Kolozsvár, 1889. január-június (3. évfolyam, 1-148. szám)

1889-04-08 / 83. szám

83. szám. Ill-ik. évfolyam 1889. Szerkesztő-iroda: FŐTÉR 7. SZ. SZENTKERESZTI-HÁZ A lap szellemi részét illető minden közlemény ide intézendő. KÉZIRATOK NEM ADATNAK VISSZA. Megjelenik a lap minden nap, az ünnep- és vasárnapok kivéte­lével. Névtelenül beküldött közlemények te­kintetbe nem vétetnek. Kolozsvárit, h­étfő, április 8. Kiadóhivatal: HELKÖZIP-UTCZA 4. SZÁM. ELOFIZJCTfISI DIJAK Egész évre.............................­6 frt. Fél évre.....................................8 frt. Negyedévre............................4 frt. Egy hóra...............................1 frt 50 kr Egy szám lira 6 kr. HIRDETÉSI DIJAK □ centiméternyi tér ára 4 kr. Gyá­rosok, kereskedők és iparosok árkedve­ményben részesülnek. Bélyegilleték min­den hirdetés után 30 kr. Nyiltter «ára 25 kr. ANDRÁSSY GRÓF BESZÉDE. Kolozsvár, ápril. 8. Három nap óta a politikai körö­ket és a közvéleményt azon hatalmas beszéd foglalkoztatja, melyet Andrássy Gyula gróf a főrendi ház egyesült bi­zottságainak pénteki ülésén mondott. E nagyfontosságu nyilatkozat, mely a legkimeritőbben foglalkozik a napi­ren­den levő védelmi s közjogi kérdésekkel: a­míg egyfelől megczáfolhatlan igazolá­sa a 67-iki kiegyezés föltétlen szüksé­gességének, erejének és e­g­y­értelműségé­­nek, — másfelől valóban megsemmisíti mindazon túlzott felfogásokat, agitaczio­­nális fegyvereket, tévedéseket és czélza­­tos tévesztéseket, melyek az utóbbi hó­napok alatt a magyar közvélemény je­lentékeny részét háborgatták. Andrássy gróf meggyőző argumen­tumai, bölcs felvilágosításai után, hely­re kell állnia a nyugalomnak politikai életünkben. Be kell látnunk e beszéd hatása alatt, hogy nemzeti érzületeink téves irányba teremtettek és hogy e rész útról gyorsan vissza kell térnünk A beszéd, melynél jelentősebb és úgy conceptióban, mint tartalomban fé­nyesebb a kiegyezés óta alig mondatott, következőleg hangzik: A szőnyegen levő törvényjavaslatnak k*4 szakasza, a 14 és a 25-ik, igen nagy és mond­hatni, keserű vitákat idézett elő. Én e két szakas­szal csak röviden akarok foglalkozni. A főrendek ugyan nem szoktak arra kitérni, hogy az eléjük került javaslatok a képviselő­­házban minő pbasisokon mentek keresztül, de ez esetben a törvényjavaslatot múltjától elvá­lasztani nem lehet. A 14-ik §-t úgy, mint a kormány erede­tileg benyújtotta, én nem fogadhattam volna el Nem azért, mintha azt hittem volna, hogy valami hátsó gondolat rejlik benne, mert, hogy ez nem létezett soha, arról teljesen meg vol­tam és meg vagyok győződve. Nem fogadtam volna el, mert kimaradt belőle a tíz­éves ha­táridő, a­mi az előbbi törvényben benne volt. Utólag is elismerem, hogy a kormánynak e kér­désre vonatkozó nyilatkozata után, a­melyet a korona nevében tett, egyénileg teljesen meg­nyugtatva éreztem magamat. Csakhogy nem tartottam elégségesnek a magam megnyugta­tását, hanem mint a törvényhozó testület egyik tagja, kötelességemnek hittem, hogy oly szö­veg elérésére iparkodjam, a­mely azokat is megnyugtassa, kik az előterjesztett törvényja­vaslat 14. §-ában a magyar alkotmány cson­kítására irányuló szándékot láttak. Ehhez hozzájárult az az aggodalmam, hogy, habár most, mikor azok, kik a törvény­­javaslatot benyújtották, a törvény tartalma és czélja iránt teljesen szabatos nyilatkozatot tet­tek, mégis találkoztak, még­pedig