Magyar Nemzet, 1987. március (50. évfolyam, 51-76. szám)

1987-03-26 / 72. szám

Népfrontbizottságok melléklete: ÉLET ÉS KÖRNYEZET Jflapr­omw*i b A HAZAFIAS NÉPFRONT LAPJA Tanuló tanárok Az évezredes bölcselet, mi­szerint nincs befejezett tudás, századunkban, s főleg az utób­bi évtizedekben már nem szó­noki fordulat csupán, hanem az oktatásügy legelevenebb gondja. Az iskolának — legyen az általános vagy középiskola, szakmunkásképző vagy éppen­séggel egyetem — ma az lenne a legfőbb feladata, hogy meg­tanítson tanulni. Ám amióta ez az „egész éle­ten át­ tartó tanulás” gyakorla­ti kérdéssé vált, azóta folyik róla a vita. Gondoljunk csak az iskolai tananyagok, tanköny­vek újabb és újabb reformjá­ra, a fél- és negyedmegoldású törzs- és kiegészítő anyagok címkéjű felosztásokra, a túl­terheltség fogalma körül dúló nyilvános csetepatékra. S miközben — talán éppen a viták eredményeként is — a magyar oktatásügyben tért nyert a holtig tanulni, a „per­manens képzés” szemlélete, va­laki vagy valakik egyszercsak halkan megemlítették, hogy miközben a tanítványokat az örök tudásszomjra kívánjuk nevelni, aközben a pedagógu­sok „egész életen át tartó tanu­lásáról” alig-alig esik szó. Mi több: az értelmiségi pályák közül hovatovább a pedagógu­soké maradt az egyetlen, ahol a szervezett és komoly tovább­képzés hiányzott. Mert a kü­lönböző szakmai, 3—4—5 alka­lommal megtartott „szakmai” tanfolyamocskák — elnézést a szabályt erősítő kivételiektől — mindennek mondhatók voltak, csak érdemlegesnek nem. Meg­tartandó és kipipálandó fel­adatként kezelte az irányítás, muszájból látogatandó köteles­ségként a pedagógus. Mármint azok, akiket paranccsal vagy ígérettel rá lehetett venni arra, hogy az amúgy is kevés sza­badidejükből áldozzanak ha­vonta, kéthavonta néhány órát. Itt és most jöhetne a zsurna­liszta fordulat: bezzeg most már másképp van, vagy leg­alábbis: másképp lesz. S meg­említhetnénk a művelődési mi­niszter másfél esztendővel ez­előtt kelt rendeletét, amely új­raszabályozza a pedagógusok továbbképzésének rendszerét. . De ujjongó „bezzegetésre” nincs ok. Egyrészt az eltelt idő nagyon rövid, másrészt e más­fél esztendő nem kevés ellent­mondást hozott a felszínre. Az alábbiakban a pedagógusok in­tenzív továbbképzésének ta­pasztalatairól szólunk. Arról a továbbképzési formáról, amely a legígéretesebbnek látszott, és látszik ma is. Az első ilyen tanfolyam az 1985—86-os tanévben indult. Más kérdés, bár egyáltalán nem mellékes, hogy a szakmai irányelvek ehhez csak 1986 márciusában fogalmazódtak meg. Tegyük hozzá, hogy a sietségnek, vagyis annak, hogy a szakmai irányelvek közre­adása előtt már beindították a tanfolyamokat, jó oka, pénz­ügyi oka volt. A szokatlanul nagy igyekezetből is látni, hogy az oktatásügy, mint saját gyer­mekét kezeli az intenzív to­vábbképzés ügyét. Szeretné el­érni, hogy a pedagógusok is, az iskolákat irányító tanácsok is elfogadják, komolyan vegyék. Így hát a mintegy százhúsz órás tanfolyamok végeztével a résztvevőknek záródolgozatot kell írniük, s vizsgázniok is kell. Az intenzív továbbképzés sikeres elvégzéséről okirat ta­núskodik, s a már említett mi­niszteri rendelet egy paragra­fusa így fogalmaz: „Az inten­zív továbbképzésben kiváló és jó minősítést szerzett pedagó­gus — amennyiben a megszer­zett ismereteket nevelő-oktató munkájában eredményesen hasznosítja — a továbbképzés befejezését követő második naptári év kezdetétől 500—800 forint rendkívüli béremelésben részesíthető.” Legyünk őszinték: két esz­tendővel