Magyar Nemzet, 1970. január (26. évfolyam, 1-26. szám)

1970-01-14 / 11. szám

­ Magyar Nemzet­en "A HAZAFIAS NÉPFRONT LAPJA . Számvetés a falvakban Vastag hótakaró borítja a földeket, csendes a határ ilyenkor, s régen azt mon­dották: téli álmát alussza a falu. De most ez is máskép­pen van, a csend csak a ha­vas határra telepszik, a fal­vakban ugyanakkor élénk pezsgés tapasztalható. Ért­hető, hiszen ezekben a na­pokban készítik zárszámadá­saikat a termelőszövetkeze­tek. Több mint háromezer szövetkezetben vetnek szá­mot a múlt esztendő­ ered­ményeivel, sikereivel. Igen, eredmények és sike­rek, ezek jellemzik a múlt esztendőt, hiszen a most ké­szülő zárszámadási adatok szerint a termelőszövetke­zetek múlt évi termelési ér­téke mintegy 13—15 száza­lékkal magasabb az előző évinél, az áruértékesítés pe­dig még ezt is meghaladja. Különösen jók a növény- és a kertészeti termesztés eredményei, a búza- és a kukorica-átlagtermés pedig az eddigi legmagasabb a szövetkezetek történetében. Jó esztendő volt tehát a tavalyi, s ez nemcsak az idő­járásnak köszönhető, a több műtrágyának, a jobb tech­nikai feltételeknek, hanem a parasztság szorgalmának, helytállásának is. Ennek kö­vetkeztében jelentősen nö­vekedett a termelőszövetke­zetek felosztható jövedelme. Ez annyit jelent, több pénzt kapnak a tagok. Míg 1968- ban 1363 forint havi átlag­­jövedelem jutott egy-egy szövetkezeti tagra, ez az ösz­­szeg tavaly 1600 forintra emelkedett, tehát ismét kö­zelebb került egy jó lépéssel a parasztság jövedelme a munkásosztályéhoz. Ez kedvező és biztató je­lenség, különösen ha figye­lembe vesszük, hogy a fejlő­dés további útja is biztosí­tott. Ezt bizonyítja a tarta­lékalapok növelése. A fej­lesztésre 20 százalékkal töb­bet fordíthatnak a jövőben, s ez meghozza majd kama­tait a több termésben. S amit az idei zárszámadások­kal kapcsolatban érdemes még megemlíteni: a szociá­lis-kulturális alap 25 száza­lékos emelése. Ez lehetővé teszi, hogy több gondot fordítsanak az öregekre, támogatásra szo­ruló betegekre. A szövetke­zeteknek számolniuk kell a törzsgárda kiöregedésével, de ugyanakkor azzal is, hogy egyre több fiatal kéri a felvételét. S azokkal, akik otthon maradnak, vagy visszamennek szülőfalujuk­ba, a­­jövőben többet kell törődni, ki kell elégíteni kulturális, művelődési, szó­rakozási igényeiket. A­­számvetés, ami most ké­szül a falvakban a múlt esz­tendő eredményéről, sikeres esztendő befejezésére tesz pontot. Ez a pont azonban egy új fejezet elindítója is egyben, az idei esztendő terveinek alapos előkészíté­se és megvalósítása követ­kezik utána, ami újabb elő­relépést jelent majd a la­kosság jobb ellátásának és a falu felemelkedésének út­ján. Illés Sándor Hazai piac Az export jelentőségét mind többen megértik. Könnyűipari vonatkozásban az utóbbi két esztendő ja­vuló exportmutatóit azon­ban mégsem kísérte egyön­tetű öröm, elégedettség. Az emberek összefüggést láttak a textil- és ruházati üzemek gyorsan növekvő kivitele és a hazai üzletekben jelentke­ző áruhiány, választékhiány között. Ez az összefüggés meg is volt. Az elmúlt két évben csak­nem 20 százalékkal nőtt a könnyűipar exportja. Ezt a felfutást ma már sokfelé ,,kényszerexportnak” is