tekintélyes jogászok, kik annak különböző értelmet tulaj­donítottak. Nem volt tehát kizárva annak a lehetősége, hogy ezen törvény tíz év múlva conflictusra adhat alkalmat a korona és a nem­zet közt, ettől pedig mindkettőt megóvni, a főrendiháznak egyik fő feladata. Ezek az okok, a­melyek miatt a 14. §-t eredeti szövegében nem fogadhattam volna el és elfogadását nem ajánlhattam volna a mél­­tóságos főrendeknek. Ma teljes megnyugvással szavazom meg. A másik szakasz, mely nagy izgatottsá­got keltett, a 25 ik. N­y­e­l­v­i és katonai szempontból támadták meg. A­mi a kérdés katonai oldalát illeti, engem azok, a­miket a t. honvédelmi miniszter úr az ország­­gyűlés másik házában és itt is erre nézve mondott, továbbá a kormány beleegyezésével elfogadott és most velünk közlött határozat teljesen megnyugtattak. Megvallom, hogy e szakaszt is eredeti szövegében nem szí­vesen fogadtam volna el, mert a többek között nem tartottam alap nélkül valónak az aggo­dalma, hogy e szakasz a magyar ifjúságnak egy részét, a­z, a­mely a német nyelvet nem beszéli, aránytalanul sújthatta volna. Én ugyanis nem tehetem magamévá azok nézetét, a­kik azt állítják, hogy egy év alatt meg lehet egy ide­gen nyelvet tanulni és ezen a nyelven tudo­mányos tárgyakból vizsgát is tenni. Ámbár nagy könnyűsséggel tanultam még idegen nyel­veket, arra még­sem mertem volna vállalkozni, hogy egy év alatt megtanulok valamely nyel­vet és oly könnyűséggel teszek azon tudomá­nyos tárgyakból vizsgát, mint azok, kik e nyel­vet már előbb elsajátították. A honvédelmi miniszter úr nyilatkozatai és a velünk közölt határozat azt az örvende­tes eredményt foglalják magukban először, hogy az önkéntesektől eddig követelt elméleti tárgyak száma a­p­a­d­t, másodszor, — s ezt igen nagy fontosságúnak látom — hogy a né­met nyelv ismeretét e­z­e­n­t­ú­l csak oly mér­tékben követelik, a­mennyire ezt a szolgálati viszonyok okvetlenül megk­ívánják. Ez lévén nézetem, megvallom, hogy a­mint értettem az aggodalmakat, a­melyeket a 25. §. eredeti szövege támasztott, én úgy nem ér­tem, hogy ez aggodalmak most sem szűntek meg és hogy akadnak, a­kik azt a követelést, hogy a német nyelvet, a most érintett mértékben, a seregben tudják, a ma­gyar nemzetre és a magyar cultúrára nézve le­­alázónak mondják. A­ki meg akarja tudni, mi igaz van ebben, annak két kérdéssel kell tisz­tába jönnie. Először: baj e általában a magyar nemzetre vagy az önkéntesekre nézve, ha tőlük a német nyelv ismeretét követelik ? Másodszor: van-e ebben a követelésben valami lealázó, akár a cultura, akár más érdek szempontjából? E részben sok másétól eltérő a véleményem. Nem osztozom abban a nézetben, hogy káros valamely nemzetre nézve, ha a magáén kívül egy más nyelvet is kénytelen megtanul­ni, sőt én ebben határozott előnyt látok. F­r­a­n­­cziaország katonai és némileg politikai ba­jainak, nézetem szerint, egyik oka az volt, hogy fiai nem szorulván más nyelv ismeretére, egyes­­egyedül csak a magukét tanulták. A német­ben csak oly nemzetet láttak, mely roszul ej­ti ki a franczia szót és fejlődését nem követ­ték figyelemmel. A cultura legmagasabb fokán álló, legműveltebb nyelvű bármely nemzet tag­jának — nézetem szerint —összehasonlíthatat­lanul tágabb, szélesebb lesz a látóköre, ha más nemzetek nyelvét ismeri, mint h­a csak a magáét tudja. Oroszországnak száz millió lakosa van és ott alig