Magyar Napló, 2005 (17. évfolyam, 1-12. szám)

2005-08-01 / 8. szám

AUGUSZTUS NYITOTT MŰHELY set, amit Petőfi Sándor a legenda szerint a Petőfi utca 5. szám alatti la­kásunktól háromszáz méterre, a Gyárfás-kúriában írt, az Egy gondo­lat bánt engemet - nem voltam haj­landó előadni. Természetesen, mint minden kisgyermek, nagyon jó sza­való voltam és nagyon lámpalázas, de a címen kívül az égegyvilágán semmi eszembe nem jutott. És áll­tam ott, mint partra vetett hal. Hiába kérleltek az első sorban ülő szüleim, a kulisszák mögül tanítóim, hajoljak meg szépen és távoztam, ha nem tu­dom, álltam makacsul, úgy döntöt­tem, mindaddig, amíg eszembe nem jut az első sor, nem hagyom el a te­repet. Nos, hát elég kínos helyzet született akkor, de annál szebb volt Székelykeresztúr gyermekvilághoz méretezett atmoszférája, a Jézuskiál­tó szőlőhegy, a kisiparával és cse­kélyke kultúrtörténeti hagyományai­val lélegző kicsi-kicsi városka. Meg­említeném, hogy idejárt gimnázium­ba Szabó Gyula, innen tíz kilométer­re született Kányádi Sándor. Ponto­san tíz-tíz kilométer távolságra szü­lettem Tamási Áron és Kányádi Sán­dor szülőfalujától, nem mintha en­nek valami nagyon-nagyon megha­tározó jelentősége lenne, de ha már eszébe ötlik az embernek, nyilván rögtön támad jelentősége. És ez a Székelykeresztúr, a maga ellegendá­­sított Petőfi körtefájával, Gyárfás­kúriájával, ahol megszállt a halálba menő utolsó estéjén, annyira kulti­kus hellyé is vált, hogy nemrégiben, amikor a romániai P. E. N. Club ott tartotta együttlétét Petőfi Sándor ha­lálának 150. évfordulója jegyében, bizony kedves élmény volt számom­ra, hogy Ana Blandianát, a jeles köl­tőnőt - kinek könyvét is fordítottam, kivel kacér hátsó gondolataim is tá­madtak közös diákkorunkban, amit a kolozsvári egyetemen együtt töltöt­tünk­­, becsalogattam a Petőfi utca 5. szám alatti ház még meglévő ri­­bizlibokrai alá, megmutatni, hogy hol papásmamásoztam én hajdanán. Irigykedve sóhajtott föl: furcsa világ ez az Erdély, itt ötven kilométeren­ként született egy-egy jelentős szel­lemű ember, itt minden ötven kilo­méterenként meghalt egy-egy száza­dokon átívelő tehetség, kimagasló értéke a magyarságnak. Amit ki kel­lett igazítanom, hogy bizony nem öt­ven, hanem csaknem húsz kilométe­renként buggyan a forrás és dombo­rodik - lám, olykor sírhant nélkül is - a temető. Székelyudvarhely dombon ülő gimnáziumából messzire lehetett te­kinteni. Még most is látni vélem a két világháború közötti költőtriász legendás hórihorgas alakját, Tompa Lászlót, amint ballag fel a ma Tamá­si Áron nevét viselő gimnázium szerpentinjein, és mi az ablakból les­sük, hogy vajon­ vajon, ha megmu­tatjuk neki verseinket, közénk csap-e szigorú ostorával. Végeredményben, ha utána gondolok, nem bántott min­ket nagyon azért, amiért verseket mertünk írni, nem is kényeztetett szavaival, azt hiszem, ha valami örökséget az ő bozontos szemöldöke alól is hoztam, az a szigorúság, a ko­nok fejtartásra való törekvés, a sza­vak szinten való méricskélése egy inflációs szótengerben. Udvarhely valóban gyermekkoromat meghatá­rozó volt, olyan értelemben is, hogy társadalmi konfliktusokkal találkoz­hattam, mivel tanító, majd később tanár apámat itt degradálták tégla­gyári munkássá egy esztendőre. Al­kalmam volt tízórait vinni neki, s a téglagyári munkásokkal szóba ele­gyedni. Az ötvenes évek is pezsgő szellemi életet jelentettek, ekkor ta­lálkoztam a diákszínjátszással is. Udvarhely iskoláit, melyek nemcsak Tamási Áronnak adtak tanulóköri szállást, a századelőn ott tanárkodó Szabó Dezső szelleme is belengte, a múlt században Benedek Elek is odajárt a kollégiumba, amelynek én az elemi iskola végén diákja voltam. Neveket bőségesen sorolhatnék. Be­szélhetnék Baráti Szabó Dávidtól Csiky András színművészig, Ma­­szelka János festőművészig sok min­denkiről. Tompa László görcsös, ko­mor, magányos fenyős, lófürösz­­téses, zárt világban való, nem csupán helyben maradásos, de helytállásos szellemiségétől kezdve (mely vers múlt század végi variánsát, epilógu­sát magam is megkíséreltem megfo­galmazni) Tamási Áron egyeteme­sen nemzeti nyitásáig oly sok min­den idekötődik, és innen mutat fügét a Székelyföld kakukmarcisos, egy­ben legromantikusabb humoristájá­nak, Tomcsa Sándornak őshonossá­ga is. Aki minden évben egyszer felült a vonatra, hogy felmegy Budapestre, Segesvárig eljutott, ott beült egy kis­vendéglőbe, s a következő járattal visszatért a kisvárosba. Én valamicskével messzebbre ju­tottam, érettségi után az első nagyvá­ros, amit megláthattam, az Marosvá­sárhely volt. Abból az alkalomból, hogy rábeszéltek, felvételizzem a színművészeti főiskolára. Nagyon szép nyár volt, a felvételi előkészítőn megismerkedhettem az idős Kovács Györggyel, a fiatal Héjja Sándorral, Visky Árpáddal, mind a hárman nyugodjanak békében. Szerencsére nem találtattam alkalmatosnak a fel­vételre, és így nem vagyok kénytelen segédszínészként tengetni utókoro­mat. Még aznap éjjel vonatra ültem, és másnap Kolozsváron beiratkoz­tam a bölcsészkarra. Kalandos felvé­telik közepette ott találkoztunk Er­dély, Székelyföld különböző részei­ről érkezett, már versfaragással fog­lalkozó, kacérkodó diáktársakkal. Ott találtuk ki, hogy van egy közös élményünk a történelemből, pont aminek megírásához veselkedtünk Király Lászlóval, Magyari Lajossal, Molnos Lajossal, Kocsis Istvánnal, később Kenéz Ferenccel, Csíki Lászlóval, Ferenczes Istvánnal és a fiatalon elhunyt Apáthy Gézával. Itt

Next