Kolozsvár, 1894. július-december (8. évfolyam, 149-298. szám)

1894-10-09 / 231. szám

231. szám.Iníl­ik évfolyam. 1894. BELKIRALY-UTCZA 6. SZÁM. l­ap n­elleni részét illet minden közlemény ide intézendő. ((MÁTOK HIR­ADATNAK VI882A. jflff jelenik a lap minden nap, az es vasárnapok kivéte­lenep­lével. Xértelenöl beküldött közlemények te­kintetbe nem vétetnek. Kolozsvár, kedd október 9. Kiadóhivatal: BELKÖZÉP-UTCZA 4. SZÁM. blőfizetési dija a:: Égés évre .........................16 frt. Két évre ................................. frt. Negyed évre..............................♦ frt. Egy hóra ..............................l frt 50 kr Egy szám ára 6 kr. HaOF.TÉvS! DIJAK: Epry □ cm­. tér ára 4 kr. — Gyárosok kereskedők és iparosok árkedvezmény­ben részesülnek. Bélyegilleték minden hirdetés után 30 kr. Nyílttér tora 20 kr. A felekezetnélküliség. Kolozsvár, okt. 9. - Két czikk. — I. (r­el.) A főrendiház a vallás szá­zad gyakorlatáról szóló törvényjavasla­tot pár szavazattöbbséggel elvetette. Hogy most már mi történik a liberális refor­moknak e legliberálisabbikával, azt ez­­idő­ szerint bajosan lehet megmondani. A kormány, mely e kérdésben teljesen szolidáris, másodszor is a főrendek elé szándékozik vinni a javaslatot, s remél­jük, hogy addig majd sikerül módot ta­lálnia arra, hogy a lelkiismereti kény­szernek törvény által való eltörlését a makacs konzervativizmus meg ne aka­dályozhassa. Ám nem lehet kizárnunk azt az eshetőséget sem, hogy a felekezetnélküli­ség a méltóságos házban másodízben is vereséget szenved. Felső parlamentünk jelenlegi szervezete ugyanis épen nem nyújt garanc­iát arra nézve, hogy ott a nemzet közvéleményének félreismerh­­etet­­lenül megnyilatkozó akarata jut minden esetben diadalomra. Azonban bármiképen is történjék, túlságosan nagy jelentőséget a főrendi­ház merev ellenszegülésének nem tulaj­doníthatunk. Korunkban a lelkiismeret tökéletes szabadsága irányító elv, mely az embe­rek java részének lelkébe már belevette magát, s mely az összes társadalmi in­­stitucziók továbbfejlődésére alakító be­folyást gyakorol. A korszellemmel pedig minden da­­czolás hiúságos. Hatalmas erejű folyam ez, mely feltartózhatatlanul hömpölyög előre, s magával ragadja azt is, ki vele ellenkező irányban akar úszni. Azt, a­ki izmos karokkal küzd ellene, valamivel lassabban viszi ugyan, de azért azt is viszi. Haszontalan tehát egyeseknek két­ségbeesett erőfeszítése. Azoknak a refor­moknak, melyek napjaink szellemének kedveznek, melyek a szabadság és az emberek közt való egyenlőség magasz­tosnak nevezett elvét segítik megvalósí­tani, a történelem eseményeiből levont természeti törvény erejénél fogva győze­lemre kell jutniok. A vallásszabadság meg­lesz tehát, természetesen felekezetnélküliséggel, mert hiszen ennek híjával: torz, lelkiismereti kényszer a vallásszabadság festett­ezé­sére alatt. S igy legföljebb csak arról lehet szó: ma-e vagy holnap. Szeretjük hinni, hogy mentül elébb * * * A korszellem csak lassan kint járja át az egész emberiséget. Kezdetben csu­pán mint sejtelem él egyeseknek lelké­ben. Majd akadnak néhányan, kik ki­mondják az irányitó szót, mely egyszerre ezer meg ezer kebelben talál viszhangra. Aztán lassan-lassan mind nagyobb­­nagyobb