Magyar Szó, 1946. július (3. évfolyam, 155-179. szám)

1946-07-01 / 155. szám

4 Hírek az ifjúsági vasútvonalról Josi­­mMé­s csityd­al jövünk• Magyarország demokratikus ifjúsága is résztvesz a brcskó-hanovicsi vasútvonal építésében A magyar demokratikus ifjúsági szövetség (MADISZ) akciót indított vogy a magyar ifjak is résztvegye­­nek" az ifjúsági vasútvonal építésé­ben. Eddig 50 magyar ifjú jelent­kezett. Ezek az ifjak segíteni akar­nak jugoszláv testvéreinek az újjá­építési munkálatokban. Ezzel az ak­cióval kapcsolatban a MADISZ lap­ja, az „Ifjúság“ ,a többi között a következőket írja: „Az amit tettünk a jugoszláv né­pekkel, sötét foltot jelent szégyen­­teljes húszéves történelmünkben. Azok az ifjak, akik munkára jelent­keztek úgy érzik, bár nem ők kö­vették el ezeket a bűnöket, mégis kötelességük azokat lemosni a ma­gyar névről. Már a múltban is vol­­tak ak antifasiszta ifjak, akik önként beálltak Tito partizánjai sorába“. Ezután a lap megemlékezik a di­csőséges Petőfi-brigádról, amely ki­zárólag magyar önkéntesekből ál­lott. Ezek a magyar katonák je­lentősen kivették részüket a jugo­szláv népek népfelszabadító harcá­ban. A cikk így fejeződik be: „Most nem fegyverrel hanem la­páttal és csákányokkal jövünk se­gíteni jugoszláv testvéreinek, hogy ezáltal még jobban kimélyítsük a jugoszláv­-magyar barátságot és hozzájáruljunk Jugoszlávia újjá­építéséhez. A Vajdasági brigádok megérkeztek az Ifjúsági Vasútvonalra A vajdasági ifjúsági munkásbrigá­­dok pénteken este megérkeztek Bu­­kinye községbe. Egyes brigádokat, így a petrovgrádi kerületi brigádot mindjárt be is osztották munkára. Az ifjak megkapták a szerszámokat és szombaton már dolgoztak. A pet­­rovgrádi brigád a »Tunja« alagút építésénél dolgozik. A többi brigádnak szintén kijelöl­­ték­ a munkahelyét. A noviszádi ke­rületi ifjak Zsivinica községnél, a pancs­evői kerület brigádja Kiszelyá­­kon, Noviszád város brigádja Bisz­­tricán, a szombori ifjak pedig Dob­­rinyen építik a vasútvonalat. A vajdasági brigádok mindegyike fegyelmezett, jól szerv­zett csapat Minden brigádnak megvan a szük­séges felszerelése: konyhákkal, var­­tógépekkel, hangszerekkel, szerb és más nyelvű könyvtárakkal és min­den más szükséges­­holmival. A kul­ik­amunkat brigádonként­ szervezik meg. A munk­ásifjak számára előadá­sokat, analfabéta tanfolyamokat, a középiskolás ifjak számára pedig külön számtan, és fizika-tanfolyamo­kat szerveznek, amelyeken az isko­lai év kezdetéig kiegészíthetik tudá­sukat. A vajdasági brigádok tagjai sorá­ban két tanár is van. Ezek középis­kolai tanfolyamot tartanak a mun­kások számára. A vasútépítő ifjak nemzetiségi és foglalkozási megoszlása Jugoszlávia ifjúsága, mint ismere­tes, több váltásban vesz részt az If­júsági Vasútvonal építésében. Az el­­ső váltásban több mint 14.000 ifjú dolgozik. Ezek az ifjak az ország különböző vidékeiről gyűltek össze, hogy munkájukkal hozzájáruljanak ennek a­ nagy mű­nek a valuraváltá­­sáh­oz.­ Ezek között 2568 leány is volt. Az egyes népköztársaságokból a következő számarányban vettek részt az ifjak a vasútépítésben: Szer­bia, Vajdasággal és Koszovó-Meto­­hijával 4880 (34,5 százalék), Bosznia és Hercegovina 3434 (24.3 százalék) Horvátország 3316 (23.4 százalék), Makedónia 1144 (8.4 százalék),­­Szlo­­véniia 1046 (7.4 százalék­) és* C­magara 321 (2.3 százalék) ifjúval és ieény­­nyal képviseltette magát. A nemzetiségi megoszlás a követ­kező: 6618 szerb 3091 h­orvát, 1438 uruszlimán, 1076 szlovén, 939­ make­dón, 361 crnogorac, 350 siptár és 268 egyéb nemzetiségű. A más nem­zetiségű ifjak között a julia tarto­­mányi brigád keretében van egy, század olasz, a vajdasági brigád ke­­retében egy század