van egy mű­velt ember, a­ki legalább egy más nyelvet ne beszélne. Ma már mindenütt érzik ennek szükségét. Nemcsak hogy kárára nincs, hanem egyenesen hasznára van nemzete kultúrájának,a­ki nemcsak saját nemzetének eszejárását isme­r­i, hanem a másokét is, mert ez többet lát és tud és más nemzetek külön eszejárá­­sát és sajátságait saját nemzete javára föl tudja használni. A második kérdés : van-e ebben valami le­alázó a nemzetre nézve? Még a leg­szélsőbb irányzatú politikusok sem tagadják, hogy a közös védrendszer mellett ok­vetet­len­ szükség van közvetítő nyelvre a különböző nemzetiségek között. Ez a közvetítő nyelv természetszerűleg nem lehet más, mint a német, mint a­melyet a legtöbben tudnak, a legtöbben tanainak és amely esze­rint leginkább van hivatva ama feladat telje­sítésére. Ítészemről azt hiszem, senki sem ál­líthatja, hogy az a katona, a­ki magyar nyelv mellett még a németet is birja, a colimának alacsonyabb fokán állana, mint, felteszem, az a német katona, a­ki csak saját nyelvét ismeri. Minthogy tehát abban, hogy a magunkén kívül még egy más nyelvet kell tanulni, bajt nem látok, hanem inkább előnyt, a­mennyiben a magyar culturának nem leszál­lítását,hanem kiszélesítését érjük el vele; minthogy közvetítő nyelvre okvetetlen szükség van és így a német nyelvben reánk nézve semmi lealázó nincs, teljes megnyugvás­sal fogadom el a 25-ik szakaszt, úgy, a­mint előttünk van. De megfoghatom, hogy a velünk közlött határozati javaslat ép úgy, mint a miniszter nyilatkozatai nem, hathatnak azokra, a­kik a jelenlegi törvényjavaslatot, vagyis a közös véd­rendszer eszméjét magát nem szeretik és c­s­a­k az önálló magyar hadsereg létesí­tésében tudnának megnyugvást t­al­á­l­n­i. Épen ezért késztetve érzem magamat ar­ra, hogy főleg e kérdéssel foglalkozzam. A most törvényesen fenálló védrendszer két egészen ellenkező áramlat ha­tása alatt fejlődött azzá, a­minek ma látjuk. Mindkét eszme a múltból merítette jo­gosultságát, oly múltból, mely többé vissza nem tér. Az egyik, mely az általános védkötele­­zettség daczára, a hajdani egységes osz­trák hadsereg minden traditióihoz ragaszkodott és már magában a honvéd­ség eszméjében, a monarchiát fenyegető veszélyt vélt látni. A másik, mely önálló magyar had­sereget követelt. Mindkettőt lehető röviden, de külön fo­gom tárgyalni. Voltak idők, midőn a háború volt a ren­des állapot, a béke a kivételes; midőn a hadjá­ratokat rendesen a fejedelmek örökségi jogai okozták, melyeknek más bírói fóruma nem volt, mint a háború. Voltak később időszakok, midőn a sereg czélja és feladata nem csak a monarchia meg­védése volt a külellenség ellen, sőt a czél igen­is háttérbe szorult, de másrészt a sereg volt az egyetlen összetartó eleme a monarchiának. Az tartotta fenn és képviselte mintegy a po­litikai rendszert és csak egyedül az óvhatta meg a monarchiát a szétbomlástól. Ekkor és az akkori czéloknak egyedül megfelelő véderő az állandó, hosszú szolgálatú, rendszerint to­borzott legénységből álló hadsereg volt. A sereg isolált állást foglalt el, külön kasztot képezett, mentül távolabb állott az ál­lam többi tényezőitől, sőt sokszor ellentétben állott velük. A­ki ez időben azt állította volna, hogy lehet, ily sereg nélkül is győzelmes hadjáratot vezetni,­­ azt kinevették volna. Franczi­aország volt az első, mely a fegyverben álló nemzet eszméjét valósította meg az