Magyar Polgár, 1869. január-június (3. évfolyam, 1-76. szám)

1869-05-23 / 60. szám

60-i fe szám alím kizárólag az ipar terén alkalmazható. Legyünk igazságosak a franczia nemzetgazdák, Dunoyer, Chevalier Mihály, Bassy, Yolowski, Baudrillart iránt mindnyájan érezték, hogy a politikai gazdaságtan kevésbbé a vagyonosodás, mint az emberi tevé­kenység tudománya; a leggazdagabb ország min­dig az, melyben az emberek legtöbbet dolgoznak és termelnek. Összeköttetésbe hozák ők ezáltal a politikai gazdaságtant az erkölcstannal, s az ipari szabadságot a szabadságok minden nemével. Ér­dekelheti-e valami például inkább az államot, mint a köztáplálkozás kérdése? Nem remegtette e meg Tiberiust, a világ egyeduralkodóját azon gondolat, hogy Alexandriából jövő hajóinak egy napi kése­delme megdöntheti a birodalmat s romhalommá teheti Rómát ? Voltak-e régi monarchiánknak súlyo­sabb pillanatai, mint a midőn e nehéz feladatra gondolt ? Nem tartozott e ez azok közé, melyek a Conventet is a legnagyobb mértékben foglalkozta­­ták? S vajon mégis félünk-e azóta az éhségtől, hogy az állam e kényes ügy gondozását a ma­gán­iparra bízta ? A kérdés meg volt oldva azon napon, a­midőn az állam nem avatkozott többé belé. De ha a polgárok képesek önmaguk által, az állam kezei nélkül táplálkozni, ugyan miért volnának képtelenek az istennek, a­kit imádjanak a vallásnak, mely lelkek szükségeit kielégítse, s az igazságnak, mely elméjüket megvilágítsa, szin­tén felismerésére? A vallás szenved e az Egyesült államokban, a tudomány el van-e nyomva Német­országban, a közvélemény kevésbbé igazságos e Angliában mint a szárazföldön ? Vajon mikor fo­gunk végre hinni az emberiségben ? A szélsőbal felirati javaslata. (Beadatott a képviselőház folyó hó 13 ikán tartott ülésében.) Felséges Császár és Apostoli Király! Hódoló tisztelettel vettük Felségednek folyó év február 6-án kelt, az országgyűlést összehívó leiratát, s örömmel jelentünk meg az országgyűlé­sen, mely több mint 20 év óta most először hiva­tott össze Felséged, mint koronás királyunk által, felelős ministere ellenjegyzése mellett. De nem titkolhatjuk el sajnálatunkat a fö­lött, hogy ezen országgyűlés még mindig csonka, mert a határőrvidékek lakosai az 1848. V. törv.­­czikknél fogva őket megillető képviseleti jogtól még mindig meg vannak fosztva. Mind ezen tekintet, mind pedig úgy Magyar­­ország, mint a társországok területi épsége kiegé­szítésének a koronázási oklevélnél fogva is mulaszt­­hatlan kötelessége megköveteli, hogy úgy a ma­gyar, mint a horvát és szlavón határőrvidékek pol­gári lábra állíttassanak, s lakosaik úgy jogok, mint kötelességek tekintetében az ország többi lakosai­val egyenlő karba helyeztessenek. Dalmátország és Fiume, melyek kétségbevonhatlanul a magyar ko­ronához tartoznak,­ahhoz mihamarább tényleg visz­­szacsatoltassanak. A Magyarország és Erdély egyesülését elren­delő törvények végrehajtását sem tartjuk továbbra halaszthatónak. Sajnálattal látjuk, hogy sz. István koronájának ezen nagy és nevezetes része még mindig idegen törvények által, nem alkotmányos, hanem kivételes módon kormányoztatik. Maguk az országgyűlési képviselőválasztások is alig vehetők a nép valódi akarata kifejezésének, miután nem a törvény, hanem az ettől több tekintetben eltérő mi­nister utasítás szerint történtek. Ezen