Magyar Nemzet, 1960. február (16. évfolyam, 27-50. szám)
1960-02-14 / 38. szám
10 Könyvsiker sok kellemetlenséggel Pécsett Az írónő másfél évi kitartó munka után az utolsó mondat végére is pontot tett. Sok javítás, újraírás, csiszolgatás után elkészült a regény. A szerző postára adta és nyugtalanul várta kiadója válaszát. Aztán megjött a lektor levele: a regény jó, kiadjuk! Meg is jelent az új könyv, az írónő a jól végzett munka békéjét élvezte, amikor váratlanul hideg zuhany szakadt a nyakába. Megfenyegették és közölték vele, hogy bosszúból elüldözik. Mi történt? Az írónő, Szinnyei Júlia Pécs egyik új lakótelepén él férjével. Regényében is egy városszéli új ház lakóinak életéről mutat hiteles keresztmetszetet. Erre azonban senki nem figyelt fel, míg a pécsi napilap elismerő kritikája fel nem hívta a könyvre a figyelmet. A cikkből kiderült, hogy a Szinnyei Júlia névű művésznév, hogy a szerző pécsi, s hogy a könyvben szereplő fiktív utca- és helynevek mögött Pécs egyik negyedét lehet keresni. A jószándékú kritikus nem tudta — nem is tudhatta — milyen lavinát szabadít el. Elolvasták a cikket a »leleplezett« írónő lakótársai, s nyomban gyanakodni kezdtek. Szétkapkodták az új regény példányait. Olyanokon is úrrá lett az olvasás szenvedélye, akik iskolás koruk óta nem vettek könyvet a kezükbe. Mindenki olvasott. Ennek első következménye az lett, hogy mind többen néztek el a szerző feje felett. Nem köszöntek. Meg is magyarázták, miért neheztelnek. Egy súlyosabb lakótárs, aki a regény egyik kövérre sikeredett alakjában magát vélte felismerni, megjegyzéseit — nem a legfinomabb formában — az udvar közepéről bocsátotta az éter szárnyaira. Mások — ugyancsak makacs magukra ismerők — átkokat szórnak, agyonveréssel fenyegetik az írónő férjét — finomlelkű errtber nőt nem üt meg, csak férfit — és attól is tartani lehet, hogy a férj hátrányos helyzetbe kerül munkahelyén. A távolról komikusnak ható eset valójában komoly és fenyegető. Érthető tehát a rosszindulatú pletykálkodással vádolt írónő igyekezete, amivel meg szeretné győzni a lakókat, nem vétett ellenük, a regény alakjaiban — a kevésbé rokonszenves figurákban — sem őket ábrázolta. Elmondotta, hogy a regényalak kialakulását, megformálását életbeli példák segítik. A kristályképződés sem indul meg szilárd mag nélkül: élmény híján az író fantáziája is meddő marad. A tapasztalat azonban csak kiindulási pont. Könyvében nem egyetlen néven számontartott, bejelentőlappal helyhez kötött emberek, hanem fantáziájában született alakok élnek és cselekszenek. A regény hőseiben az ország különböző vidékein, hasonló körülmények között élő emberek is magukra ismernek. Pedig a szerző őket nem ismeri, soha nem is látta, mégis sok mindent tud róluk, mert élettapasztalatát, megfigyeléseit sűríti típusokba. A művészi ábrázolás típusalkotására ugyanis az jellemző, hogy sok-sok ember életútjának és jellemének motívumait összegezi a képzelet erejével. A helyes magyarázat nem csendesítette el a vihart. Szinnyei Júliát ma is szidják és fenyegetik. Ha regénye lapjain kizárólag nemes, tiszta erkölcsű, makulátlan jellemű hősök taposnák egymás sarkát — dicsérő, elismerő szavak kísérnék útjában. Akik nem szeretik, ha érvelő szó győzi meg őket, okuljanak a következő történeten. Cogol »Revizor«-ának moszkvai bemutatója után több magasrangú főtisztviselő a hivatalnoki tekintély aláásásával vádolta az írót. A kormányzó, aki nem szerette a darabban leleplezett korrupt, haszonleső elöljárókat, így válaszolt megtorlást követelő beosztottjainak: ez a komédia a korrupt, haszonleső hivatalnokokat teszi csúffá, miért veszítek ezt zokonai, akik tiszta kézzel, hűséggel szolgáltak? Vagy talán, nem így van? — kérdezte és