ezelőtt talán a legna­gyobb csáberő ez az 5—800 fo­rint volt. Hiszen egyébként a pedagógusoknak — az érvé­nyes rendelkezések értelmé­ben — csak háromévenként emelik az alapbérét — 250 fo­rinttal ... így viszont egyévi tanulással 6—8 esztendei taní­tási idő után járó béremelés szerezhető meg... S ha ehhez még hozzátesszük, hogy szinte nincs olyan oktatással foglal­kozó tanácskozás, amelyen a tanítók és a tanárok ne kérné­nek, ne várnának szakmai se­gítséget, nos, akkor az oktatás­ügyben kevésbé jártas olvasó azt gondolhatná, hogy a peda­gógusok özöne jelentkezett az intenzív továbbképzésre. Nem így történt. Az első, a kísérleti 1985—86-os esztendő­ben a 2500 fős országos beisko­lázási keretszámot betöltötték, mi több, az óvónők és a tanítók körében még túljelentkezés is volt. A második, éppen most folyó tanfolyamon — a Műve­lődési Minisztérium elkülöní­tett költségvetésből — ötezer pedagógus intenzív továbbkép­zésre lett volna lehetőség. Az első határidőre alig több mint kétezer jelentkező akadt, a gyors szervezési kampány so­rán ezt a létszámot sikerült 3200-ra feltornászni. Mi lehet az oka az érdekte­lenségnek? Erre keresett választ egy minisztériumi vizsgálat. Kiderült, hogy sok iskolában az igazgatók nem ismertették a pedagógusokkal a jelentkezési felhívást — s mert a tanárok nem mindig olvassák a köz­nevelést —, így sokan egyálta­lán nem is tudtak erről a lehe­tőségről. Az igazgatók titkoló­zása persze meg is érthető. Égető a pedagógushiány, egyes tantestületekben már olyan mérvű a túlóráztatás, hogy egyre több az olyan pedagógus, aki tíz-tizenkét órát tölt el az iskolában, így hát nem ritkán maguk az igazgatók azok, akik hiába kapják is meg a helyet­tesítés költségeit, inkább lebe­szélik kollégájukat a tovább­képzésről. Hiszen valakit azért be kell küldeni az órákra ... A tapasztalatok szerint a másik visszatartó erő az volt, hogy a pedagógusok féltek a szerepcserétől, attól, hogy ne­kik kelljen felelniök, vizsgázni­uk. A harmadik ok pedig egy — a minisztérium által több­ször is cáfolt — rémhír. A to­vábbképzés résztvevői, de az iskolák igazgatói között is el­terjedt, hogy a rendeletben sze­replő rendkívüli béremelésre nem lesz pénz, mert az amúgy is csak adható. A rémhírt táp­lálta az a tény, hogy ugyanen­nek a miniszteri rendeletnek az értelmében a doktori vagy magasabb tudományos fokoza­tot szerzett pedagógusok ugyancsak 5­ 800 forintos rendkívüli béremelésben ré­szesíthetők. Ám ezt a pénzt a március végéig tartó bérstop miatt az érintettek csak április­tól kaphatják meg, noha az eh­hez szükséges pénz megvan. A már többször idézett ren­delet értelmében az intenzív továbbképzés utáni esztendő­ben a pedagógusnak még azt is bizonyítani kell, hogy a meg­szerzett ismereteket eredmé­nyesen hasznosítja. Ezért a ta­valy végzettek csak 1988., az idén végzők pedig csak 1989 januárjától részesülhetnek a rendkívüli fizetésemelésben. Szeptemberben újra indítják az intenzív továbbképzőt. A je­lentkezés határideje április 3-a. A feltételek változatlanok. M­­urányi Gábor ­ Az eurorakéta-megegyezést követően a Varsói Szerződés készen áll­ovábbi leszerelési lépésekre Dokumentumok a moszkvai külügyminiszteri tanácskozásról A külpolitikai helyzet MEGÁLLAPÍTOTTAK Moszkvában a Varsói Szerződés külügymi­­niszteri bizottságának részvevői: tovább erősödnek a világban a szo­cialista közösség nemzetközi pozíciói. Az ezekben az országokban vég­bemenő belső változások is hozzájárulnak ehhez, de a következetes külpolitikai irányvonal is