rendkívüli állapot megszüntetését és a magyar törvény és alkotmányos élet behozatalát és így az unió teljes és tettleges életbeléptetését ma­ga az ország s különösen a királyhágón túli részek belnyugalma is parancsolólag követeli. Felséged királyi trónjáról hozzánk intézett ke­gyes szavaiban azt mondja, hogy: „A nemzetek sorsának a kedvező közjogi viszonyok csak egyik s önmagukban elégtelen biztosítékát képezik; a fő és döntő biztosíték, mely nélkül a legkedvezőbb közjogi viszonynak sem lehetnek maradandó ered­ményei, magának a nemzetnek benső fejlődési ere­jében fekszik.“ Mi ellenben úgy vagyunk meggyőződve, Fel­séges úr­ és mind Felséged iránti hűségünknek, mind hazánk iránti kötelességünknek tartozunk an­nak kijelentésével, hogy mind­az, a­mit Felséged szentesítésének hozzájárultával a javítások terén tehetünk, csak úgy válhatik mind hazánk jövője, mind a királyi szék biztosságának hatályos ténye­zőjéve s tartós sikert is csak úgy eredményezhet, ha a nemzet magát közjogi tekintetben az ország állami önállására s törvényes függetlenségére néz­ve teljesen megnyugtatva érzendi. Mert ezek oly kincsek Felséges úr! melyeket minden nemzet minden érdekek fölébe helyez; mind azért, mert az állami lét nélkülözhetlen kel­lékeit képezik, mind azért is, mert jog, jólét és szabadság érvényt a biztosságból merít, a biztossá­got pedig a polgárok csak az ország önállásában f­­­elen avatkozásától ment függetlenségében fa­lhatják fel, s azért e biztosságból eredő meg­nyugvás nélkül a legczélszerübb V z u z • tóykpHzou i , b e,szerübb törvényhozási in­tézkedések sem képesek a honpolgárok euyeteme b.D „légedé,t , Sldo*,lké„ ,syeléXe"t ki T' l5rl4"el'“ f'.ljan­-it,,« felmerülő Válságos körülmények közt a trónnak s országnak nemcsak legbiztosabb, de sőt egyedül biztos tá- 71 masza. Nem tennénk pedig eleget sem hazánk, sem a kir. szék iránt tartozó kötelességünknek, ha el­hallgatnék, hogy a sz. István koronájához tartozó országokat és a Felséged uralkodása alatt levő töb­bi országokat és nemzeteket közösen érdeklő vi­szonyok szabályozására a múlt országgyűlésen al­kotott közjogi törvények az ország polgárai több­ségét megnyugvás és elégedés helyett aggodalom­­­­mal töltötték el. Igenis Felséges az­ a delegációk intézménye, mely szerint idegeneknek is engedtetik határozó befolyás Magyarország legfontosabb törvényhozási ügyeibe, a legérzékenyebben támadja meg ha­zánk ősi, s a felséges uralkodó­házzal kötött alap­szerződésekben is biztosított önállását és függet­lenségét. A közös minisztérium felállítása pedig, h­ely miniszterek intézkedvén a kormányzás terén ugyan­azon főfontosságu ügyeiben hazánknak, kik­­a ma­gyar országgyűlésnek felelősséggel nem tartoz­nak, — lerontja a honpolgárok bizodalmát a mi­niszteri felelősségben keresett alkotmányos biztosí­tékhoz. Közös hadsereg, melyben Magyarország fiai idegen zászló alatt, idegenek által, idegen nyelven vezényeltetnek, megingatta reményünket seregünk tetterejének azon fokra fejleszthetése iránt, mely válságos időkben egyedül képes elhárítani a veszélyt a haza és a tróntól. Nemkülönben aggodalommal látjuk hazánk anyagi felvirágzásának majdnem legyőzhetlen ne­hézségeit, midőn az általunk csupán méltányossági tekintetből elvállalt államadósságok iránt kötött egyezkedés szerint reánk eső rész