Magyar Nemzet, 1960. február (16. évfolyam, 27-50. szám)

1960-02-14 / 38. szám

10 Könyvsiker sok kellemetlenséggel Pécsett Az írónő másfél évi kitartó munka után az utolsó mondat végére is pontot tett. Sok ja­vítás, újraírás, csiszolgatás után elkészült a regény. A szerző postára adta és nyug­talanul várta kiadója válaszát. Aztán megjött a lektor levele: a regény jó, kiadjuk! Meg is jelent az új könyv, az írónő a jól végzett munka békéjét él­vezte, amikor váratlanul hideg zuhany szakadt a nyakába. Megfenyegették és közölték vele, hogy bosszúból elüldö­zik. Mi történt? Az írónő, Szinnyei Júlia Pécs egyik új lakótelepén él férjével. Regényében is egy városszéli új ház lakóinak éle­téről mutat hiteles keresztmet­szetet. Erre azonban senki nem figyelt fel, míg a pécsi napi­lap elismerő kritikája fel nem hívta a könyvre a figyelmet. A cikkből kiderült, hogy a Szinnyei Júlia név­ű művész­név, hogy a szerző pécsi, s hogy a könyvben szereplő fik­tív utca- és helynevek mögött Pécs egyik negyedét lehet ke­resni. A jószándékú kritikus nem tudta — nem is tudhat­ta — milyen lavinát szabadít el. Elolvasták a cikket a »lelep­­lezett« írónő lakótársai, s nyomban gyanakodni kezdtek. Szétkapkodták az új regény példányait. Olyanokon is úrrá lett az olvasás szenvedélye, akik iskolás koruk óta nem vettek könyvet a kezükbe. Mindenki olvasott. Ennek első következménye az lett, hogy mind többen néztek el a szer­ző feje felett. Nem köszön­tek. Meg is magyarázták, miért neheztelnek. Egy súlyo­sabb lakótárs, aki a regény egyik kövérre sikeredett alak­jában magát vélte felismerni, megjegyzéseit — nem a legfi­nomabb formában — az ud­var közepéről bocsátotta az éter szárnyaira. Mások — ugyancsak makacs magukra ismerők — átkokat szórnak, agyonveréssel fenyegetik az írónő férjét — finomlelkű errt­­ber nőt nem üt meg, csak fér­fit — és attól is tartani lehet, hogy a férj hátrányos hely­zetbe kerül munkahelyén. A távolról komikusnak ható eset valójában komoly és fe­nyegető. Érthető tehát a rossz­indulatú pletykálkodással vá­dolt írónő igyekezete, amivel meg szeretné győzni a lakókat, nem vétett ellenük, a regény alakjaiban — a kevésbé ro­konszenves figurákban — sem őket ábrázolta. Elmondotta, hogy a regény­alak kialakulását, megformá­lását életbeli példák segítik. A kristályképződés sem indul meg szilárd mag nélkül: él­mény híján az író fantáziája is meddő marad. A tapaszta­lat azonban csak kiindulási pont. Könyvében nem egyet­len néven számontartott, be­jelentőlappal helyhez kötött emberek, hanem fantáziájá­ban született alakok élnek és cselekszenek. A regény hősei­ben az ország különböző vi­dékein, hasonló körülmények között élő emberek is maguk­ra ismernek. Pedig a szerző őket nem ismeri, soha nem is látta, mégis sok mindent tud róluk, mert élettapasztalatát, megfigyeléseit sűríti típusok­ba. A művészi ábrázolás tí­pusalkotására ugyanis az jel­lemző, hogy sok-sok ember életútjának és jellemének mo­tívumait összegezi a képzelet erejével. A helyes magyarázat