Magyar Lettre Internationale 1995. ősz (18. szám)

KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA - Todorov, Tzvetan: Lévi-Strauss

TZVETAN TODOROV ©ff fi. ›fffl­ 4UJ¡ *'if £%j ~mi cöl‡9 TODOROV, Tzvetan „A rendszerváltás melankóliája” Magyar Lettre Internationale, 1991.1. „Gondolatok a posztmodernről" Magyar Hírlap, 1990.188. „Gondolatok a rasszizmusról" Magyar Hírlap, 1991.198. „A másik” Holmi, 1992.11. LÉVI-STRAUSS, Claude Szomorú trópusok Európa, 1994 „Gondolatok a szabadságról” Nagyvilág, 1990.4. „Az egyén mint faj” Helikon, 1992.3-4. „A kreatív gyermek” Nagyvilág, 1992.9. JÓZSA Péter Lévi-Strauss, strukturalizmus. szemiotika 1980 DESCOLA-LENCLUD­SEVERI-TAYLOR A kulturális antropológia eszméi Századvég, 1994 VÁRI Attila szerk. Misszionáriusok a csónakban Akadémiai, 1988 GELLNER, Ernest „Relativizmus és univerzálék” Világosság, 1992.8-9. Az etnológia modern tudományág, melynek tárgya a kulturális különbség. Az etnológián belül elkerülhetetlen, ám korántsem egyszerű az univerzális/relatív szembeállítás megközelítése. A nehézsé­geket a legnagyobb hatású francia etnoló­gus, Claude Lévi-Strauss életművének elemzésével szeretném illusztrálni. Először is meg kell jegyeznünk, hogy a legáltalánosabb, programmatikus nyilat­kozataiban Lévi-Strauss hangsúlyozza az etnológus univerzalista hivatását. A fran­cia etnológia egyik élő hagyományára emlékeztet, Marcel Maussra hivatkozik, amikor az etnológia „végső célját” így ha­tározza meg: „eljutni a gondolkodás és az erkölcs egyetemes formáihoz”; szerinte az etnológia egyik fő problémája „az emberi faj egyetemességének kérdése”. A felvilá­gosodás filozófiájának szóhasználatát és törekvéseit érhetjük itt tetten, melyek sze­rint létezik egy állandó és egyetemes „em­beri természet”, amely a gondolkodás és a megismerés formáiban (igazság és hamis­ság megállapításában), valamint az érték­ítéletek formájában (a jó és a rossz meg­ítélésében) nyilvánul meg. Lévi-Strauss, meglehetősen klasszikus szellemben, uralkodó szerepet tulajdonít az egyete­mesnek: „A felszíni különbségek alapvető egységet rejtenek”, márpedig az alap ha­gyományosan többet ér, mint a felszín. Egy némiképp kevesebb értékítéletet tar­talmazó, konkrétabb leírás a következő­képpen fogalmazza meg e kettő viszo­nyát: „Szinte azt mondhatjuk, hogy az emberek mindig, mindenhol ugyanazt a feladatot tűzték ki maguk elé, ugyanazon cél felé igyekeztek, s a történelem során csupán az eszközök különböztek”. Ha ezt a képletet az előzővel kombináljuk, vilá­gossá válik, hogy a cél az alapnak, az esz­köz a felszínnek felel meg, s ez az érv az egység gondolatát erősíti meg. Figyeljük meg, hogy a cél és a feladat nem az észlel­hető valóság elemei, hanem gondolati konstrukciók, szükséges hipotézisek, me­lyek a valóság megértését segítik. Univerzalista relativizmus Miután azonban felvázolja az egyete­­mes/konkrét hierarchiát, azon nyomban meg is fordítja, s ez a megfordítás annál inkább zavarba ejtő, mert Lévi-Strauss nem akármelyik tudomány szószólója, hanem épp az etnológiáé, vagyis az egyes társadalmakkal foglalkozó tudományágé, melynek „fő, bár nem egyedüli célja a kü­lönbségek elemzése és értelmezése”. S ez nem a különbségek mögött húzódó közös vonások tagadását jelenti, hanem inkább egyfajta munkamegosztást: az egyik tu­domány feladata, hogy a hasonlóságok­kal, a másiké, hogy a különbségekkel foglalkozzék. „Mivel az általános jellem­zők egyetemesek, ezek a biológiára és a pszichológiára tartoznak. Az etnográfus feladata az, hogy leírja és elemezze, ho­gyan nyilvánulnak meg e jellemzők a kü­lönböző társadalmakban; az etnológus feladata, hogy mindezt megmagyarázza.” Az egyetemes tehát definíció szerint kívül esik az etnológus kutatási területén: ha egy vonás egyetemes, ezáltal máris pszi­chés vagy biológiai vonássá válik, s meg­szűnik mint társadalmi jellemző. Az ef­fajta választás előnye, hogy roppant egy­szerű. De vajon nem azt jelzi-e, hogy a priori eldöntetett, milyen természetű is a tanulmányozandó dolog? Az etnológus végső célja Lévi-Strauss szerint az emberi elme egyetemes alak­zatainak a megismerése, ám eredeti célja itt az, hogy a különbségeket tanulmá­nyozza. Eléggé