nem általunk, hanem Felséged többi országai kormánya és or­szággyűlése által kezeltetik, és mint azt a tapasz­talás már is megmutatta, a kamatmegadóztatásból eredő haszon egyedül őket, az ennek folytán csök­kent hitel minden káros következményei azonban minket is a legérzékenyebben sújtanak. Felette károsnak és iparunk fejlesztésére igen hátrányosnak tartjuk mi az 1867. évi XVI. terv - czikkben megkötött vám- és kereskedelmi szerző­dést is, mely Felséged többi országainak javára nyomasztólag nehezül a mi iparunk fejlődhetésére. Mindezek méltó aggodalommal tölték el ha­zánk polgárai legnagyobb részét. És midőn e félreismer­etlenül nyilatkozó aggo­dalom nem oly alárendelt becsű érdekekre vonatko­zik, melyek a nemzet érzelmeire tartós befolyást nem szoktak gyakorolni, hanem oly magas érde­kek körül forog, melyek nemzedékről nemzedékre szállítják át az érzés elevenségét, és midőn az ily nagy horderejű érdekeikre vonatkozó aggodalom a honpolgárok nem valamely jelentéktelen kis töre­dékénél, hanem tagadhatlanul a nemzet nagyobb részénél nyilatkozik, mi akként vagyunk meggyő­ződve Felséges úr, hogy roszul gondoskodnánk úgy a királyi szék, mint az ország jövendő biz­tosságáról, ha az így nyilatkozó aggodalom tekin­tetbevételét mellőznék, sőt az előre néző óvatos­ság, melyre az európai kétes közviszonyok átgon­dolása nagyon is sok okot szolgáltat,­­ mulaszt­­hatlan kötelességünkké teszi, hogy gondosan meg­fontoljuk, váljon az említett közjogi törvények al­kotásánál szem előtt tartott czélt minden érdekelt feleknek elégedésére nem lehet-e oly módon elér­ni, mely míg azoknak, kik e törvényekben meg­nyugvást találnak, megnyugvását csak öregbítené, egyszersmind azoknak, kik irántuk aggodalmat éreznek, aggodalmaikat megszüntetné, s ekként a honpolgárok egyetemét a megelégedés lelkesítő ér­zelmével tömörítené Felséged trónja körül oly vál­ságos idők számára, midőn a viszonyok súlyával a puszta rideg kötelesség nem, hanem csak az en­nek színvonalán felülemelkedett egyetemes erőfe­szítés mérkőzhetik meg, melyre úgy a múltak, mint korunk történelmének tanúsága szerint számítani nem lehet, ha a polgárok nevezetes része az álla­mi souverainitást képező jogok épsége­s biztossága felől magát megnyugtatva nem érzi. Midőn tehát köteles buzgalommal forditand­­juk igyekezetünket, az 1848 diki törvényhozástól szent örökség gyanánt reánk szállott nagy elvek­nek részletes alkalmazásával az alkotmány kifejté­sére s az ország sok részben súlyos állapotának enyhítése mellett, a szellemi emelkedésnek s az anyagi jólét öregbítésének a nemzettest minden ré­tegein keresztül előmozdítására; egyszersmind kö­telességünknek ismerendjük a mult országgyűlésen hozott közösügyi törvényeket, egyrészt a sz. István koronáját mind éseredetileg, mind a felséges ural­kodóházzal kötött alapszerződések szerint is megil­lető elidegeníthetlen állami jogoknak, másrészt az uralkodó személyének ugyanazonosságából folyó kapcsolat okszerű követelményeinek szempontjából átvizsgálni, s állapodásainkat annak idejében Fel­séged királyi szentesítése alá terjeszteni. Felséged első rendben felhívja gondjainkat az előttünk fekvő nagy feladatok megoldására. Fontosak és számosak azon tárgyak, melyek­ben törvényeinknek részint kifejtését s kiegészíté­sét, részint javítását vagy változtatását