magyar és ki­sebb számú ruszin és szlovák ifjú. Ezek ugyanolyan lelkesedéssel és lendületel dolgoznak, mint többi tár­suk, hogy mielőbb befejezhessék a gazdasági szempontból rendkívül fontos vasútvonal építését. Foglalkozás szempontjából a leg­több (8421) a paraszt-ifjú. Ezenkí­vül 4941 munkásifjú­, 443 tanuló és 336 értelmiségi munkás építi az ifjú­ság vasútvonalát. Ily módon az épí­tő munka közben megszilárdul a munkásság, parasztság s a népi ér­telmiség egysége és testvérisége. Ez is egyik nagy sikere a bresko-­bá­novicsi vasútépítésnek. HJA K­F ÉS'JEVCENIZ PETROV (15) Amikor ezzel ,a bonyolult termelési folyamat­tal elkészült, átment az irodába, hogy megmeleged­jék és a klistércsőből is­mét felhangzott a bugybo­­rékolás. A folyadék megszokott útját végezte — a felső tartályból az alsóba. Még maga Alexander Ivanovics sem tudta pon­tosan, hogy miféle vegyszereket gyártott a »Re­vanche«­­ munkaközösség. Mit törődött ő a vegy­szerekkel! Munkanapja amúgyis teljesen lekötötte. Banktól bankhoz hajtatott és szubvenciókat szorgal­mazott a termelés kibővítése céljából. A trösztökkel szerződéseket kötött vegyitermékek szállítására és nap mint nap rögzített áru nyersanyagokat vett át. Nagyon sok időt kellett áldoznia, hogy a kiutalt nyers­anyagot tízszeres áron eladhassa az állami gyárak­nak. Csak ő tudta, mennyi allergiájába kerültek a valutaüzletek, amelyeket a plevnai hős emlékművének lábánál lévő zugtőzsdén kötött. Egy esztendő elteltével a bankokban és trösztök­ben felmerült az a kívánság, hogy megtudják, mily eredménnyel járt a pénzzel és nyersanyagokkal nyúj­tott támogatás a »Revanche« fejlődésére, s hogy vár­jon nincs-e szüksége még valami segítségre ennek a szolid magánvállalkozásnak. A »Revanche« munka­­közösség előtt három fiákerre való szakáll állt meg. A bizottság elnöke az üres irodában soká merengett Engels egykedvű arcán, majd botjával erélyesen ko­pogtatott a fenyőfapolcon, hogy odaszólítsa a munka­közösség vezetőjét és tagjait. Végre kinyílt a gyár­tási helyiség ajtaja és a bizottság szemei előtt meg­szeppent kisfiú jelent meg vödörrel a kezében. A »Revanche« ifjú képviselőjével folytatott be­szélgetésből hamarosan kitűnt, hogy a gyártás za­vartalanul folyik és hogy a »gazda« már egy hete nem jött be. A bizottság nem sok időt töltött a gyár­tási helyiségben. A folyadék, amely oly buzgón cso­bogott a soiszérbélen keresztül, izével, szagával és vegyi összetételével a közönséges vízre emlékeztetett­ , kiderült, hogy az is volt. Amikor a bizottság elnöke ezt a valószínűtlen tényt megállapította, azt mondta, hogy »hm« és a bizottság tagjaira nézett, akik azt mondták, hogy »hm«. Majd az elnök riasztó mosollyal a fiúra tekintett és azt kérdezte: — Hány éves vagy tulajdonképpen? — Tizenkettő elmúltam, — válaszolta a fiú. És olyan jajveszékelésbe tört ki, hogy a bizottság tagjai egymást taszigálva kirohantak az utcára, beugrottak a fiákerekbe és teljesen megzavarodva elhajtattak. Ami most már a »Revanche« munkaközösséget illeti, a bankok és trösztök könyveiben valamennyi műve­letet a »Nyereség- és veszteségszámlára« könyvelték, illetve egyenesen arra az oldalra, amelyet kizárólag veszteségnek szenteltek. Azon a napon, amikor a bizottság a »Revanche« irodájában ama jelentőségteljes társalgást folytatta a fiúval, Alexander Ivánovics Korejkó egy kis szőlő­­művelő köztársaságban, amely Moszkvától háromezer kilométernyire fekszik- éppen kiszállott a Pullmann­­hálókocsiból. A szállodai szobában kinyitotta az ablakot, s egy oázis közepén fekvő városkát látott maga előtt, bam­­buszcsővízvezetékkel és nyomorult anyagcitadellával, egy városkát, amelyet nyárfák választottak el a ho­moksivatagtól és ázsiai zenebena töltött meg. Másnap már megtudta, hogy a köztársaság villa­mos áramfejlesztő építésébe kezdett és hogy állandó pénzhiányban szenved.