Magyar Nemzet, 1982. március (38. évfolyam, 51-76. szám)

1982-03-26 / 72. szám

Iilusr Nemzet .______ _____________________________ ■___________________ * A HAZAFIAS NÉPFRONT LAPJA • A jogalkotásról és a közművelődésről tanácskozott az országgyűlés Parlamenti összefoglaló JOGÉLETÜNK. Az ország­­gyűlés tavaszi ülésszakának első napján Markuja Imre igazságügy-miniszter a jogal­kotásról, Pozsgay Imre műve­lődési miniszter pedig a közmű­velődési törvény végrehajtásá­ról számolt be. Az igazságügy-miniszter a bevezetőben elmondta, hogy a Magyar Népköztársaságban az alkotmányos rend, a törvé­nyesség alapvetően szilárd és állandóan fejlődik. Mindehhez az egyik legfőbb eszköz a szo­cialista jogrendszer kiépítése, amelynél kiemelkedő az or­szággyűlés szerepe. A jog ak­kor tölti be szerepét, ha folya­matosan szinkronban van a társadalmi-gazdasági valóság­gal. Legutóbb tizenhárom esz­tendővel ezelőtt számolt be az igazságügy-miniszter az or­szággyűlésnek, azóta olyan fontos törvények születtek, mint az alkotmánymódosítás, a tanácsokról, az államigazga­tási eljárásról, a közérdekű bejelentésekről és panaszok­ról szóló szabályok. A jövőről szólva Markója Imre elmondta, hogy sor ke­rül a választási rendszer tö­kéletesítésére, továbbra is cél a közigazgatás korszerűsítése, egyszerűsítése. A bűnözés elle­ni harc eredményességéhez több figyelmet érdemel a megelőzés. Itt szükséges a tár­sadalom legszélesebb körű mozgósítása. A jogalkotás talán legjelen­tősebb célkitűzése a népgazda­ság fejlődésének elősegítése. Tökéletesítendő a gazdaság­­irányítás rendszere úgy, hogy nőjön a gazdálkodó szerveze­tek önállósága és belső demok­ráciája. A­­ gazdasági élet törvényes rendjének megszilárdításá­hoz egyértelművé kell te­nni a szerződési és a felelősségi rendszert, ki kell dolgozni a tisztességtelen gazdálkodás el­leni fellépés jogi eszközeit. A miniszter a törvényelőké­­szítésről szólva kiemelte, hogy előrelépés történt a munka irányításában és koordinálá­sában, ennek következtében a kodifikáció elméletileg meg­alapozottabbá és szakszerűbbé vált. Hangsúllyal szólt a miniszter jogéletünk egyik legnagyobb gondjáról, a túlszabályozásról. Megfogalmazása szerint a túl­szabályozás azt jelenti, hogy a jog indokolatlanul avatkozik be egyes életviszonyokba, vagy azokból nem vonul ki időben. Következik ebből, hogy a túl­szabályozás elleni küzdelem­ben nem a jogszabályok szá­ma, hanem a helytelen jogal­kotói szemlélet ellen kell fel­lépnünk. KÖZMŰVELŐDÉS. Beveze­tőjében a művelődési minisz­ter arra a kérdésre válaszolt, hogy vajon nem vesztette-e el aktualitását az öt eszten­deje megalkotott közművelő­dési törvény? A felelet egyér­telműen: nem. Már csak azért is, mert egyrészt annak ide­jén egy hosszabb időszaknak szánták iránymutatásul a jog­alkotók. Másrészt pedig, mert a társadalmi-gazdasági fejlő­dés előrehaladtával egyre na­gyobb szerepet kap a kultú­ra, öt esztendő nem hosszú idő, ám arra elegendő volt, hogy mérhető legyen a fejlő­dés, elsősorban minőségben és a lakosság szemléletváltá­sában. Egyre többen ismerik fel ugyanis a kultúra jelentő­ségét. Ugyanakkor nem felejt­hető el, hogy a műveltség, a kulturálódás szerkezetében nincs változás. Magyarán, a miniszter szavaival: nem nőtt kellőképpen a művelődés