a közérdek követeli. Annál nagyobb készséggel iparkodandunk e kötelességnek eleget tenni, minél inkább érezzük, hogy az alkotmányos törvényhozásnak a közelmúlt ideje alatti sajnosan hosszas szünetelése folytán, a munka immár nem csak sürgőssé, de sőt halaszt­­­atlan közszükséggé vált. Az 1848 diki törvények kiterjeszt­ették az al­kotmány jótéteményeit az ország minden lakosaira;­­az alkotmányos önkormányzat joga, mely a sz. István koronájához tartozó országok állami szerve­zetének elidegeníthetlen ősi alapja, ezáltal az összes nemzet tulajdonává lett. A jogegyenlőség s az alkotmányos önkor­mányzat elve azonban csak úgy válhatik valóság­gá, ha gyakorlati alkalmazása az államszervezet minden rétegein következetesen keresztülvizelik, s ha a nemzet lelkületével történelmileg összefor­ási alkotmány szellemében szabályoztatik. Mindenekelőtt az igazságszolgáltatás fontos Ügye, melyre Felséged komoly figyelmünket fel­hívja, az, melynek első rendbeni elintézését mi is legsürgősb teendőink egyikének tekintjük, és úgy vagyunk meggyőződve, hogy az alkotmányos jo­gok sérthetlensége a felelősség elvének az ország­­kormányzat és közigazgatás minden közegein át következetes alkalmazását igényelvén, az 1848. III. t. sz. idevonatkozó, s mindenesetre épségben hagyandó rendelete oly módon kiegészítést szük­séges, hogy a törvényes bíróság igazságos oltal­mának minden hivatalos önkény ellen igénybeve­­hetése úgy az alárendelt hatóságok és testületek, mint a hon minden polgára számára biztosítva legyen. Miszerint a hivatalos visszaéléseknek eleje vétetvén, a törvény iránti tisztelet és a joguralom­­hoz csatolt közbizalom öregbittessék, s velük a kormány és tisztviselők tekintélye a közrend ér­dekében emeltessék. A gyors és részrehajlatlan igazságszolgálta­tás kétségtelenül a rendezett államélet első kellé­kei közé tartozik. Miért is a bíróságok, melyek a polgárok sze­mélye és vagyona felett ítélnek, s melyeket mi a törvény szentségének a polgári szabadság köré­ben is védjéül óhajtunk, a legfontosabb állami in­tézmények közé tartoznak. Fennálló bíróságaink nagy része azonban a törvény kí­vüli állapot változatainak politikai be­folyása alatt alakulván, maiglan is nélkülözi a törvényes alapot, s nem bírja az ország lakosai­nak bizalmát, mit csak a bírák törvényes állása és a képességük, önállásuk és függetlenségük iránti hit adhat meg. Sürgős teendőink közé számítandjuk tehát azon törvényjavaslatok tárgyalását, melyeket Fel­séged kormánya a bírói hatalom gyakorlásáról és a bírói felelős­­égről elénk fog adni, és a bírósá­gok akkénti rendezését, hogy figyelemben tartva alkotmányunk önkormányzási jellemét, mely a hon polgárait nemcsak a törvényhozó, hanem a végre­hajtó s birói hatalom gyakorlatában is részeseivé avatja, a birói hivatal mind képesség, mind füg­­getlenség tekintetében magas hivatásának megfe­lelhessen. Ezel kapcsolatban a polgári és büntető tör­vénykönyvek s polgári ügyekben a szóbeliségre és nyilvánosságra, bűnvádaikban az esküdtszéki eljárásra alapított perrendtartásnak megállapításá­val, az igazságszolgáltatásnak a jelen ingatag — mert rendkívüli — helyzetéből kiemelését, mint szinte az árvák ügyei kezelésének rendezését is halaszthatlan szükségnek ismerjük. Addig azonban míg ezen, érett megfontolást és több időt igénylő