Magyar Nemzet, 1978. december (34. évfolyam, 283-307. szám)
1978-12-16 / 296. szám
Szombat, 1978. december 16. Pethő Tibor köszöntése Pethő Tibort, a Magyar Nemzet főszerkesztőjét, 60. születésnapja alkalmából az MSZMP Központi Bizottsága nevében Győri Imre, a Központi Bizottság titkára köszöntötte, és átadta neki a KB ajándékát. Jelen volt Grósz Károly, a Központi Bizottság osztályvezetője is. Tanácselnöki értekezlet Papp Lajos államtitkárnak, a Minisztertanács Tanácsi Hivatala elnökének vezetésével pénteken értekezletet tartottak a Parlamentben a fővárosi, megyei és megyei városi tanácselnökök. Bálint József államtitkár, a Központi Statisztikai Hivatal elnöke adott tájékoztatót a személyi számokról, majd Papp Lajos a tanácsok káderhelyzetéről és személyzeti munkájáról számolt be. " Vöröskeresztes együttműködési megállapodás Együttműködési megállapodást írtak alá pénteken a Magyar Vöröskereszt Országos Központjában. Az okmányt Hantos János, a Magyar Vöröskereszt főtitkára és dr. Valerij A. Baltyijszkij, a Szovjet Vöröskeresztes és Vörös Félhold Társaságok Szövetségének elnöke látta el kézjegyével. Dr. Valerij A. Baltyijszkij — aki egyben a Vöröskeresztes Társaságok Világszövetségének az alelnöke is — elmondotta: a testvérszervezetek hatékonyabb munkájához nyújt segítséget az öt évre szóló megállapodás. A Bajtársi találkozó a Belügyminisztérium Központi Klubjában z 1956-os ellenforradalom leverésében részt vett, valamint a koreai nép felszabadító harcát egykor segítő tagjai, számára rendezett bajtársi ta-lálkozót pénteken a Magyar Partizán Szövetség a Belügyminisztérium Központi Klubjában. A megjelenteket Úszta Gyula, a szövetség főtitkára köszöntötte, majd Tihanyi Sándor, a szövetség országos választmányának tagja mondott beszédet. A találkozón a Magyar Néphadsereg Művészegyüttese adott műsort. Tiltakozó távirat A Magyar Partizán Szövetség pénteken tiltakozó táviratot intézett Hágába, a holland igazságügy-miniszterhez. A távirat hangsúlyozza a mély felháborodást Pieter Menten volt SS-Sonderführer szabadlábra helyezésével kapcsolatban. Magyar csuklós buszok Varsóban December 15-től a lengyel főváros, Varsó lakói is utazhatnak az Ikarus nagy befogadóképességű, 280-as típusú csuklós autóbuszain. Régi vita dőlt el ezzel: a lengyel főváros közlekedésfejlesztéséért felelős szakemberek hosszú időn át elzárkóztak ezeknek a magyar járműveknek a megvásárlásától, üzembeállításától — annak ellenére, hogy az elmúlt negyedszázad során a Mogürt Külkereskedelmi Vállalat több mint négyezer autóbuszt exportált a lengyel piacra, s így a baráti ország szakemberei megismerhették a magyar járműveket. 1978 végéig összesen 50 csuklós autóbuszt állítanak üzembe. A magyar gépjárműkülkereskedelmi vállalat előrehaladott tárgyalásokat folytat lengyel partnerével újabb 400 darab jármű szállításáról. Moszkva, Berlin, Szófia után tehát Varsó utcáin is mindennapossá válnak majd a csuklós járművek. Problémamentes üzemeltetésükhöz a magyar gyártó vállalat megfelelő szervizellátást, kellő mennyiségű alkatrészt biztosít. Kérdezzünk csak meg egy guberálót, mennyit keres üvegvisszaváltással. Napi átlagban 300 forintot! Ennyit nem fizetnek a közért-eladónak. Valami ürüggyel, ha csak lehet, mégis elküld minket, amikor lerakjuk előtte tele táskánkat. Úgy gondolná, hogy maradjon a guberálónak is valami? ... Az üzletben, ahol vásárolok — és ahol visszaváltani szeretnék —, legutóbb azzal intézték el az üvegekkel sorbaállókat, hogy „nem küld a söripar elég rekeszt.” Göngyöleg hiányában pedig nem szabad átvenni üres palackokat és ha mégis megtennék, a központ „komoly büntetésben részesítené” őket. Hívjuk hát a „központ” számait. A Szent István körúti közért-egység igazgatója új üzlet avatásán van éppen (reméljük, ott lesz