Magyar Polgár, 1873. január-június (7. évfolyam, 1-147. szám)

1873-02-23 / 45. szám

h A M. Polgár“ egyes számai kaphatók a lyceumi nyomda központi irodájában. Délután 3 órakor a lap megjelenik pontosan is KOLOZSVÁR, FEBR. 22.1873. Fővárosi levelek. CCLXVI. Budapest, február 19-én. Kedves barátom! Nem titkolhatom el, hogy egy igen kellemetlen érzés hatása alatt állok. Az az áldástalan harcz, melytől előre féltem, ma vette kezdetét, Zsedényi fölszólalásával. Rég sejtettem én azt már, még a pénzügyi bizottság jelentése első megpillantásakor, hogy egy — hogy is mondjam — d­auvinismusszerű fölfogás az ország anyagi sebeit a szellemnek nagyobbítá­­sával akarja meggyógyítani, vagy kép nélkül szól­va, hogy Magyarország deficitje eloszlatására az orvosszert egy pár ember abban keresi, hogy köz­­művelődésre szánt előirányzatából akarja levonni a garasokat. E boldogtalan harcz, mint említem, ma kez­dődött meg Zsedényi föllépése által, ki legelőször is a világkiállításra szánt költségeket támadta meg. Javaslata, hogy az e czélra szánt összegek az egyes miniszerek költségvetéséből kivétetve, együtt terjesztessenek a ház elé, csak egy szavazattal bu­kott meg, különös esetlegnél fogva, épen Ghyczy Kálmán szavazatával, ki hirtelen bejövén, Zs. ellen szavazott, s ez által éles különbséget mutatott föl még a legscrupulosusabb nemzetgazda és a fillérkedő financier között. Ghyczy szintúgy szivén hordja az ország anyagi helyzetén a aggá­lyokat, de ismeri a határt, meddig még ily körül­mények között is menni lehet, míg Zsedényi ga­­rancs számítása szerint, ha a legáldáshozóbb s szel­lemileg, anyagilag gyümölcsözőbb tételből is lehú­zunk 2 forintot, a deficit 2 forinttal kevesebb lesz, mert­­kétszer kettő nem nyolcz.“ Csak hogy épen itt fekszik az ő álláspontjának tarthatlansága. Mert egy-egy culturális mozgalom kezdeténél befektetett pár forint, gyümölcsöző vol­tánál fogva pár év alatt ezreket képvisel és ezre­ket törleszt. No de Zs. barátunk, kiről a 30—40-es, vagy még az 50-es években is ki tette volna föl, hogy ily szellemi pecsovics leszen, indítványával megbu­kott, s midőn aztán a részletezett első tételnél azt kérdé: mirevaló az a fiumei kikötő domborműve a bécsi kiállításon, hisz nem megy azért egy to­jással sem több Fiuméba ? felelt neki először Zichy minister, s aztán a ház egész tömege, mely rajta, s pár szélső balogon kivül utolsó emberig fölál­lott, s a tételt megszavazta. Bár tanulságul szolgálna ez a következő té­telekre nézve, bár szégyenülve odújába bujnék az a szűk látkörű fölfogás, mely az által véli a ha­zát megmenteni, hogy ha ott gazdálkodik, hol egyedül nem szabad gazdálkodni. Ám ha a fő vasútvonalak ki lesznek építve, pihenjen a nemzet a vasutakkal egy évtizedig; s ha jó külviszonyok mutatkoznak, szállítsa le hon­védelmi költségeit; gazdálkodjék hivatal­seregében, közgazdasági tényezői körül; de ne teremtsen visz­­szaesést ott, hol még alig indult meg a részvét és mozgalom a nemzet közművelődési ügyei körül. Itt csak áldozzunk, még ha véres verejtékkel áldozunk is, mert itt vagyunk leginkább elmarad­va. Már­pedig a­mi az iparban és kereskedésben a gőzerő, az egy nemzet összéletében a szel­lem, az értelem, mely nélkül annak egyetlen ügye sem haladhat elő. P. Szathmáry Károly: TARCZA: Buta és tudós. Szabad legyen egyszer tréfás tárgyakról is