Magyar Polgár, 1883. január-március (17. évfolyam, 1-73. szám)

1883-01-14 / 11. szám

Tizenhetedik évfolyam. 11. szám. Kolozsvár, 1883. vasárnap, január 14. Előfizetési dij : Egész évre 16 frt. — Félévre 8 frt. — Negyedévre 4 frt. Egy hóra 1 frt 60 kr. HIRDETÉSI DIJ: Petit sora 6 kr. — Bélyegilleték: minden hirdetés után 30 kr.— Nyilttér: sora 26 kr.­­szerkesztőség és .Kiadóhivatal: Magyar Polgári könyvnyomdája (Belközép-utcza 2. sz.) Megjelenik minden nap, vasár- és ünnepnapok kivételével. Használhatlan kéziratok nem adatnak vissza. Névtelenül beküldött közlemények­­nem közöltetnek. KOLOZSVÁR, JANUÁR 13. A társadalom és nőneve­lésünk. (Befejező közlemény.)­ ­. Előbbi czikkemben rámutattam, hogy a múlt időkben mily árva volt a leány­gyermekek szellemi hozománya. A társadalom elnézte, hogy a ház virág­szálait (a leányokat) az nevelje, a­ki a mezők liliomait ruházza. S ha a neve­lésbe beleszólt, abban sem volt köszö­net, mert világnéz­ete megkövetelte, vagy legalább elnézte a leányban az embe­ri vonások elnyomását vagy megnyir­bálását. A traditió nemcsak börtönőre volt a nő természetének, de egyszersmind ítélő mestere és pedig részrehajló íté­­lőbirája. Ha alsó osztálybeli leány fo­gott életfentartása végett munkához, semmi kifogást nem tett ellene, de a közép- és felsőosztályok gyermekeinél teletorokkal kiabálta, hogy a professio­­natus munka megbecsteleníti a nemes­levelet. Ha csak könyvből olvasnék ezt a magát a k­o­r­t m megbélyegző részrehaj­lást, kétkedhetnénk benne, de hiszen az élet is megerősíti ezt az „otromba“ elő­ítéletet. Ismerek hazánkban egész vidé­keket, hol a középosztálybeli leányokra nézve épen az előítélet miatt a varrá­son és kötésen kívül, az egyéb munkát nevetségesnek és lealázónak tartják. De hát — mint látni fogjuk — még a mű­ve­it számba eső társadalmi rétegek el­járása is igen gyakran ilyes felfogásra vall s bizony még sok idő beletelik, mig a társadalom nagy része erről az ari­­stokratikus lóhátról leszáll s elhiszi, hogy a „nemesség mázát“ épen a munka te­szi. Ez kétségkívül onnan származott, hogy a nők eddig ki voltak zárva azok­ból a munka­körökből, melyek az em­beriséget a vad állapotból kiemelték s ci­vilizálttá tették. Kinevetjük Harpagont, a ki kin­cses ládáját a földbe ássa és mégis több száz esztendőn át nem ugyanezt tet­tük-e a nőkkel, kik kényszerítve voltak szellemi kincseiket oktalan szájhagyo­mányok földjébe ásni? Harpagon ma már okosabb: nem ássa el kincsét, ha­nem nagy kamatra kiadja. A társada­lom jelentékeny része immár meglehe­tősen kijózanodott s hangosan követeli, hogy tegyük kamatozó tőkévé nőink szellemi tehetségét az iskolázás és ne­velés által. Azt mondják némelyek erre, hogy a nők ki akarják venni a férfi kezéből a kenyeret. Ez a beszéd az irigység és féltékenység szava. Józaneszű nőnek esze ágában sincs a hadvezér kezéből a kardot, pap kezéből a bibliát, vagy ügy­véd kezéből a codexet kivenni. Egyes­­egyedül azt akarja, hogy Istenadta te­hetségeit többé ne szorítsák oktalan tra-­­­ditiók szúette keretébe, hanem enged­jék azokat kifejtenie