nem csendesítette el a vihart. Szinnyei Júliát ma is szidják és fenyegetik. Ha regénye lapjain kizáró­lag nemes, tiszta erkölcsű, makulátlan jellemű hősök ta­posnák egymás sarkát — dicsé­rő, elismerő szavak kísérnék út­jában. Ak­ik nem szeretik, ha érve­lő szó győzi meg őket, okulja­nak a következő történeten. Cogol »Revizor«-ának moszk­vai bemutatója után több ma­gasrangú főtisztviselő a hiva­talnoki tekintély aláásásával vádolta az írót. A kormányzó, aki nem szerette a darabban leleplezett korrupt, haszonle­ső elöljárókat, így válaszolt megtorlást követelő beosztott­jainak: ez a komédia a kor­rupt, haszonleső hivatalnoko­kat teszi csúffá, miért veszítek ezt zokon­ai, akik tiszta kéz­zel, hűséggel szolgáltak? Vagy talán, nem így van? — kérdez­te és haragosan ráncolta hom­lokát. A panasztevők kórus­ban feleltek: igazad van, uram — és bölcsen elvonul­tak. Okos dolog lenne követ­ni ezt a példát. Dersi Tamás Magyar Nemzet NAPLÓ I­vir Csehov születésének 100. év­fordulója alkalmából az Orszá­gos Béketanács, a Magyar— Szovjet Baráti Társaság, a Ma­gyar Írók Szövetsége és a TIT február 17-én este ünnepi es­tet rendez a Kossuth Klubban. A megemlékezést Sőtér István Kossuth-díjas akadémikus tart­ja. A VII. kerületi pártbizottság ankétot rendezett, amelyen a Budapest Filmstúdió híradó­filmjeit és Az én városom cí­mű színes rövidfilmet­ vetítet­ték, majd a részvevők megvi­tatták a látottakat a jelenlevő filmesekkel.­ A Nemzetközi Nőnap 50. év­fordulója alkalmából február 20-án nyitják meg a Műcsar­nok termeiben a képzőművész­nők nagy nemzetközi kiállítá­sát. A Műcsarnok és a Magyar Nők Országos Tanácsa közös rendezésében megnyíló tárla­ton a magyar képzőművésznők alkotásain kívül számos külföl­di mű is szerepel.­­ Felszabadulási emlékhang­versenyt rendez március 5-én, szombat este a Zeneakadé­mián a Munkásőrség központi férfikara és a Vándor-kórus, melyen több új magyar kórus­mű kerül bemutatásra.­­ Budapest felszabadulásának évfordulóján Berlinben, Drez­dában és Karl-Marx-Stadtban bemutatták Mesterházi Lajos Pesti emberek című darabját. éo Magyar zeneművészet cím­mel az Országos Filharmónia hazánk felszabadulásának 15. évfordulójára ünnepi hangver­senysorozatot indít. Az első koncertet hétfőn este rendezik meg az Erkel Színházban, ahol a Magyar Állami Hangver­senyzenekart Ferencsik János főzeneigazgató vezényli. * Földi Lajos fiatal magyar prózaíró Utolsó próbálkozás cí­mű kisregényét rövidesen kiad­ják a Szovjetunióban.­­ A miskolci Nemzeti Színház rövidesen két bemutatót tart: február 25-én a kamaraszín­házban Sartre A tisztesség­tudó utcalány és Druon Ame­rikából jöttem című darabjai­nak premierjére kerül sor, február 26-án pedig a nagy színilázban Shakespeare Víz­keresztjét adják elő. .Vasárnap, 1960. február 14. vt . Vallástörténeti kollégiumok kezdődnek az egyetemeken Az Eötvös Loránd Tudo­mányegyetem bölcsészettudo­mányi karán az elmúlt napok­ban egyéves vallástörténeti tanfolyam indult meg, ame­lyen elsősorban egyetemi