Magyar Nemzet, 1904. június (23. évfolyam, 131-156. szám)

1904-06-01 / 131. szám

y­ nitott szíves elismerésért. Ezzel sietek meg­felelni Hegedűs bizottsági tag úr hozzám intézett kérdéseire. A­mi először a most első ízben beterjesz­tett zárószámadásoknak meglehetősen régi kere­teit illeti, magam is sajnálom, hogy újabb zár­számadásokkal nem szolgálhattam, de méltóztat­­nak emlékezni, hogy ez a kívánság irányomban csak ezelőtt pár hónappal fejeztetett ki, nekem tehát kevés időm volt e dolognak, hogy úgy mond­jam, nyélbeütésére; nem siettethettem azt a pro­­c­edurát, a­mely már évek hosszú sora óta dí­vott a zárószámadások vizsgálatánál. Elintézve csak az 1900. évi zárószámadásokat találtam. Az 1901. éviek már régen a két kormánynál van­nak megvizsgálás végett, az 1902. éviek is már teljesen elkészültek és most küldik át a két kormányhoz. A két kormánynál az elintézéssel eddigelé azért nem szoktak nagyon sietni, mert senki sem sürgette az elintézést és a két kor­mány illető szolgálati szakmái egyéb teendők­kel nagyon el vannak foglalva. Hanem ezentúl kilátásba helyezhetem, hogy minden­esetre egy évvel fogunk előre ugrani és a következő évre talán módomban lesz két évi zárószámadást előrjesztt­eni és így az aktuális adatokhoz kö­zelebb jutni. A­mi azt a kívánságot illeti, hogy a meg­szállott tartományok fejlődéséről részletesebb jelentések terjesztessenek elő, ismételhetem azt a kijelentést, a­melyet a múlt delegác­ióban és az osztrák delegác­ióban is tettem, hogy magam­nak is szándékom évről évre ilyen jelentéseket kidolgoztatni és előterjeszteni; ez eddig az idő rövidsége miatt nem történhetett meg és még a folyó adatokkal sem rendelkeztem kellő mér­tékben ; remélem azonban, hogy a jövő delegá­czióban e részben is teljesíthetni fogom a mind a két országos bizottság által kifejezett kívánságot. A­mi a zárószámadásoknak formai alakját illeti, azt gondolom, hogy azokban a mérleg bi­zonyos fokig már eddig is fel van állítva, a­mennyiben az összehasonlítás meg­van az döb­bent kezelési év eredményeivel és másrészt a végösszegnél is kitűnik, hogy mennyiben voltak az eredmények kedvezőbbek vagy kedvezőtleneb­bek és már ebből az előterjesztésből is kitűnik, hogy az 1900. évi zárszámadás mennyiben muta­tott kedvezőbb eredményt a költségvetéshez ké­pest, a­mely mindig az előző év eredményei alapján állíttatik össze. Oda fogok törekedni azonban, hogy e kívánságnak jövőre fokozottabb mértékben eleget tegyek és hogy a végeredmé­nyek az összeállítás útján jobban feltüntethetők legyenek. Az igen 1. bizottsági tag úr azon kama­tokra is kiterjeszkedett, a­melyek a két utolsó vasúti kölcsönből az 1906. évtől kezdve fognak hárulni a megszállott tartományokra. Megvallom, ez a tehertétel nekem is súlyos gondom. Ez közel 5 millió koronával fogja megterhelni budgetün­­ket és már egy pár hónapja foglalkozom azzal, hogy e terhet mikép kell majd elhelyezni, hogy ne nyomja túlságosan e tartományoknak meg­lehetősen gyönge vállait. E tekintetben részle­tesebb nyilatkozatot nem tehetek, mert őszintén beismerem, hogy még az útját és módját nem látom. Jövedelmeink fejlődésére helyesen jegyezte meg a 1. bizottsági tag úr, hogy azok nem va­lami ruganyosak. Ez egyrészt természetükben rejlik, másrészt abban, hogy a