Magyar Lettre Internationale 1997. ősz (26. szám)

KULTÚRÁZÁS - Márkus György: A kultúra antinómiái

SZTÉSZ KÍVÁN­tos megfogalmazásban azt mondhatnánk: ez a fogalom nagymértékben tükrözi azokat az ambivalenciákat és ellent­mondásokat, amelyek a modernitást mint kultúrát áthat­ják, artikulálja és ugyanakkor el is fedi, álcázza a kulturális mo­­dernitás egész vállalkozásának nehézségeit és bizonytalansága­it. Ezek az ambivalenciák nem­csak abban a jól ismert felfogás­ban mutatkoznak meg, amely­ben a „kultúra” a „természettel” való szembeállításból nyeri je­lentését: ez a szembeállítás épp­olyan szükségszerű, mivel fogal­milag elkerülhetetlen, mint amennyire önromboló is; szá­mos hasonló jellegű, kölcsönö­sen összefüggő, de egymásra visszavezethetetlen explicit vagy implicit ellentét feszíti, amelyek mindegyike egymással kohe­rens egységbe nem hozható szisztematikus megkülönbözte­téssel kapja értelmét. Nagyon fontos, hogy nem csupán egy­ statikus szemantikai-fogalmi mező szisztematikus kétértel­műségeivel van dolgunk. Ezek az ellentétek aktív ellentmon­dásokká alakulnak át - dinami­kus antinómiákká - amelyek kö­ré (kulturális folyamatok és programok) két ellentétes ten­denciája összpontosul, amelyek mindegyike a maga módján pró­bálja megoldani ezeket az ambi­valenciákat. Ami a modernitás kultúráját jellemzi és meghatározza, az ennek a két projektumnak a kibé­kíthetetlen együttélése és harca. „Felvilágosodás­nak” és „romantikának” fogom nevezni ezeket, csak ideáltípusként használva ezt a két fogalmat. Ezeknek az ellentéteknek az összefonódása megmutatkozik - egyebek között - abban a tényben is, hogy jófor­mán nincs a modern kornak egyetlen olyan jelentős gondolkodója, akit egyértelműen el lehetne helyez­ni e felosztás valamelyik oldalán. Természet és kultúra A mi kultúrafogalmunkon nem az (individuális vagy kollektív) kultiváltság valamely szintjét értem - szemben mind a vad vagy primitív, mind a túlfino­­mult és dekadens állapottal - hanem mindent, amit az emberi örökség részének lehet nevezni, és ami alapvetően megkülönbözteti életmódunkat az álla­tokétól: „kultúra”, ahogy megtestesül a társadalmi gyakorlatban, ember alkotta anyagokban és szellemi objektivációkban, amelyeket - szemben a „termé­szet” jelenségeinek értelmetlen tényszerűségével - értelem hat át, és amelyek jelentést közvetítenek. Van egy jól ismert elbeszélés, amely elmondja, hogyan alakult ki ez a fogalom a 18. század végén. A tudás mint hatalom, mint az uralkodás eszköze­ MÁRKUS GYÖRGY lésnek vagy a formák forrásának hagyományos fel­fogását. Ennélfogva többé nem lehet az emberi cse­lekvések sajátosságait vagy értékét feltételezett „természettörvényeknek” való megfelelésük vagy meg nem felelésük alapján értelmezni. A természe­tet (az emberi „alkotás” különféle formáinak pusz­ta „eszköztárát”) ezentúl saját tevékenységünk igé­nyeinek és lehetőségeinek összefüggésében kell felfognunk. Ez az átalakulás önmagában azonban minden kötöttség, közös mérce és orientáció nél­kül hagyná az emberi cselekvést. A „kultúra” fogal­ma azon jött létre, hogy betöltse ezt a norma- és ér­tékhiányt. Magában foglalja az embereknek mint al­kotóknak önmagukról kialakított képét is. Nem­csak a természetet alakítjuk át a céljainknak megfe­lelően, de szuverén módon hozzuk létre ezeket a célokat, és voltaképpen a jelentések egész rendsze­rét is, amelyek segítségével tevékenységünket ér­telmezni és irányítani tudjuk. Nemcsak annak va­gyunk urai, ami körülvesz minket, hanem a saját életünknek is. Ez kétségkívül egy nagy elbeszélés (bár ma sokszor végzetes illúziót látnak benne), nem sze­retném tagadni felvilágosító erejét. Ugyanakkor leegyszerűsítő elbeszélés is, amely elsiklik fontos ambivalenciák és komplexitások felett mind tör-A történeti megfontolásokat il­letőleg kénytelen vagyok pusz­ta utalásokra szorítkozni. A ter­mészet deszakralizált