okta­tók és tudományos kutatók vesznek részt. Az előadássoro­zat tartalmilag két félévre oszlik; az első félévben kizá­rólag tudományos vallástör­téneti előadások hangzanak el, a második félévben pedig a vallásokkal kapcsolatos társa­dalmi és ideológiai kérdéseket dolgozzák fel. A tanfolyam iránt nagy ér­deklődés nyilvánult meg, a je­lentkezések száma meghaladta a legnagyobb előadóterem be­fogadóképességét is. Az egye­temi tanárokon és oktatókon kívül többszáz középiskolai ta­nár, tudományos kutató, iro­dalomtörténész, művész, író és újságíró jelentkezett. A tudományos világnézet megszilárdítása Sándor Pál professzor, az Eötvös Loránd Tudomány­­egyetem világnézeti és neve­lési bizottságának elnöke el­mondotta, hogy a tanfolyam legfőbb célkitűzése az egyete­mi oktatók tudományos to­vábbképzése, mert a tervek szerint a közeljövőben minden egyetemünkön megkezdőd­nek a fakultatív vallástörténe­ti kollégiumok. Az Eötvös Lo­ránd Tudományegyetem kü­lönböző tanszékei (a társa­dalom- és természettudományi, a filozófiai tanszékek) a kö­zelmúltban tervezetet dolgoz­tak ki, hogy tantárgyaik so­rába milyen módon iktassák be a vallástörténeti stúdiumo­kat. Néhány egyetemen már ré­gebben megkezdték a vallás­­történeti előadásokat. Az Eötvös Loránd Tudomány­­egyetem több tanszékén, a debreceni Kossuth Lajos Tudo­mányegyetemen, a debreceni Orvostudományi Egyetemen, s a tavalyi tanévben az Agrár­tudományi Egyetemen megtar­tott vallástörténeti előadások látogatottsága, a hallgatók nagy érdeklődése azt bizonyí­totta, hogy a tudományos vi­lágnézet megszilárdításának ez a formája hasznos és célrave­zető. A vallástörténeti előadáso­kat kiváló tudósok tartják, az előadói gárda jelenlegi tagjai között találjuk a többi között Trencsényi-Waldapfel Imre, Sándor Pál, Szigeti József, Dobrovits Aladár, Mátrai László nevét. A további ter­vek szerint az egyetemeken a marxizmus tanszékek irányí­tásával folynak majd az elő­adások. Beszélgetés Trencsényi-Waldapfel Imre professzorral A vallástörténeti előadásso­rozat elméleti jelentőségéről s a tudományág legjelentősebb forrásairól Trencsényi-Waldap­fel Imre akadémikussal, az Eötvös Loránd Tudományegye­tem klasszika-filológia profesz­­szorával beszélgettünk. Tren­csényi-Waldapfel professzor egyike azoknak, akik elméleti és előadói munkásságukkal a tudománytalan világnézet el­len évek óta eredményesen küzdenek. A latin tanszéken például tizenkét esztendeje minden tanévben heti egy-két órában ad elő vallástörténetet. A professzor mintegy harminc­éves vallástörténeti kutató­munkásságát Európa-szerte is­merik, s a marxista bibliakri­tika tudományos úttörői közé számítják. A vallástörténeti tanulmá­nyoknak­­ – mondja Trencsé­nyi-Waldapfel Imre professzor, rendkívül nagy jelentősége van. Amint értesültünk róla, néhány tanszék máris úgy bő­vítette, módosította — igen he­lyesen — tananyagát, hogy ah­hoz a megfelelő vallástörténeti tanulmányok és előadások tár­sulhassanak. A történettudo­mányban például bővebben