beszélnem. Ha komoly philosophus tekintélyével mondanám el mindazt, a­mit itt feljegyezni aka­rok, talán meg is neheztelnének érte az olvasók, holott ily köntösben adva elő kiki szabadon meg­választhatja : váljon ő róla is szól­e a mese ? A buta és a tudós ellenkező, de nem ellen­mondó fogalmak. Mindkettő szépen megférhet, sőt a mindennapi életben gyakran meg is fér egy ka­lap alatt. Ki hosszas éveken át molylepte köny­vekből szedi össze az adatokat s legfelebb iskolai rendszer szerint igyekszik azokból valami újat lét­hozni , az bizonynyal még nem lángész s minden tudóssága daczára. Ítéleteiben igen korlátolt elmét árulhat el. "■Igen gyakori eset ez a mindennapi életben. Egyetemi tanárok, kik kizárólag szak­­májukkal foglalkoznak, művészek, írók, kik egy kérdés vagy egy „eszme“ megoldását tűzték ki feladatokul, gyármunkások, kiknek figyelme egy tárgyban öszpontosul, gyakran esnek azon kelle­metlen helyzetbe, hogy szakmájukban kitűnő ké­szültséggel bírnak, míg más tekintetben az egy­szerű paraszt is józanabb gondolkozást tanúsít. S igen természetesen. A majmot is meglehet egyes fogásokra, sőt remeklésekre tanítani, de ki merne számára józan eszet, vagy épen géniét szerezni ? A tudományt ügyes tanító bármely némileg fogé­kony ifjúval is elsajátíthatja­­ józan éles ítélő erőt, teremtő szellemet a természet segélye nélkül az­ iskola sem adhat. Egy­­szóval a tudós soha sem lehet szamár, de igenis lehet buta. Sőt a tudomány még némileg előidézi ezen butaságot. Ha én volnék az első, ki ilyes vakme­rő állítást koc­káztat, megérdemleném, hogy egy­szerűen kinevessenek. De ha megmondom olva­sóimnak, hogy ezen gondolat Locketól, a világhírű s bizonynyal ritka éles eszű angol bölcsésztől ered , azóta több mint tuc­at elsőrangú gondol­kozó fő állított fel hasonló tételeket, ez esetben csak szabad lesz reménylenem, hogy úgy is rövid b vondokomat meg fogják hallgatni. Az erdélyi múzeum f. hó 19-én tartotta meg kevés tag által látoga­tott közgyűlését. G. Mikó Imre elnök délelőtt fél 11 órakor a gyűlést egy beszéddel nyitja meg, melyben többek közt az egylet örvendetes szapo­rodását mutatta ki. F­i­n­n­­­y Henrik ezután fel­olvassa Torma Károly alelnök táviratát, melyben ez tudatja, hogy betegsége miatt a gyűlésben ugyan nem vehet részt, de ezutánra is fáradhatlan tagja marad az egyletnek. Ezután a titkár jelentésére került a sor, melyből kitűnik, hogy a múzeum-egy­­let választmánya múlt évben 20 gyűlést tartott és 200 határozatot hozott. Bányai Vitális a pénz­tár állásáról, Szabó Károly a könyvtáré­ról tesz jelentést. Utóbbi kimutatja, hogy a múzeum könyv­tára múlt év végén 29,736 kötet könyvből állott. Ezt az érem- és régiség­tár gyarapodásáról és a természeti tájakróli jelentés követte. Több tag kilépvén a választmányból, helyük­be megválasztattak: id. Hintz György, Bartha Já­­nos, Sámi László és Gyárfás Domokos. Finály Henrik előterjeszti ezután az 1873 ki költségvetést. Elnök a bizottságok kinevezését a jövő gyű­lésre halasztja. Közgyűlés vége három­negyed egy órakor. Alsó-f.