Magyar Polgár, 1868. január-június (2. évfolyam, 1-76. szám)

1868-01-22 / 10. szám

Második évi folyam. Előfizetési feltételek: Évre ............................. frt — kr. .................................6 » „ Negyededre • • • • 8 „ — „ Havonként................1 „ — Megjelenik hetenkint háromszor: Vasárnap, Szerdán és Pénteken. Szerkesztőség és kiadó-hivata/ Szentegyház-utcs.i 467. 91. POLITIKAI LAP. Ida szánt Kolozsvárit, szerda, január 22.1868.­ Hirdetési dijak. Ötször haaabozott sor éra 6 kr. Bélyegdij minden hirdetéstől 80 kr. Nagyobb hirdetéseknél külön kedvez­­ményt is nyújt a k­i­adó - hi­va­tal. Pick-k­iadó-hi­vatalok: Déésen: Krémer Sámuel. Enyeden: Vekör János. Tord­in: D. Papp Miklós. Kramosulv­itt: Csausz testvérek. Kolozsvárit: Stein János és Dem­­­jén László. Kolozsvár, jan. 22, 1808. A képviselőválasztás hetében élünk. Szemben egymással pártok állanak. És a mint a meggyőződés embereihez illik, min­­denik azt hiszi, hogy az igazság, az ő pártja részén van, következőleg győztes lesz. Ez így renden van. De az is renden lesz, és megvárja a haza, hogy választási mozgalmainkban a szabadság — mely minden értelmes párt előtt a legfőbb kir,/*° **per sérüljön. Sols kérdés, sok érdek ta­vás, 8­zItt­ megoszthatja a választókat. A szabadság tiszteletében mindnyájunk­nak egyesülnünk kell. Az új­kori alkotmányok szerint a kép­viselőválasztás nem csak fontos polgári tény, de valóságos fölségi — souverain — cselek­­vény. Pártkülönbség nélkül hassunk oda, hogy ezt minden választó igy értse és ily érte­lemben gyakorolja Minden pártnak a legyen legnemesebb ambitiója, hogy semmit ne tegyen, mi akár a szabadságot, akár az ember méltóságát sér­tené. A fenséges magaslatról, hová az V-ik torv.czikk állitá a választó­polgárt, a szava­zatárusok közé egyet se szállítsunk le. A szavazás jogban, a haladás, a sza­badság ügye, szóval a haza egész jövője és civilisatioja benne van, e forrást ne zavar­juk meg. Tartsuk szem előtt, hogy nemes ügyhöz nemes modor illik. A fölségi jogot, fölségi erények közt gyakoroljuk. A mely nép választó joggal bír, és azt értelmesen használja, teljesen ura sorsának: emelkedik vagy hanyatlik, a mint jogával él. Nekünk emelkednünk kell! Sámi László, Kolozsvárján. 19. 1868. Kemény Géjza barátom jónak látta a mai „Unió“-ban vezérczikk-irónak csapni fel „Egy falragasz alkalmából.“ Engedje meg nekem, hogy mint egyike az azt aláírt több baloldali választóknak, czikkére annak saját modorában észrevételeimet megtegyem. Legelőbb is bocsássa meg nekem az újságkivánó a kérdést, miért vitte észrevéte­leit az „Unio“-ba?! Miután nem hihetem, hogy ez azon irántunk­ emberszeretetből tör­tént volna, hogy ellenünk szótt epigrammáit mentél kevesebb ember olvassa, más felele­tet én erre részemről képzelni nem tudok, mint azt, hogy csak is igy bizonyítható be, mit állít, „hogy ez“ — t. i. az „Unió“ — „meg van“ (legalább mint nyomtatott m­a­­­ászt.) Azt, hogy vitéz képviselőjelöltünk mit fog ítélni pártjának e kiáltványáról — cso­dálom honnan tudja ily biztosan Kemény Gé­za barátom — én nem tudom; azt azon­ban hiszen, hogy Vetter tudja, miszerint egy a nép alsóbb rétegeire itatni akaró falra­gasznak nem éppen azon irmodorban kell szerkesztve lenni, mintha az altató vezér­­czikknek volna szánva a tudós képű „Pesti Napló“-ban. Nem tartozik Vetter azok közé, kik a leplezetlen kimondott igazságtól megretten­nek. Eltűri­k az örökigazság nyilatkozatát nem csak az ágyuk