Magyar Szemle, 1896 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1896-11-08 / 45. szám

BUDAPEST 1896. november 8. Előfizetési árak: Egész évre . . 6 frt — kr = u kor. Félévre . . 3 frt — kr = 6 kor. Negyedévre . . 1 frt 50 kr = 3 kor. Meldeten minden vasárn»1­. Laptulajdonos és kiadó : Kaczvinszky Lajos. — SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL: Budapest, VI., Uj-utcza 14. sz. Egyes szám ára 15 kr . 30 fillér. VIII. IV. 45. szám. Ingadozások. O­gY az ingadozás mindig és mindenben káros hatású volna, azt nem lehet mon­dani. A­z óránál például az inga épen álló helyzetben aka­dályozza a járást, ingadozásával ellenben előmozdítja, illetőleg szabályozza. A szita meg a rosta sem igen felelne meg czéljának, ha nyugodtan tartanák kezünk­ben ; a jobbra-balra dobálás és rázogatás okvetetlen szükséges arra, hogy lyukacsaikon a kiválasztandó anyagrészecskék áthulljanak. A nyugodtan függő harangnak épen úgy nem hallani hangját,­­ ha csak mint külső ütés következményét nem,­­ mint a­hogy a mozdulatlan hinta nem szolgálhat senki­nek mulatságul. Ez is, az is az ingás, len­gés által válik tulajdonképen azzá, a­mi. De a­mi egyben-másban hasznos vagy épen szükséges, az sok dologban káros, sőt veszedelmes is lehet. A­z ingó hullámok már tömérdek kárt s veszedelmet okoztak hajóknak s hajósoknak egyaránt ; az ingó föld a rémségek rémsége s borzasztó átkot mondunk valakire, ha azt kivánjuk neki, hogy lába alatt rendüljön meg a föld ; sőt még az ingó láb is sok bajt hoz­hat az emberre, származzék az ingadozás akár a lábak gyengeségéből, akár a mámoros fej nehézségéből. Épen nem üdvös hatásúak az ingadozások a politikában, közigazgatás­ban s tanügyben sem. Pedig, sajnos, alig van közéletünknek va­lamely ágazata, melyben szilárd megállapo­dást vehetnénk észre : mindenütt örökös kí­sérletezéseket és ingadozásokat tapasztalunk. Fő oka ez ingadozásoknak kétségkívül az, hogy a közügyek élén álló egyéniségek közt kevésnek vannak megtisztult nézeteik a dol­gok felől, melyekben vezérszerepet kell vin­niük ; kevesen tudják, mit akarnak, mit akar­hatnak, mit kelljen akarniok. A­kkor kezdik meg csak tanulmányozni az ügyet, mikor benne már irányt kellene ad­­niok ; majd ez, majd az tetszik meg nekik ; egyszer ettől, másszor amattól befolyásol­­tatják magukat; tíz, húsz helyről kérnek véleményt, tanácsot, vagy ankéteket hívnak össze, hol többnyire sokat beszélnek, — még okosat és helyeset is, — határozott ered­ményre azonban ritkán jutnak. Tanácskozmányaink, ha tűnnek is fel ben­nük helyes nézetek, rendszerint nem azok győzedelmét, hanem az érdekek bizonyos kompromisszumát eredményezik. Másik oka az ingadozásoknak a vezér­­egyéniségek gyakori változása, mi a parla­mentáris kormányzásnak mindenesetre egyik árnyékoldala. Ha akad is itt-ott egyik-másik téren egy­­egy c­éltudatos, határozott elveket valló ve­zető, vagy a sokáig ingadozó határozott meg­állapodásra jutott , valamely váratlan krízis épen akkor sodorhatja el helyéről, midőn üdvös terveinek kivitelét még alig kezdte meg. Lehet ugyan, hogy az utána következő folytatja, a­mit előde megkezdett, igen gyak­ran azonban azt tapasztaljuk, hogy az egyé­niségekkel a tervek s követendő czélok is változnak. Tán sehol sem lehet az örökös ingadozá­sokat annyira észrevenni, mint a tanügynél, pedig az ingadozás alig okozhat valahol annyi kárt, mint ott. Főkép a középiskola kérdésében s a fel­sőbb leányiskolákra nézve nem tudnak szi­lárd megállapodásra jutni. Mily régóta beszélnek és írnak az egy­séges középiskoláról ! Hány tervet készítettek már újabb alkot­mányos életünk kezdete óta bifurkáczióval és trifurkáczióval ! De életbe egy sem lépett. Csáky, úgy látszott, komolyan létesíteni akarta az egységes középiskolát, legújabban azonban megint hallgatnak róla. Az egységes középiskola létesítése helyett folytonos toldozás-foldozást vittek és visznek véghez a gimnáziumokban és reáliskolákban egyaránt, hogy a különbség köztük lassan­ként elenyészszék, vagy legalább lehető ke­vésre redukáltassék. Mindenből az látszik, hogy az intéző kö­rök azzal sincsenek tisztában, mit tekintsenek a középiskolák tulajdonképeni c­éljának : az általános műveltségre való képzésr­e, vagy az előkészítést az egyetemi és műegyetemi szaktanulmányokra ? Vagy ha tisztában vannak is a dologgal, egyik az egyik, másik a másik nézet felé hajlik s egyik sem elég erős, hogy felfogását teljesen győzelemre juttathatná, így aztán majd az egyik, majd a másik czélnak érdekében történik valami s a két czél közötti ingadozásnak az az eredménye, hogy középiskoláink egyik czélt sem tudják, megközelíteni. Az ingadozásoknak azonban még más for­rásuk is van. Egyik ezek közül az, hogy még az a kérdés sincs kellőleg tisztázva, a­ középiskolák tantárgyai közül melyik szolgál különösen az egyik s melyik a másik czélnak. Ezt látjuk főkép a klasszikus nyelveket illető kapkodásból. A görög nyelvet gyakori támadások után, mint kötelező tantárgyat, kiszorították a gim­­náziumokból, a latin nyelvet azonban nem­csak ott hagyták meg, a­hol előbb tanítot­ták, hanem még a reáliskolákba is mind­inkább be akarják vinni. Ha a klasszikus nyelvek tanítását főleg az általános műveltség s értelemképzés szem­pontjából tartják üdvösnek, mért tették a görög nyelvet csak bizonyos szakmákra ké­szülőkre nézve kötelezővé ? Ha pedig csak egyes életpályáknál tartják okvetetlenül szük­ségesnek a klasszikus nyelvek és irodalmak ismeretét, mért törekszenek arra, hogy a latin nyelv a középiskolák összes növendé­keire nézve kötelezővé tétessék? A középiskolai tanításnál tapasztalható in­gadozásokhoz hasonló állapotokat találunk a felsőbb leányiskoláknál is. Első szervezetük és tantervük szerint olyan iskolák voltak azok, melyek előkelő vagy jómódú szülők leányainak a magyar nyelv és irodalom alapján magasabb műveltséget nyújtottak, az előkészítést bizonyos élet­pályákra teljesen tekintet nélkül hagyva. De alig állottak fenn három-négy évig ezen az alapon, már lényeges változásnak vettettek alá. Egyrészt a bennük elérendő képzettség fokát jóval lejebb szállították, másrészt szo­ros összefüggésbe hozták a polgári iskolákkal és tanítónőképző intézetekkel, utóbbiakra nézve előkészítő iskolákká tevén őket, me­lyeknek hatodik osztálya lépcsőül szolgál a tanítónőképző intézetek harmadik osztályába való belépése. Nemrég pedig az a hír terjedt el, hogy

Next