európai coalitio ellen, még pedig oly sikerrel, mely az addig divatozott eszméket megingatta. Utána Németország, midőn függetlenségét volt kénytelen a franczia hege­monia ellen megvédeni, — karolta fel a fegy­veres nemzet eszméjét és tökéletesbé tette azt. Ez időben az akkori osztrák mo­narchia ama rendszer meghonosítására, kü­lönböző okok következtében még nem gondol­hatott. Azon politikai rendszer, mely Magyar­­ország történeti jogait már theoriában sem is­merte el, melynek nyíltan bevallott czélja volt, a századokon keresztül fennállott jogi állapot­tal szemben, a monarchia egyik felének erejé­vel a másikat erőszakosan beolvasztani; a bi­zalmatlanság, mely Magyarország ellen ennek következtében méltán létezett, Ausztriának katonailag excentricus olaszországi tartományai, melyeket csak egy folytonosan hadi lábon álló sereg volt képes annyira-mennyire fegyelemben tartani — ezt tenni nem engedték. Ausztria kénytelen volt a régi egységes sereget mindaddig körülbelül változatlanul fen­­tartani, míg a 67-iki kiegyezés a dynastia és Magyarország és a monarchia két állama közötti függő kérdéseket nem tisztázta és a régi történelmi alap vissza nem állíttatott. 1866-ban még a r <­­g­i rendsze­rű sereg küzdött a fegyverben l­evő német nemzet ellen. Csak ezután karolták fel az ál­talános védrendszer eszméjét és ez­zel együtt a védrendszer a fegyveres nép jel­legét vette fel és helyt adott a fegyveres mo­narchia eszméjének. Az­nap, midőn az általá­nos védkötelezettség rendszere tényleg életbe lépett, a hadsereg feladatai egészen megváltoz­tak. A seregnek nem lehetett többé feladata magát­ isolálni az államok többi tényezőitől, hanem feladata lett azokra kiterjeszteni a ka­tonai szellemet. Oly sereg tagjaitól, melynek egy része tényleg csak három, egy része pedig csak egy évig szolgál, melynek ezrekre menő tisztekre van szüksége, kik nem hivatásbeli katonák és a szolgálat idején kívül oly állampolgárok, kik rendszerint nem csak hazájukban, hanem szü­­kebb szülőföldjükön vannak elhelyezve: nem lehet várni, hogy saját hazafiúi ön­érzetüket otthon hagyják. Az ilyen seregnek, melynek egyik fela­data, hogy keretképen szolgáljon a monarchia mindkét része fegyverfogható népének, nem lehet a nemzeti önérzetet oly va­laminek oda állítani, a­mi a kato­nai szellemmel meg nem fér. Legke­vésbé lehet ilyennek nézni a magyar nemzeti önérzetet, melynek alapja volt és marad azon érzés, hogy sorsa a dynastiával és a monarchia fennállásával van összekötve. Ellenkezőleg, kell, hogy a seregnek min­den tagja, tiszt, mint közkatona, a hadse­regben oltalmazóját lássa mind­annak, mit otthon szeretni tanult, a­mi a monarchiában törvényesen létezik. A közös hadsereg nem lehet va­lami idegen harmadik az államban, hanem egyformán védője és tulajdona a mo­narchia mindkét részének. A közös hadseregnek nincs sem oka, sem módja germanizálni, mert három év alatt sem germanizálni, sem az ille­tőket nemzetiségükből kivetkőztetni, sem meg­levő patriotismusukat mással felcserélni nem lehet, de nem is kell. Én részemről tovább megyek és azt hi­szem, hogy a seregnek, mint olyannak, semmi oka sincsen sajnálni, hogy az osztrák magyar monarchia közös serege nem csupán egy nyelvet beszél és nem egy fajból való. Ha valamely állam sere­ge csak egy nyelvet beszél és egy fajból való, ez némi tekintetben előnyös lehet az illető államra, de nézetem