM MICHNIK, a '89-es forradalmak két főszereplője is nyugtalan a régi démonok, az elvakult nacionalizmus, az idegengyűlölet, az antiszemitizmus újjáéledése miatt. Esterházy Pétert idézve ÖRÖKSÉGÜNK: A FÉLELEM cím alatt gyűjtöttünk csokorba tegnapi és mai félelmeket és szorongásokat számba vevő írásokat. A sztálini időkbe vezet vissza a Bulgakov kortárs, JAKOV GOLOSZOVKER Mester és Margarita idéző regényének első része. A mai orosz próza középnemzedékéhez tartozó VALERIJ POPOV egyik elbeszélése a tegnapi szovjet világ hétköznapjainak kis félelmeit jeleníti meg. A cseh BOHUMIL HRABAL a maga apró árulásaira és nagy félelmeire emlékezik vissza. A bánáti illetőségű német író, RICHARD WAGNER szellemes, ironikus kis portrék sorában ütközteti a szűkebb pátriájában élő svábok, románok, magyarok, cigányok, szerbek egymásról alkotott, egymást lenéző véleményeit. Az osztrák GÜNTHER NENNING gú­­nyoros írása már a mai félelmeink, szorongásaink okait magyarázza. A múlt árnyai természetesen nem mind fenyegetőek. Közéjük sorolhatjuk a nagy művészeket is. ANTONIO SAURA Velázquez, JAN WOLKERS Rembrandt, JOHN BERGER Picasso és a néhány éve elhúnyt cseh művészettörténész, JINDECH CHALUPECKY a századforduló nagy avantgárd művészeinek munkásságát kísérli meg a modern, illetve a posztmodern esztétikák szemszögéből megítélni. Ugyancsak a tegnap értékeit állítja előtérbe­­ folyóiratunk egymást követő száma­iban kibontakozó izgalmas KÖZÉP-EURÓPA vita is ERIC HOBSBAWM angol és HANÁK PÉTER magyar történész között. Közvetve ehhez a vitához kapcsolódik DIETER RONTE, az ismert osztrák és PERNECZKY GÉZA magyar művészettörténész írása is. Az ő vitájuk tárgya Közép-Európa közvetítő szerepe a keleti és a nyugati művészet között. A mai magyar irodalom és művészet alkotóinak nehéz vívódásait, kísérletező kedvét illusztrálják TANDORI DEZSŐ, LENGYEL PÉTER és TOLVALY ERNŐ szép, gondolatébresztő írásai. Végül köszönetet szeretnénk mondani első előfizetőinknek, akik lejáró előfizetésük megújításával, nagyvonalú adományaikkal és elismerő soraikkal támogatták munkán­kat. Olvasóink anyagi helyzetére való tekintettel egyelőre nem kívánjuk emelni a lap árát, noha egy szám előállítási költsége többszöröse az eladási árnak. Viszont arra szeretnénk kérni olvasóinkat és előfizetőinket, hogy a laphoz mellékelt csekken, illetve az MNB 222-19237-es bankszámlára történő, adóalapjukból levonható kisebb-nagyobb összegekkel továbbra is támogassák folyóiratunkat. MAGYAR LETRE INTERNATIONALE NYÁRI Lettre NAPOK TALÁLKOZÁS A LETTRE SZERZŐIVEL Vendégünk: ADAM MICHNIK (Varsó) 1992. május 14-én, szombaton 18 órai kezdettel a NEMZETEK HÁZÁBAN, Budapest, VII. Városligeti (Gorkij) fasor 45. VITA KÖZÉP-EU­RÓPÁRÓL 1992. június 9-én, kedden 18 órai kezdettel a FRANCIA INTÉZET új épületének megnyitása alkalmából, Budapest, I. Fő utca 17. A Nyári Lettre Napok megrendezésére a Francia Intézet, az Osztrák Kultúrintézet, a Goethe Intézet, a Cseh-Szlovák Kultúrintézet, az Europa Institut és a Friedrich Naumann Alapítvány támogatásával kerül sor. T­ARTALOM MÚLT ÉS JÖVŐ ÁRNYAI Jacques RUPNIK: A Vichy szindróma 1 Václav HAVEL/Adam MICHNIK: A posztkommunizmus fura kora 5 Alvin TOFFLER: Új sötét középkor küszöbén? 10 Ralf DAHRENDORF: Győzhetnek-e a forradalmak? 13 SOROS György/FARKAS Zoltán: Nyitott vagy zárt társadalmak? 17 ÖRÖKSÉGÜNK: A FÉLELEM__________________ Jakov GOLOSZOVKER: Az elégetett regény 23 Bohumil HRABAL: Totális félelmek 28 Valerij POPOV: A fejetlen sas 33 Günther NENNING: A félelem elve 38 Richard WAGNER: Testvérek között 41 Ana BLANDIANA/Patrizia PARNISARI: A költő csendje 43 POSZTMODERNEN INNEN ÉS TÚL___________ LENGYEL Péter: Holnapelőtt 47 Jan WOLKERS: Rembrandt az Rembrandt 49 Antonio SAURA: Képzeletbeli levél Velázquezhez 51 John BERGER: Picasso és az erogén zóna 55 TANDORI Dezső: Lábtól fejig, fejtől lábig 57 Jindrich CHALUPECKY: Modern művészet 62 TOLVALY Ernő: Az önarcképről 65 Dieter RONTE: Közép-Európa mint hídfőállás 67 PERNECZKY Géza: Az utópiák elapadásáról, valamint a legyekről és a Volga folyásáról 69 Kommentárok és viták Robert FOSSAERT: A kommunizmus szerencsés haszonélvezői 72 Nuruddin FARAH: Demokráciát, minden áron? 72 Claudio MAGRIS: Az európai alázat 73 Eric HOBSBAWM: Nincs császár, nincs ruha: Közép-Európa ma - Válasz Hanák Péternek 75 Tudósítások Marina WARNER (London) Szibillavarázs 76 Pascal BRUCKNER (Párizs) Balkáni dilemmák 77 Adam MICHNIK (Varsó) A bolsevizmus sírásói 78 Dokumentum Hannah ARENDT: A totalitarizmusról 21 Versek Ana Blandiana (45) Mircea Dinescu (44) Antonio Machado (60) Justo Jorge Padrón (53) Orbán Ottó (14) Solymosi Bálint (52) Képeinket Ilja Kabakov albumaiból, a Prítomnost című cseh és a 22 című román lapból, all., 12., 39., 44. oldalon látható műveket a Magyar művészek Párizsban című kiállításról válogattuk, melyet a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből rendeztek a Miskolci Galériában (Déryné u. 2.). E számunk „Lettre-bélyegzője” Carlo Maria Mariani műve alapján készült.

Next