kü­lönböző formáiba bevont ré­tegek aránya. Kiemelten beszélt az isko­la közművelődési szerepéről a miniszter, felhívta a figyel­met arra, hogy az oktatás fel­adata, a többi között, az ön­képzés módszereinek elsaját­­íttatása is. A beszámoló szólt az értel­miségről. Nálunk az értelmi­ség népművelő munkájának nagy hagyományai és törté­nelmi gyökerei vannak. Az el­múlt évtizedekben megsok­szorozódott a hivatásos köz­művelődési szakemberek szá­ma. Közülük a népművelőkről szólt hosszan a miniszter, el­mondva, hogy a többségük lel­kesen, elkötelezetten dolgo­zik. Sok áldozatot vállalnak, éppen ezért megérdemlik, hogy az arra hivatottak kere­setükre, jövedelmükre is fi­gyelve nagyobb gondot fordít­sanak környezetükre, társadal­mi kapcsolataikra, munkakö­rülményeikre. Beszámolója végén a politikai kultúra hely­zetéről beszélt Pozsgay Imre, hangsúlyozva, hogy fejlesztése alapvető érdek. A VITA. A képviselők elő­ször Markója Imre beszámoló­jához szóltak hozzá. Elmond­ták, hogy fontos dolog a jogi szabályozás, ám csak a szük­séges mértékben. Az is lénye­ges, hogy emelkedjék a ma­gyar nép jogismerete, jogi kultúrája. Elhangzott a vitá­ban, hogy csak akkor érdemes szabályt­ alkotni, ha megvan­nak a végrehajtás anyagi és személyi feltételei. Nem fel­tétlenül szükséges — mondta az egyik hozzászóló —, hogy az élet minden területét sza­bályokba gyömöszöljük. Ide­tartozó gondolat, hogy a most szokásosnál könnyebben lehes­sen hatályon kívül helyezni azokat a jogszabályokat, ame­lyekről egyértelműen kiderül: nem váltak be.­ A közművelődési törvény végrehajtásáról szóló vitában a képviselők elsősorban az in­tézmény-ellátottsággal, a peda­gógusok, a népművelők meg­becsülésével és a munkahelyi művelődéssel foglalkoztak. Pozsgay Imre beszámolója fö­lött a vita ma folytatódik. Politikai Bizottságának más tagjai, a Központi Ellenőrző Bizottság elnöke, a Központi Bizottság titkárai, valamint az Elnöki Tanács és a kormány tagjai. A budapesti külkép­viseletek több vezetője és tagja a diplomáciai páholyok­ban foglalt helyet. Apró Antal, az országgyű­lés elnöke nyitotta meg az ülésszakot. Bejelentette, hogy az országos választási elnök­ség benyújtotta az időközi vá­lasztásról szóló jelentést, amelyet a parlament jogi, igazgatási és igazságügyi bi­zottsága tudomásul vett, s a — Az elmúlt hónapokban többször emlékeztünk történel­münk legutóbbi negyedszáza­dának eseményeire — kezdte beszédét dr. Markója Imre. — Köztük arra is, hogy milyen utat tettünk meg a szocialista törvényesség helyreállítása, megszilárdítása és fejlesztése érdekében. — A törvényesség fogalmi körébe tartozó kérdésekben a mai világ — különösen a tőkés világ — nyugtalanító képet mutat. Még olyan országokból is, amelyeknek társadalma a közelmúltig — legalábbis kül­sőleg — a viszonylagos kon­­szolidáltság jegyeit viselte, nap mint nap érkeznek riasztó hírek, amelyek a jogtalanság, az erőszak eszkalációját bizo­nyítják. S ezek méretei és megnyilvánulási formái olykor már az irracionalitás hatását súrolják. — Ehhez képest nálunk — a Magyar Népköztársaságban — összehasonlíthatatlanul ked­vezőbb­­­ helyzet, hiszen min­den túlzás­­ nélkül állíthatjuk, hogy az alkotmányos rend, a törvényesség alapvetően szi­lárd és állandóan fejlődő. Jól­eső