-megye bizottsági gyűlése. (Febr. 20-án )­ szonya van igy, amúgy szabályozva. Arra a külön­ben nem szédítő magaslatra senki se emelkedett fel a gyűlésben, hogy a jezsuiták ellen hozott korábbi és uj törvények politikai okokból­ keletkeztek; hogy az 1588- as törvény, mely a Jézus-szerzetet Erdélyből ki­tiltja, kath. fejedelem alatt a kath. polgárok ellen­mondása nélkül hozatott, hogy a bécsi béke s az azt megerősitő többi törvények alkotásába mind befolytak a kath. hazafiak; s hogy végre épen a vallási türelem, és a hazai törvények iránti általá­nos tisztelet érdekében kell ezen fekete sérget tá­vol tartani az ország határaitól. A történet beszélt és azt a mi gyűlésünk­­nem értette vagy nem hal­lotta. Egy, különben nem tájékozó, felolvasás után a gyűlés „ösztönszerüleg“ pártolólag vette tudomá­sul a szász atyafiak átiratát. Török különben es alkalommal — igen helyesen — figyelmeztette a szász-natiot, hagy jó volna ha egyebekben több hazafias szellemet s kevesebb önzést mutatna a kö­zös hazában s főkép ha nem 12 pontozna az or­szág érdekei ellen. Végül tudomásul vette a gyűlés az ebes fő­jegyző indítványára, hogy nem kellene engedni mi­szerint a megye területén a halak dynamitle- és maszlaggal pusztittasanak, mert erre nézve figyel­meztetést kapott a kormánytól még régen. Az is tudomásul vétetett az alispán előadása után, hogy az alsó-fehérmegyei szegények köz­k­or­­ház hiányában az utczán halhatnak el, ha ő ezután se nem vonszoltatja őket egy rozzant viskóba, me­lyet már tizedek óta kórházzá akar emeltetni a gondos vármegye. Én részemről el vagyok csüggedve a felől, hogy a mi népünk a magas politika mellett vala­ha meglássa saját helyi érdekeit, s arra építse jö­vő boldogságát. Hiába­­ nem ismeri a maga igazi szükségeit, s így nem is igyekszik segíteni rajta. Szóba akarták hozni a népoktatás- és a szegény­ügyet, s a főjegyző tudomásul vétette a gyűléssel, hogy az első a Gáspár tanfelügyelő dolga, a má­sodik pedig az úristené. Ez utóbbi véleményt kü­lönben Székes-F.-megye egy átirata csalta ki, mely­ben a humánus vármegye arra kéri névrokonát, Alsó-F.-megyét, hogy pártolja azon indítványt, mi­szerint a szegények községi, illetőleg megyei el­látása alkotmányellenes, ha azt — mint neszét vet­ték— törvény rendelné el. Ez sértené az önren­delkezési jogot. Örömmel tudomásul vétetett. Vegye tudomásul a szerkesztő úr is ezen dolgokat szomorúan. *) Se nem viriu­s, se nem képviselő. Miután a mi kövér, testi és lelki nyugalomra nagy hajlandósággal biró főjegyzőnk a gyűléshez intézett minden­nemű leiratot, aláiratot és feliratot, sőt a kérelmeket is egyszerűen tudomásul vétetett, szóba jött a jezsuiták ügye is. Szeben város ker­de át a megyéhez pártolás végett ismeretes feli­ratát a jezsuita ügyben. A főjegyző megerőltette magát , a szokásos „tudomásul vesszük“ mellé azt is hozzá tette, hogy „pártolólag.“ Török Antal bi­zottsági tag ebben következetlenséget látott a fő­jegyző részéről s indítványba tette, hogy maradjon a gyűlés a szokásos „egyszerűen tudomásul vesz­­szük“ mellett. Erre a gyűlés felébredt s némi szo­katlan energiával tüntetett a főjegyző mellett. Most Török Antal is megemberelte magát s beszélt, hogy a — catholicus egyház — és a jezsuiták ügye azonos, és elválaszthatatlan dolgok. Körülbelöl ezeket mond­ta: az 1868-iki 43-ik t. czikk, mely a vallás fele­kezetek viszonosságáról szól, hallgatólag eltörölte a jezsuiták ellen hozott korábbi törvényeket s el­lenkeznék is a szabad vallás-gyakorlatokkal, hogy p. u. a cath. egyház tagjai ne élhessenek felkölt üdve biztosítására a jezsuiták bölcs tanácsaival. e szegény azt se tudta, hogy az