szerint, épen katonai szempontból, legkevésbé oly előny, hogy ott, a­hol az nem létezik, megszerzéséért, nagy áldozatokat kellene hozni.Ren­desen a különböző fegyvernemekre különösen alkalmatos egyéneket kevésbé lehet, találni oly államok­ban, melyeknek minden lakosa egy fajból származik. Hogy csak egy példát hozzak föl, a legjobb könnyű lovasság bizonyo­san M­a­g­y­a­r­o­r­s­z­á­g­o­n, a legjobb vadász Tyrol­ban vagy Stájerországban talál­ható. A római seregek, melyek a világot hódították meg, nem egy nyelven beszél­tek, nem egy fajból valók voltak. A monarchia és különösen Magyarország geogra­­phiai helyzete a kelet és nyugat­ között k­í­­vánatosabbá tesz egy több nyelven beszélő, különböző fajból szárma­­zott, individualitásából ki nem vet­kőztetett sereget, mint egy nemze­ti sajátságaitól megfosztott és ro­szul germanizált sereget. Többet pe­dig három éves szolgálat és territoriális beosz­tás mellett elérni nem lehet. A magyar huszár nevét, viseletét átvették Európa minden seregei. Miért? Azért, hogy nevével és nemzeti egyenruhájával annak nemzeti tulajdonait is átvigyék seregeikbe. És ezzel szemben az osztrák magyar monarchia közös serege tarta­ná fel­adat­á­na­k, azt nemzeti jellegéből kivetkőztetni? Hiszen ez megfoghatatlan hiba volna, tisztán katonai szempontokból is. Ép oly kevéssé lehet feladata a közös hadseregnek a sereg szellemét a fennálló dualizmussal ellentétbe állítani, még pedig három oknál fogva. Először, mert a közös fejedelem, a­ki a sereg hadura is, a tör­ténelmi dualismust nem csak passive szentesí­tette, hanem újra megalapításában tevékeny részt vett és e szerint mint egyik alkotója, kell, hogy tekintessék. Másodszor, mert a dua­­lismus alatt emelkedett a monarchia tekinté­lye oly magas fokra, melyet annak keletkezé­se előtt elérni képes nem volt. Harmadszor, mert a dualismus alatt lett felszerelve és el­látva a sereg mindennel oly mérvben, mint eddig soha sem volt. De nincs is ettől mit tartani, legkevés­bé pedig akkor, midőn ki lett mondva, hogy a német nyelv tanulása csak annyiban kívántatik, amennyiben azt a se­regbeli szolgálat múlhatatlanul követeli. Meglehet, hogy a német Schul­verein valamely híve azt hiszi, hogy a had­sereg egyik lényeges feladata a germanisatio, de az, kit e tekintetben a döntő szó megillet — ezt egyéni meggyőződésem alap­ján mondhatom — kizárólagosan két practicum szempontból indul ki: az egyik: tá­vol tartani a seregtől minden nem­zetiségi idegenkedést, a másik: a monarchiának jó katonákat nevelni. Mind­kettő oly czél, melyet minden igaz magyar ha­zafinak támogatni kötelessége. Bizonyos elavult eszméknek ha vannak is még hívei a közös hadseregben, azok mentői kevesebben vannak. Mondhatni, hogy a kihalók statu­sába számíthatók csak. Ha minda­mellett még teljesen ki nem haltak, ennek két egyszerű oka van: az egyik, hogy nem mindenki tud hamar megválni az egyszer meg­szokott eszméktől és a másik, mert az önál­ló hadsereg melletti agitatio eddig még nem engedte egészen kihalni. Másképen áll a kérdés az ö­n­á­ll­ó m­a­­gyar hadsereg eszméjét illetőleg. E rendszer felett döntött a törvényho­zás húsz év előtt, a közös védelem javára, mely ma törvényesen fennáll. Ez eszmét mind­amellett terjesztik, a­nélkül, hogy formuláz­­nák és a­nélkül, hogy napirendre kerülne. Széles körökben terjesztik azon hitet, hogy Magyarország ifjúsága csak