hangjában, de egy ár­tatlan falragasz apró betűiben is. Hogy az „Unió“ vezérczikkírója hol olvasta, hogy mi, e falragasz aláírói, abban legkisebb ígéretet is tettünk volna hosszú vasútnak rögtön, még­pedig éppen Vetter­­általi építtetése és „roppant adókönnyebbe­­déséről“, felfogni nem tudom, a mi kiáltvá­nyunkból bizonyosan nem. Abban az adó szó vagy annak bár csak eszméje is elő nem fordul. Hajlandó vagyok hinni, hogy elvétet­te a dolgot, s a jobboldali választók kiált­ványáról akart szólni, mert ott tiszta sza­vakban áll: „Óhajtjuk, hogy a letűnt kor­mányrendszerek féjéből reánk nehezedett adók stb. úgy szablyoztassanak, hogy a polgárok terhe könnyítve legyen.“ Ezen óhajtás ellen semmi kifogásom, elfér az az egyéb sok pium desiderium közt, de hogy mit saját pártja óhajt, arról azt állítja, hogy azt mi ígérjük, ez ellen igen­is kifogást kell tennem. Arra kérem tisztelt barátomat, hogy más­kor, ha valamit bírál, s szabad ster­mél nem látja, olvassa el azt a saját maga szemüve­gével,­­ ne használjon oly szemüvegeket, melyek az egyszerű népies, igen­is tiszta mondatok értelmét így eltorzítva vitték láz­­i elegeihez. Tisztelt barátom markának véghetlen szűknek kell lenni honvéd­­pajtásai iránt, miután „bőkezű segélyezésnek“ nevezi azt, mit mi óhajtunk: „hogy * ne engedjük őket a^ítfuftáum!^f­ajtT 'úgy" látszik, tisztelt bará­tom ennél még mininmmabbat, vagy talán éppen a legminimumabbat óhajtja? Engedje, hogy a politikai morálrók­ el­mefuttatásában se kövessem. Nem tanácsos az, kivált itt nálunk, hol valaki lehet sokak­tól az államfét életszükségének tekintett nagy férfiú ma, bár őt még tegnap — tettei után — a haza legnagyobb ellenei közé méltán soroztuk. Fájdalom, nincs miért úgy tele ven­ni szánkat! Igen sok még nálunk a politi­kai cameleon. Sokkal több, mint a „meg­­vesztegethetlen s az igaz útból kitéríthetlen hazafi.“ E tétel lehet pleonasmus oly ember előtt, ki Vettert személyesen ismeri, de sér­tés reá nézve nem lehet az a 19-ik század elcivilizált második felében. Különben Vetter hihetően igen el lesz érzékenyülve, látván a a jobboldal mily féltékeny az ő becsületére. Hogy Kolozsvár polgárai tudnak maguk lábán járni, ezt rég éppen mi hittük, s ezen bizalmunknak legfőbb jele az, hogy Vetter megválasztatását itt meg merjük kísérteni Nincs miért szárnya alá vegye őket ellenünk K. G. Hogy azonban azoknak, kik itt a köz­véleményt eddig járszalagon vezetni szeret­ték, nem éppen tetszik, hogy a gyermek ön­tudatra kezd fejlődni, s terveikbe lát, az ter­mészetes, azt barátunk czikkének hangulata is mutatja, ki nem resteli megtámadni s fé­­lig-meddig arrogantiával is gyanusitni a tá­vollevő Tisza Kálmánt is, kinek általami vé­­delmeztetését én természetesen sem szüksé­gesnek, sem illőnek nem láthatom. Arra azon­ban kérem K. K. G-t, hogy Biharnak min­denesetre hagyjon békét. Támadja meg az aláíró több baloldali választót, megfelelünk mi magunkért, arról pedig egyszer minden­korra nyugodjék meg, hogy Biharban az od­­­zogálás nincs divatban. Mi a csatanyerést illeti, okvetlen meg­próbáljuk azt tisztelt barátom engedelméből, vagy a nélkül. Én nem mondomi­­vissza ke­véssé kíméletes szavait, hogy ha a jobbol­dali jelölt választatik meg, az a törökök ri­gómezei győzelméhez hasonlítana. Ily pogány hasonlatokat sem az irodal­mi simaság, sem a kölcsönösen jóhiszeműek­­nek tartott pártok közt lenni tartozó becsü­léssel megférhetnek nem látok. Hogy örömet vagy bűt hozna-e a hazá­ra, s