tömegeket hat által az uj eszme, s a szocziális élet valamenyi nyilvánu­­lására egyenkint reányomja bélyegét. Eképen benne él, hatása alatt működik az is, a­kiben az eszme még nem kelt öntudatra, vagy a ki épenséggel ellene szegül. Mert ilyenek mindig akadnak. A ki a fennálló rendben látja egzsztencziájának biztosítását, az ösztönszerűleg fél min­den változástól, s a mennyire tőle, telik küzd is ellene. Egyik rész a „donkihotei“ harczban elpusztul, a másik, mely tulnyomóbb, látván az erőfeszítésnek oktalan voltát megalkuszik a sorssal s alkalmazkodik. Eképen aztán bizonyos idő elteltével a korszellem valamenyi ellentállást legyőz­ve, a társadalom minden rétegének gon­dolkodásmódjába és intézményeibe im­­pregnálódva uralomra jut s uralkodik addig, mig trónját valamely újabb eszme, romba nem dönti. * * * A lelkiismeret szabadsága oly idea, melyen ma a népek milliói rajongó lel­kesedéssel csüngenek. Ebben keresik leg­főbb üdvöket, s fanatikus dühvel rom­bolják le ennek a múlt időkből ránk maradt rozoga korlátait, Ósdi előítélet, makacs konzervativizmus, melyek alapja tudatosan bár vagy ösztönszerüleg, de mindig az önző érdek veszedelmétől való félelem, míg csak lehet késleltetik ennek az eszmének diadalra jutását Késleltetni tudják, de megakadá­lyozni nem. A sajtónak, mely leginkább férkő­zik a közvélemény gondolkozásához, fel­adata a helyesnek ismert korszellem győ­­zedelmét az akadályok elhárítása által elősegíteni. A sajtónak feladata küzde­nie az előítéletek ellen, meggyőzvén az embereket azoknak alaptalan voltáról. E sorok c­élja ezúttal kizárólago­san egy nagy kérdéssel a felekezetnél­küliséggel foglalkozni, és rámutatni arra, hogy azoknak az aggodalmaknak, me­lyeket ellene érvekül nap-nap után felhoznak, komoly alapjuk egyáltalán nincsen. Két fő érvet hallottunk a felekezet­nélküliség törvénybe igtatása ellen: az egyik szerint a felekezetnélküliség val­­lástalanságra meg erkölcstelenségre ve­zet, a másik szerint a felekezetnélküli­ség maga a vallástalanság. Ha e vádak igazak volnának, még akkor is kérdezhetnék, hogy vajon nem kellene-e a lelkiismereti szabadságot meg­oltalmaznunk még abban az esetben is, ha az az emberek vallástalanságára, sőt er­kölcstelenségére vezetne. Ha a szabad gondolkodás a legfőbb jó, vajon nem kellene-e érte a belőle származó esetle­ges károkat eltűrnünk? Feleletünk e kérdésre, bár lehetnek a­kik ellenkező meggyőződést vallanak, határozott nem. A vallásos hitre, s az ezzel — mint azt alább majd kifejt­jük — szorosan egybefüggő erkölcsre, a társadalomnak, s az egyes államoknak — az emberiség túlnyomó többségének mai felfogása szerint — föltétlenül szük­sége van; ugyannyira, hogy a nélkül, rendre megbomlanék. Ha tehát igaz az a vád, akkor, jól­lehet, a felekezetnélküliség a lelkiismeret szabadságának elvéből logieré következik, pokolba az elvvel ; vallástalanságot meg erkölcstelenséget pusztán logikai fanatizmusból nem akarunk az állam megrontására statuálni. Csakhogy e vádak alaptalanok. A felekezetnélküliség nem vallásta­lanság. Mert micsoda a vallás ? Az em­bernek az az érzete, hogy függ valami­től , valamitől, a­minek mivoltáról ér­telme nem ad felvilágosítást; de a­mit mert érzi, hogy függ tőle, tisztel, könyö­rög