Magyar Műhely, 1985. július (22. évfolyam, 70. szám)

1985 / 70. szám - Petőcz András: Plánum '84 - Kibédi Varga Áron: A költészet dicsérete

3. Azaz feltételez. Mert amit levon, nem a világra vonatkozik. A világot neki el kell költeni. A nevek vonakodnak, a tinta habozik, a költő szüntelenül és feltétlenül fenyegeti a valóságot. Költ és tékozol, íme, itt az elköltött világ­­szétszórt tárházak, nyomorúságos könyvvitel, a katasztrófa­elmélet virágzó értekezletei, az elszórás, a kéjes nincstelenség iskolapéldái, sóhajok osztályzása, sejtelmek lélekemelő felépítése unos-untalan, hidak és hágók mentén­­ az elköltött helyébe mit költ? helyes volt-e a helyettesítés, a poetica licentia? 4. Itt a költészet kiképzése folyik, és párhuzamosan az alagsorban : korszerű létesítmények leszázalékolása elengedhetetlen vívmányok kitárulkozása páros és páratlan sikerélmények leltározása anyámasszonyos intézmények fiúsítása felemelő építmények fel- és leszámolása Itt a nyelvészek fosztogatnak és párhuzamosan az alagsorban festegetnek a szemorvosok kecsegtetnek az orrszarvúak eszeveszetten elmélkednek és recsegnek Itt hadilábon állunk a képzőművészettel és párhuzamosan a tölgyfa alatt kacsalábon forognak már a nyelvészek nagy lábon élnek költekeznek már viharra sem képesítnek 2 nap: az eindhoveni avantgarde művészet otthonának, az Apolló Háznak a veze­tője, Paul Panhuysen adott koncertet, majd őt a mindössze 23 éves, fiatal ze­neszerző, Faragó Béla és a 180-as CSO­PORT követte egy „100 kvarcórára, 24 írógépre, magnetofonokra, diavetítőkre, fényképezőgépekre, zenészekre és nem zenészekre, valamint karmesterre”kom­ponált műve. Az ezután fellépő grazi DAS ORCHESTERFORUM előadá­sa színes és hangulatos volt, de színvo­nalában semmiképpen nem érte el az az­napi utolsó előadás szintjét, az AMAN­­DINA ütőegyüttes műsorát. Gémesi Gé­za, Steve Reich, Sáry László (Kotyogó kő egy korsóban), Iannis Xenakis, John Cage (Living Room Music) műveit ad­ták elő, és ez a névsor már önmagában bizonyítja, hogy ez a fesztivál valóban napjaink fesztiválja volt. Metis László és a 180-as CSOPORT előadása, az amerikai Frederic Rzewski zongoraestje, Szemző Tibor és a 180-as CSOPOR­T akciója, a prágai Jiri Stivin szólóestje volt a második nap program­ja, és ezt a harmadik nap még hangula­tában fokozni tudta a szintén amerikai Steve Reich Zsoltárok című munkája. Szirtes János Csodaszarvas elnevezésű „uszoda koncertjére" a Honvéd-uszodá­ban került sor, este 11-kor, és a ma már közismert performer neve elegendőnek bizonyult arra, hogy jónéhányan össze­zsúfolódjunk a medence szélén. A tömeg végül csalódottan távozott: Szirtes mos­tani akciója sem ötletben, sem látvány­ban nem érte el a korábbiak szintjét. A következő napok előadásai közül csak a legfontosabbakat említem, min­denekelőtt Dukay Barnabás Kompozí­ció egy hangra című művét, melyet Sáry László adott elő. Sáry a padlón hanyatt fekve, a feje fölé állított kottából olvasta le, mikor kell azt a bizonyos egyetlen hangot megszólaltatnia fúvóshangsze­rén (síp?), és főleg, milyen ütemben. A mű a növekvő csendre épít - mindazok számára, akik képesek voltak végighall­gatni - elgondolkodtatóan. Az amszter­dami Remko Scha A gépek című műve is mindenképpen emlékezetessé lett: a levegőbe függesztett gitárokon fúrómo­torok és fűrészek játszottak, különbö­ző huzalok és kötelek segítségével, e so­rok írója számára nem teljesen világos koncepció szerint. A motorok gyorsulá­sa, illetve lassulása következtében a ze­ne valamiféle piramisszerű építkezését lehetett megfigyelni, és a zajeffektusok, plusz a hangerő, plusz a „zenész” ne­gatív jelenléte elidegenítő hatását. A program kiemelkedő pontja volt még Mártha István szerzői estje, akinek neve és eddigi teljesítménye a fesztivál egyik legfőbb vonzerejének bizonyult.

Next