s önállóságra jut­nia, hogy ne legyen tovább is játéksze­­­­re a legutolsó ripőknek azért a vélet­­lenért, hogy az véletlenül az erősebb­­ nemhez tartozik. A rózsabokor sohasem akarhat büszke cserfává lenni. Szegény rózsatő, mintha azt mondaná a szom­szédjában levő tölgyeknek: engedjétek, hogy önálló legyek, hogy tehetségem és erőimhez képest tért foglaljak, s Isten szabad levegőjét szívjam, hogy a bol­dogság ágaimon fészket rakjon, s ígé­rem, hogy sohasem fogom a tölgyfa ko­ronáját irigyelni. Midőn par excellence a férfi ter­mészetnek való életpályák orthodox em­berei a női munka ellen panaszolnak, mintha hallanám a nők önérzetes ké­rését: több ezer esztendőn keresztül elég­gé kineveltetek minket, természetünk egy részét egész a betegességig melenget­tétek, más részét agyonfagylaltátok; szentesítettetek nevelésünkre oly iszo­nyatos codexet, melynek egyik czikke­­lye a modern nyelvek tanulását helyes­li; de egy másik czikkelye megengedi, hogy a­ki közülünk valamely holt (San­scrit, görög, vagy latin) nyelv tanulásá­hoz fog, azt a Moliére lerajzolta „tu­dós nők" közé sorozzák, vagy kénysze­rítsék, hogy rejtse el ebbeli tudományát,­­ mint valamely titkos bűnt; ily „előz-­­ mények“ után engedjétek, hogy egyszer­­ immár természetes tehetségeinknek meg­­­­felelően növekedjünk. Hiszen minket is­­ úgy lever a balsors, mint titeket, sőt a csapások alatt a mi szívünk sokkal in­kább vérzik, mint a tiétek. Nem kell-e­­ tehát oly gondos és hosszas nevelésben­­ részesülnünk, mint fivéreinknek s a csa-­­­pá­nk és balsors ellen nincs-e nekünk is hajthatatlan akaratra és erős lélek­re nincs-e szintoly szükségünk, mint nekik ? Ez az utóbbi ellenvetés annál na­­gyobb figyelmet érdemel, mert a férfi­nak csak egy a tulajdonképi működésköre: a társadalom, vagy, mint szoktuk mon­dani, a nagy világ, ellenben a nőnek két munkakört jelölt ki végzete: egy kis és egy nagy világot , a családot és a társadalmat. A férfi a társadalom­ban küzd s a családi körben megpihen; a nőnek ellenben néha itt is — ott is küzdés az osztályrésze. Erre a küzdésre alkalmas fegyve­rekről nagy mértékben kezd gondos­kodni a jelenkor. Ha a múlt idők vagy semmit vagy édes keveset követeltek a nőtől, a jelenkor egy óriási ugrást tesz és tőlük mindazt kezdi követelni, a­mit a férfiaktól megszokott. Nem tagadom, hogy általán véve jobb időket élünk, jobb csillagok jár­nak a nőnevelés egén; hogy van nő­ipariskolánk, melyről azonban — nem lévén vele ismerős — hallgatok; van­nak szép számmal leány polgári isko­láink, tanító-nőnevelő-intézeteink, sőt egy pár felső leányiskolánk is; de az már nagyon kérdéses, hogy ez intéze­tek szervezete, a társadalmi és családi élet czéljai, meg a növendékek termé­szete minő harmóniában állanak egy­mással ? Leányiskoláinkon első tekintetre felismerszik az átmeneti korszak. Az új idő követelményeinek megfelelni akaró ismerettömegek az iskolában, a divatot követő zene, rajztanítás a háznál, min­dent összevéve pl. a polg. iskolában he­­tenkint 40—50 órai tanulás, vaj’ nem teszik-e—mondják — m­v­eltté leánygyer­mekeink