zökkenőmentes üvegvisszaváltó). Helyettese azonban pontos és lelkiismeretes magyarázattal szolgál. Az üres sörösüvegek visszavétele majdhogynem megoldhatatlan gond. Hiába kérik ugyanis a söripart, illetve annak Kartács utcai kirendeltségét, nem kapnak elég üres rekeszt, így nincs hová tenniük az üvegeket. Rakhatnak ugyan papírzsákokba is, de miután ez balesetveszélyes, a szállítómunkások nem vállalják a felelősséget. Pedig nem lenne baj a számítással, hiszen a közért-vállalat, gyatra kocsiparkja ellenére még autót is hajlandó adni. Csak a rekesz... Az „illetékes söripari kirendeltség” vezetője a Kartács utcában megdöbbenve fogadja közléseimet. • — Érthetetlen! — mondja. — Mi ugyanis, ha kell, akár Sopronból hozatunk rekeszeket, hogy a főváros üvegvisszaváltási igényeit kielégítsük. Képzelheti, hogy ez mi pénzbe kerül. Ma is van 500 üres ládánk, senkinek sem kell. Magam is felháborítónak tartom a közönyt, ahogyan egyes boltokban vásárlókkal bánnak, írja meg végre: az üzletek vezetői ilyen esetben egyszerűen lusták használni a ceruzájukat. Lusták megrendelni tőlünk az üvegtároló ládákat. Nekünk pedig fizetni kell a palackok újrabeszerzéséért is, mégpedig nem is keveset. írja meg, hogy képesek vagyunk korlátlan mennyiségben rekeszt szállítani, kocsira nincs szükségünk. Most pedig azonnal telefonálok és személyesen is megkérdem, miért nincs elég rekeszük. Másnap. Az ismét hiába visszavitt üvegeket, már nem akarván hazacipelni őket, továbbá, mert tömött szatyraimat ki kellett üríteni, hogy bevásárolhassak — bevágtam a közért melletti kukába. Mert előbb unja meg a vásárló az örökös hadakozást, mintsem ébred rá a kereskedelem az ő kötelességére. G. P. Van vagy nincs elég üvegrek Maayar Nemzet Autó az árokban A ,,jó öreg Moszkvics” Érd határában egy élesebb kanyarban — a deres, zúzmanás úton — jobbra, majd balra vágta a farát, aztán kettőt-hármat sasszézott, és kikötött a sekély árokban. Hárman ültek benne, senki nem sérült meg. A kíváncsiskodók és a nézelődők nyomban gyűrűt alkottak körülötte és fennhangon nyugtázták: olcsóm megúszták az utasok, mert ha borul a kocsi, akkor az árok melletti szakadék alján találják magukat. Egy arrafelé portyázó rendőrautó is megállt. Már ment is volna tovább, mivel intézkedésre ok nem volt, amikor a törzsőrmester a Moszkvics gumijára pillantott: „Mikor volt ez a kocsi műszaki vizsgán?” — kérdezi. ..Három hónapja” — hangzik a határozott válasz. ...Ezekkel a gumikkal?” Felelet erre a kérdésre már nem érkezik. A tulajdonos széttárja bűnbánóan és megadóan a karját. Nem is reklamál, amikor a rendőr kéri tőle a forgalmit. Ilyen gumikkal nem vehet részt a forgalomban. Az ott ácsorgókban is felvetődhetett talán a gondolat: a műszaki vizsgán ilyen elnézőek lettek volna? Szó sincs erről. A Moszkvics tulajdonosa arra az egy napra valamelyik ismerősétől kölcsön kért keveset használt gumiköpenyeket, és miután átengedték a vizsgán, azokat visszaadta a gazdájuknak, így újra felkerültek a kerekekre a régi, csaknem tükörsima gumiköpenyek. Amikor a rendőrautó elhajtott, a Moszkvics tulajdonosa még védekezően megjegyezte: „Mások is kicserélgetnek ezt-azt öregebb kocsijukon, a műszaki vizsga előtt. Általános gyakorlat ez. . .” Sajnos, valóban az. Gyakori, hogy kölcsön kérnek fényszórókat, kifakult hátsó lámpaburákat, de még az is előfordult, hogy gömbcsuklókat, kormányműveket „ültetnek át” a vizsga idejére, hogy azután majd visszaszereljék ismét a rossz, az életveszélyes alkatrészeket. Akiknek a kocsiját az ilyen manipulációk után a forgalomba engedik, valószínű, elégedetten dörzsölik a kezüiket, mondván: jól átvertük őket. Csak nehogy saját vagy mások életével fizessenek érte.K . E. Budapest Tourist Száznegyven utazási ajánlat Pénteken a Budapest Tourist, a főváros idegenforgalmi