­­ Hamarosan arról is értesült, hogy az építkezést, amelytől a köztársaság jövője függött, a félbenmaradás veszélye fenyegeti. Tetterős magánvállalkozónk erre elhatározta, hogy segít a köztársaságon. Újból felhúzta a narancs­színű csizmáját, kaukázusi löveget nyomott a fejébe és hasas aktatáskájával elindult az építkezés felé.­­ Nem mondható, hogy túlzott lelkesedéssel fogad­ták, ennek ellenére nagyon méltóságteljesen viselke­dett, nem kért semmit és a fő súlyt annak hangoz­tatására helyezte, hogy az elmaradott határterületek villamosításának gondolata rendkívül közel áll a szí­véhez — Az önök építkezéséhez — mondta — pénz hi­ányzik. Majd én megszerzem. Indítványozta, hogy a tervezett villanytelep mel­lett valamilyen jövedelmező mellékvállalatot létesít­senek — Nincs ennél könnyebb. Az építkezést ábrázoló képeslevelezőlapot fogunk árusítani és ez majd meg­hozza a­ pénzt, am­i az építkezéshez kell. Hangsúlyo­zom: önök nem adnak semmit, önök csak kapnak! Alexander Ivanovics határozott mozdulattal be­levágott tenyerével a levegőbe, szavai meggyőzően hatottak, tervszerű és hasznot ígérő volt. Korejkó szerződéssel biztosította magának, hogy a képetleve-­ lezőlap-vállalkozás manden bevételének egy negyed­része őt illeti, majd munkához látott. Mindenekelőtt üzemi tőkére volt szükség. Ezt ab­ból a pénzből kellett előteremteni, amit az áramfej­lesztő építésére engedélyeztek. Más pénz nem volt a köztársaságban. — Sebaj, — vigasztalta az építkezés vezetőit. Jól jegyezték meg, hogy e perctől kezdve már csak jövedelmeik lesznek. Alexander Ivanovics lóháton megszemlélte a sza­kadékot, amelyben már kirajzolódott a jövendő erő­­műtelep betonalapja, s Négy pillantással felmérte a porfirsziklák festői hatását. Mögötte kocsin­ jöttek a fényképészek. Hajlékony, hosszúlábú állványaikkal körülállták az építkezést, fekete kendők mögé bújtak és jó ideig buzgón kelepeltek a zárak.l­ Amikor már mindent lefényképeztek, az egyik fotográfus a vállára ejtette a kendőt s bíráló hangon.megjegyezte: — Jobb lett volna persze, ha valamivel balrább építik az erőműtelepet, a kolostor romja elé, ott sok­kal festőibb lenne. Elhatározták, hogy a képeslevelezőlapok nyom­tatása céljából, amilyen gyorsan csak lehet, saját nyomdát létesítenek. Az ehhez szükséges pénzt szin­t­­án az építési pénztárból vették. A villanytelep épí­­tésénél ezért néhány munkálatot korlátozni kellett. De mind azzal vigasztalták magukat, hogy az új vál­­­lalkozás busás jövedelme majd lehetővé teszi az * mulasztott idő pótlását. A nyomdát ugyanabban a szakadékban építették, az erömüteleppel szemközt. És nem messze az erömü­­telep betonlapjától, hamarosan kibontakozott a nyom­da betonalapja is. A cementeshordókat, vasrudakat, a téglát és a kavicsot fokozatosan áthordták a sza­kadék egyik végéből a másikba. Azután a munkások is átkeltek a szakadékon — az új építkezésnél töb­bet fizettek és igy nem esett nehezükbe a fáradság«» átköltözés. Fél évvel később valamennyi vasútállomáson csíkos nadrágot viselő eladási ügynökök jelentek meg. Képeslevelezőlapot árultak: a szőlőtermő köztársaság sziklái voltak láthatók rajtuk,­­amelyek között a nagy­arányú munkálatok folytak. Zöldvendéglőkben, szín­házakban, mozikban, gőzösökön és üdülőhelyeken bá­rány szelíd ifjú hölgyek jótékonysági sorsjáték üve­gezett dobját forgatták. A sorsjáték hibátlanul mű­ködött , minden nyeremény képeslevelezőlapom v­olt, mely a villamos szakadékot ábrázolta. (Folytatása következik). Magyar Szó Elindultak a bolgár ifjak