Magyar Lettre Internationale 2002. tavasz (44. szám)

ZÁVADA - Závada Pál: Milota előadása az embermozgatásról

ZÁVADA PÁL a teljes ingósággal való ki- és betelepülés Milota előadása az embermozgatásról Drága Szeretteim! Ahogy így megszólítalak titeteket, nem látom épp magam előtt, kik vagytok - vagyis lehettek majd - egyáltalán a hallgatóságom. De most, amikor bekapcsoltam a magnót, arra gondoltam, miközben becsattin­­tottam a már nem is tudom, hányadik kazettát (jut eszembe, nem ártana ren­desen fölcímkézni őket), hogy ide ti most egyáltalán nem hiányoztok. Pedig azt hittem, egy efféle faragatlan kocsmai rétor, aki eredendően ma­gam is volnék, el nem tudja képzelni önmaga örök dumásnak kiképzett figurá­ját mestersége gyakorlása közben másképp, mint hogy körös-körül tátott száj­jal hallgatják. Ha nem így lett volna egész életemben, nyilván torkomon is akad a szó, és kiapadok, mint valami csörgedező forrás szárazság idején, vagy mond­juk inkább szennyvízlevezető árkot egy kihalt faluszélen. Az, hogy kitátani a po­fánkat közlés szándékával nem létezhet másképp, csakis ha társaságunkban van, ki ezenközben hegyezi a fülét - nyilván annyira kézenfekvő, hogy épeszű ember ezen el sem spekulál. Csak a magamfajta, ki most abban leli örömét - vagy öntetszelgésében ugyanevvel kínozza is magát? -, hogy amennyire bír, re­metét csinál valamikori minden-lében-kanál s viszonyait szóval tartó önmagá­ból, és magában beszél. Mint a bolondok, ahogy mifelénk tartják, így talán érthető, hogy nem szeretném, ha eközben látnátok. Ha idedug­nátok az orrotokat - Samu barátom párszor megpróbálta, de mindig elhajtot­tam -, hogy ugyan megőrültem-e, mikor úgy köszörülöm a hangomat magnó­kikészítés közben, mint egy kiöregedett nótaénekes, vagy ha rákáromkodom önmagamra, újra- és újrakezdem, akárha zsebkendőjét gyűrögető szavalólány lennék valami vállalati november­ hetedikén. Miközben a technikus is jóma­gam vagyok, aki a legsikerültebb számot is megismételteti hanghiba miatt, utána persze már nem lesz olyan jó. De még inkább szégyellném ti előttetek a gyávaságomat. Hogy nekikezdek, aztán mégse merem úgy folytatni, hogy az ennek a magamban­ szónoklásnak egyedüli módon értelmet adjon, vagyis mélyre fúrva és kendőzetlenül. Ha­nem azon veszem észre magam, hogy már a ti­szátok íze szerint igyekszem a szövegelésemet kanyarítani. Ráadásul, ha utóbb tűrhetően összetákoltnak lát­szik, még le se törlöm. Mint ahogy - meglehet, majd meglátom még - ezt a bevezető szónoklatot se hajítom ki, pedig egyáltalán nem tartozik a mai tárgyhoz. Ma ugyanis, ebben a Júlia-napi őrült akácvirágzásban úgy döntöttem, megtartanám magán- és hely­­történeteimnek, mondjuk így, hogy összefoglaló előadását. Az idő is alkalmas­nak tetszik hozzá, mintha messziről és régről is fújdogálnának errefelé a szelek, ahol leginkább mégiscsak ennek a Pünkösd utáni májusnak a levegőjét szívjuk mindahányan. Égi madarak, vadak és szelídek úgy állat-, mint emberfajták. Ha már föltártam valamikor előttetek, hogy a mi településünket - amelyet, bocsánat, de most se tudok városnak mondani - hogyan és milyen létszám­ban népesítették be honfoglalóink, akkor tartozom azzal is, hogy ezen az ez­redvégen áttekintsem helybéli népességünk jövő-menő mozgásait e századon át, előrebocsátva, hogy beszámolómat önkényesen spékelem meg majd név szerinti példákkal és önéletrajzi kiágazásokkal. Az embermozgatás eszközeit véve mifelénk ebben a században divatban volt a szekér - azon pedig úgy a bak, mint a derék s a saroglya -, tehetőseb­bek számára pedig a nagyatádi hintó. De utazófülkés, fedett határt ezidőtájt már az uraságok se használtak, talán a szöllőspusztai különc, Vaclavszky gróf fogatott be ilyesfélét legutoljára. Amiképpen, mint ezt gyerekkoromban Milota öregapámtól hallottam, ez a bolond gróf volt az együléses - azaz atyafitagadó - ekvipázs kialakíttatója és vágtába-hajszolója is. Még a múlt szá­zadból ránk maradt legenda szerint mégis Racskó György dédapámnak, a nagytermészetű, gőzmalmos gazdának volt a legpompásabb hintója - az öre­gek úgy mesélték, hogy ez a szálfatermetű ember rendszerint csak kihajolva belőle, félkarral emelt be magának leányokat, ha kaphatók voltak egy