A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közleményének Havi Füzetei, 1923 (1. évfolyam, 1-6. szám)

1923-01-01 / 1-3. szám

2 A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönyének Havi Füzetei I. évf.3. szám. a C—D metszetre ható erő. A megfelelő rövidítésekkel tehát j_ | de A|_rP g V dt C dx | dx' Az utóbbiakban ki fog derülni, hogy a nyomáshullám terjedési sebessége a folyadékáramlás pillanatnyi értékei­hez viszonyítva olyan nagy (más szóval az áramlássebes­ségek pillanatnyi értékeit az x abscissa mentén jellemző de görbe oly lapos), hogy a 2. egyenletünkben a c ^ tagot bátran elhanyagolhatjuk, amiért is : de dp g dt dx' További vonatkozást nyerünk még a c, p, t és x vál­tozók között, ha tekintetbe vesszük azt az egyidejű se­bességkülönbséget, amely az elemi folyadékhenger két főmetszete között uralkodik; ez a sebességkülönbség az elemi folyadékhenger deformációja és ez ismét a dz idő alatt fellépő dp nyomáskülönbség következtében áll elő. E nyomásnövekmény folytán az elemi folyadékhenger egy­részt összenyomódik, másrészt az elemi hengert körül­záró csőfal megnyúlik, minélfogva az elemi hengernek egy x iránti » rövidülése lép fel, amely tehát »­ folyadék rugalmassági és a csőfal nyúlásából származó rövidü­lések összegezéséből számítható. Az elemi folyadékhenger rövidülése a folyadékrugal­masság következtében dx dp 4, 8 “T­­ dt A cső sugarának megnyúlása p nyomás alatt R*p p=­honnan dp tehát az elemi miatt másrészről tehát λ)V=ttD dp dx, dV R-TT a.., dx D dp &2== E d ' dtdt. Az elemi henger két alapmetszete közötti sebesség­­változás tehát jc+^dx) df —cdf ·Э!-|-a2 a »i és íh-nek a 4. és 5. alatti behelyettesítésével c ÉR ÍJ_ i _L JÉÉ\ ÉR 6- dx U + E d ) dt nyerjük a vizsgált állapotváltozás második differenciál egyenletét. A nyomásmagasság­­ jelölésével a 3. alatti egyen­letünk így is írható: de g dy dx a3 dt' A csőhullámoknak ezt a 7. alatti egyenletrendszerét már most All­évi a következő meggondolással integrálta: tegyük fel, hogy a csővezeték mentén az x irányban állandó a sebességgel haladunk. Ez esetben fenti két egyenletünket az x~af+konst., illetve dx­ adt substitució kell, hogy kielégítse. Helyettesítsünk tehát a második egyenletünk bal oldalán dx + adt és jobb oldalán adt helyett dx-et, úgy a­z.egyenletet nyerjük, ami viszont a 7. alatti elsővel identikus. Az x at feltétel tehát minden, a folyadék rugalmasságától függő jelenséget kizár, ami azt jelenti, hogy ha a hydrodynamikai egyensúly megzavará­sával egyidejűleg valamely megfigyelő a sebességgel halad az 1. ábra alatti folyadékoszlop pozitív irányában, minden további pillanatban ugyanazt a­­ nyomást fogja a cső mentén észlelni; eszerint a nem más, mint a nyomás­hullám terjedéssebessége, amely tehát a nyomás abszolút értékétől független. Ha tehát y — f (x, t) az ismeretlen függvény, amely bár­mely pillanatban és bármely keresztmetszetben a változó nyomásértékeket megadja, az x az + k feltétellel egyetlen állandó behelyettesítési értéket ad, úgy ez a keresett­e csakis az—x vagy f—függvénye lehet. A 7. alatti egyen­leteket az tényleg kielégíti, ahol 4* egy, a kezdőfeltételekből megálla­pítandó függvény és egy a sebességgel haladó nyomás­magasságot jelent. Magára a haladás értelmére nézve a 7. egyenletrendszerünk semmi megszorító feltevést nem tartalmaz, amiért is az éppúgy kielégíthető negatív érte­lemben haladó nyomásváltozásokkal, amely esetben a megoldásunk Ha már most ezekből az egyenletekből az ismeretlen , illetve f függvényeket kiküszöböljük, nyerjük a folyadék­lökés következtében előálló nyomás és sebességváltozás közötti nevezetes összefüggésünket, amely szerint 9. y·y0—-^~(c o—c) az áramlási sebesség megváltozásából előálló nyomás­­növekmény csakis a sebesség kezdő és végértékétől függ és azzal egyenesen arányos. E tétel birtokában könnyű az 1. ábra alatt felvetett feladat analízisét végrehajtanunk. A küldődugattyúnak a nyíl irányában történő előhala­­dásával egyidejűleg a dugattyú előtti folyadékrétegekben előálló nyomáshullám a 7. jelzése értelmében 9 T 10.a sebességgel haladt a + x irányban. A­­ pillanatban, amikor is a dugattyú h részleket hátrahagyásával v sebességet ért el, a dugattyúfelületet terhelő nyomás a 9. értelmében И. р=ут=уаи értékig nőtt, amivel szemben a dugattyú előtti x af + h tá­volságban még éppen a kezdeti p0 nyomás uralkodik. Ez a dugattyúfelületről kiinduló nyomás, amelynek küszöbe a­­ pillanatban az x távolságig haladt elő, a dugattyúból kiindulva az x-ig megszorító feltevésünk értelmében amely szerint a dugattyú o-tól í-ig fokozatosan gyorsult - fokozatosan csökkenő értékeket mutat; a dugattyúfelület 7. henger térfogatnövekménye a csőnyulás 5. Ed R­Ed dp dtdt. de dy dt 9 dx a 6. alatti pedig a (p-f- "jig") jelöléssel • ( y=y°+4'(t-f-)8. [ , I c = n-}v 8al C = Co_^-f(g +

Next