foglalkoznak majd a középkor történetével és ennek kapcsán mód lesz alaposan kimutatni a különféle egyházi elméletek­ben az osztályharc jelentkezé­sét, s azoknak világi tartalmát, politikai célkitűzéseit. Ez a le­hetőség ugyanilyen mértékben áll rendelkezésére az ókori és az újkori történettudomány­nak, irodalomtudománynak, s a többi tudományágaiak is. — A témák egész sora kínál­kozik. Csak egyet említek kö­zülük most: igen érdekes és tanulságos nyomon követni, hogy a polgári osztály a maga forradalmi korszakában miért hozta létre a felvilágosodott, sőt az ateista irodalmat, s a történelmi haladás szorongatá­­sában a tőkés osztály, amikor a maga védőbástyáit építi ki, miért az idealizmusban, véli megtalálni támaszát. A vallástörténet forrásanyagai A vallástörténeti tudomány­nak kimeríthetetlenül gazdag, értékes forrásanyagával dol­gozhatunk. Forrásanyag úgy­szólván az egész ókori görög és római irodalom, az egyháztör­téneti irodalom, forrásanyag­nak számítanak a régészet és a néprajztudomány eredmé­nyei, a népi hiedelemvilág, a túlvilági képzetek kialakulásá­nak tudományos feldolgozása, a népmesék, a gyarmati elnyo­más következtében elmaradt népek hiedelemvilága, míto­szai. A materialista vallástörté­neti munkák egész tömege áll rendelkezésünkre. A tudo­mányágnak egyik legkiválóbb képviselője a néhány évvel ez­előtt elhunyt szovjet Ranovics professzor, továbbá Nyikolszkij, Argyijev, Lenszman, Lurje és Kazsdan. Kiváló haladó, mate­rialista vallástörténész az an­gol Thomson és az olasz Do­­nini. Egészen friss források is bő­ven vannak. Például a modern ásatásoknak, az archeológiai feltárásoknak egész anyaga; a hettita írás megfejtéséből adó­dó új tudományos eredmények és következtetések, a napjaink­ban előkerült mitológiai szöve­gek s a legújabb, a nemrég megtalált, ún. Holt-tengeri pa­pirusz-tekercsek, amelyekből a kereszténységnek még az idő­számítás előtti első századból származó, korábbi formájáról kapott képet a tudomány. Trencsényi-Waldapfel pro­fesszor véleménye szerint a vallástörténeti stúdiumok be­vezetése nagymértékben hozzá­járul az egyetemi hallgatók korszerű, materialista, a tudo­mánytalan szemlélettől, a babo­náktól és hiedelmektől megsza­badított világnézetének meg­alapozásához. Tamás István I Kizárólag február 15—27-ig SS fZtUHálRTl mh ff XVI. Rákos út HL X. Körösi Csorna út 1. VI. Marx tér 3. Kínai brokát 98 Ft 30% eng. Ct.fl II' f,esti K18' ,„n XI. Fehérvári út 24. VI. Népköztársaság útja 47. Női svájci kombiné 30—50 f­ XIX. Városhadsereg útja 129. XII. Alkotás utca 1. VI. Lenin körút 64. Ft-k­ 30% emr SS ÖKSÜ XIX‘ Vöröshadsereg útja 115- XHI. Béke út 6/c. VII. Lenin körút 20. SS Ml XX. Kossuth Lajos utca 101. XIII. Váci út 38. VII. Lenin körút 52. N°‘ y„elUr telikabát 5S XX. Marx Károly utca 50. XIII. Mautner L. utca 1. VII. Baross tér 17. lg 20­0 en?' SS­­ XXI. Karácsony S. utca 10. XIII. Pozsonyi út 1. VIII. Rákóczi út 17. Női bundacipő 253 Ft 30% eng. SS XIII. Máglya utca 23. IX. Ferenc körút 13. Gyapjúsál 45—120 Ft-ig SS 1. Krisztina körút 143. Tisztaselyem kendő, stóla, váll­ XIII. Gogol utca 40. XI. Móricz Zs. körtér 14. 