Magyar Nemzet, 1903. március (22. évfolyam, 53-78. szám)

1903-03-26 / 74. szám

Budapest, 1903, XXII. évfolyam, 74. szám. Csütörtök, márczius 26. =======|===11!- 1 ■■■ ' — ■'!■'■■■ ■■........-L-r.:11.'”— ' ■ " ■■ ■ ' ----------------■ ■ ■■ ■— " Szerkesztőség­ és kiadóhivatal: VIL. Kerepesi-út 54. Athenaeum-épü­let. Dr. JÓKAI MÓR és BEKSICS GUSZTÁV főszerkesztők. ADORJÁN SÁNDOR felelős szerkesztő. Egész évre 21 kor., félévre 12 kor., negyed­évre 8 kor., egy hónapra 2 kor. Egyes szám helyben és vidéken 8 fill. Párbajtilalom vagy párbajkorlátozás? Budapest, márczius 25. (kg.) Azok a derék, humánus férfiak, a­kik a lovagias előítéletek ellen a küzdel­met a társadalmi téren elkezdték, nemes feladatot vállaltak magukra, de annak min­den nehézségét bizonyosan nem ismerték. Az első nagy ellenálló erő a polgári társadalomban fekvő vis m­eriiae. Magát a művelt társadalmat meg lehet ugyan arra kapni, hogy beszéljen, írjon és agitáljon a párbaj ellen, de már arra, hogy párbajt ne vívjon, bajos. A hosszú időfolyás által szentesített előítélet ellene áll az ostrom­nak. A fölfelé törekvő osztályok fiai nyitva akarják maguknak tartani az utat az elő­kelő rétegekbe s ennek az első eszköze az, hogy a felsőbb, sőt legfelsőbb társadalmi körök kivételes becsület­kultuszát művelik. Volt eset rá elég, hogy az egyszerű keres­­kedősegéd is úgy járt el, mint legmagasabb rétegek foára. És nagyon egyszerű állam­polgárok is elestek már minálunk pisztoly­­párbajokban, a­kiknek a maguk társadalmi körében semmi hátrányuk sem lett volna abból, ha nem vívnak párbajt, vagy leg­alább nem pisztolylyal és nem kétszeres, háromszoros golyóváltással. De hát a fel­sőbb körökből árad lefelé a finom lőpor­illat és az alsóbb körök is sietnek ezzel az illattal beszagosítani becsületbeli fogal­maikat. A felsőbb rétegek felé való szertelen iparkodáson kívül nálunk a verekedésre való hajlandóságot kétségtelenül előmoz­dítja az is, hogy az úri osztályok fiai nem szeretnek a katonai pályára lépni. Szomorú, ha meggondoljuk, hogy a hadseregben a magyar tisztek száma milyen kevés. Ha most az utolsó emberig is végrehajtanák azt a rendelkezést, hogy a magyar csapa­toknak magyar tisztjeik legyenek, akkor a magyar csapatoknál szükséges tiszti lét­számnak éppen 21°/0-a kerülne ki magyar­­országi tisztekből, a horvátokat is bele­értvén. Ez körülbelül a hasznavétlen férfias energia megtorlódásának mértéke is. A magyar férfiakban nem csak hogy nincs hiánya a bátorságnak s általában véve a férfias erényeknek, de sőt mennyiség dol­gában szinte óriási férfias erőkészlettel rendelkezünk. Mivel azonban azt nem hasz­náljuk föl hasznos czélokra, e nagy fölös­leg ott bujkál és rombol társadalmi éle­tünkben, a­helyett, hogy alkotó munkát végezne. Természeti törvény, hogy az erő nem vész el, hanem átalakul; ha tehát alkotó munkára nem használják, rombo­lásokra adja magát, ha valahol meggyűlt, így látjuk a lovagiasság terén is rosszul alkalmazott bátorságban, olykor megtévedt hősiességben explodálni a mi nemzeti erő­­fölöslegünket. És látjuk azt a különbséget is, hogy a magyar úri társadalomban sok­kal több gentleman esik el vagy lesz nyomorékká párbajok miatt, mint az egész haderőben, a­hol a lovagiasi párbaj olykor kötelező ugyan, de a fölösleges vérontást szoros szabályok korlátozzák. Mindezekben a párbajellenes mozga­lom sikerének szembetűnő akadályai van­nak. Az akadályok katonai oldalát pedig annak előtte is tisztán látta mindenki. Alig lehetett tehát abban valakinek két­sége, hogy a párbajellenes polgári mozga­lomba katonai egyének, legalább egyelőre, belépni nem fognak, mivel őket a maguk testületi becsületszabályai kötelezik s igy azokkal ellentétbe nem juthatnak. Arra pedig, hogy ezeken a szabályokon egyet­len kézmozdulattal lehessen változtatni, kilátás még nincsen, de nem is lehet, mert hiszen maguk a polgári párbajellenes szer­vezkedések is csak a kezdet kezdetén vannak. Addig, a­m­íg az általános polgári társadalom nem vívott ki ezen a téren sikereket, tehát a­meddig a polgári férfiak is vígan párbajoznak, hogyan lehessen a hadseregtől azt kívánni, hogy ott küszö­böljék ki a párbajt, a­hol ahhoz sokkal komolyabb testületi érdekek fűződnek, mint a polgári társadalomban. Nem jött tehát váratlanul a közös hadügyminiszternek márczius 6-án kiadott ama rendelete, mely a hadsereg életben­­levő becsületügyi szabályzataira támasz­kodva, indokoltan figyelmezteti a tiszteket, hogy az Ausztriában igen előkelő egyé­nekből alakult párbajellenes ligába nem léphetnek be, sőt, ha ebbe már beléptek, abból