hozzá, magasztalja őt, egyszóval : imád. Ámde képzeletében nem min­denki ruházza fel ezt a valamit, az I­s­­tent, egyforma tulajdonságokkal, s nem mindenki közeledik hozzá egyfor­mán. Idő folytán keletkeztek társaságok, melyeknek tagjai meggyőződésük alap­ján megállapodtak bizonyos közös fel­fogásban az Istenre, az Isten és ember közti viszonyra, az Isten imádásának formáira, stbre nézve. Ezek a társasá­gok , a felekezetek. Nyilvánvaló tehát, hogy lehet va­laki a szó legigazibb értelmében vallá­sos ember, anélkül, hogy valamely fele­kezet kötelékébe tartoznék; más szóval, hihet valaki Istenben és imádhatja őt úgy is, a­mint egyetlen vallásos társa­ság hívei sem teszik. Hogy a vallásos­ság lényege nem valamely felekezet kö­telékébe való tartozásban áll, azt maga Jézus is tanítá, ki a szamariabeli asz­szonyt, midőn ez szemére vetette, hogy zsidó szertartással imádkozik — az irás szerint — e képen feddé meg: „Eljő az óra, melyben sem ez hegyen sem Jeru­­sálemben nem imádjátok az Atyát . . . Az Isten lélek , és a kik őtet imádják, szükség, hogy lélekben és igaz­ságban imádják.“ (János ev. IV. 21.,24.) 1 •9 A­­KOLOZSVÁR“ TÁRCZAJA. A „medve.“ Olasz regény. Irta: Rina del Prado — A „Kolozsvár“ számára fordította : p.—/. — (Folytatás.) XI. Aznap éjjel nagy eső esett. A levegő fel­­frídült; Grandpréék kertje még a szokottnál­ is szebben látszott zöldelni s az oleanderek szin­te görnyedtek az átható "illatú virágok alatt. A lugas mellett irre-porrá törve­ hevert az az egy rózsaszál, melyet a szép Lujza lábacskái rúgtak szét azelőtt való nap s belepte a sár, csak úgy, mint a­hogy azokkal a meg nem vall­ható érzéseinkkel szokott történni, a melyek eleintén élénk színekben pompáznak egy rö­vid ideig, aztán belepi őket az iszap. A kert elhagyatottnak látszott. Mikor a toronyban elütötte a négyet, egy éles szoprán hang hallatszott ki az első emeleti terem félig­­nyílt ablakaiból. Ugyanazon időben egy bérkocsi állott meg a rács előtt és Penhoel Alano száll ki be­lőle, nem a kifogástalan feketébe öltözött ga­vallér, hanem a durva bretagnei vadász térdig érő híres csizmáival. A szakár természetesen nem ölthette fel oly rövid idő alatt előbbeni antik kinézését, de nem látszott meg rajta a gondozásnak semmi nyoma vagy huszonnégy óra óta. Az inasnak, a­ki kaput nyitott előtte, megmondta, hogy szeretne a háziurakkal be­szélni. — A nagyságos úr ma reggel elutazott. — Hogyan ? Tegnap azt mondták nekem, hogy ma okvetlenül itthon fogom találni. — Az úr bizonyosan félreértette, mert már tegnapelőtt minden el volt készítve az elutazáshoz. Alano összeránczolta homlokát. Ki tréfál­ta hát így meg ? Már vissza akart ülni a ko­csiba, mikor az inas megszólította. — Azt a parancsot kaptam, mondá az inas, — hogy vezessem be az urat a terembe. A látogató egy ideig határozatlanul állott, egyik lábát a kocsi lépcsőjére téve­ ingadozó lelkében újból megindultak a tusák. Egyfelől, maga előtt látta azt a helyet, a­mely arra a csábító szépségű asszonyra emlékeztette ; tud­ta azt, hogy alig tíz lépésnyire van tőle, vá­gyai újra lágyra lobbantak; másfelől becsüle­­letessége és a józan ész is arra sarkalták, hogy fusson a csábítások elől, a­mig nem késő. Már mondani akarta épen az