érzés, hogy egyéb sike­reink mellett ez a vívmányunk is rangot, megbecsülést szer­zett hazánkban és hazánknak a nemzetközi közvéleményben. Átfogó rendezés — Szocialista jogrendünk az igazságügyi miniszteri beszá­moló óta eltelt több mint egy évtizedben nagyarányú át­alakuláson ment keresztül. Ezt mindenekelőtt az a társadalmi fejlődés váltotta ki, amelynek révén célul tűzhettük ki a fej­lett szocialista társadalom épí­tését. Ha azt akartuk, hogy jogunk hatékonyan betöltse szolgálati szerepét, hozzá kel­lett igazítani a társadalmi­gazdasági valósághoz, a fejlett szocialista társadalom építése által megszabott újszerű és magasabb rendű követelmé­nyekhez.­­ Jogrendszerünknek ezt az átfogó reformját természetesen csak igen tervszerű, elméleti­leg megalapozott és a hazai, valamint a nemzetközi gya­korlat tapasztalatait messze­menően figyelembe vevő mun­kával lehetett elvégezni. Ezért is hozott 1969-ben a kormány olyan határozatot, amelyben körvonalazta az átfogó jogi rendezés távlati feladatait, s egyben döntött arról is, hogy e távlati feladatokat fokozato­san, a kormány által jóváha­gyott középtávú jogalkotási programok alapján kell végre­hajtani, így került sor az 1971—1974 közötti, az 1975— választási jegyzőkönyv alapján megvizsgálta a Fejér megyei 1. sz. választókerületben meg­választott Szalai Gyula or­szággyűlési képviselő megbí­zólevelét. A bizottság megálla-­­ pította: a megbízólevél a tör­vényben előírt feltételeknek mindenben megfelel, ezért ja­vasolja a képviselő igazolását. Az országgyűlés az Országos Választási Elnökség jelentését tudomásul vette és Szalai Gyula országgyűlési képvise­lőt igazoltnak jelentette ki. Ezt követően az országgyű­lés tudomásul vette az Elnöki Tanács jelentését a legutóbbi 1980 közötti, majd a XII. kongresszust követően az 1981 —1985-ig terjedő időszak jog­alkotási programjának kialakí­tására. — E jogalkotási programok teljesítése hasznosan segítette és segíti pártunk és kormá­nyunk politikai célkitűzései­nek érvényesülését. Ezek kö­zül az egyik meghatározó je­lentőségű célkitűzés az állami élet sokoldalú fejlesztése, de­mokratizmusának növelése, közigazgatási rendszerünk kor­szerűsítése és egyszerűsítése volt.­­ Az állami élet fejlesztését szolgáló jogalkotói tevékeny­ségünk természetesen a jövő­ben is aktív lesz. Ezt az a kö­zéptávra szóló tudományos koncepció alapozza meg, me­lyet a kormány a XII. kong­resszust követően elfogadott. Ennek alapján az 1985-ig ter­jedő időszakban többek között olyan lényeges kérdésekkel kí­vánunk foglalkozni, mint a választási rendszer tökéletesí­tése, demokratizmusának el­mélyítése, vagy az alkotmá­nyos elvek érvényesülése ga­ranciarendszerének továbbfej­lesztése.­­ Tovább folyik a közigaz­gatás korszerűsítésére és egy­szerűsítésére irányuló munka, s az ezzel kapcsolatos jogalko­tási teendők felmérése és elő­készítése is.