agy­velejét? . . . Sajnosan esik kimondanom, hogy: nem. Leányiskoláink akkor lesznek va­lódi áldás a nőkre és hazára, ha a szel­lem gymnastizálása helyeivé válnak. Mit tesz e helyett az új rendszer? A női fejnek a leudai palac­khoz fogható ha­gyományos ürességét nürnbergi tölcsér­rel akarja elenyésztetni. Compendiumok alakjában egy kis tudományos encyklo­­paediával gyúrja meg emlékezetüket , gyötri agyon értelmüket. Szakasztott Tárcza. Román népdalok. .. Illatja van a virágnak; Melege a napvilágnak; A forrásnak üdesége. És a szívnek ? . . . nagyon ritka, Melynek ne volna egy titka! A szív édes titkot ha zár. Értékesebb, mint egy kincstár ... Illatosabb, mint a virág, Melegebb, mint a napvilág, Üdébb is a forrásvíznél, Dallosabb a fülmisénél. Árnyék nyújthat édes enyhet, Virágillat élvezetet, A melegre bimbó fakad, Fülmile-dal el-elragad — Ám ott benn, ha titok lángol, Felér az egy nagy világgal!­n. Ide-oda már egy éve, Hogy valamit mondnom kéne; Azóta hordom a lángot, Élvezem a boldogságot. Hogy ha vagyok veled szembe’ Semmi sem jut az eszembe; De azt érzem, de azt ütom, Hogy te vagy az én világom! Gondolkoztál . . . s néma csendben, Homlokodról csókot csentem ; E csók engem most is éget, — Elvitt minden békességet. Ide-oda már egy éve. Hogy valamit mondnom kéne, Mire mondjam, hiszen látod, Felérsz nekem egy világot. B­oldován Gergely. A jégen. — Didergés. — Sikamlós tárgy. Rajta nemcsak az em­ber, de a toll is könnyen orrát törheti. Azt hittük, hogy talán már nem is lesz szeren­csénk, s a múlt évek megkezdett regényei úgy járnak, mint némely lap közleménye, mely a lap megszűnése miatt, nem adhatja a folyta­tást. Mert csak fagyáskor van ám igazi ol­vadás ! S ha már sokan megírták kalandjai­kat „vizen és szárazon“, oda csatolhatná va­laki azokat is, miken a jégen siklott át. Bi­zony érdekesek volnának! De kellemesen csalódtunk. Mikor már mama és leánya majdnem végső könnyeiket is kisírták, hogy életükből kiesik ez a saison, jött a jótékony fagy, mely már szemeikből nem a bánat, hanem az öröm könnyeit facsarta. A farsang agy is olyan rövid, mi lesz belőlük, ha meg nem toldhatják — egy kis korcsolyázással! Hisz' a jég különb nekik a bálteremnél, mert itt tűnik ki igazán, hogy mikor kire lehet támaszkodni. Aztán itt sok oly érintkezés, mi amott ki van zárva, nemcsak jogosult, de szükséges is. S ráadásul oly „helyzetek“ is fordulhatnak elő, melyeknek magaslatáról, akarok mondani: „mélységéről“ tiszta fogalmat alkothatunk a körülmények felől. Végül a jégen már a hideg miatt is, az ember önkényt meleg, sokszor forró után só­­várog, mely körülmény egyenesen a kézszori­­tások, tüzes pillantások, s forró lehelletek, mint a legalkalmasabb sűtő eszközök igénybevéte­­lére utalja. Mig a bál lankasztó légkörében mindenki jeges kávét, fagylaltot óhajt, mely mig egyfelől kellemesen hat a testre, más­felől a legnagyobb hátrányokkal járhat a lé­lekre nézve, mert sokszor épen a szikra- i­s­zás perezében hűti le az érzelmek villanyfo­lyamát s a régóta várt legérdekesebb szót fa­gyasztja meg a szájak