mit tenne a baloldali többség, az a jövő titka. Azt azonban, hogy a jobboldali többség mit tett, s mit mulasztott, látja már az egész ország, s éppen e látásból ered a baloldalnak napontai erösbülése. Hogy kortes kiáltványunk czélja izgatni Vetter mellett, az természetes, de hogy mi abban az a rettenetes izgató, nem eszélyes, nem lejális, alig tudná a vezérczikkb­e ki­mutatni alaposan. Talán az igazság leple­zetlen és népszerű kimondása? Lehet. De éppen ez mutatja, mily szomorún állunk, hogy állásunk csak pár szóbani őszinte vázlásá­­nál egyéb izgatás nem kell. Ez a legjobb kortes a baloldal részére a Királyhágón innen Vizözönt éppen oly kevéssé óhajtok én, mint Kemény Gé­za barátom, bár tudom, hogy pár, a nemzeti életet menteni törő ti­szai sajkának abban való elmerülése miatt még a haza nem veszne el. Tudom azonban azt is, hogy a politikai vízözön nem ott szo­kott beállani, hol a korszellemnek s hala­dásnak hullámai a nemzeti jóllét sajkáit aka­dály nélkül vihetik magukkal, hanem ott, hol az ezen hullámok ellen eszélytelenü­l k­e­­­mény gátakat vetnek. Óva intem tehát önöket jobboldali pol­gártársak, hárítsák el a gátakat a haladás útjából idején, kellő belátással, nehogy az ár erőszakkal törjön előbb-utóbb utat magának. Mert ha a hullámok igen magasra fognak hánykolódni, oka senki más nem lesz, mint önök maguk. Tisza László: A balközép program inja s gr. Keglevich.*) (V.) Kettészakadt a tömör balközép, a kor megpárt nagy örömmel nézhelte ez uj látványt, a hiben, hogy az ellenzék vezérférfiai alapelveik be­v­etlen erődét odahagyták s az ingoványos 67-es akotmányt ismerik el hazai politikánk egyedül üd­vözitő tanának. A szélsőbal elkeresztelő uj reichs­rab­oknak, a „Magyarország“ tárczája hallatlan apostasiát hány az ellenzék kipróbált bajnokai sze­­r­­­in.uu .£,<**■, moil egyuuui u .. p_ Maradt meg következetesen a júniusi programra be­vehetlen citadellájában : oh Keglevich ! Voltak ezért kicsinyhitűek, várva várók a bal közép új orgánumának új programmját. Találkoz­tak a szélső árnyalatnak hamis prófétái, kik előre ijesztgeték a Tisza Ghyczy-párt híveinek nagy szá­mát: Körültekintsz és leled „Hon“-od a „Hazá“ ban! Mi szegény „Polgár“-ok hittünk a régi jelben, a melyben győzendünk, s mielőtt a „Hazánk“ ve­zérelveit kifejtené, jeleztük közjogi álláspontunkat mondván: „Nul­i alteri Regno aut populo obnoxi­­um!“ A jelenlegi ingoványos alapot alkotmányos úton az elhagyott personal unióén terelni vissza: „ez a mi programmunk.“ És alig telik bele két nap, megjelen a „Hazánk“ programmja, s vall ugyanegy vezéreszmét a miénkkel, ugyanegy törek­vést a „Polgár“ éval. Mily világosan körvonalazott e párt törekvé­seinek álláspontja e szakban: „Magyarország sem­mi más nemzetnek vagy országnak alá nem vetett szabad és független ország,“ és tovább­á az ellen­zék azért kívánja a többséget alkotni, hogy az 1847/I. törvények helyreállittassanak, s az újabban alkotott törvények hazánk önállóságának megfelelően megszüntessenek, részint megváltoztas­sanak.