e folyamatot erősíti. Mint a hírügynökségek beszámoltak a találkozó legfontosabb napirendi pontjairól, a külügy­miniszterek egyöntetűen síkraszálltak azért, hogy a Szovjetunió és az Egyesült Államok haladéktalanul írjon alá egyezményt az Európában telepített közepes hatótávolságú rakéták leszereléséről. Nyugaton a kü­lönböző jelentésekből, valamint a Pradisev szóvivő sajtóértekezletén elhangzott szavakból többnyire kiemelték, hogy a részvevők támogat­ták a moszkvai reformfolyamatot; az első nyugati értékelések a libe­ralizálódás hatását elemezték a közös külpolitikára. A találkozón úgy vélekedtek, hogy Washington „mesterséges akadályokat" emel a meg­egyezés útjába azzal, hogy megpróbálja bevonni a tárgyalásokba a rö­vid hatótávolságú rakétákat. Ezért is különleges fontosságú, hogy a külügyminiszteri bizottság úgy döntött, az eurorakéta-egyezmény alá­írása után a Varsói Szerződés kész arra, hogy az NDK-ból és Cseh­szlovákiából kivonják a megnövelt hatótávolságú harci eszközöket. Fontos eleme még a VSZ külügyminiszteri tanácskozásának, hogy ott szót emeltek a vegyi fegyverek betiltásának, felszámolásának a meg­gyorsításáért, azonkívül megvizsgálták a bécsi találkozó menetét, meg­állapítván, hogy az osztrák fővárosban a felelős döntések kidolgozá­sának a szakasza következik. A hírforrások arra is rámutatnak, hogy két nyugati politikus, Margaret Thatcher brit kormányfő és Schultz amerikai külügyminiszter moszkvai látogatása is beszédtéma volt a mostani értekezleten. A részvevőket egyébként fogadta Mihail Gorba­csov, az SZKP főtitkára, majd a moszkvai megbeszélésekről közle­ményt adtak ki. MEGVÁDOLTÁK Thatcher asszonyt a brit alsóház szerda hajnalig tartó ülésén, hogy az elmúlt évben két alkalommal fogadta az iráni­­botrány középpontjában álló North amerikai alezredest, ezzel mintegy áldását adván a nicaraguai kontráknak szánt angol fegyverek szállí­tására. Tovább gyűrűznek tehát Nyugaton az immár hosszú ideje tartó fegyverszállítási viták. A BBC televízióban megszólaltatott Eggar külügyi államtitkár teljesen megalapozatlannak nevezte ezeket a sza­vakat, legalábbis azok „lényegét" illetően. Hangoztatta, London nem adott felhatalmazást a szállításokra, nem tagadta viszont, hogy az Egyesült Államoknak adtak el Blowpipe típusú rakétákat. A politikus ugyanakkor nem volt hajlandó sem megerősíteni, sem cáfolni a mun­káspárti szóvivőnek azt az állítását, hogy Thatcher asszony hivatalá­ban kétszer is fogadta North alezredest. Nem dolgozhatott önállóan a nicaraguai ellenforradalmárok titkos felfegyverzését végrehajtó Oliver North — írta a The New York Times. A lap szerint minden bizonnyal William Casey, a CIA volt igazgatója dolgozta ki a nagy port felkavart terveket, s cikkében az újság kong­resszusi forrásokra hivatkozik. Természetesen nehéz lesz valamit is megtudni a hírszerzés egykori vezetőjétől, hiszen Caseyt még decem­berben rákos agydaganattal operálták, azóta ismét kórházi kezelés alatt áll, s több mint valószínű, már sohasem lesz kihallgatható álla­potban. Az ügy hátterében az áll, hogy a kongresszus akkoriban tör­vényben tiltotta meg a CIA részvételét a kontrák irányításában, és ennek végrehajtását igyekeztek ellenőrizni is, így a szervezet vezetése North alezredest bízta meg az eredetileg általuk készített tervek vég­rehajtásával — tűnik ki az amerikai lap írásából. ÍR. M.) Ma hazánkba érkezik a bolgár miniszterelnök Lázár Györgynek, a Miniszter­­tanács elnökének meghívására csütörtökön hivatalos, baráti lá­togatásra hazánkba érkezik Georgi Atanaszov, a Bolgár Nép­­köztársaság Minisztertanácsának elnöke.