­­ A bűnüldözést­ és igazság­szolgáltatást illetően szintén további jelentős témák kerül­nek napirendre. Ezek közül külön is kiemelném azt, hogy ma hazánkban még mindig komoly társadalmi probléma a bűnüldözés, valamint a csa­ládi kapcsolatok egy részének széthullása, a válások magas száma. A bűnözés elleni ha­tékonyabb harc érdekében fo­kozott figyelmet kell hogy for­dítsunk a megelőzésre, a tár­sadalom szélesebb körű moz­gósítására, s ennek jogi eszkö­zökkel történő aktívabb támo­gatására is. A gazdálkodás m­egúj­í­tásáé­rt — A másik nagy jelentősé­gű politikai és kodifikációs célkitűzés a népgazdaság to­vábbi fejlődésének elősegítése, s ezen belül a gazdálkodás jogi kereteinek megújítása volt. Gazdaságpolitikai elveinkkel összhangban a jogszabályalko­tók törekvése itt az volt, hogy — a gazdaságirányítás rend­szerét tovább tökéletesítsük, — a gazdálkodó szervezetek önállóságát és belső­ demokrá­ciáját növeljük, a vállalati szervezetet differenciáltabbá, rugalmasabbá tegyük; ülésszak óta alkotott törvény­­erejű rendeletekről, majd el­fogadta az ülésszak tárgysoro­zatát: 1. Az igazságügy-miniszter beszámolója a jogalkotás helyzetéről. 2. A művelődési miniszter beszámolója a közművelő­désről szóló, 1976. évi V. törvény végrehajtásáról. 3. Interpelláció. A napirendnek megfelelően dr. Markója Imre igazságügy­­miniszter emelkedett szólásra. H­a szabályozással job­ban ösztönözzük a vállala­tokat és a szövetkezeteket az aktív és dinamikus tevékeny­ségre, az eszközök, anyagok és a munkaerő hatékonyabb fel­­használására, a jövedelmező termelés és értékesítés növelé­sére, a kereslet kielégítésére; — sokoldalúbban állítsuk az úgynevezett kisegítő tevékeny­séget, a másodlagos gazdasá­got, a magánkezdeményezést és erőforrásokat az össz­­népgazdasági és a lakossági célok szolgálatába; — és végül, hogy megszilár­duljon gazdasági életünkben a törvényes­­rend és fegyelem. — E munkát természetesen még korántsem fejeztük be. Ilyet állítani már csak azért is képtelenség lenne, mivel gaz­daságunk nap mint nap — s ez így helyes — a megújulás állapotában van, s ezt jogunk­nak is követnie kell. — Engedjék meg, hogy meg­említsek — inkább csak példa­szerűen — néhány olyan té­mát, amellyel a kormányzat foglalkozik, s amelynek termé­szetesen jogi következményei is lesznek. — Változatlanul napirenden levő feladat a gazdaságirányí­tás komplex továbbfejlesztése. Jelenleg már folyamatban van számos olyan intézkedés elő­készítése, így a vállalatirányí­tás korszerűsítése, ezen belül a felügyeleti ellenőrzés, a fel­ügyelő bizottságok, az igazgató tanácsok szerepének újszerű meghatározása, a vállalati bel­ső mechanizmus fejesztése, a tőkeallokációs folyamatok sza­bályozása, az ár- és bérrend­szer, valamint a munkaerő­gazdálkodás továbbfejlesztése, amelyek végső fokon jogi sza­bályozást is szükségessé tesz­nek majd. Itt említem meg, hogy e szabályozások közül a legnagyobb volumenű az új Munka Törvénykönyvének elő­készítése lesz.­­ Az előzőekben a törvény­­hozást vezető jogpolitikai cé­lok között említést tettem a gazdasági élet törvényes rend­jének megszilárdításáról. En­nek érdekében foglalkozunk a szerződési és a felelősségi rendszer továbbfejlesztésével, az ezekhez, valamint a tisztes­ségtelen gazdálkodás elleni eredményesebb fellépéshez szükséges jogi eszközök ki­munkálásával. A Miniszterta­nács napirendre kívánja tűzni majd a népgazdaságban folyó jogi munka helyzetét is, a jogi tevékenység színvonalá­nak emelése érdekében.