küszöbén. És még egy előny. A korcsolyázás vége mindig estével esik össze, mikor a jégen meg­kezdett álom minden megszakítás nélkül to­vább folytatható. S e körülménynek nagy be­folyása van arra, hogy az álmok ne legyenek­­ csak „röpke álmok“. Míg a bálnak virradat szakit véget, mi­kor az ember rendesen ébredni szokott, s így az álmot sokszor igen rögtönösen követi, s es által sok esetben egészen veszélyezteti a föl­ébre­d­é­s. Nem csodálkozunk hát azokon az „ön­zetlen“ mamákon, kik, miután önmagukra néz­ve már kénytelenek minden további reményt föladni, kizárólag leányaikra gondolnak, s ezek érdekében sokszor inkább kívánják a hosszú fagyot a hosszú farsangnál. Mondtuk már, hogy: „Fagyáskor van ám igazi olvadás!“ * A tó jege csakugyan ott áll, szilá­r­­dan, mintha annak volna föladata a sok tü­zes ostrom visszaverése. És bővített ki­a­­dásban, hogy a rég megkezdett regények „folytatásain“ kívül, újakat is kezdhessen meg. Körülötte minden vidám, mintha az el­lentétet akarná növelni a mélyen alvó fák ál­mai, a kivágott jegenyék bánatos panaszai, s az élénk sürgés-forgás között. A sétatér, mely eddig a fák csöndes háló­szobája volt, egyszerre megelevenült. Mint mi­kor hirtelen zajos csoportok háborgatják az öregek álmait. Apró pintyek, vásott tengeri­­czek féltékenyen néznek a kivonuló fiatal se­regre, hogy az emberek versenyeznek velük a százados fák boszantásában. Ragyogó napsugár pirosra festi a néma szőlőhegyek oldalait, s vakító fényt kölcsönöz a lombok helyén viruló jégvirágnak. Az em­bernek szinte kedve­ző, hogy könnyítsen ma­gán a sok ruha terhéből, de elég kidugni ujja hegyét a meleg takaróból, hogy megérezze a csalárd napsugár fogát. Némely szemről is azt hiszszük, hogy abban a pillanatban elol­vasztanak. Csak közelebbi tapasztalat győz meg arról, hogy ezek nem egyebek a szív hi­deg örvényének csillogó tengerszemeinél. A tó pánczélán megtörik még a napsu­gár is. Ugyancsak bízzék magában, ki e rideg küzd homokon ,páros viaskodásra­ kél. De a nehézségek csak ingerük az igazi hőst, s a csillámló jégkéreg látása már messziről oly iz­gatottságba hozza Halifax híveit, akár a bál­teremből kihangzó keringő hallása Therpsid­ore papnőit.­ Az élveset már itt a szárazföldön kez­detét veszi a korcsolya fölcsatolásával. Hányan nem irigyük annak az egyszerű szolgának a sorsát, ki oda térdel a szép nő elé, hogy ezt a kedves föladatot végezze! A finom posztó kabátos ember sokszor egész életét koczkára teszi azért, hogy csak egyszer abba a térdelő helyzetbe jusson, mely annak a daróczos fér­fiúnak naponkint százszor, föl se tűnik már. Ám az elsők között is akad egy-egy bol­dog halandó, ki sok küzdés után elhódítja a szolgától ezt a szerepet. Soknak oly izgatott lesz e művelet alatt a keze, hogy hirtelené­­ben ott szőrít, a­hol nem kéne, s a srófok és szijjak felmondják a szolgálatot. Óh, de ez az ügyetlenség sokszor a legügyesebb vallomás, s oly jól esik mind akettőnek! Sokan nem értik, hogy az az egyszerű kis aczél mennyire átalakít egy nőt. Korcso­lyája valóságos szárny, mellyel vágyai honába

Next