fogyasztási adók már a múlt esztendőkben emeltettek és ezen emelés eredményét már most majdnem teljesen felmutatják. De a t. bizottsági tag úr szigorú ítéletét az egyenes adók tekintetében annyiban kénytelen vagyok helyreigazítani, hogy, a­mi itt látszólag hátrányos, az inkább kedvezőbb fej­lődés eredménye. Leginkább áll ez a dézsma­­adóról. Ennek hozadéka tényleg megcsappant, a­mi látszólag ellentétben áll azzal, hogy a művelés alá került terület meglehetősen növe­kedett. Ez következőkben találja magyarázatát. A megszálláskor a tartományokban a török rendszert találtuk a maga egész terjedel­mében. Ez a török rendszer visszaélésen ala­pult, a beszedett adó jó része mellékutakon folyt el. Kérlelhetetlen szigort kellett tehát eleinte alkalmazni az adók kivetésénél és beszedésénél, a­mi sok esetben a közegek túlbuzgóságára vezetett, úgy hogy gyakor­latilag a tizedből néha kilenc­ed, sőt nyol­­c­ad is lett. Mikor a kormány észrevette ennek káros következményeit, segíteni töre­kedett e bajon és segített is, a­meny­nyiben igazságosabb és méltányosabb alapra helyezte az adó beszedését, a­minek megint az a kedvezőtlen következménye volt, hogy a jöve­delem leapadt. A jövedelem különben meglehetős egyenletességet mutat azóta évről-évre és a 8 millió korona mellett alig egy fél millió vagy 600.000 korona a különbség fel- vagy lefelé. Ez az állandó­ság viszont annak tulajdonítható, hogy mikor jó esztendő van, rosszabbak az árak, mikor meg rosszabb a termés, nagyobbak az árak. E két tényező körülbelül kiegyenlíti az eredményt. A jövedelmek fejlődése kell, hogy egyik leg­főbb gondunkat képezze. E tekintetben az egyenes adók közül ke­­vésbbé számíthatunk a dézsmára, mint a föld­es házbéradóra. A dézsma reformálását a múlt delegáczióban tett kijelentésemnek megfelelőig már­is kezembe vettem, és pedig 10 évi pausálé alapján, a­mi az első alap arra, hogy a dézsám­ból egyenes földadó alakíttassák, de ez a munkálat meglehetősen hosszadalmas, mert en­nek a pausélénak meg kell teremteni az alapját. Az utolsó 10 év eredménye fog szolgálni kiin­duló pontul, de ez alatt a birtokviszonyok is tete­mesen változtak, úgy­hogy nem olyan könnyű a helyes adókulcsot megtalálni. De ha meg is lesz a dézsma átabányosítása, ebből közvetlenül a dézsma több jövedelmezősége nem következhetik, mert hiszen e pausáléval nem akarjuk a lakosságot megterhelni, sőt bizonyos tekintetben könnyíteni akarunk rajta, a­mennyiben megmentjük az adó­fizetőket a dézsmaszedő eljárásától, a­mely bármennyire legyen is ellenőrizve, mégis a földmivelőnek meglehetős sanyargatásával jár. Az államkincstár azonban — azt hiszem — meg fogja takaríthatni a mostani meglehetősen tetemes beszedési költségeket; ezzel szemben csak az adó­beszedési személyzet szaporítása áll, a­mely már az 1905. költségvetésben kö­rülbelül 38.000 , több költséget okoz. Remé­lem, hogy itt végeredményben körülbelül fél milliót meg fogunk takaríthatni. A föld- és házadó reformjáról programmot nem adhatok, de az a benyomásom volt, hogy itt némi ki­egyenlítés lehetséges lesz. Törekednünk kell méltányos módon oda jutni, hogy a föld népe és a városi lakosság a megszállott tartományok­ban egyenlő arányban legyen megterhelve, a régi, még a török világból eredő föld-, ház- és jövedelmi