említett törvény­­czikkben szó sincs szabad vallás-gyakorlatról — ott bevett két. vallás felekezetek egymáshozi vi-Nem a tudomány önmaga, csak az egyolda­lú tudomány öli meg a józan eszet s készíti elő egyesek butulását. Példákat mondok. Luther Már­tont, a hírneves reformátort, aligha tartja valaki butának s mégis kétségtelen, hogy eleinte sokkal józanabb s mélyebbreható ítéletei voltak, mint ké­sőbb. Sok nyoma van például, hogy kezdetben a boszorkányok lételét is tagadta s azt határozottan nyilvánította. Egy ízben megkérdezték őt, mint hírneves theologust, hogy ez ügyben részletes nyilatkozatot adjon. Luther hitetlenül, de lelkiis­meretes gonddal fogott hozzá a tanulmányozáshoz, átlapozta az egyházi atyák iratait, a concilliumok tanácskozásait — s végül hívővé lett s lelkesül­ten küzdött a boszorkányok létezése mellett. — Gondoljunk csak a középkori tudósokra. Hány egyénnek józan esze veszett el ott a tudományos kutatásokban, melyek főként csodás legendákból állottak, a dogmatikai szőrszálhasogatásokban, a­melyeknél csaknem betű szerinti értelemben azt kellett elhinni, a­mi a leghitetlenebb. Így történt meg, hogy Nagy Albert — a középkor egyik legje­lesebb tudósa — egész kötetet írt arról, hogy hány angyal fér egy tűhegyére s egyetemi tudósok vitatkoztak felette: váljon nem üdvözül-e az egér, ha a szent ostyát megeszi — avagy, hogy épen előttünk fekvő példát említsek, nem ily nevetséges-e a szent szűz szeplőtlenségén vagy a pápa csalhat­lanságán öreg embereknek komolyan vitatkozni ?_ Különös fajai az ily­e buta tudósokénak az exa­­gatáló theologusok, a casuista juristák, a perpe­tuum mobile stb kutatói s végül a rendszeres né­­met bölcsészek. Ezen utóbbiakról mondja Lenau : „Olyanok ők, mint a gyermekek, kik egy fényes tárgyat hosszasan néznek. Szemök káprázik, kü­­lömbféle tárgyakat vesznek észre s azt mind igaz­nak tartják — s megalkotják belőle a bölcsesség rendszerét, melynek csak egy hibája van, hogy t. i. semmi alapja sincs.“ Milyen tehát valóban a buta? Ne higgjék, hogy ezen szerencsétlenek mind az őrültek házába kerülnek, sőt inkább igen gyakran nagy tisztesség­re, sőt koronákra is tesznek szert. Haeckel, Dar­­win geniális tanítványa, bebizonyítja, hogy ezen betegség az uralkodó házakban különös, meglátszik s minél régibb az uralkodó család, annál inkább na­gyobbodik az természetellenes nevelés által. Ő töb­bek között a Bourbonokat is felhozza erre példaként De általában tapasztalhatjuk, hogy a „szelíd őrült­ség“ ezen fajaiban szenvedőkről a különben is igen elfoglalt s ezért munkátlan közegészségi tanács még nem gondoskodott. A butaság nem lelki za­varból áll, hanem az agy hiányos szerkezetének következménye. Erdraam­, egy szellemdús német bölcsész, ilyen formán magyarázza meg ezen tüne­ményt: „A butaság az anyagi világba átvive olyasforma lehet, mintha valaki kulcs lyukon át néz be egy szobába s annak egy részét látja, s az egésznek gondolva fogalmát igy alkotja meg: A tudományos s nem tudományos buta így néznek be a világba. Megvannak határozott nézeteik s mintha ezen zöld vagy sárga szemüveg örökké szemek előtt állana, másként nem is tudnak semmit sem látni. A gyermek, midőn a farkast kutyának nézi, midőn az asztallal, bábujával vagy falovával beszélget, szintén ilyen buta, de ezt természetesnek tartjuk a lélek fejlődése szerint; betegség