Ipari szabványosítás, 1925 (4. évfolyam, 1-5. szám)
1925-01-25 / 3. szám
12 KIR. MAGYAR EGYETEMI_NYOMDA BUDAPEST. — SZABÓ T. ISTVÁN. Ipari Szabványosítás A gumitömlő-vezetékek feszültségpróbájára a 6l jelzésű gumivezetékekre érvényes előírások mérvadók, a GT 750 vezetékek próbafeszültsége azonban 3000 volt. IV. Gumivezetékek szerkezete. V. Különleges gumivezetékek próbafeszültségei. VI. Gumiszigetelésű vezetékek terhelési táblázata. Szakaszos (intermittens) üzemnél a VI. táblázatban megadott értékeknél nagyobb terhelések is megengedhetők, hacsak nagyobb hőfok, mint amekkora a táblázatban megadott tartós terhelésnek megfelel, elő nem állhat. A Magyar Ipari Szabványosító Bizottság anyagi támogatása. Az ipari szabványosítás legfontosabb munkája, a szabványtervezetek kidolgozása, az egyes szakbizottságokban történik. A szakbizottságokban kidolgozott ■szabványtervezeteket az Ipari Szabványosításban közöljük a nagy nyilvánossággal, észrevételt, bírálatot kérve mindenkitől, hogy a nyilvánosság kritikáján keresztül menve valóban jó és használható szabványok készüljenek. A szabványtervezetek kiadási költségeinek fedezésére Bizottságunk az első esztendőben az ipari érdekképviseletekhez fordult anyagi támogatásért, majd, miután ez a lépés nem járt megfelelő eredménnyel, az elmúlt esztendőben az egyes ipari vállalatokhoz fordultunk, hogy saját jól felfogott érdekükben tegyék lehetővé a szabványosítás hasznos és szükséges munkájának elvégzését, és kértük, hogy megkezdett munkánk továbbfolytathatása érdekében Bizottságunkat anyagilag is támogassák. A felhívás eredménnyel járt és eddig a következő adományok érkeztek, amelyeket e helyen is köszönettel nyugtázunk: Ganz és Társa-Danubius gép-, vagon- és hajógyár r.-t. ....................................... 3.000.000 . Rimamurány-Salgótarjáni vasmű r.-t.......... 3.000.000 .. Ganz-féle villamossági r.-t................................ 1.500.000 „ Schlick-Nicholson gép-, vagon- és hajógyár r.-t......................................................... 1,000.000 .. Hofherr és Schrantz, Clayton-Shuttleworth magyar gépgyári művek r.-t........................ 1,000.000 „ Gép- és vasútfelszerelési gyár r.-t. Kistarcsa. 1,000.000 Láng L. gépgyár r.-t.......................................... 1,000.000 ,. Magyar általános gépgyár r.-t........................ 1,000.000 ,. Első magyar gazdasági gépgyár r.-t............. 1,000.000 ,. Brevillier és társa, Urban A. és fiai csavaros kovácsárugyár ..................... 1,000.000 „ Dr. Lipták és társa építési és vasipari r.-t. 1,000.000 .. Tendloff-Dittrich budapesti armatura-, szivattyú- és gépgyár r.-t................................... 300.000 Ericsson magyar villamossági r.-t................ 500.000 „ Rock István és első brünni gépgyár r.-t. .. 500.000 Vulkán gépgyár r.-t.......................................... 500.000 .. Magyar-belga fémipargyár r.-t...................... 500.000 „ Roessemann és Kühnemann r.-t.................... 500.000 „ Ezen anyagi támogatás, illetve évi hozzájárulási díj fejében minden egyes iparvállalat a Magyar Ipari Szabványosító Bizottság tagjává válik, állandóan kapja az Ipari Szabványosítás című lapot, mely az összes szabványtervezeteket és szabványokat közli, úgyhogy módjában van minden egyes szabványtervezet fölött kritikát gyakorolni, észrevételeit és kifogásait megtenni. Jogában áll az egyes szakbizottságokba megbízottját kiküldeni és ezáltal a szabványok kidolgozására közvetlen befolyást gyakorolni. Az anyagi támogatásnak egy másik módja: előfizetés az Ipari Szabványosításra. Az előfizetés díja az 1925. évre 30.000 korona. Sölkérjük minden egyes olvasónkat, hogy az előfizetési díj mielőbbi beküldésével (Magyar Ipari Szabványosító Bizottság titkári hivatala. Budapest, IV., Reáltanoda utca 13—15.) bennünket minél nagyobb számban támogatni szíveskedjenek. A gumitömlő-vezetékek külső átmérőjét a III. táblázat tünteti föl. III. Vezető keresztmetszet mm1 GT 1000 w kb. mm Vezető keresztmetszet mm2 GT 2000 w kb. mm GT 750 kb. mm 2X0758 2X1'5 95 13*5 3X075 8’5 3X1'5 10 14 4X0759 4ХГ5 11 15 2X1 8'5 2X2'5 12 16-5 3X19 3X25 125 17 4X1 95 4X25 135 185 2X4_ 17 3X4— 175 4X4 19 tff <V CD M ** о 5ч б Többhuzalú vezeték legkisebb huzalszáma A gumiborítás legkisebb falvastagsága mm V 01 250 750 2.000 3.000 5.000 10 00015.00030.000 ГО7 05 0 8 Г5 17 Г57 0 5 0'8 Г5 17 257 05 16 Г5 1 8 30 4 7 05. 11 15 1'6 30 67 06 11 Г5 18 30 47 107 06 Г1 17 20 30 45 70 167 06 Г2 17 20 30 43 65 257 07 ГЗ 20 22 31 4'3 60 105 35 19 07 14 20 2'2 31 4-3 60 100 50 19 0-7 Г 4 23 24 3'2 43 60 9.8 70 19 08 Г5 23 24 33 43 60 95 95 19 0'8 Г6 2‘6 26 33 4-3 60 95 120 i 37 09 17 2 6 26 34 4-3 6ö 95 150 37 0-9 Г8 28 2'8 34 43 60 9‘5 185 37 i ro 19 3-0 30 35 43 6-0 95 240 ! 6i 10 20 32 3-2 3‘6 43 6-0 95 310 6i Г1 22 3'4 34 37 4-3 6‘0 95 1400 6i Г2 24 500 91 ГЗ 2'5 625 91 Г4 27 8'Ю 127 Г5 29 1000 127 16 ■TI Üzemfeszültség v2.000 2.000 5.0001000015.00030.000 Próbafeszültség v 4.000 16.00010.00015.00023.00040.000 Keresztmetszet mm2 Megengedhető legnagyobb áramerősség amp Réz Aluminium OS 756 0759 7 r6 119 Г5 14 11 25 20 154 25 196 31 24 10 43 33 15 75 56 25 100 75 35 125 94 50 160 120 70 200 150 95 240 180 120 280 210 Keresztmetszet Megengedhető legnagyobb áramerősség amp uim2 Héz Aluminium 150 325 245 185 380 285 240 450 340 310 525 400 400 640 480 500 760 570 625 880 660 800 1050 790 1000 1250 940 1925. I. 25.