­­ Miként az állami élet egészének fejlesztésében, úgy a gazdasági életben is alapvető követelmény a szocialista de­m­okratizmus mind szélesebb körű kibontakoztatása. A kor­mány a szakszervezetekkel együttműködve ennek további lehetőségeit is vizsgálja és azt is elemezzük, hogy e célból milyen jogi megerősítésre van szükség. Az emberi jogok — Az állami és a gazdasági élet fejlesztésének elősegítése mellett jogalkotásunk mindig nagy figyelmet fordított azok­nak a kérdéseknek a jogi ren­dezésére is, amelyek közvetle­nül érintik az állampolgári életviszonyokat, illetve az ál­lampolgári jogok érvényesülé­sét.­­ E körben külön is szeret­nék röviden szólni az emberi jogok kérdéséről, amelyről oly sokat tárgyalnak és vitatkoz­nak napjainkban a nemzetközi élet különböző küzdőterein. Nyugodtan kijelenthetem, hogy az elmúlt évtizedben is meg­különböztetett módon foglal­koztunk az emberi jogok érvé­nyesítése garanciarendszeré­nek fejlesztésével.­­ Ma a Magyar Népköztár­saság részese minden, az ENSZ égisze alatt kötött emberi jogi nemzetközi szerződésnek, s azokhoz a legtöbb esetben olyan tőkés országokat meg­előzve csatlakoztunk, amelyek napjainkban szívesen bírálják és rágalmazzák a szocialista országokat. Ezeket az emberi jogi egyezményeket mi minden esetben kihirdetjük, s ezáltal azok belső jogunk részévé válnak. — Emberi jogi egyezmé­nyeink végrehajtásáról idő­szakonként az ENSZ-nek je­lentést adunk, s e témáról más nemzetközi fórumokon is be­számolunk. E jelentésekben, illetve beszámolókban joggal állapíthatjuk meg, hogy hazai jogunk — alkotmányunk alap­ján — az esetek többségében jóval fejlettebb színvonalon szabályozza az emberi jogok kérdését, mint amilyenek a nemzetközi szabályozások nor­mái. Az emberi jogok érvénye­sítésének gyakorlata pedig elvszerű és következetes.­­ Az elmondottakból kitű­nik talán, hogy a lezajlott és a most folyó nagyarányú ko­­difikációs reformmunka min­­­den fontos életviszonyt és jog­területet érintett és érint. Ezért is mondhatjuk túlzás nélkül, hogy e programok végrehajtá­sával megteremtjük a fejlett szocialista társadalom építésé­nek korszerű jogi alapjait.­­ A törvény-előkészítés irá­nyításában és koordinálásában ezekben az években jelentős szerepet kapott az Igazságügyi Minisztérium. A Miniszterta­nács feladatunkká tette a kor­mányzati kodifikációs progra­mok előkészítését, ezek végre­hajtásának ellenőrzését, s az ellenőrzés tapasztalatainak fel­dolgozását és jelentését a Mi­nisztertanács számára.­­ Az is kötelességünk lett, hogy a tör­­vény-előkészítés konkrét folya­matait jogpolitikailag és mód­szertanilag irányítsuk. Az igaz­ságügyi kodifikáció mellett az Igazságügyi Minisztérium vet­te gondozásába mindazoknak a magas szintű jogszabályok­nak az előkészítését is, ame­lyek össztársadalmi vagy nép­­gazdasági jelentőségűek vol­tak. Felelősei lettünk a szak­­miniszterekkel együtt annak a munkának, amely az alacso­­nyabb szintű joganyag rende­zésére, korszerűsítésére és egy­ Dr. Markója Imre beszámolója Az ülésszak megnyitása Csütörtökön délelőtt 10 óra­kor a Parlamentben összeült az országgyűlés tavaszi ülés­szaka. Legfelső államhatalmi testületünk tanácskozásán részt vett Losonczi Pál, a Magyar Népköztársaság El­nöki Tanácsának elnöke, Ká­dár János, a Magyar Szocia­lista Munkáspárt Központi Bizottságának elő titkára, Lázár György, a Miniszterta­nács elnöke. Ott voltak a Ma­gyar Szocialista Munkáspárt

Next