lesz azonban, ha a test megnőve a lélek továbbra is gyermek marad. Szelíden naivságnak, kissé gorom­bábbá szűk látkörűségnek, elfogultságnak szoktuk nevezni de lényegileg csak az az, a­mi volt butaság. De térjünk egy kissé közelebb, önmagukhoz. Minállunk jó Magyarországon, hol pedig a nép általában józaneszű, sem hiányoznak a buták, sőt a buta kasztok sem. A bureaucratok, azaz állandó edzett katonák, a papok ez utóbbiakhoz tartoznak. A papok különben még nállunk okosabbak, mert nem foglalkoznak annyit a szent dogmatikával, mint külföldön. Általában azon tapasztalatra, jutottam hogy a német theologusok sokkal tudósabbak, de éppen ezért buták, míg a magyarok — mert a dogmatikához nem értenek­ e tekintetben szamarak de nem buták. Különben még ezen kasztokig sem kell mennünk. Még az úgynevezett „szabad­elvű é s „felviágosodott“ egyének legnagyobb része is szentül megvan győződve róla, hogy más véle­ményben levők jezsuiták, kik nem meggyőződés­ből hanem magán erkölcstelen indokokból kelnek ki állításaik védelmére. Mi volna ezen hit más mint butaság ? mint kulcslyukon át nézése a világ­ L— 1 - ------' " " -----------LJ nak? Minden ember, ki másokat tisztán saját álláspontja, saját neveltetése s elvei szerint ítél meg s azok szempontjára nem képes felemelkedni, az kétségtelenül buta. Tegyük magunk elé ezen tükröt s nézzünk bele. Van-e valóban elfogulatlan ember a világon, avagy a butaság az ember természeti tulajdonai­hoz tartozik s többé kevésbé mindenki részes ben­ne? Én elismerem, hogy az utóbbi áll s nem vo­nakodom magamra kimondani az ítéletet. Gondolkozás­módunkat, ítéletünket már korán meg­mételyezni környezetünk s a nevelés, s igen szeren­csés az, ki összehasonlítás, bölcselkedés útján né­mileg önállóságra vergődik. A legtöbb ember csak ismétli a nagy betanulásokat, de gondolkodni, ön­álló fogalmakat alkotni nem képes — s igy tény­leg csak a megszokott szemüvegen nézni a világot. Mi ördögünket feketének festjük, a négerek fehér­nek; mi az apagyilkosságot a legnagyobb bűnök közé számítjuk, az amerikai indiánok némely kör­ülmények között erények tartják; mi ezen életmó­dot, ily öltözetet tartsunk czélszerűnek, szépnek, mások azt kinevetik s igy tovább. Tízezer közül egynek jut eszébe, hogy mindez bizonyos előfeltéte­lek között jogosult, s­őt szüséges; tízezer közül egy tudja, hogy még az erkölcstan, sőt a logika sza­bályai sem állandók, hanem a különböző befolyá­sok szerint természettani törvények szerint kell átalakulniok, ítélünk szűk látkörűleg, személyezett pápaszemünkön keresztül é­s buták maradunk. A valódi józan ész egyszóval nem csupán is­merethalmazt, de önnálló ítéletet, szigorú bírálat által megrostált önnálló fogalmakat tételez fel. Ezen önállóság kivívása azonban nem egyesek, hanem az emberiség közös feladata, s a valódi józanságot mi jelenleg élők nem érhetjük el, csak megköze­líthetjük. Ezen utóbbi pár sorban van azon nagyon ko­moly rész, mit fentebbi féltréfás fejtegetéseimben ki akartam mutatni. Megértette-e eztet az olvasó! Hanem: vagy én vagy te buták vagyunk. Tertium non datur. György Aladár. Román lapszemle. (—) A pest „Albina* Tóth Vilmos belügymi­niszter lemondása hírére siet ennek érdemeit re­­gistrálni. Reflectál egyúttal a P. N.