Magyar Nemzet, 2017. szeptember (80. évfolyam, 204-229. szám)

2017-09-16 / 217. szám

20 magazin 2017. SZEPTEMBER 16., SZOMBAT iliiíviir telizel * Milyen szép is az, amikor a lemenő nap átsüt a lányok-asszonyok arany karika fülbevalóin Kisboldogasszony 140 ruhája A csatkai búcsúba kétfajta ember jár. Először is azok, akikkel a csoda már megtörtént, miután elzarándo­koltak a 220 fős Komárom-Eszter­­gom megyei falu melletti szent kút­hoz, és ittak a vizéből. Aztán jönnek azok, akik szeretnék, hogy a csoda velük vagy hozzátartozójukkal is megtörténjen. Ám nemcsak a kút szenteltvize fogy ilyenkor, hanem a lavórban hűtött whisky és a retikül­­be rejtett konyak is. Merthogy ek­kor bizony sátoros mulatságot ren­deznek a cigányok. B­essenyei Dániel dilemmában van. A fiatal nyíregyházi férfi ott áll a Csatka melletti dombok között megbúvó szent kút felett, kezé­ben nagyot szisszen a kétliteres kólásüveg. Embereset húz belőle. Ott áll a kút mellett a kisfia, aki - leszámít­va a skorpiós tetoválást és a szemöldök­­piercinget - Bessenyei Dániel szakasztott mása kicsiben. A neve is ugyanaz, mint az apjáé. Páros lábbal ugrál, úgy kiabál: - Hozd az üveget, apa, vigyünk vizet! - Majd ha elfogyott a kóla, nem fogom kiönteni - feleli sztoikus nyugalommal, miközben rohangáló kisfiára próbál fi­gyelni. Danika hol a bal oldalán szalad el, hol a jobb kezét húzza, hogy menjenek végre puskát venni az árusokhoz. Úgy­hogy nem tudunk hosszabban szót válta­ni, de alighanem amúgy is Dániel az egyetlen a környéken, aki nem tud tucat­nyi csatkai sztorit ránk zúdítani csodás gyógyulásról, s nem mesélhet verekedés­sel végződő lányszöktetésről sem: elő­ször van itt életében. Csatkában nemcsak az az érdekes, hogy „cigány Mekka” lett a település mel­letti erdő mélyén megbúvó szent kút. Az Irgalmasság Anyjáról elnevezett kápol­nát életében legalább egyszer - de inkább többször - szinte minden Kárpát-meden­cei roma felkeresi. Érdekes itt az is, hogy nem találkozunk senkivel a búcsúban, akit egy gesztus, egy kósza félmosoly, egy hamiskás szemcsippentés, egy félszeg kacsintás erejéig azon kapnánk, hogy megpróbálja elbagatellizálni a csatkai csodákat. Mert sok van belőlük. Annyi, hogy pontosan nem is lehet tudni, meny­nyi, és hogy melyik volt az első. A kápol­na 1862-ben épült, de már 1792-ből van­nak feljegyzések, melyek szerint Meizler Vilmos itt nyerte vissza a látását. Más for­rások szerint 1863-ban történt az első rendkívüli gyógyulás, akkor egy vak ci­gány fiú kezdett újra látni, miután meg­mosta az arcát a csatkai vízzel. A győri László család tagjai is hisznek a forrás erejében. Hatalmas bevásárló­szatyrokat tesznek le a csobogó szent kút mellé, másfél és kétliteres palackok zö­rögnek bennük. A gyerekek lassan meg­töltik őket, közben Lászlóné csípőre tett kézzel elmondja, hogy ez másfél-két hó­napra lesz elég. - Ezzel mosom az arcom, és ezzel is főzök. Tudja, nemcsak nagyon finom, de nem fáj utána a lábam sem - mutat az asszony a bedagadt bokájára. Aztán a vállaira