akkor léphet meg­nyugvással a katonai pályára, ha önálló ma­gyar hadsereg fog létesülni, és hogy a közös hadsereg idegen testület, melyben szolgálni törvényszerű kötelesség, de melyet, mint elfo­gadott védrendszert, felkarolni közel esik a hazaáruláshoz. Tudom, azok között, kik egy önálló had­sereg létesítését óhajtják, vannak, kik azt nem most, nem egyszerre, hanem csak később és fokonként akarják elérni. Én, ha ez eszmét helyesnek ítélhetném és azt hinném, hogy az felel meg leginkább Magyarország és a monar­chia érdekének,­­ bűnnek tartanám annak megvalósítását elhalasztani — vagy legalább szükségesnek tartanám azt, mint elérendő czélt, azonnal kitűzni. Azt a halasztási okot, hogy most rövid az idő, elfogadni nem tudnám. Ha helyes az eszme, legyünk rajt­a, hogy kivitessék, inkább ma, mint hol­nap. Mert minden agyonéli magát, még a bé­ke is. Ennek folytán tehát mindennap rövi­­debb lesz az idő, mely minket a háborútól elválaszt. Ha nem helyes az eszme, ak­kor tegyük le a napirendről hatá­rozottan. Legújabban némelyek gyakorlatba vették, e tekintetben Deák Ferenc­z, boldogult nagy barátfiára és azokra hivatkozni, kik vele együtt közvetlenül részt vettek a védrendszer­­ről folyt tárgyalásokban és az ő eljárásukat úgy tüntetni fel, mintha a most fenn­álló védrendszert csak kényszerű­ségből és azon u­t­ó­g­o­n­d­o­l­a­tt­a­l fo­gadták volna el, hogy azt a későbbi generatiók egy, vagy más irány­ban fej­les­­szék és építsék k­i. Én úgy is, mint az akkori Deák-párt egyik megbí­zottja, később hivatalból mint minisz­terelnök és honvédelmi miniszter, kénytelen voltam e tárg­gyal behatóan foglal­kozni és ezért nem mulaszthatom el azt, hogy ezen — hinni akarom — csak téves fo­galmat igyekeztem helyreigazí­tani, a nélkül azonban, hogy szavaimnak több nyomatékot követelnék, mint a mennyi azokat a józan ész szempontjából megilleti. Tartozom ezzel Deák Ferencz emlékének, tartozom mindazoknak, kik akkor velünk közreműködtek és kik e szerint a történet előtti felelősségben velünk osztoznak. Lelkiismeretesen merem állí­tani, hogy azoknak, a­kik a 67-iki kiegyezési tárgyalásokat, kezdet­ben nagyrészt saját felelősségük­re, később a parlamenti többség megbízásából vezették­­ a törté­net tanúságán okulva, nem vol­t­ szándékuk a Magyarország s a ko­rona és a monarchia másik álla­ma közti elintézetlen kérdéseket ideiglenesen rendezni, hanem czéljuk volt, egyszer mindenkorra úgy intézni el azokat, hogy az egyszer megállapított közjogi viszony, kiszámíthatatlan nemzedékeken keresztül sem kérdés, sem alku tárgya ne legyen. Ezért nem lett abba felvéve egy félszabály sem, másrészt azonban egy olyan intézkedés sem, mely a vi­szálykodás magvát hordozta volna magában. Ha azt hittük volna, hogy egy ön­álló magyar hadsereg nélkül, ön­álló magyar állam nem lehet, vagy, hogy az felel meg legjobban Magyarország és a monarchia érdekeinek, nem ajánlottuk volna a később törvényhozásilag elfogadott közös védelem rend­szerét, hanem igyekeztünk volna a magyar hadsereg létesítését legalább­is megkí­­s­é­r­t­e­n­i. De mert az önálló magyar hadse­reg eszméjét nem csak kívánatosnak nem, ha­nem határozottan veszélyesnek tartottuk, még­pedig nem csak a monarchia, hanem még in­kább Magyarországra nézve: ezen eszmé­nek létesítését meg sem kísér­tettük, sőt azt kezdettől fogva kizártuk a kiegyezés program­­­­j­á­b­ó­l. Andrássy Gyula