­­ azon czikkére, melyben az mondatik, hogy Tóth Vilmos nem ré­szesül azon nagy munka után oly elismerésben, melyet valóban megérdemelne. Az Albina azt mondja, hogy a reactió heted­hét országban sem talált volna kissebb eszközt, mint Tóth V. -- nem lehetne kapni a nem ma­*) Tudósításait jövőre is szívesen veszszük. _____ Szerk. gyár népekre nézve sajtolóbb ostort Tóth Vilmos­­nál; valódi pokoli ostor volt ő. — Felhozza azt is, hogy Tóth Vilmos szegény ügyvéd létére ma két szép házzal bir Budapesten, — ezekkel szem­ben csodálkozik, hogy a P. N. nem lát e tények­­ben Tóthtal szemben elég elismerést. Rég mond­juk mi — írja az Alb. — hogy az uralkodó urak ki nem elégíthetők, odadták már lelkiismeretüket is, az egész világot el szeretnék nyelni. E lap felhozza a Macellaria esetét. A képviselőház — mondja — nem meri fel­­szólítani Macellariut megbízó levelének beadására, félvén attól, hogy ez oly dolgokat fedezne fel,­­ oly feleletet adna, mely bizonyára nem válnék be. Őpületére az uralom élén álló férfiaknak, így a képviselőház bizonyára határozni fog Vacellariu kikérdezése nélkül, még pedig ennek kárára új választást rendelvén el. — Igen természetesen. Mi csak azon csodálkozunk, hogy az Albinu­s illetőleg Babesiu úr, a­ki tudvalevőleg a pasai­­visták ellen annyiszor dolgozik, Macellariunak párt­­ját tudja fogni, helyeselvén egyúttal ennek eljárá­sát a képviselőházba való be nem lépése iránt.­­ Elítéljük e tárgyban az Albinát, hogy az ily tö­­rekvéseknek, melyek parlamentünk méltóságának megsértése ellen vannak irányozva s lábbal tipor­­ják fennálló és szentesített törvényeinket, tömjé­­nez; — más részről elitéljük Macellariut is a ki mindezeket a feltűnés kedvéért teszi, hizeleg­­neki nagyon az, hogy neve a napi­renden szék­é­ben emlittetik, s más részről háttérbe tolja saját nemzete érdekeit. Mert ha ő bement a múltkor a magyar tör­vényhozó testület termébe, mint képviselő, daczá­ra annak, hogy passivisták akkor is voltak s e párt akkor is fennállott, mi oknál tüntetnek ma a be nem menéssel? Gondolja, hogy ez egy oly tény lesz, mely nem fordult elő alkotmányos életünk­ben, s igy a magyar törvényhozó testület kényte­len lesz e nagy férfiú nevével foglalkozni azon vá­rosért, mely elég szerencsétlen ötletből őt képvi­selőnek megválasztotta. Ily tüntetéssel bizony Macellariu ur nem sze­rez magának hírnevet s az utódok bizonyára számára emlék-oszlopot emelni nem fognak, s ma nem javít ezen eljárásával az oly sanyarú helyzet­ben lévő népe sorsán. Egyébiránt ő nem sokat bajlódik a néppel, sem azok, kik a passivitás tá­borában a hazafiságot kürtölik. Ő a „Transilvania’' élén állva jólétnek örvend s mit bánja, ha né­pe a képviselet hiányában, szerte hull is mint a kioldott kéve. Az Albina volt az első azon román lapok között túl a királyhágón, mely a passivisták po­litikája felett határozottan palctát tört, — már úgy látszik, hogy eddigi tettei elfelejtésével béren­­czének állott be Macellariu úr, alkotmányos szem­pontból semmi szín alatt nem igazolható helye­selhető politicájának. Ezen állhatatlanság, logicát­­lanság gyakran előfordul a román politicus urak­nál. Ez nekik az erős oldaluk, tisztelve, a tiszte­letre méltó kivételeket. A Gazetta Transilvaniei veszekedik a N. Fr. Fr.-vel, mely a szászok érdekében Pestről újólag egy levelet hoz, gyalázván abban az „utón ál­ló oláhokat,a­kik a szász vagyonból pöfögnek s idegen vagyont emésztenek.

Next