veszi az egyik szatyrot, és meg­indulnak mind felfelé a kálvárián. Búcsú van, nem sietnek. Tóth Zoltánnal, a Csatkai Mária Kegy­helyért Alapítvány kuratóriumi elnöké­vel csak futtában tudunk váltani pár szót. Hol a tűzoltók keresik telefonon, hol a gyémántokkal kirakott aranykoro­nát, egy tehetős roma család adományát kell elhoznia a falu polgármesteri hivata­lának széfjéből, hol a szabadtéri oltár magasságát kell átállítania. - Rám maradt minden, miután meg­halt Balázs József testvér, a búcsújáró hely kapucinus remetéje­­ kezd beley történe­­tébe az egyébként pápai Tóth, aki éé£pítési vállalkozóként, majd szerződtetett kar­bantartóként került Csatkára. Ma már csak pápaiak vannak a 2002-ben létrehozott alapítványban, mivel „a csatkaiak kiöre­gedtek”. Nemcsak fenntartják és szépítik a kápolnát és környezetét, hanem - nincs rá jobb szó - fejleszteni is szeretnék a búcsút. Ennek érdekében egyfajta tanulmánynak is tekintették közelmúltbeli medjugorjei útjukat a hercegovinai Mária-zarándok­­helyre. Nincs könnyű dolguk. Sok olyan tényező is ellenük dolgozik, amely épp hogy a csatkai búcsú varázsát adja. - Panaszkodtak múltkor soproni asz­­szonyok, hogy Mariazellben nincs annyi elhullott levél, mint itt. Ez igaz, de hát hat hektár erdő van körülöttünk, így nehéz - néz szét Tóth Zoltán szinte szabadkozva.­­ Ám most egyetlen levelet sem fúj a szél a szabadtéri mise padjai között. Kisebb csoda talán ez is. Mondani sem kell, Tóth Zoltán is hisz bennük. A gyógyulások­ban, az eltűnő daganatokban - tud ilye­nekről is bőven -, a nehezen magyaráz­ható jelenségekben, a hétköznapi, gyak­ran apróságnak tűnő jelekben is. - A kápolna a Szentgyörgy-vonalon helyezkedik el. A bal oldali hajóban szok­tak sokan bizsergést érezni, főleg a höl­gyek. Megmondom őszintén, én még nem éreztem ilyesmit, bár most is libabő­rös lett a karom, ahogy beszélek róla - fej­tegeti, és ahogy végigsimít az alkarján, megszólal a telefonja. N­em unatkozik. Az oltár virágait igazgató Suromás Fe­renc sem. A kockás inges, mellényes, nyakában fakeresztet viselő férfi úgy áll előttünk összekulcsolt kézzel, hogy nem is tudjuk másról kérdezni, mint hogy milyen feladatai vannak egy itteni reme­tének. Tiltakozik, egyszerűen csak gondnoknak tartja magát. E minőségé­ben ez az utolsó búcsúja Csatkán, hama­rosan egy önfenntartó ökofaluba költö­zik. Egyik feladata éppen a csatkai cso­dákhoz kapcsolódik. Naplót vezet róluk ugyanis. Suromás Ferenc szépen rajzolt betűkkel jegyzi fel őket, egy oldalra ket­tőt. Beleolvasunk. „Egy férfi már régóta panaszkodott kínzó torokfájásra, jó ide­je nem okozott számára örömöt az evés. Amikor azonban ivott a forrásból, a kín­zó fájdalom elmúlt, a magával hozott elemózsiából pedig alaposan belakmá­­rozott.” Másik feladata, hogy intézked­jen a kegyszobor ruháiról.