Magyar Repülés, 1948 (1. évfolyam, 1-15. szám)

1948-01-10 / 1. szám

2 HÍREK■ Előre Sz. 15. Hatalmas lendü­lettel építi újjá a sérült motor­nélküli és motoros gépeit a meg­induló repülő szezonra. A már múlt évben elkészült első magyar motoros gép után már műhely­ben van egy Nebula, egy Bü. 131, későbbiek folyamán befejezik a Klemm 35 és Aradó 79. típusú gépeiket is. Vitorlázógépek közül megrendelésre kerül egy Futár és egy Pilis. Budapest Sz. E. Az ez évben elkészült két Siebel Hummel­­gépük után a Magyar Repülő Szövetségtől kapott 2 drb. Bü. 131. gépet fejezik be, hogy bizto­sítani tudják a székesfőváros dolgozóinak nemes sportját. Tudományegyetemi Sz. E. A Tudományegyetemiek műhelyé­ben építés alatt áll két féklapos Pilis. Diósgyőri Vasas Sz. E. A vas­gyár dolgozó ifjúsága az elmúlt szezonban megmutatta, hogy tudnak­ dolgozni a magyar sport­­repülésért és tizennégy roncs­­gépet építettek újjá. Csörlő­­kocsijuk mellett egy aggregátort is újjáépítettek. Jelenleg egy Levente motoros gép befejezésén dolgoznak, hogy a motoros repü­lést is megismertethessék a vas­gyár ifjú dolgozóival. Hogy az egyesület ilyen szép munkát tud felmutatni, nagy részben kö­szönhető Simon Béla ügyvezető pin­ílm­ok MÁV Sz. E. A már újjáépített gépeik után befejezés előtt áll egy M. 22, és még ezévben be­fejeznek három Mersét. Motoros gépeik közül még ezévben be­fejeznek két Bückert. Hármashatárhegyi és Farkas­­hegyi Madisz sportrepülők feb­ruár 1-én rohammunkán vettek részt a mátyásföldi repülőtéren. Szívesen végzett szorgalmas munkájukkal ismét egy lépéssel vitték előbbre az épülő demokra­tikus magyar repülést.. A Győri Vaggongyári Madisz Aero Club február 1-én tartotta tisztújító közgyűlését a város­háza tanácstermében. A köz­gyűlés egyhangúlag nagy lelke­sedéssel Káló Iván vagyongyári vezérigazgatót választotta elnö­­kének. Káló Iván elnök szék­foglaló beszédében fokozottabb munkára hívta fel a tagok figyel­mét, s ígéretet tett, hogy a maga részéről mindent elkövet a győri sportrepülés fejlesztéséért és se­gítséget fog nyújtani az épülő s mindjobban erősödő új magyar sportrepülésnek. Tatabányai „Jó Szerencsét” Madisz Sportrepülő Egyesület ál­landó rohammunkával építi új csörlőkocsiját. Rövidesen bejára­tásra is kerül. A magyar közlekedésügyi mi­nisztérium 1 darab új terepjáró vontatótraktort ajándékozott a Nemzeti Repülő Alapnak. A Hármashatárhegyen repülőgé­pek vontatására használják majd. Gyakorlatilag ez azt je­lenti, hogy az alsó terepen le­szállt vitorlázógépek negyed­annyi idő alatt kerülnek vissza a csúcsra, ami a napi felszállások számát ötszörösére emeli. Az új időmérőbiztosi kézikönyv sajtó alatt van. A kézikönyvet az M. R. Sz. modellező osztályán lehet majd beszerezni. Az újpesti Madisz modellező szakosztálya március közepén nagyszabású kiállítást rendez. A kiállításon repülőképes modelle­ket, régi repülőgépek kicsinyített mását és hajómodelleket látha­tunk majd. Az amerikai modellezők egyre nagyobb előszeretettel használ­ják a CO 9-es, az úgynevezett szénsavas modell-motorokat. A motor üzemét egy szódavíz­patron biztosítja. Üzemideje 1 — 2 perc. Ennél a megoldásnál a gyújtás elmarad és így a hiba­források minimálisak. A modell benzinmotoroknál újabban az izzófejes gyújtást használják. Akkumulátorra csak az indításnál van szükség, a to­vábbi üzemben az izzófejet az elégő gázok tartják a megfelelő hőmérsékleten. Ilyen motorok­nál üzemanyagul speciális keve­réket használnak, mely azonban lényegesen olcsóbb, mint a dyno­­rendszerű motorok üzemanyaga. Az új F. A. I. szabályzat, mely 1948 január 1-vel lépett érvény­be, az 1946-os szabályzatot sem­misnek mondta ki. Az új sza­bályzat szerint a legnagyobb törzskeresztmetszet (Tk) a vitor­lázó modelleknél a szárny és víz­szintes csillapító együttes felü­letének egyszázad része : ~ _ F k 100 gumi és mechanikus motoros modelleknél az összfelület (F) nyolcvanadrésze : T‘ -m ■■■■■ ny­ári versenyek Modellezők készültetek a nyári versenyekre.­­ Májusban és júniusban há­ziversenyek. Júniusban és júliusban kör­zeti versenyek. Augusztus végén országos versenytábor ! JCeduee Ci­ua&á! Lapunkat, a Magyar Repülés-t nem egyedül mi, a szerkesztők szerkeszt­jük, hanem — akár elhiszi, akár nem — ön is kedves Olvasónk! Nem csak a „hivatalos“ szerkesz­tőktől függ, hogy milyen lesz a ma­gyar repülés fontos ügyének közis­mert és­­ elterjedt lapja, a Magyar Repülés, hanem minden egyes olva­sójától is, tehát öntől is. Közös munkánk eredményesssége és zavartalansága érdekében tiszte­lettel kérjük: szeresse lapunkat, a Magyar Re­­pülés-t. Kérjük továbbá önt, kedves is­meretlen Olvasónk, álljon be munka­társaink közé. Nem csak azok azon­ban munkatársaink, akik cikket ír­nak a lapba vagy modellt, sőt eset­leg vitorlázó repülőgépet terveznek a közösség számára, hanem­ mindenki munkatársunk, aki részt vesz a lap nagy és fontos ügyének előbbre vitelében. Kérjük, a legkisebb „szerkesztési“ munkát se tartsa jelentéktelennek, hanem írja meg a Magyar Repülés szerkesztésére, tartalmára vonatkozó kívánságait, észrevételeit, ötleteit. Munkánk megkönnyítése érdeké­ben kérjük, hogy minden egyes kí­vánságát, észrevételét, ötletét — (csak a papiros egyik oldalára írva) — külön-külön egy-egy kis papiros lapocskára, kutyanyelvre írja, hogy azt az érdekelt szerkesztőnek hala­déktalanul továbbíthassuk. Kérjük azonban, hogy a Magyar Repülés­nek ne csak a szellemi irá­nyításában vegyen részt ilyenkép­pen, hanem cikkekkel, fényképekkel, rajzokkal és hírekkel is minél gyak­rabban keresse fel szerkesztőségün­ket. Jöjjön belső munkatársaink táborába! Szeretettel köszönti Olvasóit a Magyar Repülés szerkesztősége

Next