* Georgi Atanaszov 1933-ban született a Plovdiv megyei Pra­voszlávért faluban. Középiskolai tanulmányait a part­omaji gim­náziumban végezte, majd a szó­fiai Kliment Ohridszki Egyetem hallgatójaként történelem szakon diplomázott. Az ifjúsági szervezetben vég­zett munkáját követően Georgi Atanas 20v fontos párt- és állami­­ tisztségeket töltött be. 1968-tól­­ 1977-ig a BKP Központi Bizott­­­­ságának különböző osztályait ve­zette, majd a KB titkárává vá­lasztották. 1980 októberétől az Ál­lami Tervbizottság első elnökhe­lyettesi, majd 1981 és 1984 között a Bolgár Népköztársaság Állam­tanácsának elnökhelyettesi és az Állami Népi Ellenőrzési Bizott­ság elnöki posztját töltötte be. Georgi Atanaszovot 1981-ben, a Bolgár Kommunista Párt XII. kongresszusán újra a Központi Bizottság titkárává választották, s megbízták a KB szervezési osz­tályának irányításával. 1984-ben a Politikai Bizottság póttagjává, 1986-ban pedig a PB tagjává vá­lasztották. Georgi Atanaszovot 1986 márciusában nevezték ki a Bolgár Népköztársaság Minisz­tertanácsának elnökévé. Közleményükben a VSZ tagállamai szovjet-amerikai kétoldalú különmegállapodást szorgalmaznak A Varsói Barátsági, Együtt­működési és Kölcsönös Segít­ségnyújtási Szerződés tagálla­mainak Külügyminiszteri Bi­zottsága 1987. március 24—25-én Moszkvában megtartotta soron­­következő ülését. Az ülésen részt vett Várkonyi Péter, a Magyar Népköztársaság külügy­minisztere is. A külügyminiszterek vélemény­cserét folytattak az európai és világhelyzetről. A fő figyelmet korunk alapvető kérdéseire — a nukleáris veszély elhárítására, az emberiségnek a nukleáris és egyéb fegyverektől való, megsza­badítására, az európai és általá­nos biztonság megerősítésére, a nemzetközi együttműködés fej­lesztésére— fordították. í­­­mrgközelítés Az ülésen megállapították, hogy a Szovjetunió Reykjavíkban tett nagy horderejű javaslatai a le­szerelés problémáinak minőségi­leg új megközelítését jelentik, to­vábbfejlesztik az SZKP KB fő­titkárának 1986. január 15-i nyi­latkozatában az atomfegyver­­mentes világ létrehozásáról ki­fejtett programot. A Varsói Szer­ződés tagállamai teljes határozott­sággal fellépnek az izlandi fővá­rosban elért eredmények valóra váltásáért a nukleáris fegyverek jelentős, radikális csökkentéséért és megsemmisítésükért, az űr­fegyverkezés megakadályozásáért az ABM-szerződés szigorú betar­tásáért. Mindent meg kell tenni azért hogy a kirajzolódott meg­állapodások konkrét egyezmé­nyekké váljanak. Ezzel kapcsolat­ban ismételten síkraszálltak az ál­lamok közötti politikai párbeszéd folytatásáért és elmélyítéséért Az ülésen képviselt államok hangsúlyozták, hogy késedelem nélkül alá kell írni a Szovjetunió és az Egyesült Államok közötti különmegállapodást, amelynek értelmében az amerikai és szovjet középhatótávolságú rakétákat teljesen felszámolnák Európában. Támogatják a Szovjetunió ezzel kapcsolatos javaslatát és üdvöz­­lik készségét hogy e szerződés aláírását követően azonnal kivon­ja az NDK-ból és Csehszlovákiá­ból — egyeztetve ezeknek az or­szágoknak kormányával — meg­növelt hatótávolságú harcászati­­hadműveleti rakétáit. A többi harcászati-hadműveleti rakétát illetően a Szovjetunió kész azon­nal tárgyalásokat kezdeni azok csökkentéséről és teljes felszámo­lásáról. A­­közép-hatótávolságú rakétákról szóló megállapodás mi­előbbi megkötése megnyitná az utat Európa teljes atomfegyver­­mentesítése előtt. Az ülésen