is Az Ifjúsági Vasútvonalon folyó munka már nem csak a jugoszláv ifjúság, hanem az egész világ de­mokratikus ifjúságának az ügye. A napokban érkezett meg Brcskóra a csehszlovák és az albán ifjúsági munkás brigád, hogy Tito ifjúsá­gával együtt rész­t vegyen ennek a nagy műnek a kiépítésében, szom­baton pedig elindult a Szófiából a bolgár ifjak munkásbrigádja is. A bolgár brigád 250 ifjúból áll. Ezek a munkás- és paraszt­ifjak Bulgária különböző részeiből gyűl­tek össze, hogy munkájukkal támo­gassák a testvéri jugoszláv ifjú­ságot. Ha figyelembe vesszük még azt is, hogy a közeljövőben előrelátha­tólag Breskóra utazik a magyaror­szági ifjúság munkásbrigádja és hogy a Franciaországban élő jugo­szláv ifjak brigádjával együtt fran­cia if­jak is eljönnek Jugoszláviá­ba, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy a breskó—bánovicsi vasútvo­nal kiépítése nem csak az ország gazdasági életében jelent nagy ér­téket, hanem nemzetközi téren is hozzájárul a demokratikus ifjúság, s ezen keresztül a világ demokra­tikus népei testvériségének a meg­szilárdításához. Vh 30. „Reméljük, h­ogy rövidesen hallunk rólatok mint a legjobb munkásokról“ A Zenta-járási Népfront végrehajtó bizottságának üdvözlete a vasútépítő ifjúsághoz A zentai járás­ Népfrontjának végrehajtó bizottsága pénteken ülést tartott, amelyen többek között meg­vitatták a július hó 7-iki ünnepsé­gek előkészítését. A végrehajtó bi­zottság elhatározta ezen az ülésén még, hogy külön bizottságot szer­vez, amely a közeljövőben meglá­togatja azokat­ az ifjakat, akik a bresko-bánovicsi vasútvonal kiépí­tésének­­munkálataira jelentkeztek a járás területéről. A bizottság, mi­előtt útnak indulna, felkeresi az if­jak szüleit és magával viszi Brcskó­ra üzeneteiket és adományaikat. A Népfront végrehajtó bizottsága végül a következő levelet küldte Brcskóba a járás­’ fiatalaihoz: „Kedves fiatalok! A zentai járás népfrontjának vég­rehajtó bizottsága ma megtartott üléséről szívélyesen üdvözöl benne­teket. Büszkék vagyunk rátok mint legjobb ú­jainkra. Sok sikert kívá­nunk munkátokhoz, amely egyedül áll népeink életében.Reméljük, hogy méltón képviselitek majd a zentai járás dolgozó népét és ifjúságát, reméljük, hogy rövidesen hallani fogunk majd rólatok, mint a leg­jobb munkásokról. Éljen a mi hős ifjúságunk, amely­­becsülettel kiveszi részét lerombolt hazánk újjáépítéséből! Zenta, 1946. június 28. A járási népfront végrehajtó bizottsága". * Még július 7­-a elüti l épül a Becsné és Bijela közötti 71 kilométeres vonalszakasz Bresko ás Bijela között befejezés­­hez közelednek a földmunkák. Ez­zel egyidőben gyors ütemben folyik a sínek lefektetése is, úgyhogy elő­­­reláthatólag a kitűzött idő előtt sikerül befe­jezni ezt a vonalszakaszt. A sínek lefektetése j­ún­ius 2-án kezdődött meg Brcskónál és eddig összesen hat kilométer hosszúságban épült ki a vonal. Ez a teljesítmény sikernek számít, ha tekintetbe vesszük, hogy közben várni kellett a Brka folyón át vezető híd felépítésére is. Az utóbbi időben egyébként az anyag szállítása jelen­tősen megjavult, s most már min­­­­den munka késés nélkül folyik, sőt gyakran az előrelátott időpont sikerül befejezni. A Brka folyó hídján, amely »a to­kai ifjúság hídja« nevet viseli, már át is ment­ az első szerelvény és ezu­­tán a kiépített hat kilométeres sza­kaszon vonattal szállítják az anyagot. Ez sok időnyereséget jelent, mert régebben nagy gondot okozott az anyagszállítás.­­ A munkálatok technikai vezetősé­gének a tervei szerint a Bresko és Bijela közötti 24 kilométeres szaka­szon július 20.ig kell befejezni a sínek lefektetését. A munka azon­ban a kilátások szerint négy-öt nap­pal előbb elkészül.

Next