gróf beszédének további részéből az alábbiakat közöljük: Nem határozatlanság, nem va­lamely opportunitási szempont volt az, mi azokat, kik a hadsereg kérdésére ne­héz felelősség terhe alatt foglalkoztak, arra bírta, hogy ez eszmét meg se pendítsék, ha­nem egészen más természetű okok voltak azok. A legtöbben azok közül, a­kik akár most, akár a jövőben önálló magyar hadsereget ki­vonnak, így okoskodnak: Magyarország­nak volt önálló hadserege, tehát jövőre is kell, hogy legyen. Igenis, Magyarországnak volt — bár igen régen volt az — önálló hadserege, sőt külön dynastiája is volt, és lehetett mindkettő, de milyen visznyok között? A nagy kato­nai hatalmakkal szemben, melyek ma milliókra menő hadseregekkel rendelkeznek, egészen megváltoztak az állami és védelmi önállóság gyakorlati föl­tételei. És nem csak ezek változtak meg, hanem nem kevésbé változtak az államok katonai feladatai is. Azon időkben, mi­dőn Magyarországnak önálló hadserege volt, teljesen elég volt, ha az állam határain belül, vagy legfeljebb a határszéleken elég erőt tu­dott kifejteni arra, hogy egy idegen sereg be­nyomulását megakadályozza. Ma, a vasutak,gőz­hajók és előre készen tartott mobilisatiók kor­szakában, kevés kivétellel egy állam sem véd­heti magát a siker kilátásával csupán határain belül és egészen más, sokkal nagyobb ma a feladata. A védelem, a béke, az állami ön­állóság föltételei nem találhatók fel többé az állam határain belül. Ezeket messze a határon túl, már a távolban kell védelmezni és csak így lehet biztosítani. A ma fennálló viszonyok között saját békéjét s csak annyiban tud­ja egy állam biztosítani, a­mennyi­ben képes az európai béke biztosí­tására és főleg az európai egyen­súly fentartására befolyást gyako­rolni. Szóló több példát hoz fel, melyek bizo­nyítják azt, hogy a monarchia két álla­mát c­s­a­k együtt lehet megvédel­mezni, nem csak a monarchia hatá­rain túl,hanem azokon belül is. De a határokon belüli védelem ma már nem is elég­séges. Az érdek sohaera, mely­et meg kell vé­delmezni, oly nagy, hogy messze túlhaladja még egy Magyarországnál nagyobb állam ere­jét is. Ezt megvédni, a mai viszonyok közt, csakis egy politikai és katonai nagyhatalom képes. Ezt nem teheti magában sem Ausztria, sem Magyarország külön, hanem csak e kettő együtt. Ez köpe­­pezi európai missióját a kettős monarchiának ; enélkül sem az osztrák, sem a magyar résznek elismert létjoga alig volna. A mondottakból következik a monarchia két államára nézve a közös védelem, a közös védelemből a közös védrend­szer, a közös védrendszerből a kö­zös hadsereg szüksége. Következik vég­re az, hogy Európa mostani viszonyai között sem a kölcsönös védelem, sem a két hadsereg rendszere nem felelhetne meg a czélnak. De mondhatná valaki, hogy mindez elmé­letileg igaz lehet ugyan, a gyakorlati életben azonban nem volnának oly nagyok a nehézsé­gek és azért az önálló magyar hadsereg létesí­tése még mindig kívánatos marad. Ha valaki azon kérdés felett akar tisztá­ba jönni, kívánatos volna-e, lehet- e egy ön­álló magyar hadsereg létesítése, előbb az iránt kell tisztába jönnie, mik a kellékei egy önálló hadseregnek. Említeni, magasztalni ezen eszmét sokszor hal­lottam, de concret módon definiálni eddig még soha. Mindenekelőtt egy önálló magyar hadse­reg kizár minden egyéb közösséget, mint a kö­­­zös hadúrét. Másrészt azonban feltételez, a mo-

Next