“ E him hámnélküli beszédre már nem mon­­dá a jobboldal: lássátok ez emberek ami elveink­hez tetemesen közeledtek, elhagyták a régi merev álláspontot, hanem a „Napló“-nak kárörömtől kide­rült arcza újra komoly jön, s a szélsőbal is felha­gyott a gúnynyal, „hisz nem reichsrath az mégsem, ki a jelenlegi alkotmányt „hazánk önállásának megfelelően“ törekszik módosítani. Csak te nem valál megelégedve e szavak nyíltságával, s forga­­tod ki a „Hon“-ban (7 ik szám) e tiszta program mot értelméből, hogy megakadályozd az elszakadt párt fusióját s a balközép és szélsőbal között álló töredék álláspontját rabulistikával bár, de igazol­jad, ki­nevezed azt „t­is­z­t­a b­al“-nak. De nem talál elég teremtő elme egy új állás­pont kitalálására, elfoglalod a b­alközépet, s azt hal­latlan interpretatioval akartad kiszoritni saját pro­gram­jából Azonban mindenki átlát már ma a „baculus est in angulo*, ergo pluit“-féle sophismák síita szövedélcén, melynél pedig nem különb a fent­­idézett szavakból vont ilyetén állításod: „a balkö­­zép fogja hinni, hogy a többségnek igaza van, ha ön maga megpróbálta, hogy lehet a jelenlegi ma­gyar alá nem rendelt állam javára ez alapon kor­­mányozni.“ S tovább­á nem az alapot támadja meg, hanem­ módozatát a jelenlegi kormánynak.“ Az, ki kormányra csak azért törekszik , „hogy az újabb al­kotott törvényeket megszüntesse, részint megváltoz­tassa,“ szerinted előbb ki akarja e jogalapot pró­­bálni, s „ez alapot nem támadja meg, csak módo­zatát.“­oh a sophisma­e faját még az abderitai Proagoras és leontiumi Georgias sem ismerték, te találad fel, te első, ki irod czikkeidet Tápió-Ságban. Hallottuk mi sokszor a balközép vezérfiainak ajkairól a képviselőház heves vitáiban, s hangsú­­lyozva leljük a „Hazánk“ előttünk fekvő program­­jában is, mit Keglevich Béla kizárólagosan a „tisz­ta bal“ nevet nyert töredék elvéül proclamál, hogy Magyarország „nem független állam többé, előbb s mindenekelőtt a helyes alapot kell helyreállítni!“ Igenia vallja ezt a balközép is, azért törekszik Ma­­gyrország „önállóságának“ helyreállítására, de tudja azt is, hogy a jelenlegi, bár helytesen jog­­alap alkotmányos, csak alkotmányos úton változ­tahatandó meg, s a­míg életben van, mint törvény, tistelendő. Valljuk ezért, hogy „mi tiszteljük a szétesített törvényeket, tiszteljük a kormányt, mint a­örvény végrehajtóját, ha és a­míg látjuk, hogy haározottan elfoglalja a törvények által kijelölt fél.“ Evvel valla magát a balközép alkotmányos ellnzéknek; s ha Tápio-Sághról a westminsteri paotába pillantasz, ilyennek ismered fel a szabad­ság classicus földjének oppositióját is. De ebből, ki következtette eddig, hogy az an­­go parlament ellenzéke megszűnt ellenzék lenni, ha az ellenzéket passiv szerepre szorítja a kor­máy, mely a törvényesség teréről le nem tér? — E lassivitás által nem dus­íficálódik az oppositio, met törekvése meg nem szűnt: erősbödni, hogy a *) E czikket a Tis­za-Ghyczy-párt elvbarátainak különös figylmébe ajánlja , a Szerkesztő, fennálló, nézete szerint hiányos alkotmányon, mint többség másíthasson. Ily törekvés sarkalja a bal­középet is alkotmányos actióra, de nem „szü­­nék meg ellenzék lenni, mihelyt a kormány a szentesített törvények által kijelölt egész tért hatá­rozottan elfoglalja s ügyesebben kormányzand.“ Ennél többet alkotmányos ellenzék nem tehet, ha csak nem akar törvénytelen útra, a forradalmára lépni, melyre te öntudatlanul bár iszkité­­led, sem lépnél keresztfiaddal a „tiszta ballal“, oh Keglevich ! Araty­ pedig »­„Hazánk" „az anyagi és szellemi állapotokról, bajairól és orvoslásairól, a nemzetiségi kérdésről, a külföldet ismertető szemléről, a jog­egyenlőség alapján teendői rendezéséről a törvény­hatósági és községi viszonyoknak, a nemzetgazdá­­szatról, tárczáról és vegyes rovatról mond, ezek­ben a „többségtől nem igen eltérő nézeteket ismer­tél fel.