ne­vezik, mivel hazai rendelé­sek hiányában akarva, nem akarva ezt az utat kellett vá­lasztani üzemeinknek, válla­latainknak. Az okok közis­mertek : a kereskedelmi vál­lalatok sokkal inkább érde­keltek lettek a készletek csökkentésében, mint a for­galom növelésében. A múlt év elején, amikor a textil- és ruházati ellátás hiányosságainak az okát feltárták, sokan felvetették: a diagnózis megvan, de mi­kor lesz itt javulás? Számí­tani lehetett ugyanis arra, hogy a kereskedelem, az ipa­ri üzemek a tennivalók he­lyett továbbra is bűnbak­­ke­resésre, a felelősség áthárí­tására, vállalatuk becsületé­nek tisztára mosására for­dítják energiájuk nagy ré­szét Arról vitatkoznak majd: ki vette figyelembe a népgazdaság érdekeit és ki nem? Szerencsére nem így történt. A vádaskodások ha­mar abbamaradtak és a múlt év második felében már találkozni lehetett an­nak a fordulatnak a jelei­vel, amely végül is az esz­tendő végére bekövetkezett. A belkereskedelem nagyobb rendeléseket adott fel, a könnyűipari üzemeknél a termelés csökkenő tenden­ciája megállt, illetve a stag­nálást ismét növekedés vál­totta fel. A természetesen nem ráolvasás hatására történt mindez. Az, kellett hozzá, hogy a kereskedelemben a forgalom növelésében való érdekeltség legyen az elsőd­leges, és a készletalakulást csak harmad-, negyedrangú mutatóként kezeljék. Egy régi törvénynek kellett ösz­tönzőkkel érvényt szerezni: nagyobb forgalmat, nagyobb választékot csak megfelelő raktárkészlettel lehet elérni. Egy másik tanulság: köny­­nyűipari vonatkozásban cél­szerűbb nyersanyagot tarta­ni biztonsági tartalékként, mint készárut, mivel itt a termék­átfutás csak két-há­­rom hónapot igényel és a divathoz való alkalmazko­dás elengedhetetlen. Nem kétséges, az üzletek áruellátására, a nagyobb vá­lasztékra jó hatással lesz, hogy a könnyűipar idei ter­ve 6,6 százalékkal több ter­mék gyártását irányozza elő, s hogy a legjobban érintett, a vásárlók által leg­jobban bírált iparág — a textil- és a ruházati ipar — 15—16 százalékkal több árut szállít az idén a kereskede­lemnek. Bizonyos javulás már most is tapasztalható, de e fordulat gyümölcse tel­jesen az év közepére, az év végére érik majd be. Keserű Ernő Szovjet nyilatkozat az európai biztonságról Megkezdődtek a magyar—jugoszláv külügyminiszteri tárgyalások A külpolitikai helyzet A HIVATALOS MAGYAR—JUGOSZLÁV TANÁCSKOZÁ­SOK kedden délelőtt megkezdődtek a Külügyminisztériumban Péter János magyar és Mirko Tepavac jugoszláv külügymi­niszter részvételével. A tanácskozások megkezdése előtt a magyar külügyminiszter újságírókkal folytatott beszélgetésen a többi között arról beszélt, hogy nagy jelentőséget tulajdo­nít Tepavac budapesti látogatásának. Mint a Tanjug jelen­tette Belgrádból, a keddi jugoszláv lapok figyelmének köz­pontjában Maurer román miniszterelnök belgrádi látogatása és Tepavac budapesti megbeszélései állnak. Az újvidéki Ma­gyar Szó a tárgyalásokat kommentálva azt írta, hogy a meg­beszélések elsődlegesen a két ország kapcsolatait érintik. Hozzáfűzte a cikk írója: a gazdasági kapcsolatok fejlődése mellett sikerek könyvelhetők el több más területen, így a kulturális együttműködés és a kishatárforgalom vonatkozá­sában is. A belgrádi Politika