40% eng. SS II. Mártírok útja 13. kendő 32—190 Ft-ig 40% eng. XIII. Szent István körút 24. XIX. Vöröshadsereg útja 121. ------­SS II. Mártírok útja 4. Férfi begombolható szőrmebé- XIV. Erzsébet, kir.-né út 41/b. XX. Kossuth Lajos utca 47. és II. Mártírok útja 36. rés 650—1250 Ft-ig 40% eng. XIV. Kerepesi úti lakótelep XX. Nagykőrösi út 20. sn ,, ^ y, sssass-v­e­lus. !?: Bajcsy-Zsilinszky $ £ 20% Nm ruhaszövet (140 cm széles) S­S IV. Árpád út 56. Női velúr télikabát 600—1650 XVII. Kossuth tér 19. Ft ° *' # SS V. Szent István körút 29. Ft-ig 20% eng. XVIII. Vöröshadsereg útja 115. Nm ruhaszövet, kiskockás (70 n. Mártírok útja 29. SS­­ V. Tolbuhin körút 6. Fiú télikabát 250—1000 Ft-ig XXI. Rákóczi Ferenc u. 119. cm szeles) 42 Ft 40% eng. V. Múzeum körút 21. SS V. Szent István körút 5. 20% eng. Kínai tisztaselyem taft 115 Ft VI. Lenin körút 64. SS VI. Lenin körút 66. ■ Tisztaselyem nyakkendő (II., 30% eng. VI. Népköztársaság útja 37 SS VI. Lenin körút 78. III. oszt.) 40—­15 Ft-ig Goldviktória mintás, fehére- VI. Lenin körút 94. SS VI. Lenin körút 70. 40% eng. műre 72 Ft 30% eng. VI. Lenin körút 77. SS VII. Tanács körút 1. Vill .uim .K ._ VII. Lenin körút 36. SS VII. Lenin körút 56. |— f|\Att&nC» —| N' K nadra* 18—51 Ft-« —.___ VII. Baross tér 16. SS VII. Lenin körút 48. 1 | 30% eng. ------- VII. Lenin körút 18. SS VII. Lenin körút 42. Pamut-, gyapjú- és szövetsálak VII. Thököly út 9. SS VII. Lenin körút 34. I. Hattyú utca 18. 30 Ft-tól 118 Ft-ig 40% eng. VIII. József körút 14. ?S Rákócri°úf\o° ^ SBSSS út 50. ^ SS VIII. Rákóczi út 13. VI. Szondy utca 46. 20% XIII. Váci út 51/b. SS viii. Rákóczi út 7. VI. Lenin körút 62. ------- 1­­S XIV. Kerepesi út 28. SS VIII. Rákóczi út 11. VII. Thököly út 6. ------- / ' xv- Dózsa György út ,7' SS VIII. Baross utca 81. VII. Tanács körút 25. XIX. Városhadsereg útja 136. SS VIII. Mező Imre út 36. VII. Lenin körút 13. _ xx. Soroksár, Marx tér 43. )) IX. Kálvin tér 10. VII. Rákóczi út 8/a. .—____~MM II. (Mártírok útja 31—33. Festett vixos női teremjáró SS­ IX. Tolbuhin körút 7. VII. Garay tér 7. k- Ai+IVC V. Tanács körút 18. 160 Ft helyett 112­ Ft SS X. Körösi Cs. út 5/b. VIII. Üllői út 73. VII. Thököly út 24. „„ ___­_______________ SS XI. Fehérvári út 4. Vili. Rákóczi út 55. ” VIII. József körút 36. N sn Ft SS XI. Bartók Béla út 60. VIII. Teleky tér 4. X. Körösi Cs. út 2. hazic.po 50 Ft helyett 36.­Ft SS XI. Szabadság út 22. VIII. József körút 66. II. Mártírok útja 11. XI. Bartók Béla út 36—38. Gyermek hócipő 92,30 Ft he­ly XIII. Szent István körút 18. VIII. József körút 14. IV. Árpád út 58. XIV. Nagy Lajos kir. út 138.­lyett 64,60 Ft SS XIII. Róbert Károly körút 67. IX. Ferenc körút 36. V. Kossuth Lajos utca 2. XIX. Vöröshadsereg útja 109. Női bundacipő 555 Ft helyett SS XV. Deák Ferenc utca 6. IX. Üllői út 111. V. Szent István körút 27. XX. Kossuth Lajos utca 40. 333.0 Ft

Next