vállalata jövő évi feladatairól tartott tájékoztatót dr. Kada István igazgató. Elmondotta: ebben az évben több mint félmillió külföldi és mintegy 130 ezer magyar turistának nyújtottak valamilyen idegenforgalmi szolgáltatást, és forgalmuk már meghaladja a félmilliárd forintot. Az ötéves terv elmúlt három évében éves átlagban 58 százalékkal nőtt a vállalat utaztatási forgalma és most elérte az 1975-ös teljesítmény négyszeresét. A Budapest Touristnak három szállodája, két fővárosi kempingje van. A fizetővendég-szolgálat keretében mintegy kilencezer férőhely felett rendelkezik. A főszezonban azonban mindez kevésnek bizonyult. Jövőre az ideinél is gazdagabb programot kínál az iroda a külföldre utazók számára: 140-féle program közül választhatnak a turisták. Újdonság, hogy a júliusi és az augusztusi külföldi programokon részt vevők gyermekeinek elhelyezésére kedvezményes áron nyaralást szervez a Budapest Tourist a bánkúti turistaházban. Az igazgató szólt az idegenforgalom gondjairól is, így többek között megemlítette, hogy ha megfelelő hatósági intézkedés nem történik, a városnéző autóbuszjáratokat meg kell szüntetni. Budapesten ugyanis egyre kevesebb helyen állhatnak meg az idegenforgalmi autóbuszok, a bemutatási programban szereplő látványosságok megtekintéséhez sokat kellene gyalogolni. Bakonyi vizek Veszprém megyében a föld mélyében rejlő ásványi kincseken kívül óriási tömegű, kitűnő minőségű karsztvíz van. Ásványi sókban gazdag, kristálytiszta, tehát semmiféle utókezelést nem igényel. A bakonyi karsztvíz bőven fedezi a Veszprém megyei igényeket. Az elmondottak ellenére nyaranta, a nagy kánikulák idején, néhány Veszprém megyei városban vízkorlátozást kell elrendelni, sőt, egyes településeken állandó vízhiánynyal küszködnek. Miközben a hóolvadás után és a nyári esőzések idején a hegyekből lezúduló víz komoly károkat okoz a mezőgazdaságnak, a hegyi falvakban elapadnak a kutak. Az ellentmondások feloldása mind sürgetőbb feladat. A tervek elkészültek, megvalósításukon a sor. A Veszprém megyei tanács végrehajtó bizottsága legutóbbi ülésén két, vízzel kapcsolatos témát is napirendre tűzött, hogy meghatározzák a legfontosabb tennivalókat. Hosszú távra A kutak elapadásában gyakorta ludas a bauxitbányászat. A tröszt dicséretes gyorsasággal siet a bajbajutott falvak segítségére. A MÁT jóvoltából több bakonyi kis település jutott már törpevíziműhöz, vízvezetékhez. A Bakonyi Bauxitbánya Vállalat évente száz millió forint értékű karsztvizet értékesít. Az aktív vízszint-süllyesztésnél kitermelt karsztvíz egy része így nem megy veszendőbe. Az igazsághoz tartozik viszont, hogy a bányavíz nagyobb hányada a Marcalon keresztül még mindig a Dunát táplálja. Óriási kár. A karsztvíz megmentése rendkívül beruházásigényes, s csak fokozatosan történhet. Jelenleg Nyirádról kapja teljes ellátását Ajka városa és a környező falvak. Rövidesen megkezdődik Nyirádról Veszprém felé egy napi harminc ezer köbméter kapacitású távvezeték építése, amely elsősorban a megyeszékhely jó vízellátását hivatott szolgálni. Elkészül a márkói tározó, amely húszezer köbméter ivóvizet adhat naponta. Ezzel hosszú távra megoldott Veszprém biztonságos és jó minőségű vízellátása. Egy nyirádi üzemzavar sem okozhat vízhiányt. Bővítették a Laczkó- és aranyosvölgyi forrásokat, a vízműtelepen rekonstrukciót hajtottak végre. A kiskúti fúrt kutat is bekapcsolják a hálózatba. A tervidőszakban elkészül a Sédvölgyi, és csatári kutak rendszere: az északi víztelep. A beruházás költsége 120 millió forint. Eredménye: a mi életünkben már aligha lehet Veszprémben vízhiány. tenkét település kap vezetékes vizet. Az ivóvízhálózat a megyében jelenleg 782 kilométer, a területre vonatkoztatva jobb az országos átlagnál. A víztermelés ma naponta több