tudomá­nyos-instrumentális fogalmá­nak kizárólag az evilági „ura­lomhoz” kötése figyelmen kí­vül hagyja egy sor nagy hatású vallási erő jelentős hozzájáru­lását ehhez a folyamathoz. Az ember uralma a természet fö­lött nemcsak ennek a Szent­írásban kinyilatkoztatott hiva­tásnak a beteljesítése volt, de - Galileitől kezdve - az „új tu­dományokat” is úgy fogták fel és úgy igazolták, mint Isten másik könyvének olvasatát. A vallási bizonytalanság korsza­kaiban, amikor Isten első könyvének értelmezése­­ a ki­nyilatkoztatási - szekták konf­liktusainak kezdte tárgyát ké­pezni, a tudományok azt ígér­ték, hogy­­ a természet titkai­nak felfedésével - racionálisan hozzáférhetővé teszik a terem­tés isteni tervét, Isten végső szándékait a világgal és az em­berrel. Ez a hit a tudomány val­lási és erkölcsi jelentőségében uralkodó volt mind a francia felvilágosodásban, mind a vik­toriánus tudományokban. A természettudományoknak egyszerre manipulatív erő és morális-vallásos belátás forrá­saként való értelmezése tár­gyukat - a „természetet” - el­lentmondásossá tette, ahogy ezt egy egyszerű je­lentésanalízis (mondjuk Bacon esetében) világosan megmutatná. De nemcsak letűnt korok ügyeivel van itt dol­gunk, a tudomány kvázi-vallásos értelmezése egyál­talán nem múltbéli dolog. Ha a természetet úgy fogják fel, mint az emberi tevékenység lehetőség­szféráját, ez szükségképpen megkívánja az ellenté­tes, ezzel szemben elgondolható determinációt. Egyfelől a természet az az anyag, melyet meg kell formálni, és az energia, amelyet be kell fogni: ha nincs saját célja, az azt jelenti, hogy formálható anyag a mi céljainkra, az emberi produktivitás és kontroll nem is álmodott lehetőségeinek kimerít­hetetlen tartaléka. Másfelől a természet általános elnevezés mindarra, ami ellenáll a szándékaink­nak: egy olyan hatalom végtelensége, amelynek kérlelhetetlen törvényei túl vannak akaratunk ható­körén, és a maguk teljességében túl vannak felfo­góképességünk határain, vagyis éppen az, ami ki­vonja magát ellenőrzésünk alól. Ez a két ellentétes meghatározás kétféleképpen kapcsolódhat össze. Az egyik - a modernitásról ki­alakult bevett képpel összhangban - a „felvilágoso­dás” tendenciája, amelyet talán a természeti korlá­tok visszaszorításának marxi képlete foglal össze a n­ő­­i LIL MÁRKUS György Kultúra és modernitás T-TWINS, 1992 „A filozófia a modernitás korában” Magyar Lettre Internationale, 1993. 8. „Beszélgetés Márkus Györggyel” Beszélő, 1996. 11. „A szabadságról” (Kis János válaszával) Beszélő, 1997.8-9. KIS János „Felvilágosítók dédunokája” Holmi, 1992. 12. Lehetséges-e egyáltalán? Márkus Györgynek­­tanítványai Atlantisz, 1993. FOURIER, Charles A négy mozgás és az általános rendeltetések elmélete Gondolat, 1977 CHOMSKY, Noam Generatív grammatika Gondolat, 1985 Mondattani szerkezetek Nyelv és elme Századvég - Osiris, 1995 LÉVY-STRAUSS, Claude Szomorú trópusok Európa, 1994 TODOROV, Szvetan „Lévy-Strauss” Magyar Lettre Internationale, 1995. 18. HERDER, Johann Gottfried Értekezések, levelek Európa, 1983 GEHLEN, Arnold Az ember Gondolat, 1976 CONDORCET, A. N. de Az emberi szellem fejlődésének vázlatos története Gondolat, 1986 o . Hadd kezdjem azzal a fő állítással, amelyet leg­alább sematikusan illusztrálni szeretnék előadásom­ban. Kultúrafogalmunk - amely egyebek között a legtöbb humán tudomány számtára is alapvető jelen­tőségű - jellegzetesen modern fogalom. Egy élőze­nék instrumentális-pragmatikus felfogása önmagá­ban persze azoknak az alapvető társadalmi változá­soknak tulajdonítható, amelyek bevezették a korai modernitást. Ez a felfogás lerombolja a természet­nek mint értelmes kozmosznak vagy isteni terem­ténelmi, mind fogalmi tekintetben. Bevezetés­képpen szeretném ezeknek az ambivalenciáknak és komplexitásoknak a sematikus felvázolásával kezdeni, nem a „kultúra”, hanem antitézise, a „természet” felől (ahogy a modernitásban értik). 1

Next