munka teljesíthető lenne, óhajtjuk, hogy az embe­ri méltósággal meg nem egyeztethető testi bün­tetés minden kivétel nélkül külön törvény által el­töröltessék és örökre számüzettessék. Ezután Felséged a törvényhatóságok szer­vezetét fejezi ki, mint ez országgyűlés főteendő­­jét. Igenis érzékeny országos szükségnek tartjuk mi is, hogy e soká fájdalmasan nélkülözött rende­zés elvégre eszközöltessék. Az alkotmányos önkormányzat elvével azon­ban ellentétes központosítási irány, mely a világ­­történelem tanúsága szerint, a­hol csak túlsúlyra vergődött, az alkotmányos szabadságot mindenütt elsorvasztotta, nemzetünk jellemével ellenkezik. És ezért kegyelettel ragaszkodik nemzetünk a megyei intézményhez, melyet még a parlamen­táris kormányzatot megállapító törvényeink is, a nemzet érzelmeit híven visszatükrözve, alkotmá­nyunk védbástyájának neveznek. Az 1848. XVI. t. sz. a megyei szerkezetnek a közszabadsággal öszhangzásba hozatala végett elrendelte, hogy annak népképviselet alapján ren­dezéséről a legközelebbi országgyűlésnek törvény­javaslat terjesztessék elő. Az események hatalma azonban ezen minnká­lat teljesítését mi reánk hárította, melyet mi, Fe­­séged intését is követve, haladéktalanul kivá­­ gyelmünk tárgyává teendünk. Mivel pedig a megyei szerkezet illetőségéhez négy főgyakorlat tartozik: egyik saját helyhatósá­gi ügyeik kezelése; másik biráik és tisztviselőik szabad választása; 3-ik a törvényeknek s a kor­mány törvényes rendeleteinek szabadon választott tisztviselők által végrehajtása ; 4 ik végre a polgá­rokat egyenként is megillető kérelmezési jogon kí­vül, a szabadon nyilatkozhatás az ország minden­nemű ügyei felett: mi a megyéknek népképvise­leti alapon rendezése mellett gondoskodni fogunk,­­ hogy ezen a fő joggyakorlat minden tekintetben épségben tartatván, a tisztviselők és birák válasz­tásánál a képesség kellékei meghatároztassanak, a birák a függetlenség minden biztosítékaival ellát­tassanak, az igazságszolgáltatás a közigazgatástól elkülöníttessék, és a bíróságok a népesség és köz­forgalom igényeinek megfelelhessenek, a törvények és a törvényes kormány törvényes rendeleteinek pontos és sikeres végrehajtása biztosíttassák, s vég­re, hogy a megyék alkotmányos hivatásuknak min­den irányban teljesítésére a szükséges szellemi és saját rendelkezésük alá tartozó anyagi erővel bírjanak. Hasonló végleges rendezés szükségét látjuk fenforogni a városokra s egyéb önálló törvényha­tóságokra is, melyekről az 1848 -i törvények szin­tén csak ideiglenesen rendelkeztek. De tévedtnek ítélnék a nemzet alkotmányos önkormányzati szervezetét, ha a törvényhozás gon­doskodása a közélet talapzatát képező községi rendszer czélszerű szervezése is, a megyék rende­zésével egyidejűleg, ki nem terjesztetnék. Nehogy pedig akár a kormány törvényes mű­ködésében zsibbasztva lehessen, akár pedig a köz­hatóságok törvénytelen rendeletek által zaklat­hassanak, nem mulasztandjuk el Felséged királyi szentesítését oly intézkedésekhez kikérni, melyek a kormány és közhatóságok között valamely intéz­kedés törvényszerűsége iránt felmerülhető kérdé­seknek gyors elintézésére, s ekként a súrlódások eltávolítására lesznek hivatva. Az állam szervezetének befejezése s öszhang­zásba hozatala, a­mint ezt Felséged is munkássá­gunk egyik jelentékeny tárgyává