haragosan ráncolta homlokát. A panasztevők kórusban feleltek: igazad van, uram — és bölcsen elvonultak. Okos dolog lenne követni ezt a példát. Dersi Tamás Magyar Nemzet NAPLÓ Ivir Csehov születésének 100. évfordulója alkalmából az Országos Béketanács, a Magyar— Szovjet Baráti Társaság, a Magyar Írók Szövetsége és a TIT február 17-én este ünnepi estet rendez a Kossuth Klubban. A megemlékezést Sőtér István Kossuth-díjas akadémikus tartja. A VII. kerületi pártbizottság ankétot rendezett, amelyen a Budapest Filmstúdió híradófilmjeit és Az én városom című színes rövidfilmet vetítették, majd a részvevők megvitatták a látottakat a jelenlevő filmesekkel. A Nemzetközi Nőnap 50. évfordulója alkalmából február 20-án nyitják meg a Műcsarnok termeiben a képzőművésznők nagy nemzetközi kiállítását. A Műcsarnok és a Magyar Nők Országos Tanácsa közös rendezésében megnyíló tárlaton a magyar képzőművésznők alkotásain kívül számos külföldi mű is szerepel. Felszabadulási emlékhangversenyt rendez március 5-én, szombat este a Zeneakadémián a Munkásőrség központi férfikara és a Vándor-kórus, melyen több új magyar kórusmű kerül bemutatásra. Budapest felszabadulásának évfordulóján Berlinben, Drezdában és Karl-Marx-Stadtban bemutatták Mesterházi Lajos Pesti emberek című darabját. éo Magyar zeneművészet címmel az Országos Filharmónia hazánk felszabadulásának 15. évfordulójára ünnepi hangversenysorozatot indít. Az első koncertet hétfőn este rendezik meg az Erkel Színházban, ahol a Magyar Állami Hangversenyzenekart Ferencsik János főzeneigazgató vezényli. * Földi Lajos fiatal magyar prózaíró Utolsó próbálkozás című kisregényét rövidesen kiadják a Szovjetunióban. A miskolci Nemzeti Színház rövidesen két bemutatót tart: február 25-én a kamaraszínházban Sartre A tisztességtudó utcalány és Druon Amerikából jöttem című darabjainak premierjére kerül sor, február 26-án pedig a nagy színilázban Shakespeare Vízkeresztjét adják elő. .Vasárnap, 1960. február 14. vt . Vallástörténeti kollégiumok kezdődnek az egyetemeken Az Eötvös Loránd Tudományegyetem bölcsészettudományi karán az elmúlt napokban egyéves vallástörténeti tanfolyam indult meg, amelyen elsősorban egyetemi oktatók és tudományos kutatók vesznek részt. Az előadássorozat tartalmilag két félévre oszlik; az első félévben kizárólag tudományos vallástörténeti előadások hangzanak el, a második félévben pedig a vallásokkal kapcsolatos társadalmi és ideológiai kérdéseket dolgozzák fel. A tanfolyam iránt nagy érdeklődés nyilvánult meg, a jelentkezések száma meghaladta a legnagyobb előadóterem befogadóképességét is. Az egyetemi tanárokon és oktatókon kívül többszáz középiskolai tanár, tudományos kutató, irodalomtörténész, művész, író és újságíró jelentkezett. A tudományos világnézet megszilárdítása Sándor Pál professzor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem világnézeti és nevelési bizottságának elnöke elmondotta, hogy a tanfolyam legfőbb célkitűzése az egyetemi oktatók tudományos továbbképzése, mert a tervek szerint a közeljövőben minden egyetemünkön megkezdődnek a fakultatív vallástörténeti kollégiumok. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem különböző tanszékei (a társadalom- és természettudományi, a filozófiai tanszékek) a közelmúltban tervezetet dolgoztak ki, hogy tantárgyaik sorába milyen módon iktassák be a vallástörténeti stúdiumokat. Néhány egyetemen már régebben megkezdték a vallástörténeti előadásokat. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem több tanszékén, a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen, a debreceni Orvostudományi Egyetemen, s a tavalyi tanévben az Agrártudományi Egyetemen megtartott vallástörténeti előadások látogatottsága, a hallgatók nagy érdeklődése azt bizonyította, hogy a tudományos világnézet megszilárdításának ez a formája hasznos és célravezető. A vallástörténeti előadásokat kiváló tudósok tartják, az előadói gárda jelenlegi tagjai között találjuk a többi között Trencsényi-Waldapfel Imre, Sándor Pál, Szigeti József, Dobrovits Aladár, Mátrai László nevét. A további tervek szerint az egyetemeken a marxizmus tanszékek irányításával folynak majd az előadások. Beszélgetés Trencsényi-Waldapfel Imre professzorral A vallástörténeti előadássorozat elméleti jelentőségéről s a tudományág legjelentősebb forrásairól Trencsényi-Waldapfel Imre akadémikussal, az Eötvös Loránd Tudományegyetem klasszika-filológia profeszszorával beszélgettünk. Trencsényi-Waldapfel professzor egyike azoknak, akik elméleti és előadói munkásságukkal a tudománytalan világnézet ellen évek óta eredményesen küzdenek. A latin tanszéken például tizenkét esztendeje minden tanévben heti egy-két órában ad elő vallástörténetet. A professzor mintegy harmincéves vallástörténeti kutatómunkásságát Európa-szerte ismerik, s a marxista bibliakritika tudományos úttörői közé számítják. A vallástörténeti tanulmányoknak – mondja Trencsényi-Waldapfel Imre professzor, rendkívül nagy jelentősége van. Amint értesültünk róla, néhány tanszék máris úgy bővítette, módosította — igen helyesen — tananyagát, hogy ahhoz a megfelelő vallástörténeti tanulmányok és előadások társulhassanak. A történettudományban például bővebben foglalkoznak majd a középkor történetével és ennek kapcsán mód lesz alaposan kimutatni a különféle egyházi elméletekben az osztályharc jelentkezését, s azoknak világi tartalmát, politikai célkitűzéseit. Ez a lehetőség ugyanilyen mértékben áll rendelkezésére az ókori és az újkori történettudománynak, irodalomtudománynak, s a többi tudományágaiak is. — A témák egész sora kínálkozik. Csak egyet említek közülük most: igen érdekes és tanulságos nyomon követni, hogy a polgári osztály a maga forradalmi korszakában miért hozta létre a felvilágosodott, sőt az ateista irodalmat, s a történelmi haladás szorongatásában a tőkés osztály, amikor a maga védőbástyáit építi ki, miért az idealizmusban, véli megtalálni támaszát. A vallástörténet forrásanyagai A vallástörténeti tudománynak kimeríthetetlenül gazdag, értékes forrásanyagával dolgozhatunk. Forrásanyag úgyszólván az egész ókori görög és római irodalom, az egyháztörténeti irodalom, forrásanyagnak számítanak a régészet és a néprajztudomány eredményei, a népi hiedelemvilág, a túlvilági képzetek kialakulásának tudományos feldolgozása, a népmesék, a gyarmati elnyomás következtében elmaradt népek hiedelemvilága, mítoszai. A materialista vallástörténeti munkák egész tömege áll rendelkezésünkre. A tudományágnak egyik legkiválóbb képviselője a néhány évvel ezelőtt elhunyt szovjet Ranovics professzor, továbbá Nyikolszkij, Argyijev, Lenszman, Lurje és Kazsdan. Kiváló haladó, materialista vallástörténész az angol Thomson és az olasz Donini. Egészen friss források is bőven vannak. Például a modern ásatásoknak, az archeológiai feltárásoknak egész anyaga; a hettita írás megfejtéséből adódó új tudományos eredmények és következtetések, a napjainkban előkerült mitológiai szövegek s a legújabb, a nemrég megtalált, ún. Holt-tengeri papirusz-tekercsek, amelyekből a kereszténységnek még az időszámítás előtti első századból származó, korábbi formájáról kapott képet a tudomány. Trencsényi-Waldapfel professzor véleménye szerint a vallástörténeti stúdiumok bevezetése nagymértékben hozzájárul az egyetemi hallgatók korszerű, materialista, a tudománytalan szemlélettől, a babonáktól és hiedelmektől megszabadított világnézetének megalapozásához. Tamás István I