inasnak, hogy ő csak­is a háziúrhoz jött s minthogy ő nincs itt­hon, tovább megy; de abban a pillanatban egy kedves hang rákezdett a „Faust“-ra. A gyöngéd bus dallamra dobogni kezdett Alano szive , lábát lassan lehúzta a kocsihágcsójáról s ezt kérdé az inastól: — Ki énekel? — A nagyságos asszony, felelt a szolga. A látogató gépiesen bement a villába, előtte az inas folyton felnézegetve az abla­kokra, a honnan azok a hangok jöttek. Egész életében csak olyan dalokat hallott eddig, a­miket a paraszt asszonyok szoktak é­nekelni, mikor el akarják altatni kis gyermekeiket. Ez a művészi hang elbűvölte, fullasztó kés áradt el egész lényén és mikor az inas felnyitotta az ajtót és Penhoekt bejelentette, különös kifejezés volt arczáról leolvasható. Lujza színlelte, mintha sem az inas beje­lentését, sem Alano belépését nem hallotta volna meg. Az inas kiment, lassan behúzta maga után az ajtót. Alano pedig néma szem­lélődésbe merülve állott a küszöbön. Ritka festő tudta volna lefesteni a fiatal asszony szépségét. Fehér, sima, rendkívül egyszerű batiszt ruha volt rajta, de gyönyörűen kiemelte szo­­borszerű idomait. Ha szőke lett volna a haja, Margithoz hasonlított volna, kinek szerepét énekelte, de így, a hang, a szavak és a fehér ruha kivételével mindene különbözött a mese­beli áldozattól. Mikor az utolsó hang elenyészett a terem mélységes csendjében, Lujza hátra fordította fejét és úgy tetette magát, mintha megijjedt volna rokona megpillantásakor. — Felugrott, még­pedig olyan gyorsan, hogy uszályával feldöntötte a széket. — Itt van, Alano? Miért nem jelentette be magát ? Ugy­e épen csak most lépett be ? Alano nem szorította meg a feléje nyúj­tott kezet és tekintetét kerülgetve ridegen ennyit mondott: — Albert elutazott. . . nem tudta tegnap? — Férjem félóra múlva jött haza az ön távozása után és csak akkor mondta meg ne­kem hogy ma elutazik, felelte behízelgő hangon. Eközben leültek, Grandpréné a szófára, Penhoël pedig messze az asszonytól egy kis karosszékbe. — Nagyon sajnálom, kezdé a nő,­­ hogy ez megtörtént, mert könnyen azt tehetné fel, hogy részemről figyelmetlenség volt, de bizto­síthatom . . . Arczán oly őszinte bánat látszott, hogy a férfi jónak látta pár szóval legalább meg­nyugtatni : — Nem tesz semmit. Én egyáltalában nem teszek fel semmit. — Mégis, — folytatá Lujza meghotott hangon, lesütött szervekkel, ujján egyik gyűrű­jét forgatva, — mégis haragszik reám. Észre­vettem én azt . . . Alano nem felelt. Lángoló tekintetét Lujza szép fején pihentetve. — Kérem, édes rokon, kezdé Granprénó rövid szünet után, — mondja, hogy nem ne­heztel reám. Az én látszólagos gondatlanságo­mért úgysem tudok magamnak megbocsátani soha ez életben ! — Ne törődjék kegyed az én neheztelé­semmel ! Holnap elmegyek, aztán nem hall rólam senki semmit. — Oh, ne mondja ezt ! Sőt inkább remé­lem, hogy ezután többször feljön Párisba . . . S akkor ne felejtsen ám el bennünket se! — Jobb, ha soha nem jövök vissza s minél előbb elfelejtek mindent.