kijelöli, okvetle­nül megkívánja, hogy az országgyűlés azon ága, mely az 1848 ki törvények által a korábbi rendi alkotmány alakjában hagyatott, a képviseleti rend­szerrel öszhangzásba hozassék. Felséged figyelmeztet bennünket, hogy a leg­közelebb befolyt választási mozgalmak újabb tanú­ságot nyújtottak az 1848. évi választási törvények hiányairól. E hiányokat pótolni, a választás menetét oly­­kép rendezni, miszerint a választás szabadsága mindenki számára biztosíttassák, mi is a legkomo­lyabb és legsürgősebb teendők közé sorozzuk. Nem lehetett mély megütközés és a legőszin­­tébb bánattal nem tapasztalnunk azon törvénytelen beavatkozást, melyet a mult képviselőválasztásoknál Felséged ministerei gyakoroltak. Ministeri rendeletek által Felséged királyi sze­mélyét képviselő biztosok küldettek a törvényható­ságokhoz, kik a törvények rendes vezetését felfüg­gesztve, erőszakos beavatkozással a választók ösz­­szeírását a törvények által e végre egyedül kije­lölt központi választmányoktól elvonva, azokba vá­lasztási jogra nem képesített egyének felvételét, a képeseknek kitörlését önkényleg elrendelték, sőt magukat a központi választmányokat is vagy azok­nak egyes tagjait elmozdították, vagy felfüggesz­tési fenyegetés által törvénytelen rendeleteik vég­rehajtására kényszerítették, számos választó­polgá­rokat a személyes szabadság legérzékenyebb meg­sértésével fogságra vetettek, és ott letartóztatván, őket polgári jogaik legszentebbikének gyakorlásá­tól erőszakosan megfosztották. Mindezen hatalommali visszaéléseket lehetet­len a törvényhozásnak a leghatározottabban nem kárhoztatni és jövendőre megakadályozásukról szi­gorúan nem gondoskodni. De a képviselőválasztási törvény különben is hiányosnak bizonyulván, ámbár mi ugyanakként vagyunk meggyőződve, hogy a fogyatkozások egy részén a törvényhatóságoknak képviseleti alapon rendezésével segítve lesz, szükségesnek látjuk még­is a személyes biztosság, a véleményszabadság, a nemzet valódi akaratának tiszta nyilatkoztatása, és a közrend biztosítása érdekében a választási tör­vénynek titkos szavazás s más czélszerű intézke­dések behozatala által javításáról gondoskodni. Annyit mindenesetre már most is hivatva érezzük magunkat kijelenteni, hogy midőn a kor­szellem az alkotmányos jogoknak nem szűkítésére, de tágítására utal, a magyar törvényhozás határo­zottan elutasítja magától azon gondolatot, mintha a választási törvény hiányainak orvoslása a válasz­tási jog megszorításában lenne kereshető; ellenke­zőleg mi azt tartjuk, hogy annak okszerű tágítása szükségeltetik. Az országgyűlés függetlensége úgy, mint a kormányzat és közigazgatás rendjének tekintetéből szükségesnek tartandjuk a maga idejében oly tör­vény alkotásához kikérni Felséged királyi szentesi­­sét, mely szerint közhivatalnokok és birák vagy a kormány engedélyezésétől függő vagy azzal hiva­talos viszonyban álló nyerészkedési , üzleti válla­latok engedményesei, igazgatói és tisztviselői or­szággyűlési képviselők ne lehessenek. (Vége következik.) Május 23 BELFÖLDI LEVELEZÉS. Keresd, május 15-én. Oly régóta nem jelent meg megyénkből semmi újdonság, akarom mondani furcsaság, rövidebben Haller terrorizmus becses lapjában, hogy azt hinné a távollakó, miként tán csendesebben és rendeseb­ben folynak kebeli ügyeink, pedig ez utóbbi félte-

Next