részletesen áttekin­tették a Varsói Szerződés tag­államai budapesti felhívásában szereplő javaslatok továbbvitelé­vel kapcsolatos kérdéseket. Meg­erősítették: határozott szándékuk az európai fegyveres erők és ha­gyományos fegyverzet jelentős csökkentése oly mértékben, hogy a két katonai-politikai szövetség vonatkozásában már a 90-es évek elején 25 százalékos csökkentést érjenek el a jelenlegi szinthez ké­pest, s ennek megfelelően csök­kenjenek az államok katonai ki­adásai, továbbá, hogy e folyamat később is folytatódjék. A határok sérthetetlenek A szövetséges szocialista orszá­gok síkraszállnak az európai ka­tonai szembenállás szintjének szakaszos, a katonai egyensúly mind alacsonyabb szinten való fenntartásával történő csökken­téséért Úgy vélik: azokon a te­rületeken, ahol bizonyos összete­vők tekintetében aránytalanság áll fenn, arra van szükség, hogy azt megfelelő csökkentésekkel egyenlítsék ki. A Varsói Szerző­dés tagállamai nagy jelentőséget tulajdonítanak annak, hogy a katonai szembenállás szintjének csökkentését olyan intézkedések kísérjék, mindenekelőtt a fegy­verzetcsökkentés területén, ame­lyek, ha nem is zárnák ki teljesen, de csökkentenék a meglepetéssze­­rű támadás lehetőségét. Az ülés résztvevői hangsúlyoz­ták, hogy a szilárd európai béke megőrzésének szükséges, feltétele a határok sérthetetlenségének, a létrejött területi-politikai realitá­soknak tiszteletben tartása. A re­­vansista erők tevékenysége, min­denekelőtt az NSZK-ban, és a re­­vansizmus ösztönzése — bárhol történik is az — veszélyezteti a békét és a nemzetközi biztonságot. Az ülés résztvevői ismét hang­súlyozták annak szükségességét, hogy minden állam szigorúan tartsa tiszteletben a nemzeti füg­getlenség és szuverenitás, az erő­szak alkalmazásától vagy az azzal való fenyegetéstől történő tartóz­kodás, a határok sérthetetlensége és a területi integritás, a viták békés rendezése, a belügyekbe va­ló be nem avatkozás, az egyen­jogúság elveit, valamint az ENSZ Alapokmány, a helsinki záróok­mány többi elvét és céljait, a nemzetközi kapcsolatok egyéb, ál­talánosan elfogadott normáit. Falytatás Prágában Az ülés résztvevői áttekintették a vegyi fegyverek betiltásának kérdését és nyilatkozatot fogad­tak el róla. A miniszterek áttekintettek és egyeztettek olyan konkrét intéz­kedéseket, amelyek a Varsói Szer­ződés tagállamainak egységét és összeforrt­­ttságát, a tagországok közötti baráti és szövetséges­ kapcsolatok erősítését, továbbá egyeztetett politikájuk megvalósí­tásában való együttműködésüknek a leszerelés, a béke megszilárdí­tása és a széles körű nemzetközi együttműködés érdekében törté­nő fejlesztését szolgálják. A Külügyminiszteri Bizottság ülése a barátság és az elvtársi együttműködés légkörében zajlott le. A soron következő ülést Prá­gában tartják. K­ilatkozt Felhívás Moszkvából a bécsi találkozó sikeres befejezéséért A jelenlegi körülmények között a VSZ külügyminiszterei a bécsi találkozó legfőbb feladatát abban látják, hogy az minőségileg új szintre emelje, dinamikusabbá te­gye az összeurópai folyamatot, hozzájáruljon az együttműködés fejlesztéséhez a biztonság kérdé­sében, politikai, gazdasági és hu­manitárius téren. Az európai leszerelés, a fegyve­res erők és a hagyományos fegy­verzet csökkentése elősegítésé­nek különleges szükségességéből kiindulva a miniszterek megálla­pították, hogy az Európai Biza­lom- és biztonságerősítő Intézke­désekkel és Leszereléssel foglal­kozó Konferencia első szakaszá­ban elért megállapodások a részt -

Next