Kizárólag február 15—27-ig SS fZtUHálRTl mh ff XVI. Rákos út HL X. Körösi Csorna út 1. VI. Marx tér 3. Kínai brokát 98 Ft 30% eng. Ct.fl II' f,esti K18' ,„n XI. Fehérvári út 24. VI. Népköztársaság útja 47. Női svájci kombiné 30—50 f XIX. Városhadsereg útja 129. XII. Alkotás utca 1. VI. Lenin körút 64. Ft-k 30% emr SS ÖKSÜ XIX‘ Vöröshadsereg útja 115- XHI. Béke út 6/c. VII. Lenin körút 20. SS Ml XX. Kossuth Lajos utca 101. XIII. Váci út 38. VII. Lenin körút 52. N°‘ y„elUr telikabát 5S XX. Marx Károly utca 50. XIII. Mautner L. utca 1. VII. Baross tér 17. lg 200 en?' SS XXI. Karácsony S. utca 10. XIII. Pozsonyi út 1. VIII. Rákóczi út 17. Női bundacipő 253 Ft 30% eng. SS XIII. Máglya utca 23. IX. Ferenc körút 13. Gyapjúsál 45—120 Ft-ig SS 1. Krisztina körút 143. Tisztaselyem kendő, stóla, váll XIII. Gogol utca 40. XI. Móricz Zs. körtér 14. 40% eng. SS II. Mártírok útja 13. kendő 32—190 Ft-ig 40% eng. XIII. Szent István körút 24. XIX. Vöröshadsereg útja 121. ------SS II. Mártírok útja 4. Férfi begombolható szőrmebé- XIV. Erzsébet, kir.-né út 41/b. XX. Kossuth Lajos utca 47. és II. Mártírok útja 36. rés 650—1250 Ft-ig 40% eng. XIV. Kerepesi úti lakótelep XX. Nagykőrösi út 20. sn ,, ^ y, sssass-velus. !?: Bajcsy-Zsilinszky $ £ 20% Nm ruhaszövet (140 cm széles) SS IV. Árpád út 56. Női velúr télikabát 600—1650 XVII. Kossuth tér 19. Ft ° *' # SS V. Szent István körút 29. Ft-ig 20% eng. XVIII. Vöröshadsereg útja 115. Nm ruhaszövet, kiskockás (70 n. Mártírok útja 29. SS V. Tolbuhin körút 6. Fiú télikabát 250—1000 Ft-ig XXI. Rákóczi Ferenc u. 119. cm szeles) 42 Ft 40% eng. V. Múzeum körút 21. SS V. Szent István körút 5. 20% eng. Kínai tisztaselyem taft 115 Ft VI. Lenin körút 64. SS VI. Lenin körút 66. ■ Tisztaselyem nyakkendő (II., 30% eng. VI. Népköztársaság útja 37 SS VI. Lenin körút 78. III. oszt.) 40—15 Ft-ig Goldviktória mintás, fehére- VI. Lenin körút 94. SS VI. Lenin körút 70. 40% eng. műre 72 Ft 30% eng. VI. Lenin körút 77. SS VII. Tanács körút 1. Vill .uim .K ._ VII. Lenin körút 36. SS VII. Lenin körút 56. |— f|\Att&nC» —| N' K nadra* 18—51 Ft-« —.___ VII. Baross tér 16. SS VII. Lenin körút 48. 1 | 30% eng. ------- VII. Lenin körút 18. SS VII. Lenin körút 42. Pamut-, gyapjú- és szövetsálak VII. Thököly út 9. SS VII. Lenin körút 34. I. Hattyú utca 18. 30 Ft-tól 118 Ft-ig 40% eng. VIII. József körút 14. ?S Rákócri°úf\o° ^ SBSSS út 50. ^ SS VIII. Rákóczi út 13. VI. Szondy utca 46. 20% XIII. Váci út 51/b. SS viii. Rákóczi út 7. VI. Lenin körút 62. ------- 1S XIV. Kerepesi út 28. SS VIII. Rákóczi út 11. VII. Thököly út 6. ------- / ' xv- Dózsa György út ,7' SS VIII. Baross utca 81. VII. Tanács körút 25. XIX. Városhadsereg útja 136. SS VIII. Mező Imre út 36. VII. Lenin körút 13. _ xx. Soroksár, Marx tér 43. )) IX. Kálvin tér 10. VII. Rákóczi út 8/a. .—____~MM II. (Mártírok útja 31—33. Festett vixos női teremjáró SS IX. Tolbuhin körút 7. VII. Garay tér 7. k- Ai+IVC V. Tanács körút 18. 160 Ft helyett 112 Ft SS X. Körösi Cs. út 5/b. VIII. Üllői út 73. VII. Thököly út 24. „„ __________________ SS XI. Fehérvári út 4. Vili. Rákóczi út 55. ” VIII. József körút 36. N sn Ft SS XI. Bartók Béla út 60. VIII. Teleky tér 4. X. Körösi Cs. út 2. hazic.po 50 Ft helyett 36.Ft SS XI. Szabadság út 22. VIII. József körút 66. II. Mártírok útja 11. XI. Bartók Béla út 36—38. Gyermek hócipő 92,30 Ft hely XIII. Szent István körút 18. VIII. József körút 14. IV. Árpád út 58. XIV. Nagy Lajos kir. út 138.lyett 64,60 Ft SS XIII. Róbert Károly körút 67. IX. Ferenc körút 36. V. Kossuth Lajos utca 2. XIX. Vöröshadsereg útja 109. Női bundacipő 555 Ft helyett SS XV. Deák Ferenc utca 6. IX. Üllői út 111. V. Szent István körút 27. XX. Kossuth Lajos utca 40. 333.0 Ft