ki kell válniuk. Az oka ennek a tila­lomnak az, hogy az osztrák párbajellenes iga a maga tagjaira nézve kötelezővé teszi a liga békebíróságához való fordu­lást, azonfelül pedig mindama tagját, a­ki párbajt vív, eo ipso kizárja a maga köte­lékéből. Tiszta lehetetlenség tehát, hogy egyazon tiszti egyén a maga becsü­letügyé­­vel két fórumnak, t. i. a maga bajtársai­ból alakult katonai becsületügyi választ­mánynak s a mellett a párbajellenes liga ellenkező törekvésű békebiróságának is A „MAGYAR NEMZET" TÁRCZÁJA. — Márczius 25. — Újabb elbeszélők. Az irodalom története a fantázia története. Vannak idők, a­mikor a fantáziát leplezni kell, s ismét olyanok, a­mikor korlátozni. Az iro­dalomnak virágzási korszaka mindig az, a­mi­kor a fantázia szabadon nyilatkozik meg. Az előbbi évtized nem kedvezett a fantá­zia szabad szárnyalásának, a mikroskopikus kutatók tömege elnyomta az álmodozókat, pedig the world, is made by the singer for the dreamer. (Wilde O­zkár szava. Intentions, 110. lap.) Ránk hullott egy nagy részlet­eső, s a sok törmeléktől min láthattunk semmit a képzelet építette palotákból. Szétforgácsolódott az érzés, mely a képzelet elé alakokat varázsol, apró vonások egymás mellé állítása által csak szín­foltokat adva, nem pedig hatalmas vonalakat. Éppen úgy, mint az impresszionista festészet­ben, mely különben is egy korszakban, egyazon érzésű nemzedékben keletkezve és uralkodva, ugyanolyan fokozatokon át fejlődött­­ vissza a stíluskereséshez, a­mi pedig nem egyéb a kép­zelet renaissance-ánál. Minden uj nemzedék uj ideálokat keres. De ez az uj csak lassanként fejlődik ki, szinte­­láthatatlanul, csak érezzük s egyszerre elibénk toppan. Még itt van előttünk a régi. Gazdag­­ formában kialakulva, virágzik, illatos, buja pél­dányokban. De már magában hordja a bom­lasztó csirát, mely majd elfonnyasztja leveleit, megöli illatát és lassú átalakulásra kényszeríti. Azt hiszszük, a mutáczió egy esete. Pedig de­hogy, a következetes, de lassú fejlődésé. Ez az életha álharcz minden műformában megnyilatkozik. Küzdelem az uj formáért, mely megfeleljen az uj szellemnek. Az aprózok, az életszeletelők, a hangulatroncsok szedegetőinak szorgalmas csapata után az álmodozó követke­zik, földöntúli kifejezéssel arczán, mint az álom­kóros, nesztelenül lépve, magányt keresve, kép­zeleti világot teremtve, inkább mesterséges lég­körben, in silence and in isolation, semmint a világ zajában. Úgy érezzük, ez az irodalom fejlődésé­nek útja-k­épe. Egyelőre még a részletművésze­k hangos szavától visszhangzik minden. Kötet után kötet jő és hasztalan lessük a csöndes poétát, a­ki megnemesedve a realizmus tagad­hatatlan éleslátásától, mélyebb réteget nyisson az álmok világában, a­mely éppen olyan igaz, mint a külsőségek, a látszatok, az érzetek, a fizikai brutalitások sokasága. Pedig az egész világ hozsannával fogja üdvözölni a gazdag képzelettel megáldott mesemondót, a­ki vissza­vezeti az embert — önmagához. Egyelőre az ember nem jutott még el a maga lelkéhez. Látjuk küzdelmeiben, cselekede­teiben, külső képek váltják fel egymást s a­­­mikor érzéseket elemeznek is, akkor is csak ez érzések külső képét kapjuk. Pedig az epikában az volt és az marad mindig az első kérdés: milyennek látjuk a költő emberét? A modern ember nem csak pszichofiziológiai egyén, a­ki­nek érzését mechanikai törvényekkel meg lehet magyarázni. Mindjobban érezzük, hogy e ma­gyarázat hiányos, hogy az erény és bű­n nem olyan egyszerű képződmények, mint a czukor és a vitriol, hogy van még benne valami isme­retlen, öntudat alatti, rejtelmes, a faj titka, a­mi a képzeletet azzá teszi a mi, mozgásra kész­teti és ismeretlen érzésvilágokba ragadja. Ezt az ismeretlen világot megismerni, leírni, titkait feltárni, létezésének okát és gyökerét kifür­készni, történeteit elmesélni, színeit látni, vona­lait megtapogatni — lesz feladata az új epikai költőnek. Egyelőre azonban csak a külső érzetek egymással folytatott harczát szemléltetik velünk. Az érdekest abban látják, hogy apró részlet­megfigyelések szembeállításával, finom színfoltok felrakásával, szóval érzékeltetéssel mutatnak be emberi alakokat, illetve azok egyes részleteit. De a részletek halmozása nem varázsol tiszta képet a képzelet elé s a legellentétesebb szín­­hatások sem világitanak be a lélek mélységeibe. Egyszerű oláh paraszt boszuja, a maga félelmetes vadságában (Abonyi Árpád: Jnon, a »Férfiak« czimű­ kötetben); raffinált úri dáma önmagával folytatott kaczérkodása, a világgal űzött játéka, a szerelmével való szellemeskedése Xtopiunk mai 8 oldal.

Next