­­ Lujza reá vetette árnyékos szemeit. Olyan szép, olyan igéző volt akkor, hogy egy szent is ezerörömest elkárhozott volna érte , de Ala­­not nem hagyta még el a józan ész és székéről felállva, ezt mondá: — Minthogy unokatestvérem nincs itthon, nem akarom tovább zavarni. Be sem jöttem volna, ha az inas két ízben is nem említi a kegyed parancsát. Kérem, adja át üdvözletemet Albertnek és . . . Lujza félbeszakította: — És hogy ne feledkezzék el rólunk, mondá, Grandpréné egy kis asztalkához menve, a melyen különféle arczképek voltak összehal­­mozva,­­ odaadom Lily arczképét, mikor még nagyon pic­i volt. És miután egy ideig lehajolva s félig Ala­no felé fordítva keresgélt, miközben a férfi za­vartalanul bámulhatta a szép asszony szabatos arczélét és hófehér nyakát, melyet szénfekete fürtöcskéi beárnyékoltak, egyszerre megfordult és egy kabinet-képet nyújtott át lassan neki. Ugy de azon a képen nem egy arcz volt levéve, hanem kettő. Rajta volt ugyan Lilykéé is, mikor két éves volt, félig meztelen kis tes­tén csipkével és szalagokkal díszített ingecske fe­hérlett, szőke fürtös fejecskéje d­erubéhoz hason­lított. De a csoport főalakja mégis Lujza volt, fe­hérbe öltözve, mosolylyal ajkain, csipekköpenyké­­ben. Alano csak őt látta, a képről többször átpil­lantott az eredetire, mintha azt akarná vizs­gálni, hogy hasonlítanak e egymáshoz. — Hogy találja ? — Az eredeti még szebb mint a kép, mert a képben nincs élet. (Folyt. köv.) A képviselőház tegnapi rövid ülésé­ben W­e­k­e­r­l­e miniszterelnök a ház munka­­rendjének megállapítása tárgyában tett előter­jesztést. Bejelentvén mára a pénzügyi expozét, beszédét így folytatta : Miután t. ház, tárgyalásra előkészített oly ügyeink nincsenek, a­melyek indokolttá tennék azt, hogy a ház folytonosan működjék, most tehát czélszerű lenne, ha azért, hogy a bizott­ságokhoz utasított ügyek mielőbb letárgyaltat­­hassanak, egyelőre érdemleges ülések nem tar­tatnának, kivéve egy ügyben, t. i. a főrendi­ház által most tárgyalt egyházpolitikai javas­latokra nézve. Ezek egyike : a vallás szabad gyakorla­­t­­áról szóló törvényjavaslat, — mint méltóztatá s­nak tudni — a főrendiház által egészében visz­­­­szautasíttatott. Vájjon a többi javaslatoknak mi­­ lesz a sorsuk az iránt most még nem nyilat­­kozhatom. De miután a javaslat egészében utasítta­­tott vissza, azt hiszem, fölösleges lenne annak a bizottságba való utasítása, mert részünk­ről ezt változatlanul fentartjuk minden lényeges intézkedésében és részleteiben is. (Élénk helyeslés jobbfelől.) Ennélfogva ama kéréssel járulok a t. házhoz, méltóztassék az­­ elnököt felhatalmazni, hogy ezen javaslatot ! visszaérkezése után az esetleg még visszeérke­­­­ző többi javaslatoknak napirendre tűzése mel­­­lett ülést hirdethessen és hogy az ideig ülése­ket csakis üzenetek és előterjesztések átvétele végett tartsunk. (Helyeslés.) A ház a miniszterelnök előterjesztését oly értelemben elfogadta, hogy a főrendiház által elvetett javaslatok csak akkor fognak formailag napirendre tűzetni, ha az ezekre vonatkozó üzenetek átjöttek a felsőházból. Igen jó be­nyomást tett a házban a miniszterelnök ama kijelentése, hogy a kormány a vallás szabad gyakorlatáról szóló törvényjavaslatot változat­lanul kívánja fentartani. A főrendiház tegnapi üléséről közlött távirati tudósításunk kiegészítéséül, minthogy a pénzügyi expozé lapunk terét nagy mértékben­­ igénybe veszi, csak annyit közlünk még, hogy a zsidók rec­epcziójáról szóló