adó megfelelő reformjával. A juh- és kecskeadó növekedett, annak daczára, hogy a kecskeadót nagyon fölemeltük. Ennek czélja a kecskeállomány leszállítása volt, hogy az erdőket a kecskelegelés kárától meg­mentsük. A sertésadó fogyott azért, mert a sertés­állomány a sertésbetegségek járványos fel­lépése következtében alábbszállott. Nagyon szép fejlődést mutatnak, és remé­lem fognak mutatni a jövőben is, az egyedáru­­ságok, különösen a dohány- és a sójövedék, mely utóbbi nemcsak a sófogyasztás, hanem a só ipari feldolgozása következtében is emelkedett. A dohányjövedék növekedése úgyszólván csak a természetes mivelési viszonyokban fog határt lelni, a­mennyiben a dohánytermelés szépen terjed és csak ott fog megállni, a­hol a jó ter­mékre alkalmas területek megszűnnek. A­mi az igen­­. bizottsági tag úr azon megjegyzését illeti, hogy a megszállott tartomá­nyok közigazgatása mintegy terra incognita, itt a múltra azért nem szeretnék kiterjeszkedni, mert erre nézve boldogult elődöm sokszor meg­felelt a hozzá intézett észrevételekre, a­mi a jelent és a jövőt illeti, Bosznia nyitva és zárva áll mindenki előtt, és a dolog természetes fejlő­dése a nyilvánosságnak mind tágabb tért fog nyitni. Mikor mi Boszniát átvettük, az ottani gazdálkodás a helyzet kényszere alatt katonai alapon kezdődött, és lassanként ment át a pol­gári kezelésbe. Kezdetben rideg szabályszerűség­gel eljárni nem is lehetett, de tapintattal és a helyzet mérlegelésével kellett esetről esetre sür­gősen intézkedni, azonban a méltányos meg­ítélés meg fog egyezni abban, hogy a köz­­igazgatás rendezésében rohamos volt az elő­menetel, és mikor én a közigazgatást átvettem, — mondhatom — rendesnek, rendszeresnek és lelkiismeretesnek találtam. A panaszoknak nem volt ugyan kezdetben útjük a teljes nyilvánosság felé, de megvolt a vezető fórum elé, és boldogult elődöm behozta azt a nagyon hathatós módot, a­melyet én is folytatok, hogy mikor ő maga bement a megszállott tartományokba, régi klasz­­szikus módon úgyszólván a fa alá ült, fogadott mindenkit, boldognak-boldogtalannak meghall­gatta a panaszát és törekedett elintézni. A­mi a szándékolt reformokat illeti, ez iránt már a múlt delegáczióban volt szerencsém egy pár észrevételt tenni, ezekhez ily rövid, idő után sok hozzátenni­valóm nincs; legfeljebb azt jegyzem meg, hogy a­mit akkor megígértem, azt már kezdeményeztem is; első­sorban a tized­­rendezést, a­melyet a legsürgősebb kérdésnek tartottam. Az orthodox autonómia ügye, mely egyik égető kérdése volt az országnak, a befeje­zés stádiumában van és remélem tartós időre visszaadja békés fejlődését az orthodox hitközön­ségnek. A behozandó szervezet, remélem, például fog szolgálni a többi felekezeteknek is, hogy autonomikus törekvéseiket olyan formába öntsék, mely úgy, mint az orthodoxoké megnyerheti az országos kormány hozzájárulását és jóváhagyását. Egy harmadik tér, a­melyen, gondolom, most már jelentékenyebb lépéseket fogunk előre tehetni,­a községi autonómia tere, a­mely ma sem áll kezdeményezés nélkül, mert a városok­ban már­is bizonyos fokú autonómia léte­zik. Ez nagyon fejlődésképes, s hozzá lehet most fogni a falusi községek szervezéséhez; ez a kérdés összefügg a megszállott tarto­mányok pénzügyi programmjával is, mint­hogy ott