kis ki­kocsizásra a „landaueren”, ahogy emlegették, melyhez vagyont érő lószer­szám, francia hajtószár tartozott­­, utóbb mindez Janó nagyapám kezén úszott el a malommal és nagyanyám földörökségével együtt. Társzekeret használtak aztán, hogy mást ne mondjak, az olasz fronton, azért mondom példának Doberdót, mert mint a karánsebesi gyalogezrednél kikép­zett tartalékos főhadnagyot - jóval negyvenen túl - Milota Maco nagyapámat is kivitték oda századával kocsistul-lovastul, ám csicskást is rendeltek mellé. A haderő frontraszállítása - mely mitőlünk öt év alatt uszkve 1350 embert érintett - természetesen csukott és nyitott mintájú katonavonatokon történt. Miként a 340 falunkbéliből, aki a háborúban odaveszett, szintén tehervonaton hozták ha­za a holttestét annak a néhánynak, akit nem a helyszínen földeltek el. Tizenkilenc májusában a román fegyveres hordák inkább lovon és robogó lovaskocsikon törtek be mihozzánk is Tiszántúlt­ foglalni és fosztogatni. Vi­szont a velük lepaktáló szerencsétlen Tizenharmadik avagy Racovszky tiszte­­lendőnket - mint a helyi szlovák mozgalom vezérét - úgy utasították ki aztán Bratiszlavába néhány lelkes hívével együtt, hogy különvagonokat utaltak ki összes ingóságaik számára. Mert legfontosabb összekötőnk persze már ekkor is az a vasúti szárnyvo­nal volt, amit 1892-ben adtak át­­ a kis emeletes típus­állomással. Századunk első évtizedében ezen a vonaton indulhattak már útnak azok a mindenre el­szánt férfiak - mitőlünk nem olyan sokan, talán pár tucatnyian -, akik re­ménytelenségtől űzetve vagy kalandvágytól hajtva sóhajtozták, hogy „ah, Amerika!”, mígnem rászánták magukat, hogy nekivágjanak. Páran vissza is ér­tek belőlük, a legjobban megtollasodva bizonyos Chrappan, aki az indóházzal átellenben kolbászgyárat alapított, és nosztalgiából megvette azt a Vasúti vendéglőt, amely őt hajdan szerencsés útjára bocsátotta, hogy ezt követően már folyton annak kerthelyiségében üljön, míg csak el nem úszik majd min­dene a börzekrachban, neki magának pedig végleg nyoma vesszen. Ugyanezeken a síneken zakatoltak be már nagyapáink is járási és megye­­székhelyünkre hivatali és adásvételi ügyeket intézni, nagyanyáink piacozni - az úriasszonyfélék pedig vásárolgatni, társaságba vagy rokonlátogatni. Esetleg éppen titkos utakra, ahogy ezt például anyukám Osztatni András unokabáty­jának feleségéről suttogták a faluban. De idesorolhatom a kikapós Kuhajda Gergelyné Klárikát, valamint ifjú sógornőjét, Ilonkát is - legalábbis míg teher­be nem esett. Ezen a vasúti pályán gördültek le a cukorgyárba a földjeinken termett ré­pahegyek, s futott be a jutagyárba az a tömérdek kenderkéve - habár ezekből a keresztrétegesen föltornyozott rakományokból minden szezonban rengeteg imbolygott el Mezőhegyesre a lóvontatású, lenyitott oldalú és lőcsökkel kiszé­lesített gumiskocsi-platókon is. Nem nagy mennyiségben ugyan, de állítólag hordtak lisztet a vasútra Racskó nagyapám malmából is, míg dobra nem ver­ték aztán a gazdasági válság idején. Milota öregapám viszont - persze főleg legény- és ifjú férj korában, ami még a századfordulóra esett - igazi ínyenc vonatozó volt. Ahogy tán meséltem is már, igen szeretett ő elegánsan, gavallért csavargásra öltözötten, csinos disznó­bőrtáskával indulni útnak, fülelni mozdonyfüttyre s bújni menetrendeket, to­vábbá spriccerezni csatlakozóhelyek söntéseiben, újságot olvasni, titkos üzene­teket írni és postavonatba dobni. Imádta kikérdezni a kalauzokat és a resti pin­céreket megérkezéskor, s bérkocsival vitetni be magát valamely városka főteré­re, hogy onnan indulva fedezze föl magának a terepet, mielőtt valójában is meg­érkezne - ki tudja, éppen kihez és miért. Később kaptárszállításra is igénybe vette ő a magyar államvasutakat, ám ettől aztán hamar elállt, sok volt vele a mace­ra, s kevés rajta a haszon. Őnála sokkal gyakorlatiasabban kalkulált ellenben a nyereségre cimborája, Kuhajda Márton, aki a legenda szerint vagonszámra szál­líttatta földjeiről a mákgubót az én Mucskám apjának, a terménykereskedő Man-ZÁVADA Pál Kulákprés Szépirodalmi­ Széphalom, 1986, 1991 Mielőtt elsötétül jelenkor, 1996 Jadviga párnája Magvető, 1997 Milota (megjelenés előtt) Magvető, 2002

Next