mint hatvanezer köbméter, amit az említett beruházásokkal a tervidőszak végére jelentősen növelnek. Tisztítás és rendezés Korántsem annyira ígéretes a szennyvíztisztítás és elvezetés. A veszprémi telep idén elkészül, kapacitása napi 17 500 köbméter lesz. Ez most elegendő, 1980 után azonban ismét fejleszteni kell Folyik az ajkai telep bővítése. A számítások szerint a beruházás legfeljebb 1983-ig oldja meg a gondokat. A pápai helyzet elképesztő. A telep többszörösen túlterhelt, a húsgyár és a textilgyár szennyvizének nagy része tisztítatlanul a pápai Bakonyérbe és más vízfolyásokba jut. A helyzet legfeljebb a következő tervidőszakban változhat. S addig? A pápai Bakonyér vize még öntözésre is alkalmatlan. Egy jellemző szám: jelenleg a szennyvíztisztító kapacitás a Veszprém megyei Víz- és Csatornamű Vállalat területén naponta mindössze 17 200 köbméter. Hasonlóképpen vontatottan haladnak a vízrendezési munkák. Meglepő, de éppen a nagyfokú gépesítettség csökkenti a vízfolyások medrének a rendezését. Nincs mód ugyanis a korábban oly sok segítséget jelentő társadalmi munkára, s a beruházási költség többszörösre nőtt. A községek általában 100—150 ezer forint támogatást kaptak vízrendezésre. A kis összegből végzett munka néhány év alatt tönkrement. Százezrekből így akár százmilliókat el lehet pocsékolni, merő „takarékosságból”. A rendelkezésre álló pénzösszeget ezután koncentráltan használják fel. Van viszont olyan község, ahol emiatt még egy évtizedig a talajvíz időnként elönti a termőföldek egy részét. Még a Veszprém megyei városok sincsenek rózsás helyzetben. A megyeszékhelyen a Séd patak városon áthaladó szakaszának a rendezése 23 millióba kerül. Pápán a Bakonyér medrének a mélyítése negyvenmilliót emészt föl. A rendezést a következő tervidőszakra halasztották. Idén befejezik a Torna rendezését Devecsernél, a Kéki patak medrének rendbehozását Balatonfüreden, s nem okoz gondot többé a Burnót patak Ábrahámhegyen. Ajkán a Torna rendezetlensége már gátja a város további fejlesztésének. A belterületi részt sürgősen alkalmassá kell tenni nagyobb mennyiségű talajvíz elvezetésére. Köztudott, hogy a Balatonból évek óta költséges módszerrel távolítják el a mederbe rakódott iszapot. Leginkább a Keszthelyi öböl veszélyeztetett. Az iszapot a patakok és erek viszik a tóba. Az eróziós hatásnak erősen kitett részeken sokkal olcsóbb lenne a vízfolyások rendezése, mint a Balaton kotrása. A tervek szerint rendezik Alsóörs, Balatonarács, Lovas és Vörösberény patakjait. Fgnn nemcsak a termőföldek, hanem a Balaton is nyer majd. K. P. Regionális rendszerek Nagyon valószínű, hogy a napi harmincezer köbméter kapacitású ■ nyirádi távvezetéket nagyobb átmérőjűre kellett volna tervezni. Ha nő az igény, új vezetéket kell majd építeni, mint ahogy a Tapolcai és Pápa távvezetéket is ki kellett cserélni nagyobb keresztmetszetűre, mert az iparvállalatok mind több vizet követelnek, s a tapolcaiéi víztermelést kétszeresre növelik. Mátyusházán rövidesen felépül a megye legnagyobb szakosított sertéstelepe. Vízigényét a Rábáról kiépítendő vízműrendszer szolgálja. Ugyanez a vízműrendszer biztonságot ad majd Pápának és környékének, ha elromlana a tapolcaiéi vezeték. Végleges megoldás: kialakítják a Nyirád—Ajka—Pápa— Marcaltő regionális rendszert. Ha elkészül, a fél megyében nem lehet szó többé vízhiányról. Várpalotán is szükség van új vízlelőhelyek bekapcsolására. Zirc és a környező községek a dudari szénbányáktól kapnak ivóvizet. A szénbányák körzetében szintén kisebb területi vízműveket alakítanak ki. A terv csaknem mindent megold, de azért, például Devecserben továbbra is súlyos a vízhiány, és orvoslásáról kevés szó esik. Ugyancsak jó minőségű víz nélkül van még vagy tucatnyi falu, a vízművek megépítése fokozatosan történik. A