Budapestre küldött tudósítója ugyancsak úgy véli, hogy a bilaterális kapcsolatok lesznek a tárgyalások fő témái, s a nemzetközi problémák közül „ki­emelkedő helyet kap az európai biztonságról, a közel-keleti válságról és a német kérdésről folytatandó véleménycsere.” A jugoszláv lapok a jószomszédi viszony újabb jeleként érté­kelik általában a megbeszéléseket, de a kommentátorok meg­állapítják azt is, hogy „a két ország álláspontja bizonyos kér­désekben különbözik”, s a felek ebből a szempontból is ta­nácskozni fognak. Az európai biztonságról olvasott fel nyilatkozatot idei első sajtóértekezletén Zamjatyin, a szovjet külügyminisztérium sajtóosztályának vezetője. A nyilatkozat összegezi a Szovjet­unió és a szocialista országok álláspontját az összeurópai értekezletről; felolvasása után a sajtóosztály vezetője vála­szolt a nemzetközi helyzettel kapcsolatos különböző kérdé­sekre. Egyik válaszában kifejtette, hogy az erőszakról való lemondás kérdésében folyó szovjet—nyugatnémet kétoldalú tárgyalások alakulásától nem lehet függővé tenni a bizton­sági értekezlet megtartását. Bonnban megtartotta első idei ülését a nyugatnémet kor­mány, s Allardt, az NSZK moszkvai nagykövete tájékoztatta Brandt kancellárt a moszkvai tárgyalásokról. A nagykövet az elmúlt kilenc héten háromszor tanácskozott Gromiko kül­ügyminiszterrel, s Bonnban nem tudják még, hogy állomás­helyére mikor tér vissza. A nyugatnémet fővárosban nyilvá­nosságra hozták egyébként Brandt kancellár ma elhangzó parlamenti beszédének mellékletét. Ez a többi között kifejti, hogy a német nemzet „két államra osztva él”. Nyugat-Berlin önálló politikai egységként való kezelésének fontosságát húzta alá egyik kommentárjában a NSZEP köz­ponti lapja, a Neues Deutschland. A lap cikkírója úgy véli, hogy Bonnban „továbbra is kétségbevonják az európai terü­leti status quót és megváltoztatására törekednek”. A Berli­ner Zeitung pedig azt fejtegeti, hogy „az új nyugatnémet kor­mány is folytatja elődei fegyverkezési politikáját, s ez újabb feszültségekre vezet”. A Rudé Právo keddi számában rövid cikket közölt az NSZK politikájáról, s abban a lap azt hang­súlyozta, hogy csupán a Hallstein-doktrína végleges hatályon kívül helyezése állíthatja helyre a bizalmat a Német Szövet­ségi Köztársaság iránt. Nigériával összefüggésben sajtóértekezletén Zamjatyin arról is beszélt, hogy a Szovjetuniónak jó diplomáciai kapcsolatai vannak az országgal. Gowon tábornok, a központi kormány vezetője rádióbeszédében elfogadta a biafrai fegyverletételi ajánlatot, s hírügynökségi jelentése szerint az ibó csapatok csatlakoztak a biafrai vezérkari főnök kapitulációra felszólító felhívásához. Zamjatyin első idei sajtóértekezlete Az összeurópai tanácskozás előkészítése a két- és többoldalú tanácskozások napirendjén Nyilatkozat a biztonsági értekezletről Több mint 200 hazai és 1 külföldi újságíró hallgatta kedden Leonyid Zamjatyint, a Szovjetunió Külügyminisz­tériuma sajtóosztályának ve­zetőjét, aki Moszkvában tar­tott első idei sajtóértekezletén nyilatkozatot olvasott fel az európai biztonsági értekezlet összehívásáról, majd vála­­­szolt az újságírók kérdései­re. Mint Hável József, az MTI moszkvai tudósítója jelentette