törvényjavaslat hat szótöbbséggel bukott el, mert mellette szavazott 103, ellene 109. Ezután következett, mint táviratunk is említette a gyermekek vallásáról szóló törvényjavaslat. V­a­s­z­a­r­y Kolos herczegprímás a gyer­mekek vallásos nevelésének meghatározását nem tartja a törvény feladatának, hanem azt mint természetes jogot a szülők szabad megál­lapodására kívánja bízni. Amennyiben ez a ja­vaslat ezt az irányt nem akadályozza, a javas­ltot általánosságban a részletes tárgyalás alap­jául elfogadja. P­r­ó­n­a­y Dezső báró a javaslatot még általánosságban sem fogadhatja el, mert oszto­zik a prímás aggodalmaiban, hogy az a tör­vény a gyermekek vallásos nevelése körüli súr­lódásokat nem fogja megszüntetni. A javaslat propozícziója, hogy a jegyesek házasságkötés előtt állapodjanak meg a gyermekek vallá­sára nézve, visszaállítása a régi reverszálisok­­nak s nagyon alkalmas a prozelita csinálásra. Egyben jogtalan és erkölcstelen, mert állami kényszert konstituál. Zichy Antal a junku­mra hivatkozva, természetes konzekvencziának vallja hogy ha elfogadták a polgári házasságot, el kell fogad­ni ezt a javaslatot is. Következett a szavazás. A javaslatot a főrendiház általánosságban, túlnyomó többség­gel elfogadta. Mindössze 4—5 tag marad ülve. A Részletes vita a ma d. e. 11 órai ülésen következik.­ ­ A pénzügyi exposé és az 1895. évi költségvetés ismertetése. Budapest, okt. 9. (A „Kolozsvár“ eredeti távirata.) W­e­k­e­r­­­e Sándor mi­niszterelnök mint pénzügyminiszter a képviselőház mai ülésében előterjesztette a jövő évi költségvetést hosszabb beszéd kíséretében. A következőkben ismertethetjük e költségvetés valamint a pénzügyi expozé tartalmának főbb pontjait: A jövő évi állami költségvetési előirány­zat, a­melynek alaki berendezése az ideivel teljesen egyező, a következő mérleget mutatja fel: Amint ezekből látható, maguk a rendes kiadások 26.470.263 írttal magasabb összegben vannak előirányozva, mint a folyó 1894. évre. Összehasonlítva azonkívül a rendes bevételek­kel 24.322.733 forintnyi fölösleget tüntet fel, a­mely összeget felhasználhat a jövő évben is rendkívüli költségeinek és befektetéseinek fe­dezésére. A rendes kiadások ezen nagymérvű növe­kedése főleg két tételre vezethető vissza, s je­lesül egyrészt a pénzügyi tárc­ánál a nagyobb adójövedelmek nagyobb kezelési kiadásával, fő­leg pedig a bruttó budget elveinél fogva az át­futó jelleggel bíró s úgy kiadásként mint be­vételként jelentkező pénzverési tételek fölvéte­lében, másrészt pedig a kereskedelmi tárc­ánál az államvasutak, a gyárak s a posta- és távir­dának szintén nagyobb bevétellel ellensúlyozott üzemi kiadásaiban rejlik, de ettől eltekintve minden tárczánál jelentékenyebb a kiadási több­let. Jelesül: Rendes kiadások . . Átmeneti kiadások . Beruházások . . . Rendk. közösügyi kiad. Összesen . . Rendes bevételek Átmeneti bevételek . Összesen . . Összes kiadás Összes bevétel Fölösleg . . 1895. előirányz. . 421,053.098 . 20,046.853 20,095.195 6,597.602 . 467,792.748 . 446,375.831 . -22,435.226 . 467,811.057 . 467,792.748 . 467,811.057 . 18.309 1894-hez képest + 26,470.263 — 27,580.030 3,643.220 67.041 -f 2,600.494 -f- 28,467.737 — 25,960.622 -f- 2,507.115 -f 2.600.494 -s 2.507.115 — 93.379

Next