­­ Az oltáruak Mária-szobra öltöztethe­tő, több mint 140 ruhája van. Azért nem tudom pontosan megmondani, mert fo­lyamatosan kapjuk az adományokat. Most is kaptunk egyet egy roma család­tól. Azt kérik, hogy a hatos misén ez le-Tóth Zoltán is hisz bennük. A gyógyulásokban, az eltűnő daganatokban - tud ilyenekről is bőven, gyen a Szűzanyán - vezet körbe a ruhák között. Annyi van, hogy külön szoba kell nekik. Hoznak párat ottlétünk alatt is, cserélni kell a kétórás misére. A csatkai búcsúban nincsenek távol­ságok. Pár perc alatt el lehet jutni a kápol­nától a közeli tisztásra, ahol a forgatagot tartják. Mégis külön világok ezek. Ott lepisszegik a kis Dzsúk­ót, hogy ne legyen már hiperaktív, ne verekedjen a szentelt­víznek készített Mária-alakú, lecsavarha­tó koronájú, fröccsöntött palackkal. Itt recsegve ordít az autómagnóból Jolly és Kis Grófo. Arról énekelnek, hogy „értünk rajong minden bomba lány”, meg hogy „ha mulatunk, nem számít a pénz”. Csir­kehálóval takart pultból lehet kapni az aranyozott kegytárgyakat és kereszteket, lavórban hűtött whiskyvel és dobozos sörrel kínálnak. Ott a hétköznapokban az autógyárban dolgozó Nagy Gábor önkén­tes figyel rá, hogy ne robbanjon be a Má­­ria-szobor üvege a sok mellérakott gyer­tyától, meg hogy ne kapjon lángra a pázsit a lecsöpögő forró viasztól, „mert senkinek sem szabad eloltani a gyertyá­ját”. Az ő feladata lesz az is, hogy eltaka­rítsa a szobor előtt felhalmozódó, húsz­centis viaszréteget. Kézi kapával. Itt sorra nyílnak a Mercedesek, Audik, BMW-k csomagtartói, és vagy rikító báli ruhák, vagy súlyos húsok kerülnek ki belőlük. Ott tizenöten közvetítik élőben, hogy a kopasz, atlétás férfi percekig térdepel az oltár előtt, míg itt legalább ennyien vár­ják az öreget, hogy sült kolbászokkal egyensúlyozva megérkezzen családja asztalához, ahol első dolgaként üveg ko­nyakot húz elő felesége retiküljéből. Ott misék és keresztelők váltják egy­mást, itt zenekarok. „Itt” és „ott” között két egyforma, meredek út húzódik. Az egyik mentén árusok állnak. Nagy Sándor kegytárgy­­kereskedő standja is itt van. Állítja, re­­génnyit tudna mesélni Csatkáról, hiszen 35 éve árul itt.­­ Minden évtizednek megvan a horda­léka - kezdene bele, hogy kifejtse, mi vál­tozott itt, de a regény szinopszisáig sem tudunk eljutni, mivel folyamatosan szol­gálja ki a vevőket. Ami nála nem szimpla adásvétel: ha a vásárló kéri, szenteltvíz­zel meg is áldja a kegytárgyat. Nem pap, nem lelkész, de a hetvenes évek óta fog­lalkozik szentekkel, szól a magyarázata. Megáldja azt a két Mária-szobrot is, amelyet rózsaszín babakocsiban tol a ká­polnához a megrendelő család, és egy sprite-os palackból szenteltvizet fröcs­­csent a Nyitra mellől érkező Marek Laka­tosék szobrára is. Új tulajdonosa boldo­gan öleli magához a kígyót taposó Mári­át, úgy indul tovább. A hálószobájában fog állni. Édesanyja közben kezeit szét­tárva elárulja, nekik már „megmutatta magát a Szűzanya”. Hozzáteszi: „Megje­lenhet akár magának is!” Miután ezt megbeszéltük, óvatosan próbálunk ér­deklődni Marek tetoválásairól. A jól TOMPOS ÁDÁM Marek Lakatos frissen vásárolt Mária-szoborral (balra) és imádkozó hívek a csatkai templomban. „Cigány Mekka" FOTÓK: VÉGH LÁSZLÓ

Next