a nyilatkozat mindenekelőtt megállapítja, hogy ez idő sze­rint kétoldalú konzultációkon és sokoldalú találkozókon vizs­gálják az összeurópai tanács­kozás előkészítésének konkrét kérdéseit: az értekezlet rész­vevőinek körét, a konferencia időpontját és színhelyét, napi­rendjét, valamint a tanácsko­zás munkájának várható ered­ményeit. A szovjet külügyi szóvivő a budapesti felhívás pozitív visszhangjának ismertetése után felhívta a figyelmet ar­ra, hogy nem valamennyi nyu­gati kormány fogadta egyfor­ma egyetértéssel a tanácskozás összehívásának gondolatát. Egyesek a gondos előkészítés ürügyén szeretnék vég nélkül halogatni a konferencia ösz­­szehívását, ha pedig összeül, akkor olyan kérdésekkel ter­helnék meg, amelyeknek meg­oldása nem rá tartozik, vagyis a tanácskozást eleve kudarcra kárhoztatnák. Leszögezte: a szovjet kor­mány nemcsak hogy nem ta­gadja a tanácskozás gondos előkészítésének szükségességét, hanem gyakorlati munkát is végez a gondos előkészítésért. Mindamellett az előkészítő te­vékenység célja elsősorban az értekezlet összehívásáról szóló. javaslat megvalósítása, nem pedig a tanácskozás előkészí­tésének mesterséges elhúzása legyen. A Szovjetunió és más szo­cialista országok — hangzik a nyilatkozat — készek megvizs­gálni az összeurópai tanácsko­zás gyakorlati előkészítését célzó más javaslatokat is. Er­ről világosan nyilatkoztak a prágai konferencián. A szov­jet kormány, csakúgy, mint korábban, kész más államok­kal mind kétoldali, mind pe­dig másmilyen alapon további eszmecseréket folytatni annak érdekében, hogy előmozdítsa a tanácskozás mielőbbi összehí­vását. A továbbiakban a nyilatko­zat megállapítja, hogy a ta­valy decemberi brüsszeli NA­­TO-értekezlet egyes részvevői összeurópai tanácskozás he­lyett a két katonai csoportosu­lás, a NATO és a Varsói Szer­ződés tárgyalásait próbálták előtérbe állítani. Jószomszédság feszültség helyett A nyilatkozat befejezésül hangsúlyozza: a Szovjetunió, más szocialista országokkal együtt, továbbra is kitartóan törekszik arra, hogy Európá­ban a jószomszédság váltsa fel a feszültséget; a békés együtt­élés a különböző társadalmi rendszerű európai államok kapcsolatainak egyetemes nor­májává váljék, a népek béké­re és haladásra való törekvése konkrét tettekben valósuljon meg. Ezután Leonyid Zamjatyin több mint másfél órán át vá­laszolt az újságírók kérdései­re. Az összeurópai tanácskozás időpontját tudakoló kérdésre megjegyezte, hogy a szovjet kormány véleménye szerint a konferenciát a szocialista or­szágok külügyminisztereinek prágai javaslata alapján ez év első felében meg lehet tartani. A Szovjetunió azonban kész tanácskozni az érdekelt kor­mányokkal minden, a témát érintő kérdésről, így az idő­pontról is. Egy amerikai tudósító kér­désére válaszolva Zamjatyin közölte: a szovjet kormány, washingtoni nagykövete útján, a decemberi brüsszeli NATO- értekezlet előtt két héttel tá­jékoztatta az Egyesült Álla­mok kormányát arról, hogy hozzájárul a Egyesült Államok részvételéhez az európai biz­tonsági értekezleten. A külügyi szóvivő tudomása szerint hasonló álláspontra he­lyezkednek más szocialista or­szágok is. A moszkvai szovjet—nyugatnémet tárgyalások A továbbiakban Zamjatyin