“ Hisz ez a lapnak átalános journalistikai ré­sze, lévén a „Lloyd“-nak épp úgy lapszemléje, mint a „Hon“-nak, a „Századunkénak, mint az „Idők Tanújá“nak, a nélkül, hogy a rovatbeosztás egyen­lősége miatt, „nem igen eltérők“ lennének nézete­ik. Elősorolta így rovatait a „Hazánk“ átalában, miből mi sem ismerhettünk fel a többségtől eltérő nézeteket, de a „többségétől nem igen“ eltérőket is csak az láthatott bennök, kit csalóka phantasiája avagy denteroskopiája reászedett. Olvastuk ellenben a programmban azt, hogy a „Hazánk“ fentebbi po­litikai elvével „mindezen irányban egyöntetűen fog működni,“ lévén pedig ez szedve nagy cicero-be­­tűkkel, sajnálkozunk szemeid gyengeségén: oh Keglevich! Egy nagy államférfin írja egyik művében: „A tudomány a politikában oly szerepet játszik, mint a tüzérség a csatában. A kéttusától távol ma­rad, de a helyett meszsze kijelölt álláspontjából lö­véseket az ellen sorain.“ Ez igazán és szépen van mondva, de nem értelmező akként, hogy a po­litikai vitában a logikát rázzuk le gondolataink menetéből, s syllogistikánk csak alaptalan állítá­sokban legyen következetes, mint ezt a „Hazánk“ programmjáról irt czikkedben magyarázni kedved telik: oh Keglevich! Válaszul b. Kemény Gézának. Az „Unió“ utóbbi számában b. Kemény Géza ur kegyes volt, a józan észre hivatkozva, magát feljogositni a „kormányzási higgadtság“, „practicus ész“ s több efféle opportunus phrazis szempontjá­ból izgatással vádolni a balpártot, mert a hullá­mokat felkorbácsolni és kormányozni nem egy do­log! Én e hasonlathoz csak annyit teszek, hogy a hajósok a szélcsendet inkább megátkozzák a ten­ger közepén, mint a vihart. A viharon győzni lehet, de a szélcsendben nem haladhatnak, náluk pedig nem haladni, ez annyi, mint halál. Bár mi is ezt tartanók! A túlsó felen már szebb szóval fejezik ki az izgatást és „józan capac­itálás“-nak méltóz­­tatnak nevezni. Lélektanilag e szó „izgatás“, a legszebb, legnemesebb és annyit tesz: az alvó ér­zelmet érzelemmel felkölteni. Az érzelem úgy nyi­latkozik, a­mint Isten adta, azt kormányozni a szabadság ellen van, fel nem költeni, a haladás ellen. Az „alkotmányos békét“, mely az ellenfél programmjának alapfeltétele, mi akarjuk kife­lé, de befelé nem akarjuk, pedig az említett czikk értelme. A nép csak úgy nagy, ha ér­zi, hogy az. Ti soha se capacitáltok egy oly né­­pet, mely egy 48-at ért, arra, hogy ezt el kell vetni, hogy „practicus“ boldogok legyünk. Boldog­ság nem praxis, ez eszmény; vegyétek el az eszményt és elvettétek a boldogságot. És ezt vette el a néptől a közös ügyes politika. Lehet az oppor­tunist felhozni egy sereg előtt, hogy adja meg magát; lehet az opportunist felhozni egy szegény ember előtt, hogy adja fel becsületét, és ha ezt teszi, nem ítélitek-e el? Azt mondjátok: szol­ga, mert nincs akarata, bátorsága. De kérdem: „Egy nemzetnek nincs e igénye e szép, ez egyetlen kincsünkre, melyet szabadaka­ratnak nevezünk : azaz, lehet-e akarnia szabadnak lenni?“ Szegény Columbus! Hol lesz dicsőséged, hol lesz Amerika, ha az „okos papok“ kapacitálására hallgatsz, és elhiszed, hogy a föld nem kerek, hogy az nem lehet igaz; újság nincs a nap alatt, minden a régi kerékvágásban megy. A haladásra ti „okos capacitálók“ mindig azt mondjátok: elhisz­­szük, hogy igaz, csak mutassátok meg! Pedig azt mutat minden szavatok, gondolatotok a múlttal szemben. Sőt egy nemzetnek mindig újat kell akar­nia. Szegény Zrínyi ! az opportunitás azt mondá: add meg magad, hisz örülés küzdeni! Ő azt felel-

Next