A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Heti Értesítője, 1884 (3. évfolyam, 1-37. szám)
1884-11-21 / 32. szám
194 áll, a szén kiaknázása még meg sem kezdődött. Ugyanannyira becsülik az éjszak-amerikai széntelepek területét. Ezek után következik Kelet-India. Japán és Ausztrália kőszénkincsei szintén rendkívül nagyok, és nem kevésbbé terjedelmesek a még alig megkezdett orosz telepek. A széntelepek kimerítésétől tehát egyelőre nincs mit tartanunk. Sokkal aggasztóbb az erdők szüntelen pusztítása, melyre nézve most még Észak-Amerikában is a példátlan erdőpusztítás korlátozására országszerte intő szózatokat bocsátanak közre. Montan- und Metallindustrie-Zig. 1884. 44. sz. Az elektromos világítás terjedése a bányászatban. Porosz-Sziléziában a következő bányavállalatok alkalmaznak elektromos világítást: Mathildengrube 16 íves lámpát szénrostáknál; Karsten-Centrumgrube 7 íves lámpát; a lipini kénsavgyár 79 izzó lámpát; Kaiser Wilhelmschacbt 5 íves lámpát; Richt ofenschacht 10 íves lámpát; Wildensteinsegengrube 11 íves lámpát; Reckebütte és szomszédgyárai 400 izzó lámpát; Deutschland grube 5, Guidogrube Zabrze mellett б, Gotthardschacht 7, fürstensteini bányák Waldenburg mellett 5, Ferdinandbánya Kattovitz mellett 9 íves lámpát; Florentinbánya Beuthen mellett 10 íves és 35 izzólámpát ; Abendsterngrube Rosdzin mellett 8, Julien-kohó Beuthen mellett 5, Hermann kohó Laband mellett 15 íves lámpát. Felszerelés alatt van : Königsgrube Königshütte mellett 8 íves és 40 izzólámpával, továbbá a Schmiederschacht és Radzionkaugrube nevű bányák elektromos világítása. Berg-und Hüttenm. Ztg. 1884, 255. 1. Bessemerművelet kicsinyben. A bessemer-acél gyártása eddigelé a nagyobb vasgyárak monopóliumát képezte. Ennek okául elsősorban a telepítés nagy költségeit említhetjük , de a bessemergyárakkal kapcsolatos nagyszabású hengerművek tömeges gyártása is, mely 24 óránként átlag 2000 métermázsát teszen, csak nagyban űzött bessemerműveletet tesz lehetővé. Másrészt oly vasgyár, melynek napi acélszükséglete túl nem haladja a 300—400 métermázsát, nem áldozhat az acélgyárra félmillióra menő telepítési költséget. Nagyon időszerű haladásnak mondható tehát a kicsinyben való bessemer-művelet kérdésének sikeres megoldása. Lehetővé van téve célszerű berendezések és apró konverterek által, hogy 700 kgr. súlyú, átlagos napi 50 charge-zsal, kisebb gyárak szükségletéhez képest 24 óránként átlag 350 méter mázsa bessemer-acél eléggé gazdaságos eredménynyel gyártassék. Svédországban (Avesta) az eljárás hosszabb idő óta rendes folyamatban van és Karintiában (Prevali) is folynak a kísérletek, melyek az eljárásnak életrevalóságáról a mi viszonyaink között is dönteni fognak. Vaspályasínek árai külföldön. Kanadából az a meglepő hír érkezik, hogy egy 100.000 g.-nyi sínszállítást a versenyzett angol vasgyárak ellenében az éjszakamerikai Lackawanna Iron IV. című síngyár nyert el és pedig 5 frt 30 krral (arany) métermázsánként Kanadára szállítva — vagyis körülbelül 5 frt 10 krral a gyárnál. Az angolok azzal vigasztalódnak e veszteségük felett, hogy a nevezett gyár ily árak mellett ajánlatának csak kárát vallhatja. Franciaországban is eddig hallatlan árak mellett jöttek utóbb sínszállításra való kötések létre. Dorlexot például elvállalta 250.000 g. sín szállítását az Orleans-vasutak számára 4 frt 65 krral franko gyárvagyonba rakva. (Nálunk Magyarországon a vaspályasínek ára 11 frt papír). „Eisen und Stahl“ 1884. 683. 1. A kokszégetés melléktermékei. A Saarkerület kincstári Heinitz-bányáiban a kátrány és ammóniák a kokszégetésnél melléktermék kép nyeretik, és pedig oly kedvező eredménynyel, hogy a kokszégető kemencék számát ismét 4-el szaporították. Ezen kemencék működését úgy szabályozzák, hogy a 48 óráig tartó műfolyamat első felében, midőn ugyanis a kemence mint