kiemelte, hogy az erőszak al­kalmazásáról való lemondás kérdésében folyó szovjet M NSZK kétoldalú tárgyalások alakulásától nem lehet függő­vé tenni a biztonsági értekez­let megtartását, ugyanis sem az összehívással, sem a rész­vétellel kapcsolatban nem tá­masztható semmilyen előzetes feltétel. Arra a kérdésre, vajon Nyu­gat-Berlin problémája felke­rül-e az értekezlet napirend­jére, nyomatékosan azt felel­te, hogy ez a kérdés a potsda­mi egyezmény értelmében a négy nagyhatalom illetékessé­gi körébe tartozik, s eb­ben a keretben kell megtárgyalni azt. Egész sereg kérdés hangzott el a német problémával össze­függésben. Leonyid Zamjatyin Walter Ulbrichtnak, az NDK államtanácsa elnökének Hei­­nemann bonni elnökhöz inté­zett levelét, amely indítvá­­­nyozza a két német állam egyenjogú kapcsolatainak megteremtését, nagyfontossá­­gú pozitív politikai kezdemé­nyezésként jellemezte, amely nagyjelentőségű az európai biztonság szempontjából Hangsúlyozta: ma, amikor két különböző társadalmi rend­szerű szuverén német állam létezik, a köztük levő kapcso­lat csak­ az általános elismert nemzetközi normákon nyugod­hat. Ezzel összefüggésben egy nyugatnémet tudósítónak adott válaszában utalt arra, hogy kedvező lépés lenne, ha a két Németország nagykövetet cse­rélne, de ez természetesen nem a Szovjetunió, hanem az NDK és az NSZK ügye. Zamjatyin elítélte a külön­böző nyugatnémet parlamenti bizottságok és csoportok ter­vezett nyugat-berlini ülésezé­sét, hangsúlyozva, hogy ez visszatérés ahhoz a korábbi kereszténydemokrata politiká­hoz, amely felé a CDU—CSU­ most erőteljesen taszítja az NSZK kormányát. Ami a három nyugati nagy­hatalomnak a nyugat-berlini helyzet megtárgyalását indít­* * ványozó memorandumát illeti, ezt az emlékiratot szovjet részről tanulmányozzák, és kellő időben válaszolnak rá — mondotta Zamjatyin. Folytatódnak a pekingi megbeszélések Ezután a szovjet—kínai tár­gyalásokra vonatkozó kérdé­sek következtek. Zamjatyin elmondotta, hogy Kuznyecov első külügyminisz­ter-helyettes visszatért Pe­­kingbe, ahol a tárgyalások folytatódnak. Mindamellett, túlságosan korai lenne a meg­beszélések eredményeiről nyi­latkozni. A szovjet politika céljait Kína vonatkozásában — húzta alá — Leonyid Brezs­­nyevnek, a kommunista- és munkáspártok nemzetközi ta­nácskozásán elhangzott beszé­de vázolta le. Ezek a célok vezérlik a szovjet delegációt a tárgyalásokon kifejtett tevé­kenységében. Szovjet részről — húzta alá Zamjatyin — nem hiányzik a jóakarat. Remél­jük, hogy a kérdések pozitív és realisztikus megközelítése érvényesül a tárgyalások fo­lyamán. A témával összefüggésben elmondotta még, hogy Matro­­szov tábornokot, a küldöttség helyettes vezetőjét, jelenleg kórházban ápolják, úgyhogy tisztét mással töltötték be. Az AP amerikai hírügynök­ség tudósítójának kérdésére, amelyhez meglehetősen éles formában az Új Kína hírügy­nökség mosz­kvai főtudósítója is csatlakozott. Leonyid Zam­jatyin hangsúlyozta: a­­szovjet kormány sohasem ismerte el „két Kína” létezését, és ez a hivatalos álláspont ismeretes a Kínai Népköztársaság vezetői előtt is. A stratégiai fegyverek kor­látozásáról Helsinkiben meg­tartott szovjet—amerikai elő­zetes tárgyalások eredményeit

Next