eddig a politikai hatóságok tényleg minden szolgálatot elláttak, és pedig nem­csak a rendes hivatalos hatáskörükben, hanem a községek összes funkc­ióit is. Tíz tetemes munka volt, nemcsak az idő, de a költségek tekintetében is. Az intézmények fejlődnek, költ­ségesebbek lesznek, és ha azt vesszük, hogy a fejlődésben nem szabad megállni, és hogy e fejlődés előreláthatóan magasabb pénzbeli igé­nyeket fog támasztani a közigazgatás felső fokozatain, arról kell gondoskodni, hogy az alantasabb oly teendőkben, a­melyekről gon­doljuk, hogy azokat a lakosság is elláthatja autonóm módon, ott az országos hatóságokon könnyítsünk. És ennek fő­ eszközéül tekintem a községi autonómiát, nemcsak a városi autonó­miát, a­mely fejlesztendő lesz, hanem a falusi községekét is, a­mely csak most lesz megalko­tandó. Mert tény, hogy ma mindent az állami hatóság intéz, és mint végrehajtó közeg, min­dent a csendőr végez, úgy, hogy a boszniai csendőrség több mint három és fél millió korona (3.632.000) költséget okoz és oly nagy létszáma van, mely a javult közbiztonsági helyzettel nem indokolható, és működése jelentékeny részét köz­­igazgatási teendőkre fordítja. És e tekintetben gondolom, egy meglehetősen egyszerű, egészen olcsó falusi autonómia segíteni fog pénzügyi tekintetben is. Az a kérdés merül fel, hogy alkalmas-e Bosznia népe ily falusi autonómiára? Impresz­­szióm szerint,de többet mondhatok,meggyőződésem szerint erre teljesen alkalmas. Alapítom pedig ezt a meggyőződésemet csak részben személyes meg­figyeléseimre, Boszniában, melyek vajmi cseké­lyek, hanem alapítom azt más balkáni államok­ban tett analóg viszonyok ismeretére és a rám nézve Boszniában mérvadó személyek úgyszól­ván összhangzó ítéletére. A bosnyák abban hason­lít a többi délszlávhoz, hogy nagyon érdeklődik a maga falusi ügyei iránt és elég ügyességet és alkalmazkodó képességet tanúsít ezen ügyeknek ellátására. Történtek erre nézve kísérletek már Bosznia-Herczegovinában is több téren. Itt felemlítem a járási segélyalapokat, a­melyeknek igazgatásában nagy része van a helyi érdekelteknek, felemlítem pl. a bika­beszerzési alapokat a leszerzési alapokat, a­melyek a népességnek önkéntes hozzájárulásával jöttek létre. Felemlítem azonkívül azt a legújabb ör­vendetes tünetet, hogy midőn 1903-ban a bihá­­csi járási főnök elismerendő kezdeményezéssel egy olyan járási magtárt alapított, a­melynek czélja volt a gabonaárak szabályozása, ezen a hatóság által adott példa után a bugojnoi járás lakossága egyszerűen összeállóit és maga alapí­tott ilyen magtárat hasonló czéllal. A községi autonómia teendőihez ilyen módon a lakosság hozzászokik és kezd vele foglalkozni. Hogy ha ez a községi szervezet aztán jó sikereket mutat fel, talán szélesebb alapj­át fogja képezni a jövő­ben más autonomikus szervek kiképzésének is. A­mi a költségvetés tételes letárgyalását illeti, nekem ez ellen magában semmi kifogásom sem lehetne, mert hiszen ezen költségvetés csak olyan alapon készült, mint minden egyéb költségve­tés és ugyanazon kritikának vettetik alá, azonban én megvallom, ezen tárgyalásba belemenni ma­gam részéről nem tartanám magam sem köte­lesnek, sem jogosultnak. Gondolom, már a múlt delegáczióban volt szerencsém kifejezést adni MAGYAR NEMZET, 1904. június 11

Next