sajátos módja a cél eléré­sének, hogy nekiindulunk az ellenkező irányba. Habár már Rousseau is javasol­ta ezt a megközelítést, és Lévi-Strauss al­kalmazkodik hozzá, amint az egyetemes leibnizi koncepcióját is átveszi, mely szerint a konkrét tények megfigyeléséből általános jellemzőkre lehet következtet­ni: minden egyes tény ezen általános és alapvető tulajdonságok egy bizonyos kombinációja, más lehetséges kombiná­ciók közül. S ez nem más, mint Lévi- Strauss strukturalista programja: „a tár­sadalmak átfogó leltára, melyet az antro­pológia megkísérel felállítani”, az észlel­hető tények csupán „a számtalan lehető­ség megfelelői, amelyek közül minden társadalom választ egyet.” A megfigyelés tárgya csupán a konkrétum, amit azon­ban csak az általánosba tett kitérő segít­ségével lehet megérteni. Ezzel némileg túlléptünk cél és eszköz ellentétén, mégis, a megingások és a ha­bozások ellenére azt mondhatjuk, hogy egy túlnyomóan univerzalista program­mal van dolgunk. Nem egészen bizonyos azonban, hogy Lévi-Strauss ki is tart emellett. Bármit beszélnek végső célokról és mélystruktúrákról, az etnológusoknak a társadalmak közötti különbségekkel kell foglalkozniuk, s ez a tény elkerülhetetle­nül a relativizmus irányába hajlítja állás­pontjukat. Lévi-Strauss elsőként az erköl­csi ítélet egyetemességét veti el. Ha való­ban léteznének „egyetemes erkölcsi alak­zatok”, képesnek kellene lennünk arra, hogy összehasonlító ítéleteket alkossunk minden egyes vizsgált kultúráról, márpe­dig Lévi-Strauss még akkor is tagadja, hogy az etnológiának joga lenne ítélkezni, amikor fenntartja a minden kultúrában kö­zös absztrakt tulajdonságok leltárának képzetét. „El kell fogadnunk, hogy min­den társadalom a meglevő emberi lehető­ségek skáláján belül döntéseket hozott, s a különféle döntéseket nem hasonlíthatjuk össze egymással.” Tehát szembe kell néz­nünk azzal, hogy „lehetetlen erkölcsi vagy filozófiai kritériumokat felállítani, ame­lyek segítségével értékelhetnénk a dönté­seket, amelyek az egyes civilizációkat ar­ra indították, hogy bizonyos élet- és gon­dolkodásmódokat előnyben részesítsenek, másokat pedig elvessenek.” A bölcsesség azt diktálja, hogy ítélkezés nélkül fogad­juk el ezeket: „Egyetlen társadalom sem alapvetően jó, és egyik sem ... teljesen rossz; mindegyiknek vannak bizonyos előnyei saját tagjai számára, azzal a válto­zatlan kikötéssel, hogy egy bizonyos, töb­­bé-kevésbé állandó mennyiségű gonosz­ság mindig megmarad.” Akik nem értenek egyet ezzel, azok „az egyik kultúrát ab­szurd módon a másiknál magasabb rendű­nek tartják”. Az alapjában véve univerzalista prog­ram tehát radikális etikai relativizmust hordoz: minden társadalom tökéletlen, vagyis egyik se jobb, mint a másik; a to­talitarizmusnak tehát - hogy szélsőséges példával éljünk - ugyanannyi a létjogo­sultsága, mint a demokráciának. Ezt su­gallja az a híres analógia is, amelyben Lévi-Strauss a kultúrákat mozgásban le­vő vonatokhoz hasonlítja: nincs olyan rögzített pont - vagyis a kultúrán túli pont -, amelyből a többieket megítélhetnénk. Az a benyomásunk, hogy egy kultúra fej­lődik, s azt hisszük, hogy objektív ítéletet fogalmazunk meg, pedig valójában csak azt látjuk, hogy ugyanabba az irányba ha­lad, mint mi. Vagy ellenkezőleg, úgy gon­doljuk, hogy egy kultúra stagnál, de ez is csupán optikai illúzió, hiszen ezzel csak az adott kultúra és a miénk közötti irány­különbséget jelezzük. A mozgó vonatok képe talán hasz­nunkra lehet a fizika és a relativitásel­mélet egyes elemeinek a szemléltetésé­ben, de elegendő-e az erkölcsi relativiz­mus szentesítéséhez? Bizonyos értelem­ben valóban abszurd lenne felállítani a kultúrák hierarchiáját, hiszen mindegyi­kük a világ egy modellje (ahogy ab­szurd gondolat a nyelvek hierarchiája is). Ám azonnal hozzá kell tennünk, hogy ez cseppet sem akadályozhat meg abban, hogy felismerjük a jót és a rosszat, és esetleg kijelentsük, hogy egy adott társadalom egy bizonyos történel­mi pillanatban globálisan elítélendő (mint például egy totalitárius társada­lom). Más szemszögből nézve: az egyén valóban foglya-e a kultúrának, amely­ben nevelkedett, és képtelen-e távolsá­got tartani tőle (sőt, leugrani a vonat-

Next