tervidőszakban is .Bölcsődés, kisiparosok Meglepődve hallottam a hírt, bár társadalmi munkát mindenki vállalhat, hogy Pestlőrincena Tátrafüred téri bölcsődét, önkéntes felajánlásként, kisiparosok hozzák tető alá. Kisiparosok? Miért? Nincs elég munkájuk? — Kevesen tudják — mondja Gélei László, a KIOSZ budapesti titkára —, hogy a kisiparosok évek óta sokat dolgoznak a közösségért, minden ellenszolgáltatás nélkül. De még itt nálunk a központban is hiányosak voltak az adatok a társadalmi munka valódi mértékéről. Tavaly a budapesti választmány ülésén javaslatot terjesztettünk elő, lényege: a sok elaprózott társadalmi munka helyett fogjunk össze. Minden kisiparos kétnapi munkájának ellenértékét ajánlotta fel valamilyen iskola, óvoda vagy bölcsőde javára. A központi számlára beérkezett összegből néhány építőmestert megbízunk majd a kivitelezéssel — szólt a határozat, így került sor a lőrinci vállalásra. Kocsis Jánosné, a HNF pestlőrinci bizottságának titkára elmondta: — Kerületünkben is nyomasztó a bölcsődék hiánya. Jó néhány éven át minden anyagi erőforrást az óvodákra fordítottak. A múlt évben végre ott tartottunk, hogy már egyetlen jogos felvételi kérelmet sem utasítottak vissza az óvodák. A bölcsődékre csak ezután kerülhetett sor. Kerületi összefogást hirdettünk: a gyárak és üzemek szabad szombatjaik ellenértékét utalták át, a Vöröskereszt pártoló bélyeget bocsátott ki mintegy egymillió forint értékben, s ezt a népfront aktivistái terjesztették. A tanács soron kívül adott közművesített telket. Az építőanyag ára már együtt volt, várospolitikai bizottságunk műszaki csoportja, szintén ingyen, elkészítette a bölcsőde terveit. Már csak kivitelezőt kerestünk . . . 1977 végén elkezdték a betonozást. Háromnegyed évvel később Hevesi László építésvezető végigvezet az építkezésen : — Ez, kérem, igazi kisipari munka! Épp csak azt nem mondja, hogy ..békebeli”. De aztán a szervezési gondokról beszél, hogy nehéz fürdőkádat szerezni, hogy hiába keres ablaküveget hetek óta. — Ha a kerületi tanács nem segítene a beszerzésben, nem is tudom, mit csinálnánk. Az építkezésen a kisiparos mesterek közül csak Tóth Bertalant találom. Két segéddel dolgozik. Kérdem, kifizetődő-e? — Éppen csak nem fizetek rá. De ha egyszer van egy ilyen felajánlás ... s Kiderül, hogy a belső vakolási muszkát, amit Tóth Bertalan vállalt, így egymagában senki fia sem csinálná meg. Időt rabló, aprólékos munka; más esetekben az építőmesterek — amit itt elvesztenek a réven, azt megnyerik a vámon, a külső vakoláson „hozzák be". Ezt azonban a Tátrafüred téri építkezésen most más végzi, mert az idő szorít. A XVIII. kerületi tanács és a KIOSZ szerződést is kötött együttmunkálkodásuk megpecsételésére. A szerződés igencsak eltért a megszokottól. Nem volt szó benne a szerződésszegés esetén alkalmazható szankciókról, anyagiakról ,s csak annyiban, hogy ki mit fizet: a tanács fedezi zéítőanyagot és a bölcsőd rendezését, a KTOSZ doc-bénítés. A szerződésben az eladás határideje: 1979 szeptember 1. Ha minden jól megy, a bölcsőde már május elsejétől gyerekzsivajtól lesz hangos. M. G. Az élelmiszertörvény végrehajtásáért A Hazafias Népfront agrárpolitikai albizottságának ülése a Belgrád rakparti székházban az élelmiszertörvény végrehajtásával kapcsolatos feladatokat elemezte. Az élelmiszeripari termékek minőségének javítása, választékának bővítése változatlanul a legfontosabb teendők közé tartozik, e célok elérése azonban az iparban következetes, összehangolt műszaki és termelésfejlesztési intézkedéseket sürget. A tanácskozáson — amelyen a termelőüzemek, a MÉM és a Hazafias Népfront szakemberei vettek részt — megjelölték azokat a tennivalókat, amelyek az élelm gazdaságban tévéké '■ 'való mezőgazdasági, illetve élemiszeripari üzemek előtt állnak.