A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Heti Értesítője, 1884 (3. évfolyam, 1-37. szám)

1884-11-21 / 32. szám

194 áll, a szén kiaknázása még meg sem kezdő­dött. Ugyanannyira becsülik az éjszak-amerikai széntelepek területét. Ezek után következik Kelet-India. Japán és Ausztrália kőszén­kincsei szintén rendkívül nagyok, és nem kevésbbé terjedelmesek a még alig megkezdett orosz telepek. A széntelepek kimerítésétől tehát egye­lőre nincs mit tartanunk. Sokkal aggasztóbb az erdők szüntelen pusztítása, melyre nézve most még É­­szak-Amerikában is a példátlan erdőpusztítás korlátozására országszerte intő szózatokat bocsátanak közre. Montan- und Metallindustrie-Zig. 1884. 44. sz. Az elektromos világítás terjedése a bányászatban. Porosz-Sziléziában a követ­kező bányavállalatok alkalmaznak elektromos világítást: Mathildengrube 16 íves lámpát szénrostáknál; Karsten-Centrumgrube 7 íves lámpát; a lipin­i kénsavgyár 79 izzó lámpát; Kaiser Wilhelmschacbt 5 íves lámpát; Richt­­ ofenschach­t 10 íves lámpát; Wildenstein­segengrube 11 íves lámpát; Reckebütte és szomszédgyárai 400 izzó lámpát; Deutschland­­ grube 5, Guidogrube Zabrze mellett б, Gotthardschacht 7, fürstensteini bányák Waldenburg mellett 5, Ferdinandbánya Kattovitz mellett 9 íves lámpát; Florentin­­bánya Beuthen mellett 10 íves és 35 izzó­lámpát ; Abendsterngrube Rosdzin mellett 8, Julien-kohó Beuthen mellett 5, Hermann kohó Laband mellett 15 íves lámpát. Felszerelés alatt van : Königsgrube Königshütte mellett 8 íves és 40 izzólámpával, továbbá a Schmiederschacht és Radzionkaugrube nevű bányák elektromos világítása. Berg-und Hü­ttenm. Ztg. 1884, 255. 1. Bessemerművelet kicsinyben. A besse­­mer-acél gyártása eddigelé a nagyobb vas­gyárak monopóliumát képezte. Ennek okául első­sorban a telepítés nagy költségeit említ­hetjük , de a bessemergyárakkal kapcsolatos nagyszabású hengerművek tömeges gyártása is, mely 24 óránként átlag 2000 métermázsát teszen, csak nagyban űzött bessemerműveletet tesz lehetővé. Másrészt oly vasgyár, melynek napi acél­szükséglete túl nem haladja a 300—400 méter­mázsát, nem áldozhat az acélgyárra félmillióra menő telepítési költséget. Nagyon időszerű haladásnak mondható tehát a kicsinyben való bessemer-művelet kér­désének sikeres megoldása. Lehetővé van téve célszerű berendezések és apró konverterek által, hogy 700 kgr. súlyú, átlagos napi 50 ch­arge-zsal, kisebb gyárak szükségletéhez ké­pest 24 óránként átlag 350 méter mázsa besse­­mer-acél eléggé gazdaságos eredménynyel gyártassék. Svédországban (Avesta) az eljárás hosszabb idő óta rendes folyamatban van és Karintiában (Prevali) is folynak a kísérletek, melyek az eljárásnak életrevalóságáról a mi viszonyaink között is dönteni fognak. Vaspályasínek árai külföldön. Kanadá­ból az a meglepő hír érkezik, hogy egy 100.000 g.-nyi sínszállítást a versenyzett angol vasgyárak ellenében az éjszakamerikai Lacka­wanna Iron IV. című síngyár nyert el és pedig 5 frt 30 krral (arany) métermázsánként Kana­dára szállítva — vagyis körülbelül 5 frt 10 krral a gyárnál. Az angolok azzal vigasztalódnak e vesz­teségük felett, hogy a nevezett gyár ily árak mellett ajánlatának csak kárát vallhatja. Francia­­országban is eddig hallatlan árak mellett jöttek utóbb sínszállításra való kötések létre. Dorlexot például elvállalta 250.000 g. sín szállítását az Orleans-vasutak számára 4 frt 65 krral franko gyárvagyonba rakva. (Nálunk Magyarországon a vaspályasínek ára 11 frt papír). „Eisen und Stahl“ 1884. 683. 1. A kokszégetés melléktermékei. A Saar­­kerü­let kincstári Heinitz-bányáiban a kátrány és ammóniák a kokszégetésnél melléktermék kép nyeretik, és pedig oly kedvező eredménynyel, hogy a kokszégető kemencék számát ismét 4-el szaporították. Ezen kemencék működését úgy szabá­lyozzák, hogy a 48 óráig tartó műfolyamat első felében, midőn ugyanis a kemence mint

Next